ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

Tydzień I Zima i zwierzęta”

  • Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej Ptasia stołówka. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Wykonanie smacznej niespodzianki dla ptaków- poznawanie sposobów pomagania ptakom; rozwijanie mowy
  • Słuchanie piosenki Dokarmiamy ptaszki. Nauka pierwszej zwrotki piosenki. Rytmizowanie refrenu piosenki- wyrabianie opiekuńczego stosunku do ptaków; nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki
  • Zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych- rozwijanie intuicji geometrycznej; rozwijanie umiejętności przeliczania
  • Praca plastyczna Zima i zwierzęta– rozwijanie motoryki małej
  • Zabawa dydaktyczna Zaczarowane pudełko. Oglądanie teatrzyku kukiełkowego na podstawie wiersza T. Fiutowskiej Karmimy ptaki. Ćwiczenie klasyfikacyjne Co jedzą zwierzęta zimą?- zachęcanie do dokarmiania zwierząt; poszerzenie wiedzy dotyczącej żywienia zwierząt zimą
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień II Projekt Teatr

  • Tworzenie siatki pytań. Teatrzyk kukiełkowy na podstawie tekstu B. Szelągowskiej Nowy Rok i przyjaciele. Rozmowa kierowana na podstawie teatrzyku. Ćwiczenia słownikowe W teatrze. Zabawa dramowa do tekstu inscenizacji- rozwijanie kreatywności dzieci poprzez podejmowanie działań: ruchowych, językowych, plastycznych, muzycznych, parateatralnych; rozwijanie sprawności językowej
  • Oglądanie filmu W teatrze. Rozmowa na temat: Jak powstaje spektakl teatralny. Eksperyment plastyczny – wykonanie scenografii Fajerwerki noworoczne– poszerzanie wiedzy i słownictwa dotyczącego teatru; rozwijanie umiejętności działania w grupie
  • Prezentowanie zdjęć/obrazków różnych kostiumów z przedstawień teatralnych. Kostiumograf – rozmowa na podstawie obrazka. Praca plastyczna Opaski dla pór roku– poszerzanie wiedzy dotyczącej osób pracujących w teatrze; rozwijanie aktywności twórczej
  • Rozmowa z zaproszonym gościem – muzykiem. Interpretowanie muzyki ruchem. Opowieść muzyczna do utworu J. Straussa Nad pięknym modrym Dunajem– rozwijanie słuchu muzycznego; poznawanie roli, jaką odgrywa muzyka w przedstawieniu teatralnym; rozwijanie zdolności aktorskich
  • Wywiad z dziećmi na temat: Co wiemy o teatrze? Quiz Prawda czy fałsz? Ćwiczenia słownikowe. Próba generalna do przedstawienia Nowy Rok i przyjaciele, na podstawie tekstu B. Szelągowskiej- nabywanie pewności siebie; wzbogacanie słownictwa czynnego dotyczącego teatru

 

Tydzień III Baśnie, bajki, bajeczki

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Białe gołębie– rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Zabawa matematyczna Kolorowe bibułki. Praca plastyczna Smok – wykonanie głowy smoka z rolek po papierze toaletowym – rozwijanie sprawności manualnej
  • Osłuchanie z piosenką Baśnie. Rozmowa na temat piosenki. Swobodna improwizacja ruchowa do piosenki- rozwijanie słuchu muzycznego; określanie charakteru muzyki
  • Osłuchanie z piosenką Baśnie. Rozmowa na temat piosenki. Swobodna improwizacja ruchowa do piosenki- rozwijanie słuchu muzycznego; określanie charakteru muzyki
  • Zabawa matematyczna – liczenie pierników. Zabawa dydaktyczna Układanie rytmów z kolorowych pierników– kształtowanie umiejętności liczenia na konkretach; ćwiczenie spostrzegawczości; rozwijanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów
  • Rozmowa z dziećmi na temat ich prawa do słuchania baśni. Słuchanie opowiadania N. na podstawie baśni Czerwony Kapturek. Praca plastyczna Czerwony Kapturek.- poznawanie literatury dziecięcej; rozwijanie sprawności manualnej
  • Słuchanie wiersza M. Konopnickiej Krasnoludki są na świecie. Rozmowa na temat tekstu wiersza. Zabawa dydaktyczna Co to za baśń?- wzbogacenie słownictwa czynnego dzieci; rozwijanie myślenia
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

