ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD GRUPA IV „KOTKI”

 

TYDZIEŃ I   DOMY I DOMKI

− rozwijanie mowy-  Co może mieć dom?– zabawa dydaktyczna.

− rozwijanie umiejętności klasyfikowania – Pomieszczenia znajdujące się w domu – ćwiczenia klasyfikacyjne. 

− kształtowanie poczucia rytmu – Zabawy przy piosence „Daj mi rączkę”.

− rozwijanie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej Piesek i buda – układanie obrazka według wzoru.   

− rozwijanie mowy „Odgłosy domu”  – ćwiczenia ortofoniczne.   

– Zestaw zabaw rucho­wych – nr VIII .

– Zabawy orientacyjno­-porządkowe: Rób tak – nie rób tak, Pieski na spacer – pieski do budy.

 

TYDZIEŃ II   URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE

− zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi – Wycieczka do przedszkolnej kuchni.

− nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie – Ćwiczenia matematyczne – Para – nie para.           

− umuzykalnienie dzieci –  Zabawy przy piosence „Porządki”.       

− rozwijanie sprawności manualnej – Wykonanie telewizorka.

− rozwijanie mowy – Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Żelazko”.

–  Zabawy orientacyjno­-porządkowe: Posągi, Do pary, Myszki i tele­wizor.

 Zabawa bieżna Kto szybciej dookoła?

– Zestaw ćwiczeń rucho­wych – nr VIII

 

TYDZIEŃ III   A DESZCZ PADA I PADA …

− rozwijanie mowy – Inscenizacja utworu Doroty Gellner  „Deszczowy król” za pomocą sylwet postaci.

− rozwijanie umiejętności klasyfikowania-  Kolorowe kalosze –ćwiczenia klasyfikacyjne.

− umuzykalnienie dzieci – Zabawy przy piosence „Spacer po dywanie”.

− rozwijanie sprawności manualnej – Parasol – ćwiczenia graficzne.

− rozwijanie mowy -Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „Słota”. 

– Zabawy ruchowe z wy­korzystaniem chusty animacyjnej.

– Zabawa ruchowa z ele­mentem przeskoku – Przeskocz kałużę.

– Zestaw ćwiczeń rucho­wych – nr IX, metodą W. Sherborne

 

TYDZIEŃ IV    DBAMY O ZDROWIE

− rozwijanie mowy -Słuchanie opowiadania I. R. Salach „Co lubi jeść  Zosia? ”

− rozwijanie umiejętności liczenia – Tyle samo, więcej – ćwiczenia w liczeniu.     

− rozwijanie umiejętności wokalnych – Nauka piosenki  „Spacer po dywanie”.     

− rozwijanie sprawności manualnej –  Kubek do mycia zębów – ozdabianie rysunku elementami

wyciętymi z kolorowego papieru.     

− zapoznanie z pracą stomatologa –  Spotkanie ze stomatologiem. 

–  Zabawa muzyczno-ru­chowa Tak jak pani.

Zabawa ruchowo-naśla­dowcza Myjemy zęby.

 – Zestaw ćwiczeń rucho­wych – nr X

PIOSENKA „SPACER PO DYWANIE”

  1. Kiedy niebo płacze

idziemy na spacer

dookoła stołu

z piosenką wesołą.

Ref:. Idą parami lalki z misiami

Depczą dywan, depczą dywan

z frędzelkami.

Idą parami lalki z misiami

a gumowe piłki dwie

po podłodze toczą się.

  1. Gdy za oknem dmucha

nikt wiatru nie słucha,

chodzi dookoła

wycieczka wesoła.

