ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LUTY

 

TYDZIEŃ  I  II  FERIE ZIMOWE 28.01 – 08.02.2019R.

  • zabawy z chustą animacyjną;
  • zabawy i gry przy stolikach;
  • zabawy ruchowe w sali i na podwórku przedszkolnym;
  • wycinanie nożyczkami ilustracji ze starych gazet;
  • malowanie, rysowanie na tematy bliskie dzieciom;
  • zabawa plastyczna – wykonanie zespołowej pracy o tematyce zimowej;
  • słuchanie bajek czytanych i opowiadanych przez nauczycieli;
  • słuchanie i rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, dźwiękowych o tematyce zimowej;
  • zabawy konstrukcyjne;
  • zabawy ruchowe i plastyczne z rymowankami;
  • spacer do pobliskiego parku – obserwacja przyrody;
  • gimnastyka buzi i języka – malujemy językiem;
  • zabawa – dokończ zdanie;
  • zabawy tematyczne w kącikach.

 

TYDZIEŃ III – ZIMOWE ZABAWY

  • rozwijanie mowy- słuchanie opowiadania „Troje dzieci na sankach”;
  • odzwierciedlanie charakteru muzyki za pomocą ruchu – zabawa dydaktyczna :Odwiedziny w pałacu Królowej Zimy”;
  • rozwijanie sprawności manualnej – „Pałac Królowej Zimy” – wykonanie kolażu w zespołach;
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań-  zabawa matematyczna „Liczymy śnieżne kule „;
  • rozwijanie sprawności manualnej – wykonanie portretu śniegowego bałwanka metodą stemplowania;
  • rozwijanie poczucia rytmu – zabawy przy piosence „Buch w śnieżny puch”;
  • zabawa twórcza – różne bałwanki;
  • ćwiczenia poranne – zestaw numer XIX;
  • ćwiczenia gimnastyczne – zestaw numer XIV.

 

TYDZIEŃ VI – TAK MIJA CZAS

  • poznanie pracy zegarmistrza;
  • zapoznanie z nazwami miesięcy – słuchanie opowiadania „Baśń o dwunastu miesiącach”;
  • zabawa dydaktyczna na określanie logicznej wartości zdań „Prawda czy fałsz”;
  • zabawy przy piosence „W zegarze mieszka czas”;
  • utrwalanie nazw pór dnia – Mój dzień- historyjka obrazkowa;
  • próby zrozumienia pojęć – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość;
  • zawody przyszłości – twórcza zabawa plastyczna;
  • ćwiczenia gimnastyczne – zestaw numer XV.

 

TYDZIEŃ V – CZY JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE ?

  • rozwijanie mowy – rozmowa na temat kosmosu i układu słonecznego;
  • rozwijanie umiejętności liczenia – wizyta ufoludków – liczymy w zakresie 8;
  • rozwijanie sprawności manualnej – Rakiety kosmiczne – wykonanie pracy przestrzennej;
  • słuchanie opowiadania o kosmosie;
  • zabawy przy piosence „Ufoludki”;
  • słuchanie wiersza „Ufoludki”;
  • rozwijanie słuchu fonematycznego – ćwiczenia słuchowo-wzrokowe  – wokół ufoludków;
  • ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XVI.

 

PIOSENKA

 

  1. Pani Zima sypie śniegiem

            My za Panią Zimą biegiem.

 

            Ref. Puch, puch, puch,

            śnieżny puch

            jak to miło w taki puch zrobić buch

 

  1. Pani Zima, biała pani

            hasa w śniegu razem z nami

 

           Ref. Puch, puch, puch…..

 

  1. Pani Zima ciągnie sanki

            a na sankach my…..bałwanki

 

           Ref. Puch, puch, puch…..

