Menu Zamknij

Porady od Psychologa

„Bajkowa mapa” 

 
Wyobraźmy sobie, że wszyscy w rodzinie jesteście mieszkańcami bajkowego państwa – Federacji Zjednoczonych Bajek. Każdy z Was jest postacią z jakiejś bajki. Narysujcie teraz to państwo oraz narysujcie w nim siebie . Na mapie narysujcie z dziećmi wszystkie szczegóły które uważacie za ważne Starajcie się podczas pracy nie rozmawiać ze sobą bądź rozmawiać tylko o szczegółach dotyczących mapy. I tu zastosujcie elementy muzykoterapii włączając muzykę relaksacyjną. Po zakończeniu pracy powieście mapę na przykład na ścianie i dopiero wtedy każde z dzieci i rodzice ma możliwość podzielenia się swoimi uwagami – kim jest w naszym bajkowym państwie, w jakim miejscu się znajduje? Itp. To zabawa dla całej rodziny! Świetnie integruje :)
Miłej zabawy!.
Alina Kornak – psycholożka.

 

Zabawa „Łańcuch przyjaźni” 

Wszyscy domownicy chwytają się za ręce, tworząc długi łańcuch przyjaciół. Osoba, która jest na początku łańcucha wykonuje polecenia wydawane przez prowadzącego rodzica np: prowadzić bardzo powoli w całkowitej ciszy, prowadzić bardzo szybko, prowadzić w rytm melodii nucąc lub śpiewając. Polecenia podawane powinny być szybko z jednoczesną zmianą tempa. Po chwili następuje zmiana osoby prowadzącej. 
W zabawie chodzi o integrację, umiejętność wykonywania poleceń, współpracę.
Udanej zabawy :)
Alina Kornak – psycholożka.

 

Zabawa „Przeprawa przez rzekę” 

Domownicy dzielą się na pary. Stają w szeregach naprzeciwko siebie w odległości 3-4 metrów. Rodzic prowadzący rozkłada między nimi kartki, które będą symbolizować kamienie wystające z ziemi, górskiej rzeki. Zadaniem ich jest przejście z jednego brzegu rzeki na drugi bez zamoczenia nóg, czyli nie spadając z kamienia. Pary „przeprowadzają się przez rzekę” jednocześnie i dbają o to, aby nie zrzucić partnera. (Można to ćwiczenie wykonać tylko z dzieckiem).
Celem ćwiczenia jest integracja, współpraca.
Życzę dobrego czasu spędzonego wspólnie :)
Alina Kornak.

 

Budowanie pozytywnego obrazu siebie.

Można to robić w najróżniejszy sposób a należy to robić już od maleńkości. Nie, nie chodzi o to, by z naszych dzieci wyrosły wiecznie zakochane w sobie i bezkrytyczne osoby dorosłe :) Chodzi o świadomość swoich zalet i swojej wartości. Można to zacząć poprzez rozmowę. Zapytaj swoje dziecko o to, co myśli o sobie:
– Jaka/jaki jesteś?
– Co w sobie lubisz?
– Jaki masz charakter? (nie bój się tego pytania, jeśli dziecko nie zrozumie o co je pytasz masz szansę mu wytłumaczyć co to jest)
– Jak spędzasz wolny czas?
Zasada jest taka – nie komentujemy, nie poprawiamy, pozwalamy się dziecku wypowiedzieć, podkreślamy rzeczy, cechy, które uważamy za ważne, wartościowe, przydatne dziecku. I cieszymy się jakie to fajne, mądre dziecko mamy. Bo mamy, prawda? :)
Alina Kornak – psycholożka

 

Kiedy słowa ranią…

Czasem jesteśmy zmęczeni. Tak, my, dorośli. Czasem nie chce nam się już bawić z naszym dzieckiem a ono chciałoby więcej. Czasem zapominamy, że ono nie wie, co się dzieje w naszym dorosłym życiu, nie rozumie tego. Złości nas niekoniecznie ono, złość czasem przynosimy z pracy, z banku, w którym czekają raty do zapłacenia, z parkingu, na którym ktoś zarysował nam auto… a dziecko nie wie, nie rozumie… W złości krzyczymy, używamy słów, które w stosunku do innych dorosłych nie przeszłyby nam przez gardło. A może właśnie tak „porozumiewamy się” z innymi dorosłymi? Poniżej znajdą Państwo ulotkę. Bardzo gorąco zachęcam do zapoznania się z jej krótką acz treściwą zawartością. Jeśli powstrzyma to nas od powiedzenia czegoś, czego będziemy żałować – to będzie nasz sukces. I naszych dzieci.
Alina Kornak

 

Parentyfikacja.

