Menu Zamknij

Grupa II – BIEDRONKI

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

TYDZIEŃ I  – Idzie jesień… przez ogród i sad.

  • Oglądanie owoców i warzyw, nazywanie ich.
  • Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Patisony– rozmowa na podstawie opowiadania.
  • Zabawa dydaktyczna Magiczne pudełko– rozpoznawanie owoców za pomocą dotyku.
  • Słuchanie piosenki Owoce i warzywa. Omówienie tekstu piosenki. Zabawa ruchowa do piosenki.
  • Rozwijanie sprawności manualnej – malowanie palcem umoczonym w farbie.
  • Zabawa połączona z degustacją, przełamująca opór przed próbowaniem wybranych warzyw.
  • Zabawa dydaktyczna Tyle samo owoców.
  • Zabawa badawcza Co warzywa mają w środku?
  • Wspólne przygotowanie produktów niezbędnych do wykonania owocowych szaszłyków. Działanie praktyczne oraz wspólne spożywanie posiłku.
  • Lepienie owocu i warzywa z plasteliny.
  • Słuchanie wiersza J. Brzechwy Na straganie.
  • Zabawy ruchowe w sali oraz na placu przedszkolnym.

 

TYDZIEŃ II – Idzie jesień… do zwierząt.

  • Oglądanie albumów przyrodniczych o ptakach.
  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Ptaki w parku. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Wzbogacanie wiedzy o życiu wiewiórek.
  • Rozmowa o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Słuchanie piosenki Zwierzęta jesienią. Utrwalanie tekstu pierwszej zwrotki i rytmizowanie refrenu. Zapoznanie z wyglądem grzechotki i sposobem gry na niej.
  • Zabawa dydaktyczna Porządki w spiżarni.
  • Zabawa ruchowa z elementami celowania i liczenia – Wiewiórki i dziuple.
  • Układanie puzzli dwuelementowych lub obrazków zwierząt leśnych pociętych na dwie lub na trzy części- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
  • Praca plastyczna Pan jeżyk– poszerzenie doświadczeń plastycznych.
  • Stworzenie Kodeksu przyjaciela lasu- utrwalanie zasad właściwego zachowania się w lesie.
  • Zabawy ruchowe w sali i na placu przedszkolnym.

 

TYDZIEŃ III – Co z czego otrzymujemy?

  • Rozmowa na temat piekarni i piekarza.
  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Pieczemy chleb. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, zapoznanie dzieci ze sposobem pieczenia chleba.
  • Prezentowanie ziaren i kłosów zboża. Rozmowa o tym, skąd mamy chleb.
  • Zabawa ruchowa do słów piosenki Jak powstaje chleb.
  • Wykonanie bułeczek z masy solnej.
  • Dobieranie obrazków – Co do czego pasuje?
  • Zabawa dydaktyczna z kostką do gry i ziarnami zbóż.
  • Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela na temat: Skąd się bierze wełna?
  • Wykonanie pracy plastycznej Owieczka- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Poznanie różnych rodzajów pieczywa i produktów mlecznych- rozwijanie umiejętności oceniania walorów smakowych.
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe, naśladowcze, muzyczno- ruchowe w sali.

 

TYDZIEŃ IV – Idzie jesień… z deszczem.

  • Zabawy badawcze z wodą.
  • Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Kropelki. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, poznawanie roli wody w życiu człowieka.
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza Deszczyk.
  • Zabawy twórcze z gazetami.
  • Zabawa Jaka jest jesień?
  • Słuchanie piosenki Jesienna szaruga. Rozmowa na temat piosenki. Nauka refrenu piosenki. Zabawy dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem piosenki.
  • Zabawa Mały deszcz i duży deszcz.
  • Zabawa z chustą animacyjną – Ulewa i kapuśniaczek.
  • Zabawa dydaktyczna Parasolki i krople deszczu.
  • Zabawa Duży czy mały? – utrwalanie pojęć: duży, mały.
  • Praca plastyczna Żółte kalosze– poszerzanie doświadczeń plastycznych.
  • Rozmowa na temat: Co by było, gdyby nigdy nie padał deszcz?
  • Badanie i opisywanie właściwości wody – Jaka jest woda?
  • Zabawa badawcza Co pływa, a co tonie?

 

W celu poprawy, jakości mowy dzieci codziennie podczas porannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych (prosimy o pozostawienie w szatni ubrań na zmianę).

 

Kontakty indywidualne z wychowawcą w poniedziałek w godz. 15:30- 16:00

 (po wcześniejszym umówieniu się).

 

 

12.10.2020r. (poniedziałek) – Dzień drzewa. Rozwijanie postawy proekologicznej wśród dzieci.