IV „Babcia i dziadek

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Ciasteczkowa przygoda. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce- rozwijanie mowy; rozwijanie koncentracji uwagi
  • Słuchanie piosenki Babcia i dziadek. Rytmizowanie piosenki. Nauka refrenu piosenki- rozwijanie słuchu muzycznego; rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Zabawa dydaktyczna Mam pięć palców. Doliczanie elementów do 4 (5). Ćwiczenia słuchowe Ile razy…?- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 (5), z zastosowaniem liczebników głównych; rozwijanie percepcji słuchowej
  • Utrwalanie wiersza B. Szelągowskiej Dzień Babci i Dziadka. Praca plastyczna Laurka– kształtowanie umiejętności odczuwania radości z przygotowania prezentu dla innych; kształtowanie postawy szacunku dla osób starszych; rozwijanie sprawności manualne
  • Spotkanie z babcią i dziadkiem z okazji ich święta- zintegrowanie środowiska rodzinnego dziecka i środowiska przedszkolnego; wzmacnianie poczucia własnej wartości; wzbudzanie zainteresowania zabawami z czasów dzieciństwa babć i dziadków
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

V „. Muzyka wokół nas”

  • Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Koncert. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Słuchanie fragmentu utworu A. Vivaldiego Cztery pory roku. Zima. Improwizacja ruchowa do muzyki (z wstążkami)- rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie mowy; rozwijanie wyobraźni muzycznej
  • Przypomnienie sposobu gry na bębenku. Osłuchanie z piosenką Na bębenku– umiejętności gry na bębenku
  • Naśladowanie odgłosów przyrody: wiatru, strumienia, słowika, dzwonków. Zabawa muzyczna Muzykanci konszabelanci. Ćwiczenie słuchowe Jaki to instrument? Zabawa rytmiczna Orkiestra perkusyjna– uwrażliwianie na dźwięki dochodzące z otoczenia; rozwijanie percepcji słuchowej
  • Słuchanie hejnału z wieży mariackiej w Krakowie. Praca plastyczna Muzyka wokół nas. Zabawa naśladowcza Trąbka z gazety– wzbudzanie zainteresowania instrumentami; rozwijanie motoryki małej
  • Zabawa Zwierzęta wokół nas. Zabawa dydaktyczna Dźwięki wokół nas. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Muzyczne urodziny. Rozmowa na temat wiersza- rozwijanie mowy; rozwijanie poczucia rytmu; rozwijanie wyobraźni
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU STYCZEŃ

Wiersz :Babcia i dziadek  „ B.Szelągowska

Z babcią na spacer, z dziadkiem na rower.

Tak chętnie z Wami czas swój spędzamy.

 Nawet choroba nie jest tak straszna,

 kiedy jesteście tuż obok, z nami.

Mróz coś rysuje właśnie na szybie.

 Coraz przez okno zagląda słońce.

 Ja też maluję! Dla Was laurki!

Co na nich będzie? Serca gorące!

To Wasze dni! Dzień Babci, Dziadka!

 I dla Was mamy piękne życzenia,

tysiąc buziaków i sto lat w zdrowiu!

Niech Wam się spełnią wszystkie marzenia.

Piosenka „Dokarmiamy ptaszki „

1.W przedszkolnym ogrodzie

wielkie zamieszanie,

do karmnika przyfrunęły

ptaszki na śniadanie.

Ref: Hu, hu, ha, zima zła.

Kto nam dziś ziarenka da?

Hu, hu, ha, zima zła.

Pusty brzuszek każdy ma.

  1. Dzieci dnia każdego

ptaki dokarmiają,

ziarno niosą i słoninkę

w karmniku wieszają.

Ref…

3.Ptaszki podziękują,

gdy wiosna nastanie,

tirlu, tirlu, wiju, wiju,

swym pięknym śpiewaniem.