Zachęcam do obejrzenia filmu – krótkiej rozmowy z przedszkolną psycholożką panią Aliną Kornak na temat tego jak nie obarczać dzieci nadmiernymi wymaganiami i gdzie przebiega granica między odpowiedzialnością a smodzielnością.
 

 

Necio

Proponuję dziś dzieciom książeczkę o Jasiu i Neciu. Ale kim jest Necio nie powiem, dzieci dowiedzą się tego z książeczki ;) Bajka jest podzielona na rozdziały i świetnie wprowadza w tematykę bezpieczeństwa w sieci :) Na końcu książeczki znajdą Państwo odnośnik do strony internetowej, na której możecie z dziećmi znaleźć interesujące dzieci rzeczy ale również dzięki której możecie nauczyć swoje pociechy bezpiecznego zachowania w sieci :)
Pozdrawiam serdecznie :)
Alina Kornak

 

Złoszczące się dziecko – czy na pewno złe i złośliwe?

 
Zachęcam Państwa do zapoznania się z artykułem na temat dziecięcej złości. Skąd się bierze? Co z nią począć? Czy bunt trzylatka trzeba „spacyfikować”? Jak sztywne powinny być granice stawiane dziecku przez rodziców? Na te inne pytania dostaną Państwo odpowiedzi w poniższym artykule.

 

Zachowania seksualne dzieci.

Drodzy rodzice. Czasami spotykam się z pytaniami, czy dane zachowanie dziecka związane z jego lub czyjąś seksualnością powinno martwić, czy jest to norma rozwojowa. Przesyłam więc dziś fantastyczną broszurę dla rodziców, przygotowaną przez profesjonalistów z Fundacji Dzieci Niczyje. Przygotowali oni odpowiedzi na podstawowe pytania oraz wspaniały system, który dzieli dziecięce zachowania na te które są w normie, te które powinny nas zaniepokoić oraz te, które są zdecydowanie niewłaściwe. Bardzo polecam rodzicom dzieci w każdym wieku.
Pozdrawiam.
Alina Kornak
zachowania_seksualne_dzieci_i_mlodziezy-broszura(kliknij aby pobrać)

 

„Bezpieczne miejsce Wojtka” – bajka relaksacyjna.

Chcę się podzielić bajką relaksacyjną, posługującą się wizualizacją w celu odprężenia i uspokojenia, którą jakiś czas temu napisała p. Anna Karcz – psycholog (z moimi drobnymi zmianami ;) ).

Czytając ją dziecku warto zrobić to powoli, zwracając uwagę na intonację. Poproś dziecko, by usiadło wygodnie, odetchnęło głęboko, wczuwało się w treść czytanego opowiadania, starając się nie myśleć o niczym innym.

„Bezpieczne miejsce Wojtka”

Wojtek był bardzo zmęczony po pracowitym dniu. Gdy wracał do domu szedł wolno, ospale, nie śpiesząc się wcale. Zamyślił się na moment. Nagle zauważył małą, krętą ścieżkę prowadzącą przez las. Usłyszał cichutki szum drzew. Niewiele myśląc skręcił i już po chwili spokojnego marszu dotarł na piękną polankę. „Tu sobie odpocznę” powiedział cicho, choć w około nie było nikogo, do kogo te słowa mogłyby dotrzeć. Rzucił ciężki plecak i od razu poczuł się lepiej. Jeszcze raz rozejrzał się po okolicy. Okolica była piękna: niskie krzewy, zielona trawa, kwiaty jak dywan układające się u jego stóp. Spojrzał na niebo. Było błękitne i tylko białe, pierzaste chmurki gdzieniegdzie układały się w przeróżne kształty. Usiadł na kamieniu przy strumieniu, nachylił się i napił z niego wody. Była dokładnie taka o jakiej w tej chwili marzył: zimna i orzeźwiająca. Wsłuchując się w szum strumienia myślał o tym, jak przyjemne jest takie słodkie lenistwo. Zamknął oczy, odchylił delikatnie głowę do góry i poczuł promienie słońca na policzkach. Przyjemne ciepło otuliło najpierw jego głowę a potem całe ciało. Wiatr lekko muskał jego twarz. Gdy otworzył oczy zauważył coś, czego wcześniej nie dostrzegł – niewielki, piękny wodospad położony kilka metrów od miejsca w którym siedział. Ujrzał fale przybijające do brzegu, leciutko rozbijające się o kamienie. Podszedł bliżej. Tysiące malutkich kropelek spadło na niego, delikatnie okrywając całe jego ciało. Poczuł się rześko. Czuł, jak z tą zimną wodą wstępuje w niego nowa energia. Nagle w oddali usłyszał delikatny i cichy głos: „Pora wstawać Wojtku”. Chłopiec wolno przebudził się. Rozejrzał się dookoła, ale nie potrafił dostrzec nikogo, do kogo głos mógłby należeć. „Jaki piękny miałem sen… Cudownie wypocząłem…” pomyślał Wojtek. Po czym spokojnie, bez pośpiechu, wrócił do domu.