Proszę, aby tego dnia dzieci przyszły do przedszkola ubrane w kolorze zielonym.

14.10.2020r. (środa) – Dzień nauczyciela.

15.10.2020r. (czwartek) – Światowy dzień mycia rąk.

30.10.2020r. (piątek) – Dzień dyni.

Proszę, aby tego dnia dzieci przyszły do przedszkola ubrane w kolorze pomarańczowym.

 

  WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

 

Piosenka pt.: „ Małe czerwone jabłuszko”

Małe czerwone jabłuszko 
tańczy dziś pod drzewem z gruszką. 
Ref. Za rączki się trzymają 
i w koło obracają        (x2)

Małe czerwone jabłuszko 
tańczy dziś pod drzewem z gruszką 
Ref. Jabłuszko podskakuje 
a gruszka przytupuje   (x2)

Małe czerwone jabłuszko 
tańczy dziś pod drzewem z gruszką 
Ref. W rączki klaszcze jabłuszko 
razem z dojrzałą gruszką  (x2)

Małe czerwone jabłuszko 
tańczy dziś pod drzewem z gruszką 
Ref. Biegną sobie dokoła,  
jabłuszko gruszkę woła  (x2)

Wiersz pt.: „ Lato ukryło się w dziupli”

Lato ukryło się w dziupli,

Z kokardą słońca we włosach.

Na ziemię spłynęła jesień,

Z deszczem i chustką do nosa.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I  – To jestem ja

  • Koledzy, grupa przedszkolna:
  • Dziecięce relacja- poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
  • Współdziałanie w grupie- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • Komunikowanie się w grupie- udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania, pierwsze samodzielne rozmowy z rówieśnikami;
  • Aktywność językowa:
  • Słownictwo- nazywanie przedmiotów i ich kolorów;
  • Wypowiedzi ustne- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu;
  • Elementy matematyki:
  • Klasyfikowanie-porównywanie przedmiotów, klasyfikowanie ich ze względu na jakość (barwa, wielkość) i przynależność (klocki do kloców, kredki do kredek);
  • W świecie sztuki- muzyka:
  • Muzyka i śpiew- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej śpiewanych przez nauczyciela, próby zapamiętywania tekstu i melodii;
  • Muzyka i ruch- uczestniczenie w zabawach muzyczno- ruchowych ze śpiewem, rytmicznych i ilustracyjnych;
  • Aktywność ruchowa:
  • Sprawność ruchowa- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa;

 

TYDZIEŃ II – Moja grupa

  • Koledzy, grupa przedszkolna:
  • Współdziałanie w grupie- uczestniczenie we wspólnych zabawach i zajęciach zorganizowanych;
  • Kodeks grupowy- wspólne ustalenie zasad obowiązujących w grupie;
  • Procesy poznawcze:
  • Kontakty ze znakami i symbolami- rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego pośród innych znaczków;
  • Myślenie przyczynowo- skutkowe- określanie na podstawie dwóch obrazków, co zdarzyło się wcześniej, a co później;
  • Skupianie uwagi na przedmiotach i treściach przekazywanych przez nauczyciela;
  • Aktywność językowa:
  • Słownictwo- nazywanie przedmiotów i określanie ich kolorów;
  • Wypowiedzi ustne- opowiadanie treści, odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu;
  • Elementy matematyki:
  • Orientacja przestrzenna- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok;
  • Klasyfikowanie- porównywanie przedmiotów, klasyfikowanie ich ze względu na jakość i przynależność;
  • Przelicznie elementów w zakresie 4;
  • Działalność plastyczna:
  • Zainteresowania plastyczne- rysowanie kredkami, kolorowanie obrazków mieszcząc się w konturach;
  • Doświadczenia z farbami- malowanie palcem umoczonym w farbie w konturach – praca plastyczna „Logo mojej grupy”;
  • W świecie sztuki- muzyka:
  • Muzyka i śpiew- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej śpiewanych przez nauczyciela, próby zapamiętywania tekstu i melodii;
  • Muzyka i ruch- uczestniczenie w zabawach muzyczno- ruchowych ze śpiewem, rytmicznych i ilustracyjnych;
  • Aktywność ruchowa:
  • Sprawność ruchowa- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa;

 

