Menu Zamknij

LOGOPEDIA

18.05.2020 r. (poniedziałek)

  1. Gra w kolory z głoską [k] w wygłosie.

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-k-i-g/gra-w-kolory-z-gloska-k-w-naglosie/

Na zakończenie zapraszam do powtórzenia jeszcze raz po osobie dorosłej wyrazów

z głoską K

indyk, pająk, język, ślimak

zamek, worek, sok

wałek, smok, rak, ołówek

chomik, lizak, wózek, bąk

  1. Bingo – głoska rz/ż

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/bingo-z-kostkami-gloska-rz-z/

  1. a) odszukaj i nazwij zwierzęta występujące na planszy
  2. Zapraszam do wysłuchania wierszyka Wandy Chotomskiej – „Łyżka”

https://www.youtube.com/watch?v=f9yd1ktzdVc

  1. a) Czy wiesz w co zamieniła się łyżka do jedzenia?

 

15.05.2020 r. (piątek)

  1. Gra logopedyczna na ćwiczenia artykulacyjne

https://wordwall.net/pl/resource/1880180/%C4%87wiczenia-artykulacyjne

  1. Gra logopedyczna – różnicowanie głosek szeregu syczącego.

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/roznicowanie-glosek/gra-planszowa-roznicowanie-trzech-szeregow/

  1. Gra logopedyczna – głoska L

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-l/ukladanie-zdan-do-obrazkow-gloska-l-w-srodglosie/

Propozycja wyrazów (obrazków do wyszukania w gazetach)

  1. a) głoska L w nagłosie: lampa, luneta, lizak, listonosz, list
  2. b) głosla L w śródgłosie: oliwki, walizka, antylopa, palec, samolot
  3. c) głoska L w wygłosie: kowal, apel, dal, gol, pędzel

 

13.05.2020 r. (środa)

 

1.Gra logopedyczna – głoska Ż/RZ

1a. Zapraszam do tradycyjnej gry – z kostką i pionkami.

1b. Osoba dorosła mówi wyraz z planszy, zadaniem dziecka jest pokazanie go jak najszybciej i powtórzenie wyrazu.

 https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-dzwieczne/gra-planszowa-z-gloska-z/

  1. Gra logopedyczna – głoska CZ

2a. Kółko i krzyżyk

2b.  Zabawa pamięciowa – „Memory” (Plansze wydrukowane podwójnie można porozcinać i stworzyć z tego „Memory”).

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-z-gloska-cz/

  1. Gra logopedyczna – głoska R

3a. Kółko i krzyżyk

3b.  Zabawa pamięciowa – „Memory” (Plansze wydrukowane podwójnie można porozcinać i stworzyć z tego „Memory”.

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-dr-w-naglosie/

 

Miłej zabawy Przedszkolaki

 

11.05.2020 r. (poniedziałek)

  1. Ćwiczenia słuchu fonematycznego – wysłuchiwanie miejsca głoski wyrazie

Można tu wykorzystać wyrazy, które były podawane we wcześniejszych zadaniach logopedycznych (lub z dnia dzisiejszego pkt. 3) , lub dowolnie wymyślone przez osobę dorosłą.

Proszę pamiętać, że zaczynamy od pierwszej głoski w wyrazie i ostatniej, a dopiero na zakończenie ćwiczymy występowanie głoski na środku wyrazu.

https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-sluchowe/wysluchwanie-miejsca-gloski-w-wyrazie/

  1. Zakładka logopedyczna głoska S, Z, C, DZ

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/zakladka-logopedyczna-instrukcja-wymowy-glosek-syczacych/

  1. Gry logopedyczne – głoska C

3a.  Kółko i krzyżyk

3b.  Zabawa pamięciowa – „Memory” (Plansze wydrukowane podwójnie można porozcinać i stworzyć z tego „Memory”.

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-z-gloska-c/

 

Powodzenia

 

08.05.2020 r. (piątek)

  1. Zapraszam do ćwiczeń głoska SI/Ś

https://www.youtube.com/watch?v=ughsgZ91D8U

1a. Powiedź, które zwierzęta mieszkają na wsi, a które w lesie.

1b. Policz ile jest owoców na drugiej planszy.

  1. Zapraszam do ćwiczeń głoska B

https://www.youtube.com/watch?v=ZtiHReabi4M

2a. Wymyśl zagadki do wyrazów znajdujących się na drugiej planszy.  