Cudownego relaksu życzę! :)

Alina Kornak

 

Emocje – zrób to sam – wiszące humorki.

Do wykonania tej pomocy można użyć buziek wykonanych z podkładek pod kubek ale można oczywiście wykonać je samemu na przykład z kartonu. Do przygotowania tej konstrukcji przydadzą nam się następujące materiały:

  • wieszak
  • kolorowe sznurki
  • klamerki do bielizny
  • podkładki pod kubek
  • kolorowy papier

Każdy dostaje klamerkę. Idealnie, gdyby każdy miał klamerkę innego koloru. Zadaniem jest jej przymocowanie zgodnie z emocją którą w danym momencie odczuwa. To natomiast może być podstawą do rozmów w domu o emocjach, albo do manifestowania emocji, gdy nie chcemy o nich mówić. Oczywiście sama zabawa w trakcie przygotowywania naszego „wieszadełka” jest warta zachodu :)

Pomysł zaczerpnęłam i zmodyfikowałam od p. Anny Karcz :)

Miłego tworzenia :)

Alina Kornak

 

Mapa mojego serca.

Ćwiczenie to da dziecku możliwość przyjrzenia się temu, co (i na ile) jest dla niego ważne. Stworzyła je p. Anna Karcz.

Należy przygotować kartkę z narysowanym sercem oraz zestaw kredek.

Instrukcja jest bardzo prosta:

Widzisz, przed Tobą znajduje się namalowane serce. Wyobraź sobie, że to serce ma symbolizować wszystko to, co kochasz. Chciałbym, byś zapełnił je w całości tym, co jest dla Ciebie najważniejsze, tym co kochasz. Możesz pisać lub rysować. Zadbaj o to, by najwięcej miejsca w sercu dostały te elementy, które są dla Ciebie najważniejsze. Postaraj się nie pozostawić pustej przestrzeni.

Dajemy dziecku czas i w miarę możliwości nie sugerujemy tego, co naszym zdaniem powinno znaleźć się w sercu. Zadbajmy o to, by praca mogła oddawać to, co czuje dziecko, a nie to, co chcielibyśmy żeby czuło.

Dodatkowo możemy prosić dziecko o wprowadzenie kolorów, które pomoże podzielić mapę na obszary, na przykład:

  • ludzie, których kocham – na czerwono
  • rzeczy, które kocham – na niebiesko
  • sposoby spędzania czasu, które kocham – na brązowo
  • miejsca, które kocham – na zielono

Sądzę jednak, że ta modyfikacja może sprawić, że zatraci się tak istotny element projekcji w tym zadaniu i efekt końcowy może być inny niż wtedy, gdy damy dziecku wolną rękę.

To ćwiczenie warto wykonać wspólnie z dzieckiem raz na jakiś czas i porównać te wytwory ze sobą, by pokazać, jak się na przestrzeni życia się zmieniamy, jak zmienia się to, co dla nas ważne.

Zachęcam również dorosłych do wykonania tego ćwiczenia. Zapewniam, że to co powstanie Was zaskoczy.

Poniżej są dwa gotowe szablony, które można wydrukować i zastosować. Ale oczywiście własnoręcznie namalowane serce sprawdzi się równie dobrze.

Udanej zabawy :)

Alina Kornak – psycholog.

 

Zapytaj dziecko.

 
Zachęcam Państwa do rozmowy z dziećmi o emocjach. Poniżej znajdą Państwo karty z ilustracjami oraz z pytaniami do nich. Oczywiście kart nie trzeba drukować, wystarczy ich wyświetlenie na ekranie. Pytania pomagają poprowadzić nas przez świat dziecięcych emocji. Są pomocne przy nauce rozpoznawania emocji, sytuacji, w których takie emocje występują, zbliżaniu się do tego, kiedy nasze dziecko się tak czuło i radzeniu sobie z tymi emocjami.
A.K.

