ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LISTOPAD

 

Tydzień I Rodzina – największy skarb

  • Zabawa Skojarzenia. Słuchanie opowiadania E. Stadt-müller Ciapek i psia wróżka. Rozmowa kierowana na temat opowiadania – wzmocnienie więzi uczuciowej z rodziną; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Inscenizowanie ruchem słów piosenki Moja mama. Wprowadzenie instrumentu perkusyjnego – kołatki. Nauka refrenu piosenki- kształtowanie poczucia rytmu; poznanie instrumentu perkusyjnego – kołatki; rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Zabawa prawda – fałsz Co mamy do pary? Zabawy dydaktyczne: Porządki w szufladzie, Chodniczek z patyczków– kształtowanie pojęcia para
  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Moja rodzina i ja. Rozmowa na temat wiersza. Utrwalanie nazw części ciała- rozwijanie pamięci; rozwijanie świadomości własnego ciała
  • Odgadywanie zagadek dotyczących rodziny i wskazywanie rozwiązań na obrazkach. Zabawa słowna – kończenie rozpoczętych zdań. Słuchanie wiersza S. Jachowicza Dobry braciszek, inscenizowanego sylwetami.
  • Wykonanie pracy plastycznej Serduszko dla mojej rodziny
  • Wysłuchanie, nauka i śpiewanie piosenki Moja rodzina.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

Tydzień II Mój dom

  • Zabawa dydaktyczna Gdzie kto mieszka. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Dom – rozwijanie mowy; posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
  • Słuchanie piosenki Przyjaciel. Zabawa rytmiczna przy piosence. Nauka refrenu piosenki- rozwijanie poczucia rytmu; rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Układanie domu z figur. Zabawa dydaktyczna Uporządkuj przedmioty- rozwijanie intuicji geometrycznej; rozwijanie spostrzegania wzrokowego
  • Nazywanie pomieszczeń znajdujących się w domu- rozwijanie mowy i myślenia; poznawanie wybranych urządzeń elektrycznych dostępnych w domu
  • Zabawa dydaktyczna Dom dla każdej rodziny. Rozmowa na temat wiersza B. Formy Moja rodzina– rozwijanie mowy; wzbogacanie słownictwa czynnego dzieci.
  • Słuchanie dźwięków, jakie wydają urządzenia elektryczne. Poznawanie sprzętów elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowym
  • Ćwiczenia pamięci wzrokowej – Co zniknęło ze środka koła?
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.

 

Tydzień III Moje prawa i obowiązki

 

  • Wyjaśnienie znaczenia słów: prawa, obowiązki. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Prawa i obowiązki– kształtowanie u dzieci świadomości posiadania praw i obowiązków; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Reagowanie ruchem na zmianę rytmu. Słuchanie piosenki Lubię pomagać. Quiz Jak mogę pomagać?- kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie empatii
  • Zabawy rozwijające umiejętność segregowania- rozwijanie umiejętności klasyfikowania
  • Wykonanie pracy plastycznej Nasze obowiązki. Rozmowa kierowana pytaniami –
    W czym mogę pomóc? – rozwijanie sprawności manualnych; poszerzanie doświadczeń sensorycznych; poznawanie praw i obowiązków dziecka
  • Rozmowa o prawach dziecka (na podstawie wiersza). Quiz dydaktyczny Moje prawa– utrwalanie znajomości praw dziecka; rozwijanie wypowiedzi słownych
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

IV „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”

  • Słuchanie opowiadania
    Widzowskiej Rower. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce- wdrażanie do dbania o własne zdrowie; utrwalanie numeru alarmowego 112; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence W zdrowym ciele zdrowy duch. Ilustrowanie ruchem słów piosenki -rozwijanie słuchu muzycznego; propagowanie zdrowego żywienia
  • Rozmowa z dziećmi – Obchodzimy Dzień Pluszowego Misia. Zabawa dydaktyczna Matematyczne zabawy z misiami – rozwijanie umiejętności liczenia; rozwijanie umiejętności szeregowania
  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o zdrowie! Rozmowa na temat sposobów dbania o zdrowie. Eksperyment Rozpuszczanie mydła – rozwijanie postawy prozdrowotnej; propagowanie zdrowego stylu życia
  • Quiz dydaktyczny Prawda czy fałsz? Słuchanie wiersza M. Witewskiej W owocach i warzywach zdrowie się ukrywa. Rozmowa na podstawie wysłuchanego wiersza- utrwalanie wiedzy dotyczącej dbania o zdrowie; rozwijanie mowy
  • Wykonanie pracy plastycznej  „Kolorowe kubeczki”–  poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