Ref…

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

Tydzień I Idzie zima ze śniegiem”

  • Oglądanie bryłki śniegu pod lupą. Eksperyment – Czy śnieg jest czysty? Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Śnieg- wzbogacanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Ćwiczenia słuchowe Jaki to odgłos? Osłuchanie z piosenką Zima. Tworzenie akompaniamentu do piosenki. Nauka refrenu piosenki- poznawanie instrumentu perkusyjnego – grzechotki; rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Zabawa dydaktyczna Porządki przedświąteczne.- rozwijanie umiejętności klasyfikowania; rozwijanie słuchu fonematycznego.
  • Zabawa dydaktyczna Segregujemy ubrania. Praca plastyczna Idzie zima ze śniegiem. Rozmowa kierowana Na co zakładamy…? Porównywanie reprodukcji malarskich związanych z zimą- rozwijanie spostrzegawczości; rozwijanie sprawności manualnych; rozwijanie umiejętności klasyfikowania; poszerzanie doświadczeń związanych ze sztuką
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

Tydzień II Projekt Książka

  • Tworzenie siatki pytań. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Moje książki. Rozmowa na temat: Jakie są książki? Książkowe kolekcje – segregowanie książek- rozbudzanie ciekawości badawczej dziecka; rozwijanie wiedzy dotyczącej książek
  • Oglądanie filmu W świecie książek. Ćwiczenia słownikowe – Jak jest zbudowana książka? Praca plastyczna Wymyślony bohater– wzbogacanie wiedzy na temat książek; wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas wycieczki
  • Rozmowa na temat wiersza A. Nosalskiego Książka. Ustalanie zasad korzystania z książek. Przygotowanie zakładek do książek. Wycieczka do biblioteki – zdobywanie wiedzy na temat biblioteki i pracujących w niej osób; kształtowanie słownictwa biernego i słownictwa czynnego związanego z czytelnictwem
  • Wywiad – Co wiemy o książkach? Wykonanie wspólnej książki o przedszkolu. Wspólne czytanie książki wykonanej przez dzieci- integrowanie grupy poprzez zabawy i działania w pracy nad wspólną książką; budzenie zainteresowania książką poprzez kontakt z nią; rozwijanie słownictwa czynnego
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

Tydzień III W oczekiwaniu na święta

 

  • Zabawa dydaktyczna Pudełko skarbów. Ćwiczenie słuchowe Co to jest? Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Święta. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce- wzbogacanie wiedzy o świętach Bożego Narodzenia; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie mowy
  • Zabawy przy piosence Choinka. Nauka refrenu piosenki- umuzykalnianie dzieci; poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • Zabawa dydaktyczna Policz, ile jest bombek. Zabawa dydaktyczna Kolor do koloru– rozwijanie umiejętności liczenia; rozpoznawanie i nazywanie kolorów.
  • Zabawa dydaktyczna Skojarzenia. Wykonanie bombki na choinkę jako prezentu dla rodziców- poznawanie tradycji świątecznych; rozwijanie sprawności manualnej
  • Rozwiązanie zagadki o świętach. Słuchanie wiersza
    Szelągowskiej Święta w domu. Nauka pierwszej zwrotki wiersza fragmentami, metodą ze słuchu- rozwijanie mowy; poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia; rozwijanie pamięci słuchowej
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

IV „Mijają dni, miesiące, lata”

  • Słuchanie opowiadania
    Widzowskiej Urodzinowe przyjęcie. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Nauka składania życzeń – zachęcanie do składania życzeń; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie mowy
  • Zabawa Nasze nastroje. Osłuchanie z piosenką Smutny czy wesoły? Rozmowa na temat tekstu piosenki- rozwijanie pamięci muzycznej; rozwijanie mowy
  • Zabawa matematyczna Mija dzień za dniem. Ćwiczenie graficzne Rytm dnia i nocy– dostrzeganie rytmiczności występującej w przyrodzie; rozwijanie empatii
  • oraz ćwiczeń logopedycznych

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

06 grudnia „Stokrotki” będą witały w naszym przedszkolu Św. Mikołaj

14.12 (piątek ) godzina 10:00 odbędą się zajęcia otwarte dla rodziców „Warsztaty Bożonarodzeniowe  .

19.12 w naszym przedszkolu odbędzie się Kiermasz Świąteczny

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU GRUDZIEŃ

                                       Wiersz :Moja rodzina i ja  „B. Szelągowska

 

Święta w domu (B. Szelągowska)

Świecą światła na choince,
dom blaskiem jaśnieje.
Święta, święta! – wielka radość
z narodzin w Betlejem!

Ciasta pachną, śledź, pierogi…
Wszystko lśni czystością.
I dwanaście pysznych potraw
podamy dziś gościom.

Wśród prezentów, śmiechu, gwaru
dni spędzimy mile.
W naszych sercach zachowajmy
na długo te chwile.