TYDZIEŃ III – Moja droga do przedszkola

  • Bezpieczeństwo:
  • Dbałość o bezpieczeństwo- poznawanie zasad ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicach pod opieką osoby dorosłej;
  • Miejscowość, region:
  • Praca dorosłych- poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola, nazywanie wykonywanych przez dane osoby czynności oraz wykorzystywanych w pracy narzędzi i przyborów;
  • Koledzy, grupa przedszkolna:
  • Współdziałanie w grupie- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • Procesy poznawcze:
  • Kontakty ze znakami i symbolami- rozpoznawanie wybranych znaków drogowych i nazywanie ich;
  • Skupianie przez dłuższy czas uwagi na przedmiotach i treściach przekazywanych przez nauczyciela;
  • Elementy matematyki:
  • Orientacja przestrzenna- określanie kierunków ruchu, stosowania określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok;
  • Orientacja geometryczna- rozpoznawanie kształtów i nazywanie ich (koło, kwadrat, trójkąt);
  • Działalność plastyczna:
  • Zainteresowania plastyczne- rysowanie kredkami, kolorowanie obrazków mieszcząc się w konturach;
  • Malowanie, klejenie- praca plastyczna „Sygnalizator świetlny”;
  • W świecie sztuki- muzyka:
  • Muzyka i śpiew- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej śpiewanych przez nauczyciela, próby zapamiętywania tekstu i melodii;
  • Muzyka i ruch- uczestniczenie w zabawach muzyczno- ruchowych ze śpiewem, rytmicznych i ilustracyjnych;
  • Aktywność ruchowa:
  • Sprawność ruchowa- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa;
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych orientacyjno- porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, organizowanych metodą opowieści ruchowej ze śpiewem;

 

TYDZIEŃ IV – Idzie jesień… przez las, park                                                 

  • Przyroda:
  • Obserwacja przyrody- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w bliskim otoczeniu przedszkola;
  • Obserwowanie drzew w bliskim otoczeniu przedszkola i domu;
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną jesienią- zmieniające się kolory liści;
  • Gromadzenie liści i owoców drzew w kąciku przyrody- wykorzystywanie ich w wszelkiej działalności matematycznej, plastycznej, relaksacji lub ćwiczeniach ruchowych;
  • Procesy poznawcze:
  • Myślenie (twórcze)- uczestniczenie w zabawach twórczych tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych;
  • Aktywność językowa:
  • Wypowiedzi ustne- udzielanie odpowiedzi na pytania do wysłuchanego tekstu, opowiadanie ich treści;
  • Początkowa nauka czytania i pisania:
  • Percepcja wzrokowa- układanie przedmiotów wg poleceń nauczyciela, układanie prostych kilkuelementowych puzzli;
  • Elementy matematyki:
  • Klasyfikowanie- porównywanie przedmiotów, klasyfikowanie ich ze względu na jakość i przynależność;
  • Liczenie- wyodrębnianie obiektów do liczenia, określanie ich ilości (dużo, mało);
  • Przeliczanie elementów w zakresie 4;
  • Koledzy, grupa przedszkolna:
  • Współdziałanie w grupie- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • Działalność plastyczna:
  • Zainteresowania plastyczne- rysowanie kredkami, kolorowanie obrazków mieszcząc się w konturach;
  • Praca plastyczna „Suknia Pani Jesień”- malowanie, przyklejanie gotowych elementów;
  • W świecie sztuki- muzyka:
  • Muzyka i śpiew- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej śpiewanych przez nauczyciela, próby zapamiętywania tekstu i melodii;
  • Muzyka i ruch- uczestniczenie w zabawach muzyczno- ruchowych ze śpiewem, rytmicznych i ilustracyjnych;
  • Aktywność ruchowa:
  • Sprawność ruchowa- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa;
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych orientacyjno- porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, organizowanych metodą opowieści ruchowej ze śpiewem;

 

W celu poprawy jakości mowy dzieci codziennie podczas porannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

21.09.2020r. (poniedziałek) – „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka”

Zabawy grupowe – Proszę, aby tego dnia dzieci miały pomarańczową koszulkę.

23.09.2020r. (środa) – „Dzień gruszki”

Proszę, aby tego dnia dzieci były ubrane na żółto lub zielono.

29.09.2020r. (wtorek) – „Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania”

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

Piosenka pt.: „Rumiane jabłuszko”

  1. Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie.(bis)

Jabłuszko rumiane, słońcem malowane podaruję. (bis)

  1. Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie.(bis)

Komu podaruję, ten mi podziękuje za jabłuszko.(bis)

  1. Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie.(bis)

Pod drzewami w sadzie jesień jabłka kładzie kolorowe.(bis)

 

 

Wiersz pt.: „Smaczne śliwki i jabłuszka”

Smaczne śliwki i jabłuszka

wędrują z buzi do brzuszka.

Smaczne są i bardzo zdrowe

gruszki jabłka surowe.

Jedzą je Zosia i witek,

ale tylko te umyte.