ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ I: JESIEŃ W SADZIE     

  • rozpoznawanie wybranych owoców oraz nazywanie drzew owocowych
  • rozwiązywanie zagadek słownych (wskazywanie owoców na obrazkach)
  • rysowanie po śladach rysunków owoców kredkami w odpowiednich kolorach
  • ilustracja ruchowa wiersza „Jesienią”, rozmowa na temat sadu na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń dzieci
  • rozwijanie umiejętności liczenia „Owoce z sadu”
  • wycieczka do pobliskiego sklepu, w którym można oglądać owoce
  • malowanie sylwet owoców
  • wykonanie sałatki owocowej- doświadczanie wrażeń smakowych i dotykowych
  • zabawy z wykorzystaniem rymowanki „W sadzie”, „Spadła gruszka”, zabawa „Prawda-fałsz”
  • ćwiczenia w książce, karty pracy
  • ćwiczenia gimnastyczne – zestaw IV, zabawy w ogrodzie przedszkolnym
  • zabawa orientacyjno-porządkowa „Owoce do koszyków”                                     

TYDZIEŃ II : JESIEŃ NA DZIAŁCE

  • zabawy z wykorzystaniem rymowanki „Kosz warzyw”
  • wycieczka na pobliskie działki – rozmowy z działkowiczami na temat potrzeby wykonania prac w ogrodzie i przyczynach zmian związanych z porami roku
  • zabawa dydaktyczna  „Które części warzyw zjadamy”
  • zabawy badawcze  „Co kryje w sobie ziemniak”
  • historyjka obrazkowa „Pracowity dzień babci Honoraty”
  • zabawy przy piosence „Pomidorek”
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego  opowiadania „Jesienne opowiadanie”
  • wykonanie przetworów na zimę – kiszenie kapusty; zapoznanie ze sposobem kiszenia i kolejnymi etapami pracy
  • ćwiczenia w książce, karty pracy
  • ćwiczenia gimnastyczne -zestaw IV, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.      

TYDZIEŃ III: NASZE RODZINY

  • słuchanie opowiadania „Nikt się nie trzęsie”- zwrócenie uwagi na członków rodziny i ich role w życiu ,ekspresja słowna „Moja rodzina składa się z …”
  • słuchanie wiersza  „Kim jestem”, zabawa artykulacyjna „Dom”
  • zabawy matematyczne „W rodzinnej szafie”
  • zabawy przy piosence „Maszerują przedszkolaki”
  • zabawa dydaktyczna „Kim są nasi rodzice”, „Rodzinne przyjęcie”
  • zabawy badawcze „Bawimy się wiatrem”
  • rozwijanie sprawności manualnej „Portret rodzinny”
  • ćwiczenia w książce, karty pracy
  • ćwiczenia gimnastyczne -zestaw V, zabawy w ogrodzie przedszkolnym

TYDZIEŃ IV: NASI DOMOWI ULUBIEŃCY

  • ćwiczenia słuchowe i zabawy artykulacyjne „Kocie kłopoty”
  • słuchanie opowiadania „Skąd się wzięły koty?”, słuchanie wiersza „Pies Kruczek”
  • „Wełniany piesek”- wyklejanie sylwety psa kawałkami pociętej włóczki
  • zabawy matematyczne „Duże i małe koty”
  • zabawy przy piosence „Popatrzcie na jamniczka”
  • wycieczka do sklepu zoologicznego
  • ćwiczenia w książce, karta pracy
  • ćwiczenia gimnastyczne -zestaw V, zabawy w ogrodzie przedszkolnym

 Piosenka  do nauki:

„Pomidorek” – sł. H. Łochocka

  1. Wyrósł pomidorek mały i zielony,

pięknie się rozejrzał na obie strony.

Tam czerwony goździk tutaj różę widzi,

więc się zieloności swojej zawstydził.

Ref. Pomi, pomi, pomidorek,

krasnym okrył się kolorem,

Płaszczyk włożył piękny nowy –

pomi, pomi, pomidorowy.

  1. A ten pomidorek, dobrze jest nam znany ,

dobrze jest nam znany, bardzo lubiany.

Bo i kolor ładny i potrawa zdrowa,

zupa lub sałatka pomidorowa.

 Wiersz do nauki: 

„ Jesienią” – M. Konopnicka

Jesienią, jesienią

sady się rumienią,

czerwone jabłuszka

pomiędzy zielenią.

Czerwone jabłuszka,

złociste gruszeczki,

świecą się jak gwiazdy

pomiędzy listeczki.

Pójdę ja się, pójdę

pokłonić jabłoni,

może mi jabłuszko

w czapeczkę uroni.

Pójdę ja do gruszy,

nadstawię fartuszka,

może w niego wpadnie

jakaś śliczna gruszka.