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC STYCZEŃ

Tydzień I – W KRAINIE BAŚNI

– rozmowa na temat ulubionych książek dzieci

– rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych – zabawy przy piosence „Bajkowe marzenia”

– zabawa dydaktyczna Czy znamy te postacie?- rozpoznawanie bohaterów znanych baśni

– moja własna książeczka – twórcza zabawa plastyczna  

– konkurs wiedzy o książkach- prezentowanie swoich wiadomości we współdziałaniu z innymi

– zapoznanie z nazwami tygodnia – słuchanie baśni „Marchewkowy smok”

– ćwiczenia poranne numer XVI

– ćwiczenia gimnastyczne numer XII

Tydzień II – ZIOMOWE POTRZEBY PTAKÓW

– rozumienie konieczności dokarmiania ptaków – teatrzyk Sylwet „Śniadanie wróbli”

– słuchanie wiersza „Wróbelek”

– rozwijanie sprawności manualnej – wróbelek wyklejanka z gazet

– rozwijanie mowy i myślenia – zabawa dydaktyczna zagadki o ptakach

– rozwijanie poczucia rytmu – zabawy przy piosence „Ptasi bar”

– zabawa dydaktyczna – pomagamy ptakom

– nasze ptaki – wykonanie formy przestrzennej z masy solnej i piórek

– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – historyjka obrazkowa „Pomagamy ptakom”

– zabawy badawcze, Dlaczego ziemia zamarza?  

– ćwiczenia poranne numer XVII

– ćwiczenia gimnastyczne numer XII

 Tydzień III – ZIMOWE ZABAWY

– słuchanie opowiadania – troje dzieci na sankach

– rozwiązywanie zagadek o charakterystycznych cechach zimy

– odzwierciedlanie charakteru muzyki za pomocą ruchu – odwiedziny w Pałacu Królowej Zimy

– Pałac Królowej Zimy – wykonanie kolażu w zespołach

– zabawa matematyczna – liczymy śnieżne kule

– wykonanie portretu śniegowego bałwanka techniką stemplowania

– zabawy przy piosence – „Buch w śnieżny puch”

– rozwijanie inwencji twórczej – różne bałwanki

– ćwiczenia poranne numer XIX

– ćwiczenia gimnastyczne XIV

Tydzień IV – RODZICE RODZICÓW

– rozmowa inspirowana wierszem „Dziadek, pytanie zadał Olek Babci”

– zabawy badawcze – poznawanie właściwości magnesu

– nasze upominki dla najbliższych – wykonanie prezentów dla babci i dziadka

– rozwijanie umiejętności wokalnych – zabawy przy piosence „Wesoła babcia„

– rozwijanie umiejętności dodawania – zabawa matematyczna „Organizujemy przyjęcie dla babci i dziadka”

– rozmowa na temat – Jak pomagamy babci i dziadkowi?

– portrety babci i dziadka – malowanie farbami

– rozwijanie logicznego myślenia – zabawa dydaktyczna, „Co pasuje do babci? Co pasuje do dziadka?”

– ćwiczenia poranne numer XVIII

– ćwiczenia gimnastyczne XIII

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiersz do nauki

„Śnieg” 

 

Przez styczniową nockę całą,

dużo śniegu napadało.

To uciecha jest dla dzieci.

Patrzcie! Z nieba puszek leci.

Zabierzemy łyżwy, sanki,

ulepimy dwa bałwanki.

Koleżanki z kolegami,

będą rzucać się śnieżkami.

 

Piosenka do nauki

„Wesoła babcia”

 

Moja babcie lubi śpiewać

Moja babcia lubi grać

Lubi czytać dobre książki

A w niedzielę dłużej spać

 

Ref.: Bo nieprawda, że to babcie

Muszą ciągle w kuchni stać

Smażyć placki, jajecznice

I ubrania nasze prać./2 razy

 

Moja babcia jest zadbana

I ubiera modnie się

Chodzi często do fryzjera

I wspaniale trzyma się.

 

Ref.: Bo nieprawda, że to babcie

 

A ja kocham swoją babcię

I pomagam ciągle jej

Chce by długo była młoda

I by żyło się jej lżej.