 

 

PISENKA : „Mikołaj jedzie samochodem ”

 

Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,
a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

 

 

 ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LISTOPAD

 

Tydzień I Rodzina – największy skarb

  • Zabawa Skojarzenia. Słuchanie opowiadania E. Stadt-müller Ciapek i psia wróżka. Rozmowa kierowana na temat opowiadania – wzmocnienie więzi uczuciowej z rodziną; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Inscenizowanie ruchem słów piosenki Moja mama. Wprowadzenie instrumentu perkusyjnego – kołatki. Nauka refrenu piosenki- kształtowanie poczucia rytmu; poznanie instrumentu perkusyjnego – kołatki; rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Zabawa prawda – fałsz Co mamy do pary? Zabawy dydaktyczne: Porządki w szufladzie, Chodniczek z patyczków– kształtowanie pojęcia para
  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Moja rodzina i ja. Rozmowa na temat wiersza. Utrwalanie nazw części ciała- rozwijanie pamięci; rozwijanie świadomości własnego ciała
  • Odgadywanie zagadek dotyczących rodziny i wskazywanie rozwiązań na obrazkach. Zabawa słowna – kończenie rozpoczętych zdań. Słuchanie wiersza S. Jachowicza Dobry braciszek, inscenizowanego sylwetami.
  • Wykonanie pracy plastycznej Serduszko dla mojej rodziny
  • Wysłuchanie, nauka i śpiewanie piosenki Moja rodzina.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

Tydzień II Mój dom

  • Zabawa dydaktyczna Gdzie kto mieszka. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Dom – rozwijanie mowy; posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
  • Słuchanie piosenki Przyjaciel. Zabawa rytmiczna przy piosence. Nauka refrenu piosenki- rozwijanie poczucia rytmu; rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Układanie domu z figur. Zabawa dydaktyczna Uporządkuj przedmioty- rozwijanie intuicji geometrycznej; rozwijanie spostrzegania wzrokowego
  • Nazywanie pomieszczeń znajdujących się w domu- rozwijanie mowy i myślenia; poznawanie wybranych urządzeń elektrycznych dostępnych w domu
  • Zabawa dydaktyczna Dom dla każdej rodziny. Rozmowa na temat wiersza B. Formy Moja rodzina– rozwijanie mowy; wzbogacanie słownictwa czynnego dzieci.
  • Słuchanie dźwięków, jakie wydają urządzenia elektryczne. Poznawanie sprzętów elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowym
  • Ćwiczenia pamięci wzrokowej – Co zniknęło ze środka koła?
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.

 

Tydzień III Moje prawa i obowiązki

 

  • Wyjaśnienie znaczenia słów: prawa, obowiązki. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Prawa i obowiązki– kształtowanie u dzieci świadomości posiadania praw i obowiązków; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Reagowanie ruchem na zmianę rytmu. Słuchanie piosenki Lubię pomagać. Quiz Jak mogę pomagać?- kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie empatii
  • Zabawy rozwijające umiejętność segregowania- rozwijanie umiejętności klasyfikowania
  • Wykonanie pracy plastycznej Nasze obowiązki. Rozmowa kierowana pytaniami –
    W czym mogę pomóc? – rozwijanie sprawności manualnych; poszerzanie doświadczeń sensorycznych; poznawanie praw i obowiązków dziecka
  • Rozmowa o prawach dziecka (na podstawie wiersza). Quiz dydaktyczny Moje prawa– utrwalanie znajomości praw dziecka; rozwijanie wypowiedzi słownych
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

IV „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”

  • Słuchanie opowiadania
    Widzowskiej Rower. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce- wdrażanie do dbania o własne zdrowie; utrwalanie numeru alarmowego 112; rozwijanie koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence W zdrowym ciele zdrowy duch. Ilustrowanie ruchem słów piosenki -rozwijanie słuchu muzycznego; propagowanie zdrowego żywienia
  • Rozmowa z dziećmi – Obchodzimy Dzień Pluszowego Misia. Zabawa dydaktyczna Matematyczne zabawy z misiami – rozwijanie umiejętności liczenia; rozwijanie umiejętności szeregowania
  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o zdrowie! Rozmowa na temat sposobów dbania o zdrowie. Eksperyment Rozpuszczanie mydła – rozwijanie postawy prozdrowotnej; propagowanie zdrowego stylu życia
  • Quiz dydaktyczny Prawda czy fałsz? Słuchanie wiersza M. Witewskiej W owocach i warzywach zdrowie się ukrywa. Rozmowa na podstawie wysłuchanego wiersza- utrwalanie wiedzy dotyczącej dbania o zdrowie; rozwijanie mowy
  • Wykonanie pracy plastycznej  „Kolorowe kubeczki”–  poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