Np. Co to za przedmiot? Można go znaleźć na plaży w Kołobrzegu (bursztyn).

2b. Na podstawie planszy trzeciej powiedz, które z tych owoców występują w kolorze zielonym.

  1. Zapraszam do wykonania zakładek logopedycznych – głoska R

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/zakladka-logopedyczna-instrukcja-wymowy-gloski-r/

Powodzenia Przedszkolaki

 

06.05.2020 r. (środa)

  1. Ćwiczenia oddechowe

https://www.youtube.com/watch?v=tQqs41kirf0

 

  1. Ćwiczenia do pracy z głoską C

https://www.youtube.com/watch?v=rxPTN7gbqW8

2a. Policz ile jest wyrazów na głównej planszy

 

  1. Ćwiczenia do pracy z głoską D

https://www.youtube.com/watch?v=XE6k5MZO0TQ

3a. Jakie zwierzątko zostało wymienione na głównej planszy.

 

  1. Zapraszam do wysłuchania wierszyka „Sójka” Jana Brzechwy

https://www.youtube.com/watch?v=Yi_9vRuS9g0

4a. Czy zliczyłaś/zliczyłeś ile miejscowości zwiedziła sójka?

4b. Czy sójka była w stolicy Polski?

4c. Jakie miasta nadmorskie zwiedziła sójka? Czy była w Kołobrzegu?

 

04.05.2020 r. (poniedziałek)

 

  1. Zapraszam do wysłuchania wierszyka – „Dziurki w serze” https://www.youtube.com/watch?v=FRoi6FSetWY

 

  1. Ćwiczenia na głoskę L (powtórz po osobie dorosłej).

lama, lampion, legenda, loch, lotnik, luneta, Alaska, antylopa, palec, kalka, lizak, liść, lipiec, liczba, listonosz, lipa, lichy, limit, Kalina, malina, walizka, oliwki

2 a) policz ile jest zwierzątek na głoskę L (w wyżej wymienionych wyrazach)

 

  1. Powtórz po osobie dorosłej

tabelka, meble, gil, apel, obywatel, latawiec, Leokadia, lew, lody, leń, legwan, wesele, Helena, kolacja, dal, fotel, gol, kowal

3a) wymień trzy imion, które zawierają głoskę L

3b) podziel wyrazy z ćwiczenia nr 2 i 3 ze względu na miejsce występowania głoski L

L – na początku

     

L – w środku L – na końcu
Np. lampa Np. Alaska Np. gil

 

 

29.04.2020 r. (środa)

  1. Materiał do pracy z głoską K

https://www.youtube.com/watch?v=oD_-RGfHXuE

1a) powtórz po osobie dorosłej wyrazy z pierwszej planszy oraz policz, ile jest zwierzątek na głównej karcie

1b) powiedz, gdzie mieszkają lub gdzie można spotkać poszczególne zwierzątka

Np. Kaczka mieszka na wsi.

1c) powtórz po osobie dorosłej wyrazy z planszy drugiej

1d) powtórz po osobie dorosłej wyrazy z planszy trzeciej i powiedz, które z tych ptaków mieszkają na wsi, możesz również narysować swojego ulubionego ptaszka

  1. Zapraszam do odsłuchania wierszyka o Staszku (głoska S i SZ)

https://www.youtube.com/watch?v=P5dH_JNWtLs

2a) wymień wyrazy z głoską SZ, które występowały w wierszu

  1. Zapraszam do odsłuchania wierszyka o skakaniu

https://www.youtube.com/watch?v=k5MJJ5pJ794

3a) powiedz, kto skacze w wierszu

 

 

 

27.04.2020 r. (poniedziałek)

Materiał do pracy z głoską K

  1. Powtórz po osobie dorosłej

oko, foka, mąka, ręka makaron, mleko, sok mak, rak, chomik, worek, pająk, ołówek, piasek, zamek, pasek, wieszak, piórko, jabłko, bułka, paczka

1a) spróbuj zapamiętać jak najwięcej wyrazów i powtórz je , ale tym razem z pamięci

1b) policz ile jest zwierzątek, wymień je z pamięci

1c) zabawa – dodaj jedną cechę  do wyrazów wymienionych powyżej

Np. niebieskie oko, duża paczka itd.

