ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD

 

TYDZIEŃ I – Pada deszcz.

  • ilustracja ruchowa wiersza J. Porazińskiej „Dziadzio Mrok”rozwijanie inwencji twórczej,
  • ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Trzy parasole” rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie trzech,
  • „Parasol i deszcz”  – ćwiczenia plastyczne; rozwijanie sprawności manualnej podczas tworzenia kompozycji płaskiej metodą origami,
  • zabawy przy piosence „Pada deszcz” – umuzykalnianie dzieci,
  • słuchanie opowiadania G. Kasdepke „ Rozmarzone kalosze” – wypowiadanie się na tematy kaloszy ich zastosowania, przydatności i kolorystyki,
  • „Kalosze” kolorowanie kredkami w konturze – zwracanie uwagi na poprawny chwyt kredki, właściwe ułożenie rąk (rysującej i towarzyszącej) podczas rysowania.

 

TYDZIEŃ II – Dbamy o zdrowie

  • słuchanie wiersza R. Pisarskiego „Kot” –  rozwijanie mowy,
  • „Kolorowy ręcznik” – wykonywanie pracy plastycznej inspirowanej opowiadaniem M. Kownackiej „Kukuryku na ręczniku” – zamalowywanie powierzchni ręcznika, naklejanie na nim w dowolnym miejscu kogucika wyciętego przez nauczyciela z kolorowego papieru,
  • ćwiczenie spostrzegawczość „Takie same ręczniki”,
  • ćwiczenia klasyfikacyjne „Kto będzie zdrowy? Kto zachoruje?” – praca z obrazkiem ukazującym osoby, które ubrały się nieodpowiednio do pory roku i warunków pogodowych, jakie konsekwencje mogą im z tego powodu grozić; próby uzasadniania swojego zdania,
  • zabawy przy piosence „Czysty przedszkolak” –  rozpoznawanie wysokości dźwięków,
  • zabawa ruchowa z elementem równowagi „Między szczeblami drabiny”,
  • zabawy bańkami mydlanymi; porównywanie masy przedmiotów.

 

TYDZIEŃ III – Domowi ulubieńcy

  • nauka wiersza I.R Salach „Idzie kotek” – rozwijanie mowy i pamięci, odpowiadanie na pytania dotyczące wiersza,
  • zabawy przy piosence „Przyjaciel” –  rozpoznawanie wysokości dźwięków,
  • „Kotki, koteczki” – ćwiczenia liczbowe, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • „Papierowe dalmatyńczyki”ozdabianie sylwet psów czarnymi łatkami,
  • historyjka obrazkowa „Czarny kotek i biały kotek”, inspirowana wierszem H. Bechlerowej „O dwóch kotkach”- rozwijanie mowy i myślenia,
  • ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej – składanie w całość pociętych obrazków kota lub psa.

 

TYDZIEŃ IV,V – Urządzenia w moim domu

  • słuchanie wierszy D. Gellner „Żelazko” i B. Kołodziejskiego „Odkurzacz”; rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz skupiania uwagi. Zwracanie uwagi na treści wychowawcze zawarte w wierszu oraz wzbogacanie słownika  o nowe zwroty,
  • zabawy przy piosence „Mój dom” – umuzykalnienie dzieci,
  • Kolory”eksperymentowanie z mieszaniem barw, obserwowanie zjawiska tworzenia barw pochodnych od kolorów podstawowych,
  • „Tworzymy liczbę mnogą” – właściwe dobieranie obrazków, poprawne tworzenie liczby mnogiej,
  • „Prawda czy fałsz?” – określanie prawdziwości zdań(podniesienie obrazka z uśmiechniętą lub smutną twarzą).

W celu poprawy jakości wymowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne.

W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! Dodatkowo dzieci poznają najbliższą okolicę przedszkola, a podczas spacerów nauczą się chodzić w parach. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne bardzo proszę o zapewnienie dzieciom odpowiedniego ubioru i zestawu ubranek na zmianę w szatni J

  • 11.2017 r. (poniedziałek) godz. 10:00 – UROCZYSTE PASOWANIE NA  PRZEDSZKOLAKA
  • 11.2015 r. (czwartek) „Światowy Dzień Pluszowego Misia” zabawy integracyjne z kolegami i koleżankami z gr. „Słoneczka” (każde dziecko przynosi ulubionego misia)
  • 11.2017r. (środa) zajęcia otwarte dla rodziców podczas których będzie można obserwować dzieci podczas sytuacji zadaniowych; prowadząca mgr Angelika Mofina
  • 11.2017r. (czwartek) Andrzejki dla dzieci. Proszę aby tego dnia dzieci przyszły ubrane na czarno lub granatowo (mogą mieć tylko ciemną bluzkę)