 

Zabawy z zakrętkami.

Pod poniższym linkiem znajdą Państwo filmik, który pokaże, w jaki sposób można zaangażować nasze dziecko do zabawy a jak wiemy – to właśnie zabawa w tym wieku jest najlepszym sposobem rozwijania umiejętności i poszerzania wiedzy. Na filmie pokazane są pomysły rozwijające koordynację oko-ręka, umiejętności manipulacyjne, dużą i mała motorykę. Dodatkowo, ze sfery emocji – dziecko ma szansę radzić sobie z ewentualnymi niepowodzeniami (któż z nas ich nie doświadcza) oraz z poczuciem zadowolenia z siebie po wykonaniu dobrze zadania :)
Dobrej zabawy!
Alina Kornak

 

Relaksacja.

Proponuję dziś się zrelaksować :) w obecnym czasie mamy wszyscy bardzo dużo stresu. Sytuacja się zmieniła i nie wiemy jak długo ta obecna rzeczywistość potrwa. Dlatego, dla zdrowia psychicznego rodziców i dzieci – zachęcam do skorzystania z bardzo fajnego filmiku instruktażowego pokazującego, w jaki sposób można się zrelaksować. 
Pozdrawiam serdecznie.
Alina Kornak – psycholożka.
 
 
Drodzy Rodzice :) dziś mam dla Was prostą i bardzo fajną zabawę z emocjami dla dzieci. Poniższe karty można (ale nie trzeba) wydrukować. Można je po prostu otworzyć na komputerze. Sami świetnie poprowadzicie swoje dziecko przez świat emocji. Zabawa „Czyj to pies?” uczy rozróżniania emocji w różnych sytuacjach ale również pokazuje, że to nie jest oczywiste, że czujemy to co czujemy. Każdy z nas może czuć co innego w tej samej sytuacji :)
Otwieramy więc jedną ze stron i pokazujemy dziecku rysunek psa (na przykład ubłoconego). Poniżej widzimy trzy ilustracje dziecięcych twarzy. Dziecko ma za zadanie wskazać jedną z buziek, która według niego należy do chłopca – właściciela psa. Następnie pytamy dziecko o to – dlaczego tak uważa? Nie jest bowiem oczywiste, że skoro pies jest brudny, to nasze dziecko będzie się na niego złościło. Może go to rozśmieszy? To też pokazuje, że nasze emocje nie są związane tylko z tym, co się wydarza, ale również z tym, co my myślimy o tym wydarzeniu.
Dobrej zabawy!
 
 
Przedstawiam Państwu przepiękną bajkę w wersji audio – można ją odsłuchać po kliknięciu w poniższy link.
Oczywiście możecie Państwo sami przeczytać dziecku tę bajkę – dlatego załączam również tekst bajki. W pliku znajdziecie również pytania, które można zadać dziecku oraz zabawy, w które można włączyć pociechę.
Miłego słuchania! :)
Alina Kornak

 

Dzień dobry :) Dziś dla dzieci bajka – ale bajka w formie filmowej :) Czytana przez naszą przedszkolną panią psycholożkę Alinę Kornak – filmik w linku :) Miłego słuchania!

 
 

Bajka terapeutyczna –  „O tym jak Kornelka z krainy Pollandi pokochała książki”

 
Z książkami bywa różnie – jedne dzieci je uwielbiają, inne na sam widok krzywią buzię. Prawdę mówiąc to my, dorośli często pokazujemy swoim przykładem czy książki są dla nas ważne, czy nie. Oczywiście zachęcam Państwa do codziennego czytania dzieciom. Jest to nieoceniony sposób na wspomaganie dziecięcego rozwoju. Udostępniam dziś Państwu książeczkę, która nawiązując do obecnej sytuacji ograniczenia poruszania się poza domem, wspomina również o nawyku czytania książek. Wprawdzie bohaterka bajki jest już na tyle duża, że sama może czytać sobie bajki, jednakże myślę, że to nie jest aż tak duża przepaść wiekowa, żeby nasze dzieci nie zrozumiały przekazu bajeczki. Zresztą jakby co – będzie to wspaniała okazja do rozmowy z maluchem :)
Życzę miłego wspólnego czasu spędzonego na czytaniu :)
A.K.