 

Ref.: Bo nieprawda, że to babcie

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

  I tydzień – NA JESSIENNY SMUTNY CZAS

– nauka wiersza „Katar”

– zabawy dydaktyczne „W czasie deszczu nie lubimy się nudzić”

– rozwijanie sprawności manualnej „Kolorowy kalosz”

– zabawy matematyczne z wykorzystaniem opowiadania „Śniadanie u wiewiórki”

– rozmowa inspirowana odpowiadaniem – jak ubieramy się jesienią

– zabawa twórcza – kompletujemy jesienną garderobę

– zapoznanie ze skutkami niewłaściwego ubierania się jesienią – teatrzyk Sylwet na podstawie opowiadania przeziębienie Krzysia

II tydzień – CO ROBIĆ W TAKI SMUTNY CZAS?

– słuchanie wiersza – „Słodki kucharz”

– twórcza zabawa plastyczna „Talerz pyszności”

– rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną – badanie rozpuszczalności wybranych substancji w wodzie

– rozwijanie umiejętności liczenia

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania – małe figury , duże figury

– spotkanie z Mikołajem

– ćwiczenia poranne zestaw numer VIII

– ćwiczenia gimnastyczne numer IX

III tydzień – NADESZŁA ZIMA

– słuchanie wiersza „szczypawka”

– rozmowy i doświadczenia dotyczące śniegu

– rozwijanie orientacji przestrzennej – zabawy pod hasłem bawimy się z bałwankiem

– ćwiczenia słuchowe – wokół zimy

– teatrzyk  Sylwet na podstawie utworu „Kręć się koło”

– nauka piosenki „Zima biała”

– poznanie wybranych drzew iglastych

– ćwiczenia poranne numer XIV

– ćwiczenia gimnastyczne X

IV tydzień –  ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ

– zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami

– słuchanie fragmentu opowiadania „Choinka”

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania – zabawa matematyczna

– rozmowa o zwyczajach świątecznych, inspirowana wierszem „Wigilia”

– świąteczna serwetka – rozwijanie sprawności manualnej

– układanie historyjki obrazkowej według kolejności i zdarzeń

– zabawy przy piosence „Choinkowe całusy”

– ćwiczenia poranne numer XV

– ćwiczenia gimnastyczne XI

 

Piosenka: „Zima biała”

 Rankiem się zbudziła 
śniegu nasypała. 
Będzie sanna 
bo nareszcie przyszła 
zima biała… 
Będzie sanna 
bo nareszcie przyszła 
zima biała… 

Drzewa w białych czapach, 
droga w śniegu cała 
Lecą , lecą małe piórka 
przyszła zima biała… 
Lecą , lecą małe piórka 
przyszła zima biała…

 

Wiersz: „Choinka” 

 W kącie naszej sali pięknie przystrojona,

Panna choineczka uśmiecha się do nas.

Na niej bańki, łańcuch, lampki kolorowe.

Gwiazdeczki prześliczne, złocone, bajkowe.

Na jednej gałązce piernikowe ludki,

A na innej siedzą małe krasnoludki.

Pajacyk, kogucik maleńkie serduszka,

Chrupiące ciasteczka, pachnące jabłuszka.

Wkoło tańczą dzieci, kolędy śpiewają,

Na choince świecidełka radośnie wieszają.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD

  I tydzień – DOMY I DOMKI

– rozwijanie wrażliwości muzycznej „co to jest dom” zabawy przy piosence

– zapoznanie z budową domu – zabawa dydaktyczna „różne domy”         

– rozwijanie umiejętności liczenia, zabawy matematyczne „pocięty obrazek domu”

– układanie planu swojego mieszkania

– słuchanie opowiadania „co robią skrzaty zimą”

– ćwiczenia poranne numer IX

– ćwiczenia gimnastyczne numer VI

II tydzień – URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE

– zapoznanie ze sposobem oświetlenia pomieszczeń dawniej i obecnie

– zabawy przy piosence „domowe sprzęty elektryczne”