1d) Zabawa – Zapraszam do zabawy z osobą dorosłą albo rodzeństwem

Każdy gracz wybiera jakąś miejscowość i wymienia dwa (trzy) przedmioty/osoby, które udało mu się np. sfotografować. Musicie, jednak pamiętać, że nazwa miejscowości i nazwy przedmiotów/osób  muszą rozpoczynać się na tę samą literę.

Np. Byłam w Kołobrzegu i mam zdjęcie z Kajtkiem, kalafiorem, kominiarzem.

 

Materiał do pracy z głoską DZ

https://www.youtube.com/watch?v=Te8WQ2_2aE4

2a) wysłuchaj nagrania i powtórz wyrazy po osobie dorosłej

2b) policz ile jest wyrazów na głównej karcie

 

 

24.04.2020 r. (piątek)

  1. Ćwiczenia do pracy z głoską SZ
  2. a) powtórz po osobie dorosłej

szyba, ptaszek, szop, daszek, tusz, mysz, Eugeniusz, kosz,

  1. b) ułóż zdania z poniższymi wyrazami (np. Po łące fruwa ptaszek.)
  2. Ćwiczenia do pracy z głoską RZ/Ż
  3. a) powtórz po osobie dorosłej

żel, orzechy, porządek, żuk, żółw, żeton, żonkil, orzeł, żagiel

  1. b) ułóż zdania z poniższymi wyrazami (np. Bardzo lubię jeść orzechy laskowe).
  2. Ćwiczenia do pracy z głoską CZ
  3. a) powtórz po osobie dorosłej

czytać, czapla, czekolada, oczy, mecz, klucz, poczta, uczta, paczka, bułeczka, kaczka,

  1. b) ułóż zdania z poniższymi wyrazami (np. Bardzo lubię, gdy nasza pani w przedszkolu czyta nam książki.)
  2. Zapraszam do zabawy z zajączkiem (wyrażenia dźwiękonaśladowcze)
  3. a) posłuchaj dźwięków i powtórz

https://www.youtube.com/watch?v=A9s-Dq75vRI

 

22.04.2020 r. (środa)

  1. Ćwiczenia do pracy z głoską R
  2. a) powtórz po osobie dorosłej

Trampek, trąbka, tron, trociny, truskawka, potrawa, futryna, wątroba, teatr, wiatr

Droga, drapieżnik, dres, deszcz, drewniaki, wiadro, zdrowy

Prababcia, pracownia, praktyka, pranie, praczka

Pradziadek, prawda, prawnuk, prawnuczka, naprawa

Brama, brawa, bryczka, broszka, fabryka, dobry, obrączka, zebra, żebro, żubr

Francuz, francuski, fragment, refren, pofrunąć

  1. b) Proszę policzyć ile jest wszystkich wyrazów
  2. c) wybierz spośród tych wyrazów osoby (i je powtórz)
  3. d) wybierz spośród tych wyrazów zwierzęta (i je powtórz)

 

  1. Spośród podanych zwierząt wybierz te, które potrafią fruwać i wypowiedź dźwięk „fru”

ŻABA, OSA, MUCHA, BOCIAN, KOT, PIES, KACZKA, GĘŚ, WĄŻ, TYGRYS, LEW, PAPUGA, MOTYL, PSZCZOŁA, WRONA, KOT, NIEDŹWIEDŹ, DŹIK

 

  1. Zapraszam do wysłuchania wiersza U. Kozłowskiej – „Gdzie sypia kangurek?”

https://www.youtube.com/watch?v=OX6nito99c8

  1. a) Na podstawie wiersza powiedz gdzie śpią poszczególne zwierzątka

myszka…………., pies …………, kot……….., kura……….., lis……….., sarenka……..

motyl…………… ptaszek…………., żabka……………, wiewiórka…………..

  1. b) A gdzie śpi kangurek?
  2. c) narysuj kangurka

 

Pozdrawiam

 

 

17.04.2020 r. (piątek)

Witajcie Przedszkolaki

  1. Zapraszam do zabawy z zajączkiem (wyrażenia dźwiękonaśladowcze)
  2. a) posłuchaj dźwięków i powtórz

https://www.youtube.com/watch?v=A9s-Dq75vRI

  1. Materiał do pracy z głoską DŻ

https://www.youtube.com/watch?v=2MFFXt6Bdxo

  1. a) Policz ile jest wyrazów na głównej planszy
  2. b) Potwórz po osobie dorosłej wyrazy
  3. c) Zapraszam Cię do zapamiętania tych wyrazów. Powiedź je z pamięci. Ile udało Ci się zapamiętać?
  4. d) Wybierz jeden przedmiot i wymyśl zagadkę dotyczącą tej rzeczy ? Zadaj zagadkę osobie dorosłej lub rodzeństwu
  5. Posłuchaj wiersza „Bal” – D. Gellner.

https://www.youtube.com/watch?v=_d1fPmP0s8M

Odpowiedź na pytania

  1. a) Jakie osoby lub zwierzęta miały przyjść na bal? Ile ich było?
  2. b) Co stało się z balową salą?

