ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC STYCZEŃ
Tydzień I i II „Ferie w przedszkolu”.
- Nawiązywanie spontanicznych kontaktów z rówieśnikami z grupy „Motylki” – wspólne zabawy integracyjne ułatwiające zacieśnianie więzi koleżeńskich w grupach.
- Obserwowanie i opisywanie zimowego krajobrazu podczas spacerów po ogrodzie, ale także podczas oglądania książeczek i czasopism dziecięcych o tematyce zimowej.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie różnorodnych prac plastycznych.
- Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej, wzrokowej i koncentracji uwagi. Wsłuchiwanie się w odgłosy zimy.
- Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przestrzennej: układanie kompozycji z białych elementów, konstruowanie lodowego zamku dla pani Zimy.
- „Ptasia stołówka” – dokarmianie wraz z dziećmi ptaków; przynoszenie karmy. Rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które znajdują się w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorka, gil, wróbel, wrona, sroka). Rozmowy nt., dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
- Słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na ich temat.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie myślenia i spostrzegawczości: (układanki – sześcienne klocki, obrazki pocięte na kilka części, puzzle).
- Rozwijanie kompetencji matematycznych: klasyfikowanie, przeliczanie elementów, posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie miejsca na kartce i w przestrzeni, posługując się pojęciami: na, pod, za, itd.
- Śpiewanie poznanych wcześniej piosenek – zabawy przy nich (przedstawianie ich za pomocą improwizacji ruchowych).
- Zwracanie uwagi na konieczność odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody, utrwalanie wiedzy o elementach garderoby przydatnej na zimowe wyprawy.
- Uczestniczenie w zabawach związanych z zimą w sali, na świeżym powietrzu i na śniegu. Zwracanie szczególnej uwagi, na zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa.
Tydzień III „Babcia i dziadek”.
- Przedstawienie dla dziadków – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Ada, Olek i trema przed występem”. Cele: rozwijanie uwagi i percepcji słuchowej, kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do osób starszych.
- Rysowanie portretów swoich dziadków.
- Zabawa ruchowa „Pomagamy dziadkom”.
- Zabawa ruchowa „Ukłony dla babci, ukłony dla dziadka”.
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Babcia i dziadek”. Cele: tworzenie podkładu rytmicznego do piosenki z użyciem instrumentów, opanowanie melodii i tekstu nowej piosenki.
- Ćwiczenia emisyjne na sylabach: ba, da.
- Zabawa ruchowa „Na spacerze z babcią i z dziadkiem”.
- „Zabawy z babcią i dziadkiem” – zajęcia matematyczne; zachęcanie do spędzania wolnego czasu na wspólnych zabawach z babcią i dziadkiem, rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności matematycznych.
- Nauka wiersza Z. Rogoszówny „Życzenia”.
- Zabawa słuchowa „Czyja to babcia? Czyj to dziadek?”.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 9.
- Zabawa rytmiczna z wykorzystaniem rymowanki K. Wilk „Kochamy babcię i dziadka”.
- Kolorowe serwetniki dla babci i dziadka – zajęcia techniczno-plastyczne; wzmacnianie więzi emocjonalnej z babcią i dziadkiem, rozwijanie sprawności manualnej.
- Recytowanie wiersza B. Formy „Babcia i dziadek”.
Tydzień IV „Bezpieczeństwo”.
- Sznurek bezpieczeństwa – praca plastyczna. Zapoznanie dzieci z zawodem strażaka, kształtowanie właściwych postaw w sytuacji zagrożenia.
- Zapoznanie z numerem alarmowym 112.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa –„ Wóz strażacki”.
- Rozmowa kształtująca myślenie przyczynowo-skutkowe na temat: „Niebezpieczne przedmioty”.
- Zapoznanie dzieci z zawodem policjanta; kształtowanie odpowiednich postaw u dziecka w sytuacji zagrożenia. Rozmowa na temat: Kiedy policjant dba o nasze bezpieczeństwo?
- Słuchanie fragmentu wiersza M. Terlikowskiej U pana doktora; rozwijanie właściwych umiejętności, przyzwyczajeń i nawyków prozdrowotnych, rozwijanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą.
- Zabawa ruchowa budująca poczucie bliskości i bezpieczeństwa w grupie –„ Ogon smoka”.
- Zabawa rozwijająca myślenie przyczynowo-skutkowe –„ Zakazane przedmioty”.
- Zabawa rozwijająca umiejętność zachowania się w sytuacji zagrożenia – „Rady dla zagubionych”; kształtowanie prawidłowych postaw w sytuacji zagrożenia, utrwalanie znajomości podstawowych danych o sobie.
- Zabawa utrwalająca wiadomości na temat: strażaka, policjanta, lekarza – Czyje to narzędzia?
- Zabawa orientacyjno-porządkowa – „Znajdź swój kolor”.
- Zabawa ruchowa połączona z przeliczaniem – „Zbieramy śnieżynki”.
- Quiz wiedzy o bezpieczeństwie.
Uwaga Rodzice!
- Przypominam o zmianie godziny zajęć z języka angielskiego!