 

WIERSZ  „Słota”
Pada gęsty kapuśniaczek,
Szare niebo ciągle płacze,
Siąpi nudno, mży…
Kapu, kapu, kapią z nieba, 
Kapią z rynny, kąpią z drzewa
Kropelki jak łzy.
Mokną dróżki, mokną krzaki,
Mokną pieski, mokną ptaki,
Szary kot i my…
Chlapu chlapu, błoto chlapie
Po kałużach jesień człapie,
Otulona w mgły…

 

 

ZAMIERZENIAWYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ I JESIEŃ W SADZIE

 

  • słuchanie wiersza ” Smaczne śliwki i jabłuszka” – rozwijanie mowy
  • Owocowe rytmy – dostrzeganie rytmów w ciągu owoców i ich kontynuowanie
  • rozwijanie umiejętności wycinania ” Sad pełen owoców” – wypełnianie rysunków owoców kuleczkami bibuły, wycinanie obrazka
  • zapoznanie z wystrojem sklepu oraz pracą w nim – wyjście do pobliskiego sklepu z owocami i warzywami
  • rozwijanie umiejętności wokalnych – nauka piosenki ” Przyszła jesień”
  • zabawy ruchowe „Wizyta w sadzie”, „Jabłuszko i gruszeczka”
  • zestaw ćwiczeń ruchowych numer 3

                                                                                                                       

 

TYDZIEŃ II DARY OGRODU  

 

  • umiejętność rozpoznawania i nazywanie wybranego warzywa – słuchanie wiersza J. Tuwima „Warzywa”
  • rozwijanie umiejętności liczenia – Koszyk pełen warzyw – ćwiczenia w liczeniu
  • rozwijanie sprawności manualnej stemplowanie korkiem maczanym w farbie
  • teatrzyk Sylwet na podstawie opowiadania I. R. Salach „Co z ogrodu, a co z sadu”
  • kształtowanie poczucia rytmu – zabawy przy piosence „Kapuściana piosenka”
  • zabawy ruchowe ” Zające w ogrodzie” , i „Worki pełne warzyw „
  • zestaw ćwiczeń ruchowych numer 4

 

 

TYDZIEŃ III NASZE RODZINY

 

  • rozmowa na temat rodziny i ich członków – rozwijanie mowy
  • rozwijanie orientacji przestrzennej – zabawa dydaktyczna „Gdzie schowała się lalka”, rozwijanie umiejętności prawidłowego stosowania przyimków : na, pod, obok, za, przed, między, w…
  • rozwijanie umiejętności wokalnych – nauka piosenki „Kołysanka lalki”
  • rozwijanie umiejętności wycinania – portret mamy i taty
  • rozmowa na temat zawodu rodziców
  • zabawy ruchowe „Idziemy na spacer”, „Co rano robią rodzice?”
  • zestaw ćwiczeń ruchowych numer 5

 

 

TYDZIEŃ IV DOMOWI ULUBIEŃCY

 

  • słuchanie opowiadania H. Bechlerowej ” O kotku który szukał czarnego mleka”
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania – „Kolorowe miseczki”, segregowanie przedmiotów według jednej cechy – koloru
  • kształtowanie reakcji ruchowych na różny charakter muzyki – zabawy przy piosence „Popatrzcie na jamniczka”
  • rozwijanie sprawności manualnej „Kotek z puzzli”
  • rozwijanie mowy – słuchanie wiersza L. Łącz „Przyjaźń ze schroniska”
  • zabawy ruchowe „Kotki na spacerze”, „Kot i myszki”, „Co lubią pieski”
  • zestaw ćwiczeń ruchowych numer 6

 

 

 

Piosenka „Kołysanka lalki”

 

Małe dzieci mrużą już oczka,

Małym dzieciom już chce się spać.

Już do okien zbliża się nocka,

Będzie nam cicho śpiewać i grać.

 

Siwa chmurka po niebie płynie,

Siwy ptaszek za oknem śpi,

Siwy świerszczyk zasnął w kominie,

Zaśnij laleczko, zaśnij i ty.