Tydzień V „Szara jesień”

  • Słuchanie wiersza L. Marjańskiej Zabawa chmurek. Rozmowa na temat wiersza- zachęcanie do uważnego słuchania utworu
  • Słuchanie wiersza D. Gellner Deszczowy Dziadek. Rozmowa na temat utworu- kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się
  • Podawanie zdrobnień do wyrazów: chmura – chmurka, deszcz – deszczyk, słońce – słoneczko
  • Zabawy z barwieniem wody. Dowolne eksperymentowanie z mieszaniem barw- obserwowanie zjawisk fizycznych
  • Ćwiczenie graficzne Rysowane krople
  • Zabawa Kto ma taki kolor?
  • Ćwiczenia słuchowe Co tak gra?
  • Układanie sylwet chmur i kropli deszczu wyciętych z niebieskiego papieru przez nauczyciela
  • Zabawa rozwijająca zmysł słuchu Głuchy telefon
  •  

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

23 listopada „Stokrotki” będą świętowały Dzień Pluszowego Misia.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPAD

                                       Wiersz :Moja rodzina i ja  „B. Szelągowska

 

 

Mama i tata,

i jeszcze ja!

Babcia i dziadek, chomiki dwa!

Pod jednym dachem w zgodzie mieszkamy

i się wzajemnie bardzo kocham.

I nikt nikomu nie przypomina, że najważniejsza  w życiu jest  rodzina.

 

 

PISENKA : „Moja rodzina ”

 

Kiedy jest mi smutno

mama mnie pocieszy,

mocno mnie przytuli

nigdzie się nie spieszy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ref: Mama, tata, sistra, brat

       To jest mój rodzinny świat.

       teraz chcę powiedzieć Wam „

       dobrze ,że rodzinę mam

 

Z siostra albo z bratem

często się bawimy ,

rower, piłka, rolki –

bardzo to lubimy

 

Ref:…

 

Z tatą porozmawiać

mogę dnia każdego,

jest mym przyjacielem

i dobrym kolegą

 

Ref:…

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 

Tydzień I Idzie jesień… przez ogród i sad

  • Oglądanie owoców i warzyw, nazywanie ich.
  • Zorganizowanie kącika tematycznego Stragan.
  • Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Patisony. Rozmowa na podstawie opowiadania
  • Określanie nazw i cech owoców.
  • Zabawa integracyjna Kto lubi kompot?
  • Rozmowa tematyczna – Co zjadamy?
  • Zabawa badawcza Co warzywa mają w środku?
  • Praca plastyczna Przetwory na zimę – rozwijanie sprawności manualnej.
  • Wspólne przygotowanie produktów niezbędnych do wykonania owocowych szaszłyków. Działanie praktyczne oraz wspólne spożywanie posiłku.
    Zabawa dydaktyczna Magiczne pudełko. Rozpoznawanie owoców za pomocą dotyku.
  • Wysłuchanie piosenki Owoce i warzywa. Omówienie tekstu piosenki. Zabawa ruchowa do piosenki. Nauka piosenki
  • Wypowiadanie się na temat ilustracji przedstawiających drzewa owocowe i zdjęć owoców w książkach i czasopismach z kącika książki
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień II Idzie jesień… do zwierząt

  • Oglądanie albumów przyrodniczych o ptakach
  • Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Ptaki w parku. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Wzbogacanie wiedzy o życiu wiewiórek.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Wiewiórki, do dziupli.
  • Kolorowanie rysunku wiewiórki.
  • Rozmowa o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Wysłuchanie piosenki Zwierzęta jesienią. Utrwalanie tekstu piosenki.
  • Zapoznanie z wyglądem grzechotki i sposobem gry na niej- rozwijanie umiejętności wokalnych.
  • Zabawa ruchowa z elementami celowania i liczenia – Wiewiórki i dziuple.
  • Stworzenie Kodeksu przyjaciela lasu- utrwalanie zasad właściwego zachowania się w lesie.
  • Zabawa dydaktyczna Porządki w spiżarni.
  • Układanie puzzli dwuelementowych lub obrazków zwierząt leśnych pociętych na dwie lub na trzy części- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
  • Praca plastyczna Pan jeżyk– poszerzenie doświadczeń plastycznych.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.

