ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I – Pierwszy raz w przedszkolu – poznajmy się.            

  • zapoznanie dzieci z pomieszczeniami przedszkolnymi;
  • poznawanie swoich znaczków w łazience i szatni;
  • zapoznanie dzieci z rozkładem dnia w przedszkolu – utworzenie grupowego zegara;
  • „Spacerkiem po naszej sali” – zapoznanie z wyglądem
    i wyposażeniem sali, sposobu korzystania z kącików;
  • „Zabawki sprzątamy” – nauka rymowanki, wdrażanie dzieci do odkładania zabawek na miejsce;
  • wyjście na plac zabaw – zapoznanie dzieci ze sprzętem
    i omówienie zasad bezpiecznego korzystania z niego;
  • zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał;
  • zabawy i ćwiczenia integracyjne ułatwiające poznanie się dzieci i ich adaptację w przedszkolu;
  • nauka piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”;
  • wypowiedzi na temat „Co mogą robić dzieci w przedszkolu?”, próba oceny zachowania dzieci na podstawie ilustracji;
  • zabawa plastyczna „To My”- odbijanie swojej dłoni pomalowanej farbą na sylwecie zajączka;
  • wykonanie zajączka z gotowych elementów technicznych;
  • zabawa rozwijająca umiejętność stosowania pojęcia para – „Ubieramy lalkę”;
  • zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Czego brakuje?”;
  • słuchanie rymowanki „Kto jest w przedszkolu?;
  • słuchanie opowiadania I. R. Salach „Kłopoty Krysi”;
  • słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Maczek”;
  • „Jak korzystać z łazienki?” – słuchanie krótkiego opowiadania z użyciem pacynki.

TYDZIEŃ II – Jesteśmy bezpieczni.                       

  • ustalenie grupowego zachowania „Kodeks zajączków” – przestrzeganie ustalonych reguł;
  • omówienie i utrwalenie na podstawie ilustracji zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętu terenowego: zjeżdżalni, huśtawek, karuzeli, piaskownicy itp.;
  • poznawanie podstawowych zasad poruszania się pieszego;
  • wdrażanie do bezpiecznego zachowania się na drodze;
  • zabawy z elementem biegu „Samochody”
  • zapoznanie dzieci z „zebrą”, czyli przejściem dla pieszych;
  • sygnalizator świetlny – nazywanie kolorów na sygnalizatorze i rozumienie ich znaczenia;
  • zabawy ruchowe z wykorzystaniem lizaków w kolorach sygnalizacji świetlnej;
  • „Sygnalizator świetlny” – przyklejanie świateł w odpowiednim miejscu na sygnalizatorze;
  • poznanie znaków drogowych „Uwaga dzieci” i przejście dla pieszych”;
  • „Uwaga dzieci” – kolorowanie sylwety znaku drogowego na odpowiednie kolory (żółty, czerwony, czarny);
  • zabawy przy piosence „Samochody” i „Światła”

TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień

  • poznanie atrybutów Jesieni;
  • słuchanie opowiadania „Jesienny liść” z wykorzystaniem
  • ilustracji;
  • wielozmysłowe poznanie liści;
  • ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem liści;
  • zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność rozpoznawania
  •  różnych kształtów „Robimy kolorowe bukiety”;
  • poznanie nazw wybranych drzew:  klon, kasztanowiec, dąb, jarzębina;
  • zabawy utrwalające poznane kolory;
  • poznanie części z jakich składa się drzewo: pień, gałęzie, liście;
  • nasze jesienne drzewo – naklejanie pestek dyni pomalowanych
    kolorami jesieni;
  • zabawy przy piosence „Liście w parku”;
  • teatrzyk sylwet na podstawie utworu „Chciałabym mieć szal”;
  • zabawy matematyczne „Tworzymy szal pani Jesieni”- posługiwanie się określeniami: długi, krótki, dłuższy, krótszy;

TYDZIEŃ II – Co robią zwierzęta jesienią?

  • słuchanie opowiadania „Kolczatek”, poznanie wyglądu jeża;
  • zabawa matematyczna „Mały jeż – duży jeż”;
  • zabawa dydaktyczna „Kto mieszka w lesie” – poznanie wyglądu i nazw wybranych zwierząt mieszkających w lesie;
  • zabawa ruchowo – naśladowcza „Jestem zwierzątkiem”;
  • zabawy przy piosence „Jeż”;
  • poznanie informacji o zwyczajach wiewiórek;
  • praca plastyczna „Wiewióreczka” – wyklejanie sylwety wiewiórki kawałkami wełny;
  • jesienna matematyka – ćwiczenia w liczeniu w zakresie trzech z użyciem materiałów
    zastępczych;

W celu poprawy jakości wymowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia
i zabawy logopedyczne.

W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! Dodatkowo dzieci poznają najbliższą okolicę przedszkola, a podczas spacerów nauczą się chodzić
w parach. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne bardzo proszę o zapewnienie dzieciom odpowiedniego ubioru i zestawu ubranek na zmianę w szatni
J

 

           PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

Piosenka pt. „Jestem sobie przedszkolaczek”

 

Jestem sobie przedszkolaczek,
nie grymaszę i nie płaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
to są nasze wspólne skarby,
bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam.

Kto jest beksą i mazgajem,
ten się do nas nie nadaje,
niechaj w domu siedzi sam,
ram tam tam, ram tam tam.

Wiersz pt. „Jesienny wierszyk”

Kiedy świeci złote słońce
i jesieni nadszedł czas,
lecą liście kolorowe.
Jesień jest już blisko nas.

Wiersz I. Salach pt.: „Wiewióreczka”

Wiewióreczka ruda
oczkiem sobie mruga.
Damy jej orzech,
może przyjdzie tutaj.
Ma rudy ogonek,
oczka jak węgielki,
a na uszkach śmieszne
czerwone pędzelki.