Poniedziałek od 1420 do 1440.
Proszę odbierać dzieci w tym dniu, po 1440, aby nie przeszkadzać nauczycielowi w prowadzeniu zajęć.
- 18.01.2021 r. (poniedziałek) – „Dzień Kubusia Puchatka” – zabawy integracyjne. Proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły do przedszkola ubrane w ulubionym kolorze Kubusia – żółtym.
- 22.01.2021 r. (piątek) – „Dzień Babci i Dziadka”. Proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły do przedszkola ubrane w strój galowy.
- Kontakty indywidualne z wychowawcą w pierwszą środę każdego miesiąca o godz. 1530 (po wcześniejszym umówieniu się!).
- Proszę o punktualne przyprowadzanie dzieci do przedszkola (do godz. 750).
- Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
- Proszę o zapewnienie zestawu ubranek na zmianę (w woreczku z materiału w szatni.)
- Bardzo proszę o dostosowywanie ubioru i obuwia dzieci do panujących warunków atmosferycznych występujących w danym dniu (zapobieganie przegrzaniu, przemoczeniu i zmarznięciu).
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI
W MIESIĄCU STYCZNIU
Piosenka:
- Wszystkie dzieci szybko rosną – trochę zimą, trochę wiosną. Butki robią się za ciasne i każdy ma już zdanie własne.
Ref.: Każdego dnia troszeczkę rosnę, każdego dnia troszeczkę więcej wiem. A kiedy miną miesiące i lata, to będę duża (duży) jak mama i tata.
- Już kurteczka za malutka, czapka jak dla krasnoludka. Gdy wychodzę na spacerek, to już za mały mój rowerek.
Ref.: Każdego dnia…
- Czy wy wiecie, czy nie wiecie, ja już duża (duży) jestem przecież! Tyle obok mniejszych dzieci. Ach, jak ten czas mi szybko leci!
Ref.: Każdego dnia…
Wiersz:
Niechaj dziadzio z babunią tak nam długo żyją,
póki komar i mucha morza nie wypiją.
A ty, mucho, ty, komarze,
pijcie wodę powoli, aż się dziadzio i babcia nażyją do woli.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
Tydzień I „Jak wyglądał świat przed milionami lat”
- W prehistorycznym lesie – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Świat sprzed milionów lat”; rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na przekazie literackim, budzenie zainteresowania dzieci historią Ziemi.
- Oglądanie encyklopedii i książek przyrodniczych o dinozaurach – wzbogacanie wiedzy na temat warunków panujących w prehistorycznym lesie. Wypowiadanie się na temat: Jak rozwijał się dinozaur?
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Kolega dinozaur”; kształtowanie poczucia rytmu oraz próby akompaniamentu do piosenki z wykorzystaniem butelek, klocków, itp.
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- „Dinozaury w przedszkolu” – rozwijanie umiejętności matematycznych; rozróżnianie wyglądu wybranych dinozaurów, układanie rytmów według podanego wzoru; przeliczanie oraz posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 4 i więcej. Prawidłowe stosowanie pojęcia: mniej, więcej.
- Rozwijanie sprawności manualnej. Kalkowanie rysunków przedstawiających dinozaury, pogrubianie konturów flamastrami i kolorowanie kredkami (prawidłowy chwyt kredki).
- Zabawa „Dinozaur” oraz „Różne dinozaury” – rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej, poruszanie się zgodnie z rytmem granym na instrumencie perkusyjnym przyporządkowanym grupie, do której się należy.
- „Odciśnięte w bryle węgla” – wykonanie odcisków w masie solnej.
- Mikołaj – ulubieniec dzieci – opisywanie wyglądu i stroju Mikołaja.
- Prezent dla Mikołaja – zabawa z elementem ćwiczeń oddechowych.
- Zabawy na świeżym powietrzu: prowadzenie obserwacji przyrodniczych, wykonywanie czynności porządkowych na terenie ogrodu. Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
- Ćwiczenia oddechowe – „Kolorowe dinozaury”; dmuchanie na sylwetę dinozaura wprawiając ją w ruch.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 7 – słuchanie uważne poleceń, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń ruchowych.
Tydzień II „Idzie zima ze śniegiem”
- Zabawa z wykorzystaniem obrazków – Czy to zima? Przygotowanie gazetki tematycznej o zimie, segregowanie obrazków ze względu na przedstawioną porę roku, porównywanie ich.
- Śniegowe chmurki – wycinanie sylwet chmur, wypełnianie ich kulkami uformowanymi z plasteliny.
- Zima na dworze – rozmowa inspirowana opowiadaniem B. Szelągowskiej „Pieluszkowe śnieżki”; wymienianie charakterystycznych cechy zimy, uważne słuchanie opowiadania i wypowiadanie się na jego temat.
- Słuchanie piosenki „Pierwszy śnieg”. Rozmowa na temat budowy piosenki – osłuchanie się z określeniami: przygrywka, zwrotka, refren.
- „Zima w muzyce i sztuce” – malowanie krajobrazów zimowych (białą farbą na niebieskim tle, wyrażanie w formie plastycznej własnych spostrzeżeń i doświadczeń).