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPADZIE

Wiersz „Mam trzy latka” – I. Suchorzewska

Mam trzy latka, trzy i pół,
brodą sięgam ponad stół.
Do przedszkola chodzę z workiem
i mam znaczek z muchomorkiem.
Pantofelki ładnie zmieniam,
myję ręce do jedzenia.
Zjadam wszystko z talerzyka,
tańczę, kiedy gra muzyka.
Umiem wierszyk o koteczku.
O tchórzliwym koziołeczku
i o piesku, co był w polu,
nauczyłam się w przedszkolu.

 

Piosenka „Wesołe przedszkole

1.Kiedy słońce świeci i gdy deszczyk pada,
idzie do przedszkola wesoła gromada.
Tupią małe nóżki tupu, tupu, tup.
Raźno do przedszkola idzie mały zuch.

2.Klocki, misie, lalki czekają od rana,
uśmiechem nas wita pani ukochana.
Bawimy się w zgodzie zawsze ty i ja.
Tańczymy wesoło hopsa, hopsasa.

3.A gdy usiądziemy wszyscy na dywanie,
to nasze kółeczko zmienia się w słoneczko.
Śpiewamy piosenki tra la lala la
wesoło w przedszkolu mija zawsze czas.      

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ I – Jesień w sadzie.             

  • rytmizowanie zdania „Jedz owoce i warzywa, będziesz zdrowy tak,
    jak ryba”;
  • zabawa z elementem równowagi „Spacer z jabłkiem”;
  • zabawa matematyczna – liczenie żółtych i czerwonych jabłek;
  • zabawa rozwijająca umiejętność rozpoznawania kolorów żółtego
    i czerwonego;
  • „Czerwone jabłuszko” – malowanie sylwety jabłka farbami i przyklejanie listka:
  • poznanie owoców różnymi zmysłami – oglądanie, wąchanie i smakowanie;
  • wykonanie koreczków owocowych;
  • przygotowanie soku z owoców cytrusowych;
  • oglądanie owoców i przyniesionych przez dzieci; nazywanie ich; dotykanie; wącha­nie; układanie na osobnych tacach. Podkreślenie znaczenia mycia owoców przed jedzeniem;
  • zagadki dotykowe „Co to za warzywo?”;
  • lepienie owoców z masy solnej.

 

 

TYDZIEŃ II – Smaczne warzywa.

  • słuchanie opowiadania D. Szypowskiej – Sobiesiak Kto ważniejszy?
  • „Jesienne kwiaty” – malowanie palcami;
  • zabawa „Czyj to cień”;
  • zabawy plastyczne „Kolorowe warzywa”;
  • instumentacja piosenki „Warzywa”;
  • zabawa „Sklep owocowo – warzywny”;
  • wycieczka do sklepu spożywczego – zakup warzyw;
  • stemplowanie kartek stemplami wykonanymi z ziemniaka przez rodziców;
  • zabawy konstrukcyjne „Budujemy koszyki na warzywa”;
  • określanie, które warzywa spożywamy na surowo, a które – po ugotowaniu.

 


TYDZIEŃ III – Jaki jestem?

  • ćwiczenia logorytmiczne „To jest Ania”;
  • słuchanie opowiadania I. R. Salach „Co lubi jeść Zosia”;
  • zabawy przy piosence „Jestem samodzielny”;
  • „Serduszko dla kolegi”- wyklejanie konturów serca kawałkami papieru;
  • słuchanie opowiadania E. Kaniewskiej „Szuflada”;
  • zabawy przy piosence „Jestem samodzielny”;
  • poznawanie i nazywanie wybranych części ciała –  wyliczanka „Dziewuszka” (według M. Bogdanowicz);
  • przygotowanie grupowej tablicy pt: „Urodziny”. Umieszczenia na wspólnej planszy – tablicy dat urodzin wszystkich dzieci w grupie. Wyjaśnienie, że każdy raz w roku obchodzi swoje urodziny. Pieczenie urodzinowych babeczek.

 

TYDZIEŃ IV – Moje zmysły.