– słuchanie opowiadania „Ania pomaga mamusi”

– wykonanie koktajlu mleczno-truskawkowego

– rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia – zagadki o urządzeniach elektrycznych

– ćwiczenia poranne numer X

– ćwiczenia gimnastyczne numer VI

III tydzień – A DESZCZ PADA I PADA …

– słuchanie wiersza „listopad”

– rozwijanie muzykalności – zabawy przy piosence „dola parasola”

– rozwijanie umiejętności liczenia i posługiwania się liczebnikami porządkowymi – zabawa matematyczna „kolorowe kalosze”

– rozwijanie sprawności manualnej – pelerynka przeciwdeszczowa

– ćwiczenia poranne numer XI

-ćwiczenia gimnastyczne numer VII

IV tydzień – ZDROWIE NASZYM SKARBEM

– rozwijanie mowy – słuchanie wiersza „Katar”

– zabawy przy piosence „ser z malinami”

– rozmowa na temat pracy lekarzy – uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby

-zapoznanie z pracą stomatologa – zabawy badawcze „chce mieć zdrowe zęby”

– ćwiczenia poranne numer XII

– ćwiczenia gimnastyczne numer VIII

 

Piosenka do nauki:

„Wiatr jesienny” sł. i muz. K. Bayer 

  1. Wiatr jesienny już wstał

i posprzątać w lesie chciał.

Liście pozamiatać wszak

może każdy leśny brat.

Ref.: My pracuszki leśne duszki

o las dbamy co dzień, więc

do sprzątania, zamiatania

mamy zawsze dużą chęć. (bis)

  1. Gdy jesienią pada deszcz,

bardzo ważną rzeczą jest,

by osuszyć kałuż sto,

aby wszystko dobrze szło.

Ref.: My pracuszki….

III. Gdy sarenka zgubi się,

któż pomoże wtedy jej?

No wiadomo, leśny brat,

to wiadomo już od lat, że…..

Ref.: My pracuszki….

 

 

Wiersz do  nauki :

 „Płyną chmurki” sł. Lucyna Krzemieniecka 

Płyną chmurki, płyną mgiełki,

Deszcz rozsypał swe perełki.

Cały świat w deszczu pływa,

jesień, jesień prawdziwa.

Płyną chmurki, chłód na dworze,

Czas parasol już otworzyć.

Cały świat w deszczu pływa,

Jesień, jesień prawdziwa.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ I: JESIEŃ W SADZIE     

  • rozpoznawanie wybranych owoców oraz nazywanie drzew owocowych
  • rozwiązywanie zagadek słownych (wskazywanie owoców na obrazkach)
  • rysowanie po śladach rysunków owoców kredkami w odpowiednich kolorach
  • ilustracja ruchowa wiersza „Jesienią”, rozmowa na temat sadu na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń dzieci
  • rozwijanie umiejętności liczenia „Owoce z sadu”
  • wycieczka do pobliskiego sklepu, w którym można oglądać owoce
  • malowanie sylwet owoców
  • wykonanie sałatki owocowej- doświadczanie wrażeń smakowych i dotykowych
  • zabawy z wykorzystaniem rymowanki „W sadzie”, „Spadła gruszka”, zabawa „Prawda-fałsz”
  • ćwiczenia w książce, karty pracy
  • ćwiczenia gimnastyczne – zestaw IV, zabawy w ogrodzie przedszkolnym
  • zabawa orientacyjno-porządkowa „Owoce do koszyków”                                     

TYDZIEŃ II : JESIEŃ NA DZIAŁCE

  • zabawy z wykorzystaniem rymowanki „Kosz warzyw”
  • wycieczka na pobliskie działki – rozmowy z działkowiczami na temat potrzeby wykonania prac w ogrodzie i przyczynach zmian związanych z porami roku
  • zabawa dydaktyczna  „Które części warzyw zjadamy”
  • zabawy badawcze  „Co kryje w sobie ziemniak”
  • historyjka obrazkowa „Pracowity dzień babci Honoraty”
  • zabawy przy piosence „Pomidorek”
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego  opowiadania „Jesienne opowiadanie”
  • wykonanie przetworów na zimę – kiszenie kapusty; zapoznanie ze sposobem kiszenia i kolejnymi etapami pracy
  • ćwiczenia w książce, karty pracy
  • ćwiczenia gimnastyczne -zestaw IV, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.      