- W co się bawić zimą – zajęcia matematyczne inspirowane wierszem K. Datkun-Czerniak „Pracowita zima”; określanie na podstawie dwóch obrazków, co zdarzyło się wcześnie, a co – później. Stosowanie pojęć: obok, na, pod, nad, między oraz tworzenie zbioru śnieżynek, przeliczanie elementów w zakresie 4 i więcej.
- Ćwiczenia słownikowe – „Biały do białego”; nazywanie przedmiotów, próba ich opisu. Wypowiadanie zdań o otrzymanym przedmiocie.
- Zabawy konstrukcyjne – „Zamek dla pani Zimy”.
- Percepcja wzrokowa – układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
- Rysowanie po szarych liniach rysunków; usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Współdziałanie w grupie – zgodne uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Zabawy na świeżym powietrzu: wspólne uczestnictwo w zabawach kierowanych zelementem naśladownictwa np.: „Jestem twoim cieniem”.
- Uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody.
Tydzień III „Idą święta”
- „Wieczerza wigilijna” – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Wigilijny gość; kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami przejmowanych od pokoleń. Podawanie słów, które kojarzą się ze świętami Bożego Narodzenia.
- Oglądanie kart związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Rozpoznawanie pocztówki po opisie słownym, odgadywanie, o której kartce mówi N.
- Świąteczne zapachy – rozwiązywanie zagadek węchowych.
- „Świąteczny stroik” – zabawy badawcze. Projektowanie i wspólne wykonanie świątecznego stroika. Oglądanie gałązek świerkowych i jodłowych za pomocą szkła powiększającego, określanie ich koloru i zapachu.
- Obrysowywanie od szablonu i wycinanie sylwety choinki; umiejętne i bezpieczne posługiwanie się nożyczkami. Dbanie o porządek na stoliku podczas pracy (wspólne sprzątanie po zajęciach).
- „Ozdabiamy choinkę” – przeliczanie bombek, prezentów i gwiazd; układanie sylwet zgodnie z usłyszaną ilością dźwięków. Wskazywanie wysokiej i niskiej choinki.
- Kolorowe rytmy – układanie rytmów z kolorowych sylwet bombek.
- Projektanci ozdób choinkowych – rozwijanie kreatywności.
- Zielona choineczka – zajęcia plastyczne inspirowane wierszem J. Koczanowskiej „Choinka”; opisywanie choinki za pomocą określeń przymiotnikowych, samodzielne wykonywanie i ozdabia przestrzennej formy choinki.
- Zabawy ruchowe z zestawu zabaw ruchowych nr 15.
- Zabawy na świeżym powietrzu: rozgrzewanie się na mrozie – naśladowanie ruchów wykonywanych przez N. lub inne dziecko; obserwowanie drzew i krzewów w ogrodzie przedszkolnym – opisywanie ich wyglądu.
Tydzień IV „Emocje”
- Rozmowa kierowana na temat: „Co to są emocje?” – wskazywanie różnych stanów emocjonalnych (np.: złość, smutek, radość, strach) przedstawionych na obrazkach.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji; podawanie przykładów sytuacji, w których występują pozytywne i negatywne emocje.
- Zabawa twórcza – „Wybieramy kolor dla emocji”; dopasowywanie koloru do emocji.
- Ozdabianie domku misia – rozwijanie inwencji twórczej, zgodna współpraca z kolegami podczas ozdabiania domku.
- Co dzisiaj czuję? – zabawa rozwijająca umiejętność rozpoznawania i wyrażania miną swoich uczuć. Próby rozpoznawania i nazywania uczuć kolegów. Nabywanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów.
- Zabawy z wykorzystaniem wiersza M. Konopnickiej „Stefek Burczymucha”, wypowiadanie zdania z różną siłą głosu (od szeptu do krzyku).
- Ćwiczenia oddechowe – rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Rozmowa kierowana na temat: „Jaki kłopot ma miś?”, „ Rysujemy domek misiowi” – rozwijanie sprawności ręki i pamięci wzrokowej. Poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami, np. głębokie oddychanie.
- Praca plastyczna „Emocje”; wykonanie pracy plastycznej – twarz wyrażająca wybraną emocję: radość, smutek, złość lub strach.
- Zabawa pantomimiczna – Gdzie czujemy emocje? Pokazywanie emocji za pomocą gestów i mimiki.
- Zabawy na świeżym powietrzu: zabawy popularne „Dwóm tańczyć się zachciało”, „Jawor” – współdziałanie z kolegami w zabawach, przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.
- Utrwalanie kolejnych etapów mycia rąk.
Uwaga Rodzice!
- Uległa zmianie godzina zajęć języka angielskiego!
Poniedziałek od 1420 do 1440.
Proszę odbierać dzieci w tym dniu po 1440, aby nie przeszkadzać nauczycielowi w prowadzeniu zajęć.
- 04.12.2020 r. (piątek) – mikołajki. Proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane na czerwono i przyniosły czapkę mikołajową.
- 21.12.2020 r. (poniedziałek) – Pierwszy dzień zimy. Proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły do przedszkola ubrane na biało.