Tydzień V „Szara jesień”

  • Słuchanie wiersza L. Marjańskiej Zabawa chmurek. Rozmowa na temat wiersza- zachęcanie do uważnego słuchania utworu
  • Słuchanie wiersza D. Gellner Deszczowy Dziadek. Rozmowa na temat utworu- kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się
  • Podawanie zdrobnień do wyrazów: chmura – chmurka, deszcz – deszczyk, słońce – słoneczko
  • Zabawy z barwieniem wody. Dowolne eksperymentowanie z mieszaniem barw- obserwowanie zjawisk fizycznych
  • Ćwiczenie graficzne Rysowane krople
  • Zabawa Kto ma taki kolor?
  • Ćwiczenia słuchowe Co tak gra?
  • Układanie sylwet chmur i kropli deszczu wyciętych z niebieskiego papieru przez nauczyciela
  • Zabawa rozwijająca zmysł słuchu Głuchy telefon
  •  

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

23 listopada „Stokrotki” będą świętowały Dzień Pluszowego Misia.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPAD

                                       Wiersz :Moja rodzina i ja  „B. Szelągowska

 

 

Mama i tata,

i jeszcze ja!

Babcia i dziadek, chomiki dwa!

Pod jednym dachem w zgodzie mieszkamy

i się wzajemnie bardzo kocham.

I nikt nikomu nie przypomina, że najważniejsza  w życiu jest  rodzina.

 

 

PISENKA : „Moja rodzina ”

 

Kiedy jest mi smutno

mama mnie pocieszy,

mocno mnie przytuli

nigdzie się nie spieszy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ref: Mama, tata, sistra, brat

       To jest mój rodzinny świat.

       teraz chcę powiedzieć Wam „

       dobrze ,że rodzinę mam

 

Z siostra albo z bratem

często się bawimy ,

rower, piłka, rolki –

bardzo to lubimy

 

Ref:…

 

Z tatą porozmawiać

mogę dnia każdego,

jest mym przyjacielem

i dobrym kolegą

 

Ref:…

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 

Tydzień I Idzie jesień… przez ogród i sad

  • Oglądanie owoców i warzyw, nazywanie ich.
  • Zorganizowanie kącika tematycznego Stragan.
  • Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Patisony. Rozmowa na podstawie opowiadania
  • Określanie nazw i cech owoców.
  • Zabawa integracyjna Kto lubi kompot?
  • Rozmowa tematyczna – Co zjadamy?
  • Zabawa badawcza Co warzywa mają w środku?
  • Praca plastyczna Przetwory na zimę – rozwijanie sprawności manualnej.
  • Wspólne przygotowanie produktów niezbędnych do wykonania owocowych szaszłyków. Działanie praktyczne oraz wspólne spożywanie posiłku.
    Zabawa dydaktyczna Magiczne pudełko. Rozpoznawanie owoców za pomocą dotyku.
  • Wysłuchanie piosenki Owoce i warzywa. Omówienie tekstu piosenki. Zabawa ruchowa do piosenki. Nauka piosenki
  • Wypowiadanie się na temat ilustracji przedstawiających drzewa owocowe i zdjęć owoców w książkach i czasopismach z kącika książki
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień II Idzie jesień… do zwierząt

  • Oglądanie albumów przyrodniczych o ptakach
  • Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Ptaki w parku. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Wzbogacanie wiedzy o życiu wiewiórek.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Wiewiórki, do dziupli.
  • Kolorowanie rysunku wiewiórki.
  • Rozmowa o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Wysłuchanie piosenki Zwierzęta jesienią. Utrwalanie tekstu piosenki.
  • Zapoznanie z wyglądem grzechotki i sposobem gry na niej- rozwijanie umiejętności wokalnych.
  • Zabawa ruchowa z elementami celowania i liczenia – Wiewiórki i dziuple.
  • Stworzenie Kodeksu przyjaciela lasu- utrwalanie zasad właściwego zachowania się w lesie.
  • Zabawa dydaktyczna Porządki w spiżarni.
  • Układanie puzzli dwuelementowych lub obrazków zwierząt leśnych pociętych na dwie lub na trzy części- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
  • Praca plastyczna Pan jeżyk– poszerzenie doświadczeń plastycznych.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.