 

Tydzień III Co z czego otrzymujemy

  • Rozmowa na temat piekarni i piekarza.
  • Zabawa dydaktyczna Mama poszła na zakupy.
  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Pieczemy chleb. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania- zapoznanie dzieci ze sposobem pieczenia chleba.
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza Mali piekarze.
  • Wysłuchanie piosenki Jak powstaje chleb. Utrwalanie tekstu piosenki – rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Dobieranie obrazków – Co do czego pasuje?
  • Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela na temat: Skąd się bierze wełna?
  • Wykonanie pracy plastycznej Owieczka- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Poznanie różnych rodzajów pieczywa i produktów mlecznych- rozwijanie umiejętności oceniania walorów smakowych.
  • Utrwalanie wyglądu i nazwy koloru pomarańczowego.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

IV „Idzie jesień… z deszczem”

  • Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Kropelki. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania- poznawanie roli wody w życiu człowieka.
  • Zabawa dramowa Rozmowy kropelek.
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza Deszczyk.
  • Wysłuchanie piosenki Jesienna szaruga. Rozmowa na temat piosenki. Nauka tekstu piosenki Zabawy dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem piosenki- rozwijanie aktywności muzycznej.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Słońce świeci – deszcz pada.
  • Zabawa z chustą animacyjną – Ulewa i kapuśniaczek.
  • Zabawa Duży czy mały? – utrwalanie pojęć: duży, mały.
  • Ilustrowanie ruchem rymowanki Gdy pada deszcz.
  • Wykonanie  pracy plastycznej  Żółte kalosze–  poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

UWAGA!

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA – 26.10.2018 r. (piątek) godz. 10:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich Rodziców.

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

 Wiersz: „Na straganie” Jan Brzechwa

 

Na straganie w dzień targowy

takie słyszy się rozmowy

– Może pan się o mnie oprze

pan tak więdnie panie koprze.

– Cóż się dziwić, mój szczypiorku

leżę tutaj już od wtorku…

Rzecze na to kalarepa:

– Spójrz na rzepę, ta jest krzepka.

Groch po brzuszku rzepę klepię:

– Jak tam rzepką? Coraz lepiej.

– Dzięki, dzięki panie grochu,

jakoś żyje się po trochu.

Lecz pietruszka – z tą jest gorzej,

blada, chuda, spać nie może.

– A to feler – westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,

a cebula doń się czuli.

– Mój buraczku, mój czerwony,

czy byś nie chciał takiej żony?

Burak tylko nos zatyka

– Niech no pani prędzej zmyka,

ja chcę żonę mieć buraczą,

bo przy pani wszyscy płaczą.

– A to feler – jęknął seler.

Naraz słychać głos fasoli:

– Gdzie się pani tu gramoli?

– Nie bądź dla mnie taka wielka – odpowiada jej brukselka.

– Widzieliście jaka krewka – 

zaperzyła się marchewka.

– Niech rozsądzi nas kapusta,

– Co? Kapusta? Głowa pusta.

A kapusta rzecze smutnie.

– Moi drodzy, po co kłótnie,

po co wasze spory głupie – 

wnet i tak zginiemy w zupie.

– A to feler jęknął seler.

 

PIOSENKA : „Zwierzęta jesienią”

 

  1. Szuka orzechów

wiewióreczka mała

            pewnie już kilka

            w dziupli zebrała.

 

Ref.: Będą zapasy

         na zimowe czasy (2x)

 

  1. Jeżyk pod liśćmi

znalazł legowisko.

Czuje, że zima

jest bardzo blisko.

 

Ref.: Spać smacznie będzie,

         aż wiosna przybędzie (2x)

 

  1. Robi porządki

w norce myszka mała,

ziarenek wiele

dawno zebrała.

 

Ref.: Dla swej rodziny

         Na czas długiej zimy (2x)

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

 

Tydzień I To jestem ja”

  • Poznawanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu.
  • Zapoznanie ze zwyczajami panującymi w grupie, poznanie zasad i umów.
  • Poznawanie imion i nazwisk nowych dzieci z grupy,
  • Kolorowanie swojego znaczka rozpoznawczego –„ Znaczki przedszkolaczków”
  • Poznawanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu.
  • Podawanie różnych danych o sobie
  • Wysłuchanie piosenki Wesoła zabawa. Ilustrowanie piosenki ruchem. Kształtowania poczucia rytmu
  • Rozmowa na temat fragmentu opowiadania E. Stadtmüller W naszym przedszkolu. Poszerzanie słownictwa czynnego.
  • Opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w grupie .
  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller W naszym przedszkolu.