- Kontakty indywidualne z wychowawcą w pierwszą środę każdego miesiąca o godz. 1530 (po wcześniejszym umówieniu się!).
- Proszę o punktualne przyprowadzanie dzieci do przedszkola (do godz. 750).
- Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
- Proszę o zapewnienie zestawu ubranek na zmianę (w woreczku z materiału w szatni.)
- Bardzo proszę o dostosowywanie ubioru i obuwia dzieci do panujących warunków atmosferycznych występujących w danym dniu (zapobieganie przegrzaniu, przemoczeniu i zmarznięciu).
PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI
W MIESIĄCU GRUDNIU
„Pierwszy śnieg” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
- Od samego ranka pada śnieg.
Cała droga nim zasłana.
Dzieci wyszły z domów, cieszą się,
ulepiły już bałwana.
Ref.: Zima przyszła już,
gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr,
trzeszczy mróz, trzeszczy mróz.
Zima przyszła już,
gwiżdże wiatr, trzeszczy mróz.
- Narty przypiął sobie mały Krzyś,
łyżwy założyła Jola,
wszystkie dzieci jechać dzisiaj chcą
na saneczkach do przedszkola.
Ref.: Zima przyszła…
III. Nawet mały kotek cieszy się,
łapiąc w łapki płatki śniegu.
Chciał dogonić wszystkich – no i bęc,
wpadł na zaspę w pełnym biegu.
Ref.: Zima przyszła…
Wiersz pt. „Choinka”
W kącie naszej sali
pięknie przystrojona,
Panna choineczka
uśmiecha się do nas.
Na niej bombki, łańcuch,
lampki kolorowe.
Gwiazdeczki prześliczne,
złocone, bajkowe.
Wiszą szyszki i orzeszki,
malutkie jabłuszka.
Duże jeże, muchomorki,
czerwone serduszka.
W blasku lampek teraz stoi,
pięknem nas urzeka.
Przypomina wróżkę z bajki
i Wigilii czeka.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC LISTOPAD
Tydzień I „Moja rodzina”
- Członkowie rodziny – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Magiczne drzewko” – nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny.
- Zabawa ruchowa „Pomóż mamie i tacie!”.
- Słuchanie i nauka piosenki „Moja mama i mój tata”.
- Zajęcia umuzykalniające „Moja mama i mój tata” – reagowanie na ustalone sygnały, ćwiczenia emisyjne na sylabach, rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej.
- Zabawy na świeżym powietrzu: „Mama woła!”; „Dzieci do mnie”.
- „Para jak brat i siostra, mama i tata, babcia i dziadek” – zajęcia matematyczne z wykorzystaniem obrazków – wzbogacanie wiedzy o swojej rodzinie, rozwijanie umiejętności matematycznych.
- Zabawa ruchowa „Tworzymy rodzinki”.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 5 – rozwijanie sprawności ruchowej, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z członkami swojej rodziny.
- Wykonanie rysunku na temat: „ Co lubię robić z…”
- „Portret mojej rodziny” – rysowanie pastelami olejnymi – wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, rozwijanie sprawności manualnej.
- Zabawa ruchowa z elementami podskoku – Hop, do góry!
Tydzień II „Mój dom”
- „Nasze domy” – rozmowa inspirowana opowiadaniem Ewy Stadtmüller „Pod jednym dachem” – zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania, zwracanie uwagi na architekturę, dostrzeganie różnic w wyglądzie domów.
- Zabawa ruchowa „Na spacerek”.
- Zabawy przy piosence „Urządzenia domowe” – rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej, opanowanie tekstu i melodii nowej piosenki.
- Zabawa ruchowa na świeżym powietrzu „Gąski, gąski, do domu!”
- „Domy przy wesołej ulicy” – zajęcia matematyczne z wykorzystaniem fragmentu wiersza I. R. Salach „Wesoła ulica” – rozwijanie umiejętności matematycznych, zgodne współdziałanie z innymi .
- Rozmowa na temat materiałów, z których są budowane domy.
- Wspólne budowanie domów z klocków.
- Zabawy na świeżym powietrzu: oglądanie budynku przedszkola z zewnątrz, przeliczanie okien, pięter.
- Rozwiązywanie zagadek słuchowych – „Co słychać w domu?”.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 5.
- „Mój dom, mój pokój” – zajęcia techniczno-plastyczne – rozwijanie sprawności manualnej, wypychanie, składanie i sklejanie elementów domu, kolorowanie kredkami i lepienie z plasteliny.
Tydzień III „Moje prawa i obowiązki”
- „Nasze domowe obowiązki” – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller „Czy ja jestem gość?”; poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny, zachęcenie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków.
- Zabawa ruchowa „Rodzina”.
- Zabawy na świeżym powietrzu: Obserwowanie ptaków siedzących na gałęziach. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „Czy ptaki lubią szarugę jesienną?”
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Porządki” – rozwijanie reakcji na ustalone sygnały, rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej, utrwalenie umiejętności przemieszczania się zgodnie z rytmem.