 

Tydzień III Co z czego otrzymujemy

  • Rozmowa na temat piekarni i piekarza.
  • Zabawa dydaktyczna Mama poszła na zakupy.
  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Pieczemy chleb. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania- zapoznanie dzieci ze sposobem pieczenia chleba.
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza Mali piekarze.
  • Wysłuchanie piosenki Jak powstaje chleb. Utrwalanie tekstu piosenki – rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Dobieranie obrazków – Co do czego pasuje?
  • Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela na temat: Skąd się bierze wełna?
  • Wykonanie pracy plastycznej Owieczka- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Poznanie różnych rodzajów pieczywa i produktów mlecznych- rozwijanie umiejętności oceniania walorów smakowych.
  • Utrwalanie wyglądu i nazwy koloru pomarańczowego.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

IV „Idzie jesień… z deszczem”

  • Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Kropelki. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania- poznawanie roli wody w życiu człowieka.
  • Zabawa dramowa Rozmowy kropelek.
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza Deszczyk.
  • Wysłuchanie piosenki Jesienna szaruga. Rozmowa na temat piosenki. Nauka tekstu piosenki Zabawy dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem piosenki- rozwijanie aktywności muzycznej.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Słońce świeci – deszcz pada.
  • Zabawa z chustą animacyjną – Ulewa i kapuśniaczek.
  • Zabawa Duży czy mały? – utrwalanie pojęć: duży, mały.
  • Ilustrowanie ruchem rymowanki Gdy pada deszcz.
  • Wykonanie  pracy plastycznej  Żółte kalosze–  poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

UWAGA!

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA – 26.10.2018 r. (piątek) godz. 10:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich Rodziców.

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

 Wiersz: „Na straganie” Jan Brzechwa

 

Na straganie w dzień targowy

takie słyszy się rozmowy

– Może pan się o mnie oprze

pan tak więdnie panie koprze.

– Cóż się dziwić, mój szczypiorku

leżę tutaj już od wtorku…

Rzecze na to kalarepa:

– Spójrz na rzepę, ta jest krzepka.

Groch po brzuszku rzepę klepię:

– Jak tam rzepką? Coraz lepiej.

– Dzięki, dzięki panie grochu,

jakoś żyje się po trochu.

Lecz pietruszka – z tą jest gorzej,

blada, chuda, spać nie może.

– A to feler – westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,

a cebula doń się czuli.

– Mój buraczku, mój czerwony,

czy byś nie chciał takiej żony?

Burak tylko nos zatyka

– Niech no pani prędzej zmyka,

ja chcę żonę mieć buraczą,

bo przy pani wszyscy płaczą.

– A to feler – jęknął seler.

Naraz słychać głos fasoli:

– Gdzie się pani tu gramoli?

– Nie bądź dla mnie taka wielka – odpowiada jej brukselka.

– Widzieliście jaka krewka – 

zaperzyła się marchewka.

– Niech rozsądzi nas kapusta,

– Co? Kapusta? Głowa pusta.

A kapusta rzecze smutnie.

– Moi drodzy, po co kłótnie,

po co wasze spory głupie – 

wnet i tak zginiemy w zupie.

– A to feler jęknął seler.

 

PIOSENKA : „Zwierzęta jesienią”

 

  1. Szuka orzechów

wiewióreczka mała

            pewnie już kilka

            w dziupli zebrała.

 

Ref.: Będą zapasy

         na zimowe czasy (2x)

 

  1. Jeżyk pod liśćmi

znalazł legowisko.

Czuje, że zima

jest bardzo blisko.

 

Ref.: Spać smacznie będzie,

         aż wiosna przybędzie (2x)

 

  1. Robi porządki

w norce myszka mała,

ziarenek wiele

dawno zebrała.

 

Ref.: Dla swej rodziny

         Na czas długiej zimy (2x)

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

 

Tydzień I To jestem ja”

  • Poznawanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu.
  • Zapoznanie ze zwyczajami panującymi w grupie, poznanie zasad i umów.
  • Poznawanie imion i nazwisk nowych dzieci z grupy,
  • Kolorowanie swojego znaczka rozpoznawczego –„ Znaczki przedszkolaczków”
  • Poznawanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu.
  • Podawanie różnych danych o sobie
  • Wysłuchanie piosenki Wesoła zabawa. Ilustrowanie piosenki ruchem. Kształtowania poczucia rytmu
  • Rozmowa na temat fragmentu opowiadania E. Stadtmüller W naszym przedszkolu. Poszerzanie słownictwa czynnego.
  • Opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w grupie .
  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller W naszym przedszkolu.