 

Tydzień II Moja grupa

  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Dziewczęce spodnie. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji. Ćwiczenia słownikowe – Co to jest?- rozwijanie słownictwa czynnego.
  • Nauka refrenu piosenki Moje przedszkole. Ilustrowanie ruchem treści piosenki.
  • Rozpoznawanie zapisu swojego imienia- kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
  • Zabawa porządkująca – Układanie na półkach – stosowanie pojęć: na, nad, pod, obok.
  • Wykonanie pracy plastycznej Znaczek mojej grupy– utrwalanie poczucia przynależności do grupy.
  • Zabawa dydaktyczna Mój znaczek– umożliwienie kontaktu ze znakami i symbolami.
  • Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej Mam trzy lata; wskazywanie obrazków do odpowiednich fragmentów wiersza.
  • Rysowanie kół różnej wielkości, próby ich kolorowania
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień III Moja droga do przedszkola

  • Ćwiczenia słownikowe – Kolorowe światła
  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Pan Świetlik.
    Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Zaznajomienie dzieci z numerem alarmowym 112- zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze
  • Nauka refrenu piosenki Na skrzyżowaniu i zabawy rytmiczne przy piosence- rozwijanie poczucia rytmu
  • Rozmowa o bezpieczeństwie na drodze – Strażnicy drogi. Zabawa skoczna Pasy na drodze
  • Loteryjka Znaki przy drodze– kształtowanie umiejętności stosowania się do uzgodnionych reguł gry.
  • Praca plastyczna Przejście dla pieszych – odciskanie dłoni umoczonych w białej farbie na czarnym kartonie.
  • Omówienie ilustracji przedstawiającej ruch uliczny.
    Zabawa porządkowa Przeprowadź mnie przez jezdnię– wdrażanie do praktycznego stosowania zasad ruchu drogowego
  • Quiz dydaktyczny Co już wiem na temat ruchu drogowego?
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

IV „Idzie jesień… przez las, park”

  • Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Nauka na pamięć wiersza A. Widzowskiej- rozwijanie pamięci
  • Wysłuchanie piosenki Jesień. Odtwarzanie odpowiednich fragmentów piosenki, połączone z wykonywaniem poleceń nauczyciela- utrwalanie tekstu piosenki, powiązanie go z konkretnymi przedmiotami.
  • Zapoznanie z wyglądem kołatki i sposobem gry na niej
  • Segregowanie liści według wielkości- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wielkość
  • Klasyfikowanie liści według kształtu i wielkości, rozróżnianie koloru żółtego.
  • Rozmowa kierowana podczas oglądania atlasu grzybów.
  • Praca plastyczna Grzybobranie – z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych- poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – Z czego jest zrobiony ten ludzik?
  • Praca plastyczna Kolorowe liście– rozwijanie zdolności manualnych i drobnych ruchów rąk.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

 

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

                                                    

Wiersz :Mam trzy lata” I. Suchorzewska

Mam trzy lata, trzy i pół,
Brodą sięgam ponad stół.
Do przedszkola chodzę z workiem
I mam znaczek z muchomorkiem.
Pantofelki ładnie zmieniam,
Myję ręce do jedzenia.
Zjadam wszystko z talerzyka,
Tańczę, kiedy gra muzyka.
Umiem wierszyk o koteczku,
O tchórzliwym koziołeczku
I o piesku co był w polu,
Nauczyłam się w przedszkolu.

 

Piosenka: „Kolorowe światła”

Do przedszkola co dzień rano idę przez ulice z mamą.

Droga wcale nie jest łatwa, bo na skrzyżowaniu światła.

Ref: Czerwone światło stój,

zielone światło idź,

na żółtym świetle zawsze czekaj

 tak już musi być.

 Samochody w rzędach stoją na kierowców spoglądają

Czy już światło jest zielone by odjechać w swoja stronę

Ref…..

Policjanci wciąż pracują,

skrzyżowania obserwują.

Czy przepisy wszyscy znają i czy znaków przestrzegają.