- Zabawa „Ja też potrafię” – rozwijająca koncentrację uwagi i umiejętności samoobsługowe
- „Porządkujemy figury” – zajęcia matematyczne – segregowanie figur geometrycznych według kształtu, liczenie figur, zapamiętywanie wzoru i odtwarzanie go, porównywanie, czego jest najwięcej a czego najmniej.
- Zabawa ruchowa „Tyle osób w kole, ile figur”.
- Zabawa „Czarodziejskie pudełko” – rozpoznawanie zabawek za pomocą dotyku.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 6 – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i zapamiętywania poleceń, nabywanie sprawności fizycznej.
- „Mój przyjaciel” – lepienie z plasteliny dowolnego zwierzęcia.
- „Porządek na półce z zabawkami” – zajęcia plastyczne.
- Słuchanie wiersza P. Beręsewicza „Nasza Julka”.
- Utrwalanie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – „Herbatka dla taty”.
Tydzień IV „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”
- Poznanie zasad bezpieczeństwa związanych z zażywaniem lekarstw, zrozumienie konieczności ich zażywania i spokojnego zachowania się podczas ich brania.
- „Dzieci i leki” – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Olek i tabletki na gardło”.
- Łączenie liniami z koszykiem obrazków tych produktów, których spożywanie jest zdrowe.
- Zajęcia umuzykalniające – słuchanie i nauka piosenki „Wszystkie dzieci chcą być zdrowe”, rozwijanie umiejętności wokalnych, ćwiczenia oddechowe.
- Zabawa ruchowa „Wirus”.
- Rozmowa na temat konieczności dbania o higienę jamy ustnej.
- „Zdrowo jemy, szybko rośniemy” – zajęcia matematyczne inspirowane wierszem I. Salach „Zdrowi” – zapoznanie z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania, rozwijanie sprawności rachunkowych.
- Zabawa ruchowa „Gimnastyka dla zdrowia”.
- Wykonanie sałatki owocowej.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 6.
- Zabawy na świeżym powietrzu: „Mama koza i koźlęta”, gry w piłkę
- Nawiązywanie do codziennych sytuacji, w których mogą znaleźć się dzieci. Przypominanie o zachowaniu ostrożności w kontakcie z obcymi osobami.
- „Projektuję swój ręcznik” – zajęcia plastyczne inspirowane zabawą badawczą – kształtowanie nawyków higienicznych
- Zabawa ruchowa „Moje dłonie” (według W. Sherborne) – wyczuwanie dłoni i palców
- Utrwalanie kolejnych etapów mycia rąk.
Uwaga Rodzice!
- 05.11.2020 r. (czwartek) – Dzień postaci z bajek. Tego dnia dzieci mogą przyjść do przedszkola przebrane za ulubioną postać z bajki.
- 10.11.2020 r. (wtorek) – Dzień jeża. Proszę, aby tego dnia dzieci ubrane były w kolorze brązowym.
- 25.11.2020 r. (środa) – Światowy Dzień Pluszowego Misia.
- 30.11.2020 r. (poniedziałek) – andrzejki grupowe. Mile widziane stroje dyskotekowe.
- Kontakty indywidualne z wychowawcą w pierwszą środę każdego miesiąca o godz. 1530 (po wcześniejszym umówieniu się!).
- Proszę o przyprowadzanie dzieci do przedszkola do godz. 750.
- Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
- Proszę o zapewnienie zestawu ubranek na zmianę (w woreczku z materiału w szatni.)
- Bardzo proszę o dostosowywanie ubioru i obuwia dzieci do panujących warunków atmosferycznych występujących w danym dniu (zapobieganie przegrzaniu, przemoczeniu i zmarznięciu).
PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI
W MIESIĄCU LISTOPADZIE
Piosenka:
- Kto chce zdrowe ząbki mieć, musi pastą czyścić je. Kto chce cały czysty być, wodą z mydłem musi się myć!
Ref.: Wszystkie dzieci chcą być zdrowe i wszystkie chcą być grzeczne. Do zabawy wciąż gotowe i bardzo bezpieczne.
- Kto chce zdrowy brzuszek mieć, musi dobre rzeczy jeść. Kto chce przez ulicę przejść, musi z mamą na pasy wejść.
Ref.: Wszystkie dzieci chcą… / bis
- Kto chce bardzo silny być, musi co dzień mleko pić. Kto chce rosnąć tak jak las – gimnastyką zająć się czas!
Ref.: Wszystkie dzieci chcą… /bis
Wiersz:
Wszystkie dzieci chcą być zdrowe wiosną, latem czy jesienią i dlatego o tej porze witaminy sobie cenią.
Tomek zjada liść sałaty, jabłko chrupie mała Ania, a rzodkiewki i ogórki na surówkę potnie Hania.
Grześ surówkę palcem trąca, wcale miska go nie nęci. Zjadaj, Grzesiu, będziesz zdrowy, trzeba tylko trochę chęci.
Zjedz surówkę, to urośniesz – ale Grzesio robi miny i nie wierzy, że w tej misce siedzą same witaminy.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
Tydzień I „Idzie jesień… przez ogród i sad”
- Listki, listeczki – rysowanie na tacy z kaszą manną.