 

Wiersz „Przyjaźń ze schroniska”

 

Był sobie pewien piesek malutki

Uroczy- mówię Wam

Czepiały się go troski i smutki

Bo był zupełnie sam

Nie miał rodziny, siostry ni braci

W schronisku mieszkał gdzieś

Aż raz ktoś przyszedł, spojrzał, zapłacił,

A był to rudy Grześ

Przytulił pieska- zostali razem

Na dobre i na złe

Znikła samotność, bo przyjaciele

Nie są samotni, nie!!!

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE NA WRZESIEŃ

TYDZIEŃ I NASZA GRUPA

  • zapoznanie z salą – znajdującymi się tam kącikami, sposobem korzystania z nich
  • spotkanie z „Lenką i Mikołajem” – poznajemy bohaterów książki i kart pracy
  • lalki, misie, klocki – rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4
  • zabawy przy piosnce „Jestem sobie przedszkolaczek” – kształtowanie poczucia rytmu
  • rozwijanie sprawności manualnych – Moja ulubiona zabawka – wyklejanie kolorowym papierem
  • zabawa ruchowo naśladowcza „Rób tak jak ja”
  • zabawa orientacyjno porządkowa „Balonik”
  • zabawa muzyczna ruchowa „Pociąg”

 

TYDZIEŃ II JESTEMNPRZEDSZKOLAKIEM

  • Wesołe zabawy w przedszkolu – ćwiczenia w mówieniu, wypowiadanie się na temat ulubionych zabaw w przedszkolu
  • zabawy pod hasłem „Oto ja”, rozwijanie orientacji przestrzennej
  • nauka piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”
  • rozwijanie umiejętności malowania „Kolorowe kamienie”
  • ustalenie kodeksu grupowego – zapoznanie z umowami obejmującymi w przedszkolu
  • zestaw zabaw ruchowych numer I
  • zabawa ruchowa „Dotknij”

 

TYDZIEŃ III ULICZNE SYGNAŁY

  • spacer na pobliskie skrzyżowanie – poznawanie znaczenia sygnalizacji świetlnej, łączenie kolorów jej świateł z poruszaniem się pieszych
  • rozwianie mowy – słuchanie wiersza „Zuch na drodze „
  • kształtowanie poczucia rytmu, zabawy przy piosnce „Będę kierowcą”
  • rozpoznawanie i nazywanie kolorów „Kolorowe samochody”
  • rozwijanie umiejętności wycinania „Samochody” – wycinanie wzdłuż linii pionowych i poziomych
  • zestaw zabaw ruchowych numer II

 

TYDZIEŃ IV NADESZŁA JESIEŃ

  • rozwijanie mowy – słuchanie wiersza „Jesienny wiatr”
  • rozwijanie orientacji przestrzennej Grzybek tu, grzybek tam – określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
  • umuzykalnienie dzieci – zabawy przy piosence „Jesień”
  • rozwijanie sprawności manualnych „Drzewa jesienią” – odbijanie na obrazku palców maczanych w farbie
  • rozwijanie mowy – słuchanie opowiadania „Kolczatek”
  • zestaw zabaw ruchowych numer III

 

Piosenka „Jestem sobie przedszkolaczek”

Jestem sobie przedszkolaczek,
nie grymaszę i nie płaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
to są nasze wspólne skarby,
bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam.

Kto jest beksą i mazgajem,
ten się do nas nie nadaje,
niechaj w domu siedzi sam,
ram tam tam, ram tam tam.

 

Wiersz „Jesienny wiatr” :

Wpadł wiatr do parku i zaszumiał:

– taki dzis jestem zalatany!

W głowę podrapał się i westchnął,

Aż pospadały z drzew kasztany.

Potem narzekał: – tyle pracy,

A zima blisko. Co będzie?

Zrobił na trawie trzy fikołki,

Aż poturlały się żołędzie.

– Czasu mam mało- rzekł-

– już wokół robi się szaro,

chłodno, mgliście…

gwizdnął na palcach, zachichotał

i strącił z drzewa wszystkie liście.