TYDZIEŃ III: NASZE RODZINY

  • słuchanie opowiadania „Nikt się nie trzęsie”- zwrócenie uwagi na członków rodziny i ich role w życiu ,ekspresja słowna „Moja rodzina składa się z …”
  • słuchanie wiersza  „Kim jestem”, zabawa artykulacyjna „Dom”
  • zabawy matematyczne „W rodzinnej szafie”
  • zabawy przy piosence „Maszerują przedszkolaki”
  • zabawa dydaktyczna „Kim są nasi rodzice”, „Rodzinne przyjęcie”
  • zabawy badawcze „Bawimy się wiatrem”
  • rozwijanie sprawności manualnej „Portret rodzinny”
  • ćwiczenia w książce, karty pracy
  • ćwiczenia gimnastyczne -zestaw V, zabawy w ogrodzie przedszkolnym

TYDZIEŃ IV: NASI DOMOWI ULUBIEŃCY

  • ćwiczenia słuchowe i zabawy artykulacyjne „Kocie kłopoty”
  • słuchanie opowiadania „Skąd się wzięły koty?”, słuchanie wiersza „Pies Kruczek”
  • „Wełniany piesek”- wyklejanie sylwety psa kawałkami pociętej włóczki
  • zabawy matematyczne „Duże i małe koty”
  • zabawy przy piosence „Popatrzcie na jamniczka”
  • wycieczka do sklepu zoologicznego
  • ćwiczenia w książce, karta pracy
  • ćwiczenia gimnastyczne -zestaw V, zabawy w ogrodzie przedszkolnym

 Piosenka  do nauki:

„Pomidorek” – sł. H. Łochocka

  1. Wyrósł pomidorek mały i zielony,

pięknie się rozejrzał na obie strony.

Tam czerwony goździk tutaj różę widzi,

więc się zieloności swojej zawstydził.

Ref. Pomi, pomi, pomidorek,

krasnym okrył się kolorem,

Płaszczyk włożył piękny nowy –

pomi, pomi, pomidorowy.

  1. A ten pomidorek, dobrze jest nam znany ,

dobrze jest nam znany, bardzo lubiany.

Bo i kolor ładny i potrawa zdrowa,

zupa lub sałatka pomidorowa.

 Wiersz do nauki: 

„ Jesienią” – M. Konopnicka

Jesienią, jesienią

sady się rumienią,

czerwone jabłuszka

pomiędzy zielenią.

Czerwone jabłuszka,

złociste gruszeczki,

świecą się jak gwiazdy

pomiędzy listeczki.

Pójdę ja się, pójdę

pokłonić jabłoni,

może mi jabłuszko

w czapeczkę uroni.

Pójdę ja do gruszy,

nadstawię fartuszka,

może w niego wpadnie

jakaś śliczna gruszka.

Jesienią, jesienią

sady się rumienią,

czerwone jabłuszka

pomiędzy zielenią.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 I i II tydzień –  PRZEDSZKOLE DRUGIM DOMEM