- Wykonanie w zespołach kompozycji z liści – układanie „Cudaka liściaka”.
- Zajęcia plastyczne inspirowane wierszem Bożeny Formy „Przybywa jesień” – rozwijanie sprawności manualnej, rozbudzanie zainteresowania światem przyrody.
- Oglądanie obrazków; określanie, co zdarzyło się wcześniej. Opowiadanie historyjki.
- W sadzie jesienią – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Niezwykłe spotkanie”; zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania, rozwijanie spostrzegawczości oraz mowy.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej – „Co to za warzywo?”, „Nasze ulubione owoce”.
- Nazywanie owoców, rytmiczne dzielenie ich nazw (na sylaby).Określanie, które owoce rosną w sadzie.
- Nazywanie warzyw, łączenie zdjęć warzyw z ich cieniami. Wskazywanie jadalnych części warzyw.
- Rysowanie owoców po śladzie. Kolorowanie ulubionego owocu.
- Wykonanie kolorowanki wodnej „Jabłko” – rozwijanie sprawności manualnej.
- „Zapasy Pani Jesieni” – zajęcia matematyczne inspirowane wierszem B. Szelągowskiej „W spiżarni” – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci oraz umiejętności rachunkowych.
- Zajęcia umuzykalniające – piosenka „Jesień w sadzie i w ogrodzie” – rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej, wykonanie układu ruchowego do piosenki.
- Zabawy na świeżym powietrzu: zabawa w parach, z piłką – „Orzechy – do koszyka!” Zabawy swobodne piłeczkami i na sprzęcie terenowym.
Tydzień II „Jesień idzie do zwierząt”
- Oglądanie encyklopedii i książek przyrodniczych o zwierzętach. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Zabawa „Jeden, dwa” – rozwijanie umiejętności stosowania rzeczowników w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej.
- Dom dla jeża – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Mali strażnicy przyrody” – rozwijanie mowy; poznawanie miejsca, w którym chronią się jeże przed nadchodzącą zimą.
- Słuchanie piosenki „Jesienne zapasy”. Rozmowa na temat tekstu piosenki. Określenie charakteru melodii piosenki. Nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.
- Lepienie figurek zwierząt z plasteliny.
- Rysowanie po śladach – od zwierząt do ich domów.
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Jesienne zapasy” – łączenie śpiewu z elementem ruchu, rozwijanie poczucia rytmu.
- Zabawy na świeżym powietrzu: Zabawa ruchowa z elementem podskoku – „Uwaga, kałuża!”. Zabawy swobodne na sprzęcie terenowym.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 3; rozbudzanie zainteresowań światem zwierząt, rozwijanie sprawności ruchowej. Rysowanie kolorową kredą na chodniku.
- Ćwiczenia oddechowe „Wirujące piórka”.
- „Zajączek i przyjaciele” – zajęcia matematyczne; poznawanie sposobów przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy, rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej – „Memory ze zwierzętami”.
- „Wiewiórka i jej orzeszek” – zajęcia plastyczne; poznawanie wyglądu i sposobu odżywiania się wiewiórki, rozwijanie sprawności manualnej.
Tydzień III „Co z czego otrzymujemy”
- Wełniany rysunek – układanie wzorów z wełny.
- Odnajdywanie produktów niepasujących do pozostałych, uzasadnianie swojego zdania.
- Historia pewnej owieczki – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Zapomniany sweterek” – stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu empatii i rozwijaniu wrażliwości, poznawanie pochodzenia i wykorzystania wełny.
- „Wesołe owieczki” – praca plastyczna. Wykonanie sylwety owieczki.
- Zabawy na świeżym powietrzu: zabawa bieżna „Wilk i owce”. Zbieranie liści i układanie z nich koła, bukietów.
- Zapoznanie z produktami pochodzącymi z mleka. Wyszukiwanie zdjęcia do nazwy podanej przez N.
- Zajęcia umuzykalniające – piosenka „Na mlecznej rzece” – łączenie ruchu z piosenką, kształtowanie poczucia rytmu.
- Oglądanie zdjęć przedstawiających kłosy: pszenicy, jęczmienia, żyta i owsa, opisywanie ich cech charakterystycznych.
- „Ziarnko do ziarnka” – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- „W piekarni” – zajęcia matematyczne; zapoznanie z etapami powstawania mąki (zabawy badawcze – poznawanie właściwości mąki), właściwe posługiwanie się monetami w zabawie.
- „Jesienne drzewo” – zajęcia plastyczne inspirowane wierszem I. Fabiszewskiej „Dbajmy o drzewa”; rozwijanie sprawności manualnej, poznawanie znaczenia drzew w przyrodzie. Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela.
Tydzień IV „Idzie jesień… z deszczem”
- Wypowiadanie się na temat zdjęć przedstawiających jesienny krajobraz.
- Jakie słowa…? – różnicowanie słów o podobnym brzmieniu.
- Słuchanie piosenki „Deszczyk”; rozmowa na temat piosenki. Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.
