Menu Zamknij

Porady od Psychologa

Zapytaj dziecko.

 
Zachęcam Państwa do rozmowy z dziećmi o emocjach. Poniżej znajdą Państwo karty z ilustracjami oraz z pytaniami do nich. Oczywiście kart nie trzeba drukować, wystarczy ich wyświetlenie na ekranie. Pytania pomagają poprowadzić nas przez świat dziecięcych emocji. Są pomocne przy nauce rozpoznawania emocji, sytuacji, w których takie emocje występują, zbliżaniu się do tego, kiedy nasze dziecko się tak czuło i radzeniu sobie z tymi emocjami.
A.K.

 

Zabawy z zakrętkami.

Pod poniższym linkiem znajdą Państwo filmik, który pokaże, w jaki sposób można zaangażować nasze dziecko do zabawy a jak wiemy – to właśnie zabawa w tym wieku jest najlepszym sposobem rozwijania umiejętności i poszerzania wiedzy. Na filmie pokazane są pomysły rozwijające koordynację oko-ręka, umiejętności manipulacyjne, dużą i mała motorykę. Dodatkowo, ze sfery emocji – dziecko ma szansę radzić sobie z ewentualnymi niepowodzeniami (któż z nas ich nie doświadcza) oraz z poczuciem zadowolenia z siebie po wykonaniu dobrze zadania :)
Dobrej zabawy!
Alina Kornak

 

Relaksacja.

Proponuję dziś się zrelaksować :) w obecnym czasie mamy wszyscy bardzo dużo stresu. Sytuacja się zmieniła i nie wiemy jak długo ta obecna rzeczywistość potrwa. Dlatego, dla zdrowia psychicznego rodziców i dzieci – zachęcam do skorzystania z bardzo fajnego filmiku instruktażowego pokazującego, w jaki sposób można się zrelaksować. 
Pozdrawiam serdecznie.
Alina Kornak – psycholożka.
 
 
Drodzy Rodzice :) dziś mam dla Was prostą i bardzo fajną zabawę z emocjami dla dzieci. Poniższe karty można (ale nie trzeba) wydrukować. Można je po prostu otworzyć na komputerze. Sami świetnie poprowadzicie swoje dziecko przez świat emocji. Zabawa „Czyj to pies?” uczy rozróżniania emocji w różnych sytuacjach ale również pokazuje, że to nie jest oczywiste, że czujemy to co czujemy. Każdy z nas może czuć co innego w tej samej sytuacji :)
Otwieramy więc jedną ze stron i pokazujemy dziecku rysunek psa (na przykład ubłoconego). Poniżej widzimy trzy ilustracje dziecięcych twarzy. Dziecko ma za zadanie wskazać jedną z buziek, która według niego należy do chłopca – właściciela psa. Następnie pytamy dziecko o to – dlaczego tak uważa? Nie jest bowiem oczywiste, że skoro pies jest brudny, to nasze dziecko będzie się na niego złościło. Może go to rozśmieszy? To też pokazuje, że nasze emocje nie są związane tylko z tym, co się wydarza, ale również z tym, co my myślimy o tym wydarzeniu.
Dobrej zabawy!
 
 
Przedstawiam Państwu przepiękną bajkę w wersji audio – można ją odsłuchać po kliknięciu w poniższy link.
Oczywiście możecie Państwo sami przeczytać dziecku tę bajkę – dlatego załączam również tekst bajki. W pliku znajdziecie również pytania, które można zadać dziecku oraz zabawy, w które można włączyć pociechę.
Miłego słuchania! :)
Alina Kornak

 

Dzień dobry :) Dziś dla dzieci bajka – ale bajka w formie filmowej :) Czytana przez naszą przedszkolną panią psycholożkę Alinę Kornak – filmik w linku :) Miłego słuchania!

 
 

Bajka terapeutyczna –  „O tym jak Kornelka z krainy Pollandi pokochała książki”

 
Z książkami bywa różnie – jedne dzieci je uwielbiają, inne na sam widok krzywią buzię. Prawdę mówiąc to my, dorośli często pokazujemy swoim przykładem czy książki są dla nas ważne, czy nie. Oczywiście zachęcam Państwa do codziennego czytania dzieciom. Jest to nieoceniony sposób na wspomaganie dziecięcego rozwoju. Udostępniam dziś Państwu książeczkę, która nawiązując do obecnej sytuacji ograniczenia poruszania się poza domem, wspomina również o nawyku czytania książek. Wprawdzie bohaterka bajki jest już na tyle duża, że sama może czytać sobie bajki, jednakże myślę, że to nie jest aż tak duża przepaść wiekowa, żeby nasze dzieci nie zrozumiały przekazu bajeczki. Zresztą jakby co – będzie to wspaniała okazja do rozmowy z maluchem :)
Życzę miłego wspólnego czasu spędzonego na czytaniu :)
A.K.