  • zabawy dydaktyczne rozwijające zmysły „Nasze ulubione zabawy”;
  • zabawy przy piosence „Nasze zmysły”;
  • zabawa rozwijająca prawidłową artykulację dźwięków „Strach ma
    wielkie oczy”;
  • „Co tak pachnie?” – ćwiczenia rozwijające zmysł węchu;
  • słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Okulary”;
  • wypowiadanie się na temat zachowania względem
    dzieci niewidzących;
  • rozwijanie zmysłów; rozpoznawanie zabawek za pomocą słuchu i dotyku;
  • ćwiczenie narządów mowy „Zabawy ze słomką”
    (próby przenoszenia skrawków papieru z blatu stołu na
    talerzyk za pomocą słomki do napojów);
  • zabawa matematyczna „Czarodziejskie pudełko”;
    przeliczanie klocków w zakresie  trzech, czterech;
  • składanie w całość obrazków zabawek pociętych na części.

 

 

W celu poprawy jakości wymowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia
i zabawy logopedyczne.

W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! Dodatkowo dzieci poznają najbliższą okolicę przedszkola, a podczas spacerów nauczą się chodzić
w parach. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne bardzo proszę o zapewnienie dzieciom odpowiedniego ubioru i zestawu ubranek na zmianę w szatni.

 

03.10.2017r.  Zajączki będą świętować „Owocowy dzień”. Proszę aby każdy przyniósł po 2 wybrane owoce – będziemy robić pyszne koreczki owocowe.

10.10.2017r.  Zajączki wybiorą się do sklepu warzywno – owocowego gdzie zakupią owoce potrzebne do zrobienia soku, który wspólnie wykonają w sali.

17.10.2017r.  Zajączki będą świętować „Dzień Urodzinowy”. Proszę aby tego dnia każde dziecko przyniosło papierową czapeczkę. Tego dnia będziemy piec urodzinowe babeczki.

25.10.2017r. środa, godz. 15:30 –  zebranie z rodzicami. Proszę na zebranie przybyć bez dzieci.

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

 

Piosenka pt.: „Jestem samodzielny”

Sam ubieram buty,
zapinam ubranie.
Potrafię też ładnie
zjadać sam śniadanie.

Ref: Chociaż jestem mały,
wszystko robię sam.

Jeśli nie wierzycie,
to pokażę Wam.
Po zabawie zawsze
zabawki układam,
bardzo nie lubię,
kiedy jest bałagan.

Ref: Chociaż jestem mały…

Jestem przedszkolakiem
dzielnym i wesołym,
lubię moją panią,
dzieci i przedszkole.

Ref: Chociaż jestem mały…

 

Wiersz pt. „Wpadła gruszka do fartuszka”

Wpadła gruszka do fartuszka,
a za gruszką dwa jabłuszka,
lecz śliweczka wpaść nie chciała,
bo śliweczka niedojrzała.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I – Pierwszy raz w przedszkolu – poznajmy się.            

  • zapoznanie dzieci z pomieszczeniami przedszkolnymi;
  • poznawanie swoich znaczków w łazience i szatni;
  • zapoznanie dzieci z rozkładem dnia w przedszkolu – utworzenie grupowego zegara;
  • „Spacerkiem po naszej sali” – zapoznanie z wyglądem
    i wyposażeniem sali, sposobu korzystania z kącików;
  • „Zabawki sprzątamy” – nauka rymowanki, wdrażanie dzieci do odkładania zabawek na miejsce;
  • wyjście na plac zabaw – zapoznanie dzieci ze sprzętem
    i omówienie zasad bezpiecznego korzystania z niego;
  • zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał;
  • zabawy i ćwiczenia integracyjne ułatwiające poznanie się dzieci i ich adaptację w przedszkolu;
  • nauka piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”;
  • wypowiedzi na temat „Co mogą robić dzieci w przedszkolu?”, próba oceny zachowania dzieci na podstawie ilustracji;
  • zabawa plastyczna „To My”- odbijanie swojej dłoni pomalowanej farbą na sylwecie zajączka;
  • wykonanie zajączka z gotowych elementów technicznych;
  • zabawa rozwijająca umiejętność stosowania pojęcia para – „Ubieramy lalkę”;
  • zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Czego brakuje?”;
  • słuchanie rymowanki „Kto jest w przedszkolu?;
  • słuchanie opowiadania I. R. Salach „Kłopoty Krysi”;
  • słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Maczek”;
  • „Jak korzystać z łazienki?” – słuchanie krótkiego opowiadania z użyciem pacynki.