Kornelka(kiknij aby pobrać)


Jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem?

Zachęcam  Rodziców do odsłuchania webinaru i dlatego przesyłam Państwu link do nagrania rozmowy specjalistów na temat tego jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem. Zdaję bowiem sobie sprawę z tego, że to bardzo trudny czas dla nas wszystkich i my dorośli też zmagamy się z naszymi emocjami.
Przy okazji przypominam, że jestem dostępna dla Państwa – proszę pisać, dzwonić, jeśli mogłabym w czymś pomóc.
Pozdrawiam serdecznie.
Alina Kornak
 
 

Marchewkolina

Proponuję pobawić się z dziećmi cudowną, absolutnie jadalną masą marchewkową :)
Składniki:
– kilka ugotowanych marchewek
– mąka ziemniaczana – 0,5 – 1 kg
Przygotowanie:
Zblenduj marchewki po ugotowaniu na gładką masę. Dodawaj mąkę i wyrabiaj masę. Powinna być lekko wilgotna ale nie klejąca się. Można również dodać cynamon lub aromat do ciast. Jeśli będziecie ją przechowywać w lodówce, w szczelnie zamkniętym pojemniku – przetrwa przez kilka dni :) Absolutnie fantastyczna zabawa! :)
Alina Kornak

Temat: Coś dla rodziców :)

Jest bowiem zasada, że zdrowi rodzice to zdrowe dziecko, więc dziś proponujemy zadania dla Państwa – na cały tydzień, poczynając od dziś :)
 
Dzień 1 – połącz się z naturą. Oddychaj i zauważ, że życie trwa.
Dzień 2 – pamiętaj, że wszystkie uczucia i sytuacje przemijają.
Dzień 3 – zrób plan, który pomoże Ci zachować spokój i pozostać w kontakcie.
Dzień 4 – czerp radość z mycia rąk. Pomyśl co dla Ciebie robią inni!
Dzień 5 – zapisz dziesięć rzeczy, za które jesteś wdzięczny/wdzięczna w życiu i wyjaśnij dlaczego.
Dzień 6 – nawadniaj się, jedz zdrową żywność i wzmacniaj swój układ odpornościowy.
dzień 7 – Bądź aktywny/aktywna. Nawet jeśli utknąłeś/utknęłaś w czterech ścianach, poruszaj się i rozciągaj.
 
I już :) Jesteśmy w trudnej sytuacji a taki kalendarz aktywnego radzenia sobie naprawdę pomaga :)
Dobrej zabawy! 
Psycholog – Alina Kornak

Temat: Mamo, Tato…

Oto dwanaście przykazań dla pełnego rodzicielstwa. Nie jest łatwo być rodzicem, ale zawsze warto starać się być wystarczająco dobrym…
 

Temat – Pollandia

Przekazuję na Państwa ręce książeczkę dla dzieci, która została napisana przez panią bibliotekarkę z jednej z polskich bibliotek – „O Wielkiej Orkiestrze  Antykoronowirusowej Pomocy  z krainy Pollandi”.

 


Pomysły dla rodziny część I.

1. Zagrajcie w grę planszową. Jeśli chcecie – możecie spróbować ją stworzyć sami. Porozmawiajcie co to znaczy być dobrym graczem. Poćwiczcie umiejętność wygrywania i… przegrywania.
2. Zagrajcie w grę wszyscy razem i… osobno. Niech dziecko zagra w grę raz z jednym domownikiem, raz z drugim.
3. Przeczytajcie wspólnie jakąś książkę. Może to czas na czytanie czegoś po kawałku, każdego wieczora?
4. Podziękujcie sobie nawzajem – popatrzcie sobie w oczy i powiedzcie po kolei każdemu „Dziękuję Ci za….”. 
5. Podziękuj sobie – naucz swoje dziecko, że o siebie też trzeba dbać – stań przed lustrem i powiedz sobie za co sobie dziękujesz. Niech dziecko też tego spróbuje.
 
Dobrego czasu razem :)

 

Temat – Bądź bohaterem!

 
Przekazuję w Państwa ręce kolejną książeczkę związaną z obecną sytuacją. Tym razem ukazuje ona nas i dzieci jako bohaterów tego starcia. Wszak to my mamy tę moc by pokonać wirusa! :) Bajka jest kolorowa i zabawna – zachęcam do pobrania i cieszenia się nią razem z dziećmi.
 
 

Temat: Krótki film o wirusie na literę k. i o żmii.