- „Jesienne błyskawice” – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Jesienna burza” – poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni; zwrócenie uwagi na środki ostrożności, jakie należy zachować podczas burzy.
- Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – „Język na spacerze” oraz „Pada deszcz”.
- Odnajdywanie różnic na obrazkach, odrysowywanie sylwet chmur i parasoli, lepienie z plasteliny.
- „Deszczowe kropelki” – rysowanie i kolorowanie chmur, liczenie i przenoszenie na kartkę sylwet kropelek deszczu.
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Deszczyk”; instrumentalizacja piosenki, rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
- Zabawy na świeżym powietrzu: zabawa bieżna Dogoń chmurkę. Mocne uderzenie – zabawy piłką.
- „Jesienny deszcz” – malowanie farbami akwarelowymi.
- „Zabawy parasolami” – zajęcia matematyczne; rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu, na jakość, dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów, próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
- Utrwalenie nazw części garderoby, tworzenie zdrobnień do nazw części garderoby. Wskazywanie właściwego ubioru na jesienny spacer.
- „Jesienne chmury” – zajęcia plastyczne; utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu. Rozwijanie sprawności manualnej, korzystanie z różnych materiałów i przyborów, wycinanie.
- Zabawy na świeżym powietrzu na sprzęcie terenowym: zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania – „Zbieranie kasztanów”. Układanie z liści sylwety słońca.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 4 – rozwijanie sprawności ruchowej, utrwalenie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi kierunków w przestrzeni.
Uwaga Rodzice!
- 12.10.2020 r. (poniedziałek) – Dzień drzewa; rozwijanie postawy proekologicznej wśród dzieci. Proszę, aby tego dnia dzieci przyszły do przedszkola ubrane na zielono.
- 14.10.2020 r. (środa) – Dzień Edukacji Narodowej.
- 15.10.2020 r. (czwartek) – Światowy dzień mycia rąk.
- 30.10.2020 r. (piątek) – Dzień dyni. Proszę, aby tego dnia dzieci przyszły do przedszkola ubrane na pomarańczowo.
- Kontakty indywidualne z wychowawcą w pierwszą środę każdego miesiąca o godz. 1530 (po wcześniejszym umówieniu się!).
- Proszę przyprowadzanie dzieci do przedszkola do godz. 750.
- Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
- Proszę o zapewnienie zestawu ubranek na zmianę (w woreczku z materiału w szatni.)
- Bardzo proszę o dostosowywanie ubioru i obuwia dzieci do panujących warunków atmosferycznych występujących w danym dniu (zapobieganie przegrzaniu, przemoczeniu i zmarznięciu).
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU
Wiersz: „W spiżarni ” M. Kownacka
W spiżarni na półkach
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach
i grzyby suszone.
Są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie,
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato,
gdy słoik otworzę.
Piosenka: „Jesienne zapasy” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
- Dziś od rana hyc, hyc, hyc,
wiewióreczka mała,
nie chce robić prawie nic,
tylko by skakała.
Ref.: Orzeszków nie chce zrywać,
do dziupli nie chce nosić,
a gdy nadejdzie zima,
sąsiadów będzie prosić.
- Dziś od rana tup, tup, tup,
chomik gdzieś wędruje,
nie chce robić prawie nic,
tylko maszeruje.
Ref.: Owoców nie chce zbierać,
do domu swego nosić,
a gdy nadejdzie zima,
sąsiadów będzie prosić.
III. Dziś od rana pi, pi, pi,
myszka bardzo mała,
nie chce robić prawie nic,
tylko by leżała.
Ref.: Ziarenek nie chce szukać,
do norki nie chce nosić,
a gdy nadejdzie zima,
sąsiadów będzie prosić.
- Przyszły do nich mamy trzy,
pogroziły palcem:
– Dość lenistwa, dosyć psot,
do roboty, malce.
Ref.: Chomik nosi owoce,
orzeszki zaś wiewiórka,
a mała polna myszka
ziarenka oraz piórka.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
Tydzień I „To jestem ja”
- W przedszkolu po wakacjach – rozmowa inspirowana opowiadaniem Ewy Stadtmüller „Jak szybko płynie czas…”.
- Zabawy na świeżym powietrzu: wyjście do ogrodu przedszkolnego – poznanie drogi ewakuacyjnej i miejsca zbiórki; zapoznanie z regulaminem placu zabaw.
- Zajęcia matematyczne „Ja i części mojego ciała” – inspirowane wierszem I. Salach Ruchy.
- Zabawa badawcza, „Czym się różnimy?” – rozwijanie kompetencji społecznych w zakresie poznawania samego siebie i innych.
- Zabawa rozwijająca duże grupy mięśniowe – „Jedynki, dwójki!” – wskazywanie u siebie i nazywanie części ciała: (dziecko liczy poszczególne części ciała, przelicza w zakresie dwóch).
- Ćwiczenia oddechowe – „Piłeczka dla przyjaciela”.
- Słuchanie piosenki W przedszkolu”, nauka fragmentami, metodą ze słuchu.
- Zabawa w kole – „Moje imię i mój znaczek”. Przydzielenie znaczków indywidualnych; zapoznawanie dzieci z obrazem graficznym ich imion.