TYDZIEŃ II – Jesteśmy bezpieczni.                       

  • ustalenie grupowego zachowania „Kodeks zajączków” – przestrzeganie ustalonych reguł;
  • omówienie i utrwalenie na podstawie ilustracji zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętu terenowego: zjeżdżalni, huśtawek, karuzeli, piaskownicy itp.;
  • poznawanie podstawowych zasad poruszania się pieszego;
  • wdrażanie do bezpiecznego zachowania się na drodze;
  • zabawy z elementem biegu „Samochody”
  • zapoznanie dzieci z „zebrą”, czyli przejściem dla pieszych;
  • sygnalizator świetlny – nazywanie kolorów na sygnalizatorze i rozumienie ich znaczenia;
  • zabawy ruchowe z wykorzystaniem lizaków w kolorach sygnalizacji świetlnej;
  • „Sygnalizator świetlny” – przyklejanie świateł w odpowiednim miejscu na sygnalizatorze;
  • poznanie znaków drogowych „Uwaga dzieci” i przejście dla pieszych”;
  • „Uwaga dzieci” – kolorowanie sylwety znaku drogowego na odpowiednie kolory (żółty, czerwony, czarny);
  • zabawy przy piosence „Samochody” i „Światła”

TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień

  • poznanie atrybutów Jesieni;
  • słuchanie opowiadania „Jesienny liść” z wykorzystaniem
  • ilustracji;
  • wielozmysłowe poznanie liści;
  • ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem liści;
  • zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność rozpoznawania
  •  różnych kształtów „Robimy kolorowe bukiety”;
  • poznanie nazw wybranych drzew:  klon, kasztanowiec, dąb, jarzębina;
  • zabawy utrwalające poznane kolory;
  • poznanie części z jakich składa się drzewo: pień, gałęzie, liście;
  • nasze jesienne drzewo – naklejanie pestek dyni pomalowanych
    kolorami jesieni;
  • zabawy przy piosence „Liście w parku”;
  • teatrzyk sylwet na podstawie utworu „Chciałabym mieć szal”;
  • zabawy matematyczne „Tworzymy szal pani Jesieni”- posługiwanie się określeniami: długi, krótki, dłuższy, krótszy;

TYDZIEŃ II – Co robią zwierzęta jesienią?

  • słuchanie opowiadania „Kolczatek”, poznanie wyglądu jeża;
  • zabawa matematyczna „Mały jeż – duży jeż”;
  • zabawa dydaktyczna „Kto mieszka w lesie” – poznanie wyglądu i nazw wybranych zwierząt mieszkających w lesie;
  • zabawa ruchowo – naśladowcza „Jestem zwierzątkiem”;
  • zabawy przy piosence „Jeż”;
  • poznanie informacji o zwyczajach wiewiórek;
  • praca plastyczna „Wiewióreczka” – wyklejanie sylwety wiewiórki kawałkami wełny;
  • jesienna matematyka – ćwiczenia w liczeniu w zakresie trzech z użyciem materiałów
    zastępczych;

W celu poprawy jakości wymowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia
i zabawy logopedyczne.

W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! Dodatkowo dzieci poznają najbliższą okolicę przedszkola, a podczas spacerów nauczą się chodzić
w parach. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne bardzo proszę o zapewnienie dzieciom odpowiedniego ubioru i zestawu ubranek na zmianę w szatni
J

 

           PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

Piosenka pt. „Jestem sobie przedszkolaczek”

 

Jestem sobie przedszkolaczek,
nie grymaszę i nie płaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
to są nasze wspólne skarby,
bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam.

Kto jest beksą i mazgajem,
ten się do nas nie nadaje,
niechaj w domu siedzi sam,
ram tam tam, ram tam tam.

Wiersz pt. „Jesienny wierszyk”

Kiedy świeci złote słońce
i jesieni nadszedł czas,
lecą liście kolorowe.
Jesień jest już blisko nas.

Wiersz I. Salach pt.: „Wiewióreczka”

Wiewióreczka ruda
oczkiem sobie mruga.
Damy jej orzech,
może przyjdzie tutaj.
Ma rudy ogonek,
oczka jak węgielki,
a na uszkach śmieszne
czerwone pędzelki.