 

Tydzień II Moja grupa

  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Dziewczęce spodnie. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji. Ćwiczenia słownikowe – Co to jest?- rozwijanie słownictwa czynnego.
  • Nauka refrenu piosenki Moje przedszkole. Ilustrowanie ruchem treści piosenki.
  • Rozpoznawanie zapisu swojego imienia- kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
  • Zabawa porządkująca – Układanie na półkach – stosowanie pojęć: na, nad, pod, obok.
  • Wykonanie pracy plastycznej Znaczek mojej grupy– utrwalanie poczucia przynależności do grupy.
  • Zabawa dydaktyczna Mój znaczek– umożliwienie kontaktu ze znakami i symbolami.
  • Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej Mam trzy lata; wskazywanie obrazków do odpowiednich fragmentów wiersza.
  • Rysowanie kół różnej wielkości, próby ich kolorowania
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień III Moja droga do przedszkola

  • Ćwiczenia słownikowe – Kolorowe światła
  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Pan Świetlik.
    Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Zaznajomienie dzieci z numerem alarmowym 112- zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze
  • Nauka refrenu piosenki Na skrzyżowaniu i zabawy rytmiczne przy piosence- rozwijanie poczucia rytmu
  • Rozmowa o bezpieczeństwie na drodze – Strażnicy drogi. Zabawa skoczna Pasy na drodze
  • Loteryjka Znaki przy drodze– kształtowanie umiejętności stosowania się do uzgodnionych reguł gry.
  • Praca plastyczna Przejście dla pieszych – odciskanie dłoni umoczonych w białej farbie na czarnym kartonie.
  • Omówienie ilustracji przedstawiającej ruch uliczny.
    Zabawa porządkowa Przeprowadź mnie przez jezdnię– wdrażanie do praktycznego stosowania zasad ruchu drogowego
  • Quiz dydaktyczny Co już wiem na temat ruchu drogowego?
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

IV „Idzie jesień… przez las, park”

  • Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Nauka na pamięć wiersza A. Widzowskiej- rozwijanie pamięci
  • Wysłuchanie piosenki Jesień. Odtwarzanie odpowiednich fragmentów piosenki, połączone z wykonywaniem poleceń nauczyciela- utrwalanie tekstu piosenki, powiązanie go z konkretnymi przedmiotami.
  • Zapoznanie z wyglądem kołatki i sposobem gry na niej
  • Segregowanie liści według wielkości- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wielkość
  • Klasyfikowanie liści według kształtu i wielkości, rozróżnianie koloru żółtego.
  • Rozmowa kierowana podczas oglądania atlasu grzybów.
  • Praca plastyczna Grzybobranie – z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych- poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – Z czego jest zrobiony ten ludzik?
  • Praca plastyczna Kolorowe liście– rozwijanie zdolności manualnych i drobnych ruchów rąk.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

 

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

                                                    

Wiersz :Mam trzy lata” I. Suchorzewska

Mam trzy lata, trzy i pół,
Brodą sięgam ponad stół.
Do przedszkola chodzę z workiem
I mam znaczek z muchomorkiem.
Pantofelki ładnie zmieniam,
Myję ręce do jedzenia.
Zjadam wszystko z talerzyka,
Tańczę, kiedy gra muzyka.
Umiem wierszyk o koteczku,
O tchórzliwym koziołeczku
I o piesku co był w polu,
Nauczyłam się w przedszkolu.

 

Piosenka: „Kolorowe światła”

Do przedszkola co dzień rano idę przez ulice z mamą.

Droga wcale nie jest łatwa, bo na skrzyżowaniu światła.

Ref: Czerwone światło stój,

zielone światło idź,

na żółtym świetle zawsze czekaj

 tak już musi być.

 Samochody w rzędach stoją na kierowców spoglądają

Czy już światło jest zielone by odjechać w swoja stronę

Ref…..

Policjanci wciąż pracują,

skrzyżowania obserwują.

Czy przepisy wszyscy znają i czy znaków przestrzegają.