Tydzień II „Moja grupa”
- Turniej dobrych manier – wprawki dramowe inspirowane opowiadaniem Ewy Stadtmüller „Damy i rycerze” – kształtowanie prawidłowych zachowań społecznych, rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi.
- Zabawy na świeżym powietrzu: spacer, obserwowanie przyrody. Zapoznanie z pochodzeniem słowa wrzesień. Zbieranie liści i tworzenie bukietów z liści pochodzących z tego samego drzewa.
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach kierowanych.
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Wesoła zabawa” – reagowanie ustalonymi ruchami na podane sygnały, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Zabawa „Nad strumykiem” – reagowanie na dźwięki o różnym natężeniu.
- Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Toczymy piłkę.
- Układanie rytmów. Rozwijanie spostrzegawczości oraz koncentracji uwagi.
- Konstruowanie wież z klocków zgodnie z podanym kodem. Przeliczanie z zakresie dostępnym dla dzieci.
- Wycinanie z katalogów obrazków z zabawkami: przeliczanie oraz układanie ich zgodnie z podanym kodem − prawidłowe posługiwanie się nożyczkami.
- Zajęcia matematyczne – „Zabawki w naszej sali” – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej oraz orientacji przestrzennej (określa położenie zabawek w przestrzeni, stosuje przyimki: na, pod, w, przed, za, obok).
- Oglądanie obrazków, odróżnianie zachowań poprawnych od niepoprawnych (określanie i nazywanie emocji).
Tydzień III „Moja droga do przedszkola”
- Poznajemy pojazdy – oglądanie zdjęć, katalogów i albumów tematycznych.
- Znajdź taki sam pojazd – gra memory.
- Przejście przez ulicę – rozmowa inspirowana opowiadaniem Ewy Stadtmüller „Zebra na drodze” – zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze, rozwijanie mowy.
- Obserwowanie ruchu drogowego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na poruszanie się pieszych po drodze (plansze edukacyjne).
- Słuchanie i rozmowa na temat piosenki „Bezpieczne przejście”.
- „Klaszczemy” – powtarzanie rytmu wyklaskiwanego przez nauczyciela.
- „Kolorowe sygnały” – wykonanie sygnalizatora świetlnego; nazywanie kolorów świateł na sygnalizatorze.
- Zabawy na świeżym powietrzu – utrwalanie w zabawach etapów bezpiecznego przechodzenia przez ulicę, zwracanie uwagi na znaki drogowe, oznakowania, zachowanie pieszych i pojazdów.
- Co to za pojazd? – składanie pociętych obrazków w całość według wzoru.
- Zapoznanie z wyposażeniem apteczki pierwszej pomocy.
- Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.
IV „Idzie jesień… przez las, park”
- Spotkanie z Panią Jesienią – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Wyprawa do lasu” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, poznawanie środowiska leśnego oraz zasad zachowania się w lesie.
- Zabawy na świeżym powietrzu – poszukiwanie oznak jesieni.
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Kolorowe liście” – rozwijanie umiejętności obrazowania ruchem tekstu piosenki, rozwijanie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa.
- „Jesienna wycieczka do parku” – rozwijanie sprawności rachunkowych (porównuje liczbę kasztanów i żołędzi, tworząc z nich pary; oblicza wynik, podając, o ile więcej jest kasztanów lub żołędzi, pokazuje wynik na palcach).
- Otaczanie pętlą grzybów jadalnych. Rysowanie po śladzie rysunków grzybów, kolorowanie rysunków.
- Wykonanie w zespołach kompozycji z liści – układanie „Cudaka liściaka”.
- Kasztanowe rytmy – wyklaskiwanie rytmów zgodnie z ułożeniem kasztanów.
- Praca plastyczna Kolorowe liście– rozwijanie zdolności manualnych i drobnych ruchów rąk.
- Uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność regulowania oddechu.
Uwaga Rodzice!
- 02.09.2020 r. (środa) godz. 1600 – zebranie informacyjne dla rodziców. Na zebranie zapraszam bez dzieci.
- Kontakty indywidualne z wychowawcą w pierwszą środę każdego miesiąca o godz. 1530 (po wcześniejszym umówieniu się).
- Bardzo proszę o dostosowywanie ubioru dzieci do panujących warunków atmosferycznych występujących w danym dniu (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu).
- Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
- Proszę o zapewnienie zestawu ubranek na zmianę (w woreczku z materiału w szatni).
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU
Wiersz: „Przybywa jesień” B. Froma
Spadają liście,
szeleszczą wkoło,
wiatr je unosi,
gwiżdżąc wesoło.
Lecą kasztany,
cieszą się dzieci.
Słabiej niż latem
słoneczko świeci.
Nagle żołędzie
z drzewa spadają,
chętnie je zaraz
wszyscy zbierają.
Piękne korale
ma jarzębina,
to znak, że jesień
już się zaczyna.
Piosenka: „Kolorowe liście” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
- Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.
Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,
szu, szu, szu, wirowały w koło./bis
- Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały. /bis
III. Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.
Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają./bis