Jesienią, jesienią

sady się rumienią,

czerwone jabłuszka

pomiędzy zielenią.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 I i II tydzień –  PRZEDSZKOLE DRUGIM DOMEM

  • wycieczka po przedszkolu- zapoznanie ze zmianami, jakie zaszły  w placówce podczas wakacji
  • ustalenie kodeksu przedszkolaka obowiązującego w grupie
  • integrowanie grupy poprzez wspólne zabawy i ćwiczenia
  • słuchanie opowiadania „Wesoła zabawa”, „Kto posprząta?”, „Marchewkowy tort”, słuchanie wiersza „Powrót z wakacji”
  • zabawa matematyczna „Porządkujemy zabawki”; liczenie obiektów, odróżnianie liczenia błędnego od poprawnego
  • zabawy przy piosence „Do przedszkola”, „Jestem przedszkolakiem”
  • zabawy dydaktyczne „Jak dbamy o nasze zmysły”, „Bawimy się z kolegami”
  • „Przedszkole moich marzeń”- wykonanie pracy plastycznej, malowanie farbami postaci ludzkiej „Mój ulubiony kolega, koleżanka”
  • zabawa ruchowa „Skała”, „Odszukaj swoją parę”, „Pokaż kierunek”
  • uczymy się być samodzielni w domu i w przedszkolu, wdrażanie do przestrzegania zasad Kodeksu Przedszkolaka (zachęcanie do dbania o porządek wokół siebie)
  • dbamy  o własne bezpieczeństwo w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym, podczas spacerów, wycieczek.
  • ćwiczenia poranne zestaw numer 1 i 2
  • ćwiczenia gimnastyczne zestaw numer 1

III tydzień –  ULICZNE SYGNAŁY

  • słuchanie wiersza „Uliczne sygnały”
  • wycieczka na skrzyżowanie – nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię
  • zabawa ruchowa „Samochody i garaże”, „Kolor czerwony każe stać”, „Coraz szybciej, coraz wolniej”
  • budzenie zainteresowania figurami geometrycznymi (rozpoznawanie i nazywanie)
  • teatrzyk sylwet na podst. wiersza „Kolorowe znaki”
  • „Ruch uliczny”- malowanie farbami
  • zabawa dydaktyczna „Szybko, czy wolno?”
  • zabawy przy piosence „Uwaga czerwone światło!”
  • uczymy się być samodzielni w domu i w przedszkolu,
  • wdrażanie  do przestrzegania zasad Kodeksu Przedszkolaka
  • dbamy  o własne bezpieczeństwo w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym, podczas spacerów, wycieczek.
  • ćwiczenia poranne zestaw numer 3
  • ćwiczenia gimnastyczne zestaw numer 2

IV tydzień –  JESIEŃ W LESIE 

  • zabawa dydaktyczna „Rozpoznajemy drzewa”
  • słuchanie wiersza „Zapasy”, „Ranek na leśnej polanie”
  • praca plastyczna „Las i jego mieszkańcy”
  • zabawy przy piosence „ „Leśna muzyka”
  • ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Grzybobranie”
  • dbamy  o własne bezpieczeństwo w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym , podczas spacerów, wycieczek, podczas  zabaw, uczymy się być samodzielni w domu i w przedszkolu, wdrażanie  do przestrzegania zasad Kodeksu Przedszkolaka.
  • ćwiczenia poranne zestaw numer 4
  • ćwiczenia gimnastyczne zestaw numer 3

Piosenka  do nauki: „ Do przedszkola”

  1. Rano budzę się, jaki piękny to czas,

Słońce wstało już, a więc pora też wstać.

Szybko myję się, jem śniadanie i już

gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.

Ref. Do przedszkola, do przedszkola,

jak cudownie tutaj, co dzień mija czas.

Do przedszkola, do przedszkola,

o tym już od rana marzy każdy z nas.

  1. Pani czeka już i koledzy już są;

siadam w kole- to jest magiczny nasz krąg.

Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś

tu bawimy się, więc przychodzę, co dzień.

Ref. Do przedszkola, do przedszkola…

Wiersz do nauki:

 „ Uliczne sygnały” – J. Koczanowska

W dużym mieście wielki ruch,

samochodów wiele,

jeśli chcesz bezpiecznym być,

musisz o tym wiedzieć.

Przez ulicę można przejść

tylko w takim miejscu,

gdzie mrugają światła dwa,

pasy są na przejściu.

To czerwone woła: STOP,

stój i czekaj grzecznie,

a zielone prosi – idź,

możesz przejść bezpiecznie.

Zapamiętaj jeszcze to:

gdy po mieście chodzisz,

musisz pod opieką być

dorosłej osoby!