 
Zachęcam do wspólnego z dziećmi obejrzenia filmiku na temat koronawirusa – w przystępny sposób ukazuje z czym mamy do czynienia i jak możemy z nim walczyć. Proponuję oczywiście wcześniej samemu zapoznać się z bajką – tak, by być przygotowanym na ewentualne pytania pociech :)
A.K.
 

Ta propozycja jest tylko dla Rodziców :) wszak spokojny rodzic – spokojne dziecko ;) Poniżej przesyłam więc link do filmiku na temat stresu – z zachętą by w miarę możliwości, w tych nietypowych czasach dbali Państwo o relaks. Jeśli będą Państwo potrzebowali jakiejś pomocy – jestem do dyspozycji. Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia.
Alina Kornak – psycholog.
 
(filmik jest w języku angielskim – jednak w prawym dolnym rogu jest możliwość włączenia polskich napisów. Przypominam, że nie jest to bajka dla dzieci) 

 


Zachęcam Państwa do obejrzenia wspólnie z pociechami bajki „W głowie się nie mieści”. Jest to pełnometrażowy film animowany, który bardzo ciekawie wprowadza w tematykę emocji. Proponuję Państwu wspólne oglądanie bajki z dziećmi – obecne filmy dla dzieci są tworzone w taki sposób by zapewnić rozrywkę również dorosłym :) ale chodzi również o co innego – o czas spędzany z naszymi pociechami. Bajki powinny być oglądane razem z naszymi dziećmi, tak by w trakcie oglądania można było odpowiadać na dziecięce pytania, sprawdzać jak dane treści rozumie dziecko i reagować na to, czego potrzebuje nasz maluch. Zdaję sobie sprawę z tego, że często może być tak, że bajka jest tą chwilą, kiedy możemy wyjść np do kuchni i ugotować obiad, ale zachęcam żeby jednak odłożyć inne obowiązki na ten czas i poświęcić te chwile tylko dziecku i sobie :) Dobrej zabawy :)  


Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie.

 
Zachęcam do zapoznania się, wraz z pociechami z bajką dla dzieci na temat tego nieszczęsnego wirusa – ta jest o tyle ciekawa, że można zaangażować dziecko w interakcję, prace plastyczne itp – autorki wyposażyły ją w podpowiedzi dla rodziców :)
 

Szanowni Państwo.

W związku z obecną, trudną sytuacją przesyłamy Państwu wywiad z naszą przedszkolną Panią Psycholog Aliną Kornak.
 
 

 
Przygotowałam dla Państwa poniższą ulotkę na temat tego jak ważne jest wzajemne przepraszanie – wszak teraz, kiedy spędzamy ze sobą dużo więcej czasu niż wcześniej – jest też niestety dużo więcej możliwości do tego, żeby wejść ze sobą w konflikt. I to nie tylko między dziećmi – pamiętajmy, że również my – dorośli miewamy „słabe” nerwy ;)
Pozdrawiam ciepło :)
 

 
Przekazujemy w Państwa ręce bardzo przystępnie napisaną publikację dla dzieci – bajeczkę, która opowiada o tym, co to jest koronawirus. Dzięki niej można pomóc dzieciom opanować dziecięce emocje.
 

 
Bywa tak, że cieszymy się, że nasze dziecko jest spokojne, nie sprawia nam większych kłopotów, nie absorbuje nas swoją ekspresją. Niestety niesie to za sobą ryzyko, że nie będziemy mieli możliwości odczytywania rzeczywistych emocji dziecka. A ono pozostanie z nimi samo. A kiedy przypomnimy sobie, że emocje są tubą naszych potrzeb – przyjdzie do nas świadomość, że nie wiedząc co naprawdę czuje nasze dziecko nie wiemy też, czego potrzebuje. To właśnie ekspresja emocji pozwala zetknąć się z potrzebami dziecka.
 
 

Wiele spraw się teraz skupia na dzieciach, które nie chodzą do przedszkola/szkoły. Jednakże jest to również trudny czas dla Ciebie. Wyrwany z rutyny musisz dostosować się do zmieniających się okoliczności. Dlatego mamy też coś dla Ciebie :) Zadbaj o siebie, o swoje zdrowie emocjonalne. Poniżej zamieszczamy plakat, który pomoże Ci zaopiekować się twoimi najważniejszymi sferami. Bo równowaga to droga do zdrowia :)
Pozdrawiam serdecznie – psycholog przedszkolny – Alina Kornak