Kornelka(kiknij aby pobrać)


Jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem?

Zachęcam  Rodziców do odsłuchania webinaru i dlatego przesyłam Państwu link do nagrania rozmowy specjalistów na temat tego jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem. Zdaję bowiem sobie sprawę z tego, że to bardzo trudny czas dla nas wszystkich i my dorośli też zmagamy się z naszymi emocjami.
Przy okazji przypominam, że jestem dostępna dla Państwa – proszę pisać, dzwonić, jeśli mogłabym w czymś pomóc.
Pozdrawiam serdecznie.
Alina Kornak
 
 

Marchewkolina

Proponuję pobawić się z dziećmi cudowną, absolutnie jadalną masą marchewkową :)
Składniki:
– kilka ugotowanych marchewek
– mąka ziemniaczana – 0,5 – 1 kg
Przygotowanie:
Zblenduj marchewki po ugotowaniu na gładką masę. Dodawaj mąkę i wyrabiaj masę. Powinna być lekko wilgotna ale nie klejąca się. Można również dodać cynamon lub aromat do ciast. Jeśli będziecie ją przechowywać w lodówce, w szczelnie zamkniętym pojemniku – przetrwa przez kilka dni :) Absolutnie fantastyczna zabawa! :)
Alina Kornak

Temat: Coś dla rodziców :)

Jest bowiem zasada, że zdrowi rodzice to zdrowe dziecko, więc dziś proponujemy zadania dla Państwa – na cały tydzień, poczynając od dziś :)
 
Dzień 1 – połącz się z naturą. Oddychaj i zauważ, że życie trwa.
Dzień 2 – pamiętaj, że wszystkie uczucia i sytuacje przemijają.
Dzień 3 – zrób plan, który pomoże Ci zachować spokój i pozostać w kontakcie.
Dzień 4 – czerp radość z mycia rąk. Pomyśl co dla Ciebie robią inni!
Dzień 5 – zapisz dziesięć rzeczy, za które jesteś wdzięczny/wdzięczna w życiu i wyjaśnij dlaczego.
Dzień 6 – nawadniaj się, jedz zdrową żywność i wzmacniaj swój układ odpornościowy.
dzień 7 – Bądź aktywny/aktywna. Nawet jeśli utknąłeś/utknęłaś w czterech ścianach, poruszaj się i rozciągaj.
 
I już :) Jesteśmy w trudnej sytuacji a taki kalendarz aktywnego radzenia sobie naprawdę pomaga :)
Dobrej zabawy! 
Psycholog – Alina Kornak

Temat: Mamo, Tato…

Oto dwanaście przykazań dla pełnego rodzicielstwa. Nie jest łatwo być rodzicem, ale zawsze warto starać się być wystarczająco dobrym…
 

Temat – Pollandia

Przekazuję na Państwa ręce książeczkę dla dzieci, która została napisana przez panią bibliotekarkę z jednej z polskich bibliotek – „O Wielkiej Orkiestrze  Antykoronowirusowej Pomocy  z krainy Pollandi”.

 


Pomysły dla rodziny część I.

1. Zagrajcie w grę planszową. Jeśli chcecie – możecie spróbować ją stworzyć sami. Porozmawiajcie co to znaczy być dobrym graczem. Poćwiczcie umiejętność wygrywania i… przegrywania.
2. Zagrajcie w grę wszyscy razem i… osobno. Niech dziecko zagra w grę raz z jednym domownikiem, raz z drugim.
3. Przeczytajcie wspólnie jakąś książkę. Może to czas na czytanie czegoś po kawałku, każdego wieczora?
4. Podziękujcie sobie nawzajem – popatrzcie sobie w oczy i powiedzcie po kolei każdemu „Dziękuję Ci za….”. 
5. Podziękuj sobie – naucz swoje dziecko, że o siebie też trzeba dbać – stań przed lustrem i powiedz sobie za co sobie dziękujesz. Niech dziecko też tego spróbuje.
 
Dobrego czasu razem :)

 

Temat – Bądź bohaterem!

 
Przekazuję w Państwa ręce kolejną książeczkę związaną z obecną sytuacją. Tym razem ukazuje ona nas i dzieci jako bohaterów tego starcia. Wszak to my mamy tę moc by pokonać wirusa! :) Bajka jest kolorowa i zabawna – zachęcam do pobrania i cieszenia się nią razem z dziećmi.
 