  • wycieczka po przedszkolu- zapoznanie ze zmianami, jakie zaszły  w placówce podczas wakacji
  • ustalenie kodeksu przedszkolaka obowiązującego w grupie
  • integrowanie grupy poprzez wspólne zabawy i ćwiczenia
  • słuchanie opowiadania „Wesoła zabawa”, „Kto posprząta?”, „Marchewkowy tort”, słuchanie wiersza „Powrót z wakacji”
  • zabawa matematyczna „Porządkujemy zabawki”; liczenie obiektów, odróżnianie liczenia błędnego od poprawnego
  • zabawy przy piosence „Do przedszkola”, „Jestem przedszkolakiem”
  • zabawy dydaktyczne „Jak dbamy o nasze zmysły”, „Bawimy się z kolegami”
  • „Przedszkole moich marzeń”- wykonanie pracy plastycznej, malowanie farbami postaci ludzkiej „Mój ulubiony kolega, koleżanka”
  • zabawa ruchowa „Skała”, „Odszukaj swoją parę”, „Pokaż kierunek”
  • uczymy się być samodzielni w domu i w przedszkolu, wdrażanie do przestrzegania zasad Kodeksu Przedszkolaka (zachęcanie do dbania o porządek wokół siebie)
  • dbamy  o własne bezpieczeństwo w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym, podczas spacerów, wycieczek.
  • ćwiczenia poranne zestaw numer 1 i 2
  • ćwiczenia gimnastyczne zestaw numer 1

III tydzień –  ULICZNE SYGNAŁY

  • słuchanie wiersza „Uliczne sygnały”
  • wycieczka na skrzyżowanie – nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię
  • zabawa ruchowa „Samochody i garaże”, „Kolor czerwony każe stać”, „Coraz szybciej, coraz wolniej”
  • budzenie zainteresowania figurami geometrycznymi (rozpoznawanie i nazywanie)
  • teatrzyk sylwet na podst. wiersza „Kolorowe znaki”
  • „Ruch uliczny”- malowanie farbami
  • zabawa dydaktyczna „Szybko, czy wolno?”
  • zabawy przy piosence „Uwaga czerwone światło!”
  • uczymy się być samodzielni w domu i w przedszkolu,
  • wdrażanie  do przestrzegania zasad Kodeksu Przedszkolaka
  • dbamy  o własne bezpieczeństwo w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym, podczas spacerów, wycieczek.
  • ćwiczenia poranne zestaw numer 3
  • ćwiczenia gimnastyczne zestaw numer 2

IV tydzień –  JESIEŃ W LESIE 

  • zabawa dydaktyczna „Rozpoznajemy drzewa”
  • słuchanie wiersza „Zapasy”, „Ranek na leśnej polanie”
  • praca plastyczna „Las i jego mieszkańcy”
  • zabawy przy piosence „ „Leśna muzyka”
  • ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Grzybobranie”
  • dbamy  o własne bezpieczeństwo w czasie zabaw w ogrodzie przedszkolnym , podczas spacerów, wycieczek, podczas  zabaw, uczymy się być samodzielni w domu i w przedszkolu, wdrażanie  do przestrzegania zasad Kodeksu Przedszkolaka.
  • ćwiczenia poranne zestaw numer 4
  • ćwiczenia gimnastyczne zestaw numer 3

Piosenka  do nauki: „ Do przedszkola”

  1. Rano budzę się, jaki piękny to czas,

Słońce wstało już, a więc pora też wstać.

Szybko myję się, jem śniadanie i już

gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.

Ref. Do przedszkola, do przedszkola,

jak cudownie tutaj, co dzień mija czas.

Do przedszkola, do przedszkola,

o tym już od rana marzy każdy z nas.

  1. Pani czeka już i koledzy już są;

siadam w kole- to jest magiczny nasz krąg.

Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś

tu bawimy się, więc przychodzę, co dzień.

Ref. Do przedszkola, do przedszkola…

Wiersz do nauki:

 „ Uliczne sygnały” – J. Koczanowska

W dużym mieście wielki ruch,

samochodów wiele,

jeśli chcesz bezpiecznym być,

musisz o tym wiedzieć.

Przez ulicę można przejść

tylko w takim miejscu,

gdzie mrugają światła dwa,

pasy są na przejściu.

To czerwone woła: STOP,

stój i czekaj grzecznie,

a zielone prosi – idź,

możesz przejść bezpiecznie.

Zapamiętaj jeszcze to:

gdy po mieście chodzisz,

musisz pod opieką być

dorosłej osoby!