 

Temat: Krótki film o wirusie na literę k. i o żmii.

 
Zachęcam do wspólnego z dziećmi obejrzenia filmiku na temat koronawirusa – w przystępny sposób ukazuje z czym mamy do czynienia i jak możemy z nim walczyć. Proponuję oczywiście wcześniej samemu zapoznać się z bajką – tak, by być przygotowanym na ewentualne pytania pociech :)
A.K.
 

Ta propozycja jest tylko dla Rodziców :) wszak spokojny rodzic – spokojne dziecko ;) Poniżej przesyłam więc link do filmiku na temat stresu – z zachętą by w miarę możliwości, w tych nietypowych czasach dbali Państwo o relaks. Jeśli będą Państwo potrzebowali jakiejś pomocy – jestem do dyspozycji. Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia.
Alina Kornak – psycholog.
 
(filmik jest w języku angielskim – jednak w prawym dolnym rogu jest możliwość włączenia polskich napisów. Przypominam, że nie jest to bajka dla dzieci) 

 


Zachęcam Państwa do obejrzenia wspólnie z pociechami bajki „W głowie się nie mieści”. Jest to pełnometrażowy film animowany, który bardzo ciekawie wprowadza w tematykę emocji. Proponuję Państwu wspólne oglądanie bajki z dziećmi – obecne filmy dla dzieci są tworzone w taki sposób by zapewnić rozrywkę również dorosłym :) ale chodzi również o co innego – o czas spędzany z naszymi pociechami. Bajki powinny być oglądane razem z naszymi dziećmi, tak by w trakcie oglądania można było odpowiadać na dziecięce pytania, sprawdzać jak dane treści rozumie dziecko i reagować na to, czego potrzebuje nasz maluch. Zdaję sobie sprawę z tego, że często może być tak, że bajka jest tą chwilą, kiedy możemy wyjść np do kuchni i ugotować obiad, ale zachęcam żeby jednak odłożyć inne obowiązki na ten czas i poświęcić te chwile tylko dziecku i sobie :) Dobrej zabawy :)  


Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie.

 
Zachęcam do zapoznania się, wraz z pociechami z bajką dla dzieci na temat tego nieszczęsnego wirusa – ta jest o tyle ciekawa, że można zaangażować dziecko w interakcję, prace plastyczne itp – autorki wyposażyły ją w podpowiedzi dla rodziców :)
 

Szanowni Państwo.

W związku z obecną, trudną sytuacją przesyłamy Państwu wywiad z naszą przedszkolną Panią Psycholog Aliną Kornak.
 
 

 
Przygotowałam dla Państwa poniższą ulotkę na temat tego jak ważne jest wzajemne przepraszanie – wszak teraz, kiedy spędzamy ze sobą dużo więcej czasu niż wcześniej – jest też niestety dużo więcej możliwości do tego, żeby wejść ze sobą w konflikt. I to nie tylko między dziećmi – pamiętajmy, że również my – dorośli miewamy „słabe” nerwy ;)
Pozdrawiam ciepło :)
 

 
Przekazujemy w Państwa ręce bardzo przystępnie napisaną publikację dla dzieci – bajeczkę, która opowiada o tym, co to jest koronawirus. Dzięki niej można pomóc dzieciom opanować dziecięce emocje.
 

 
Bywa tak, że cieszymy się, że nasze dziecko jest spokojne, nie sprawia nam większych kłopotów, nie absorbuje nas swoją ekspresją. Niestety niesie to za sobą ryzyko, że nie będziemy mieli możliwości odczytywania rzeczywistych emocji dziecka. A ono pozostanie z nimi samo. A kiedy przypomnimy sobie, że emocje są tubą naszych potrzeb – przyjdzie do nas świadomość, że nie wiedząc co naprawdę czuje nasze dziecko nie wiemy też, czego potrzebuje. To właśnie ekspresja emocji pozwala zetknąć się z potrzebami dziecka.
 
 

Wiele spraw się teraz skupia na dzieciach, które nie chodzą do przedszkola/szkoły. Jednakże jest to również trudny czas dla Ciebie. Wyrwany z rutyny musisz dostosować się do zmieniających się okoliczności. Dlatego mamy też coś dla Ciebie :) Zadbaj o siebie, o swoje zdrowie emocjonalne. Poniżej zamieszczamy plakat, który pomoże Ci zaopiekować się twoimi najważniejszymi sferami. Bo równowaga to droga do zdrowia :)
Pozdrawiam serdecznie – psycholog przedszkolny – Alina Kornak