Powodzenia

 

 

Witajcie Przedszkolaki

  1. Zapraszam do zabawy z głoską SZ
  2. a) powtórz wyrazy po osobie dorosłej

szafa, szata, szampon, szelki, szeroki, szum, szopa, szminka, szuflada, sznurek, sznurowadła, szatnia, szalik, Szymon, szuka, szanuje, szmatka, szopka, szlak, sztandar, szpilka, szpula, sztuka, szynka, szyny, szyja, szabla, szatyn, szept, szofer, szpital, szpak.

  1. b) następnie policz ile jest wyrazów
  2. c) odnajdź wśród tych wyrazów imię chłopca. Następnie podaj sam jeszcze jedno imię, które zawiera głoskę SZ (niekoniecznie na początku wyrazu).
  3. d) spróbuj zapamiętać 5 wyrazów i ułóż z nimi krótką historyjkę, a następnie przedstaw ją osobie dorosłej (możesz dodać kolejne wyrazy, tak, by powstały dłuższe historyjki)
  4. e) na zakończenie powtórz jeszcze raz wyrazy i spróbuj zapamiętać ich jak najwięcej (do tej zabawy zaproś osobę dorosłą, albo rodzeństwo)

Powodzenia

  1. Zapraszam do odsłuchania wierszyka Juliana Tuwima „Ptasie radio”

https://www.youtube.com/watch?v=WZJzMo2rslQ

Następnie odpowiedź na pytania

  1. a) Po co zebrały się ptaki?
  2. b) Jakie to były ptaki ?
  3. c) wybierz sobie dwa ptaszki i spróbuj porozmawiać w ich języku (naśladowanie dźwięków, które wydają ptaszki)

Pozdrawiam

 

 

15.04.2020 r. (środa)

Witajcie Przedszkolaki

  1. Ćwiczenia artykulacyjne – zapraszam do zabawy z Królową Śniegu

https://www.youtube.com/watch?v=8ooLfuQM9MA

  1. Materiał wyrazowo-obrazkowy do pracy z głoską SZCZ

https://www.youtube.com/watch?v=l3XbkZIMzb8

  1. a) Policz ile jest zwierzątek na głównej karcie, a następnie powtórz po osobie dorosłej
  2. b) Które z wymienionych zwierzątek lubisz najbardziej? Powiedz dlaczego wybrałeś właśnie to?
  3. c) Zapraszam Was również do zabawy w zagadki, które można zadawać rodzeństwu lub osobom dorosłym
  4. Co to za zwierzątko? – pracowita, dzięki niej mamy miód
  5. Wiersz Spacerek (utrwalanie głoski S)

https://www.youtube.com/watch?v=wcaQICcYzik

  1. a) Odpowiedz na pytania: kogo gonił piesek? Jakie zwierzątka?

10.04.2020 r. (piątek)

Witajcie Przedszkolaki

 

Zapraszam do ćwiczeń oddechowych 

https://www.youtube.com/watch?v=5IuNWLnfwYU

 

Ćwiczenia onomatopeiczne

Posłuchaj bajki, a następnie powtórz dźwięki

https://www.youtube.com/watch?v=CKm1G55B0Ro

 

Ćwiczenia do pracy z głoską SZ (Powtórz po osobie dorosłej

mała szopa, głęboka szuflada, nowa szufelka, stara szafa, kolorowy szalik, ładna szatnia, duże szachy, stara szabla, czysta szyba, kolejowe szyny, zielona koszula, plastikowy wieszak, mały leniuszek, piękny naszyjnik, słomkowy kapelusz, wielki Łukasz, stara szkoła, czerwona szminka, krótkie sznurowadła, stary szpak, smaczna gruszka, słone paluszki

Pozdrawiam

 

08.04.2020 r. (środa)

Witajcie Przedszkolaki

Dzisiaj przesyłam wyrazy do pracy z głoską S

Syn, syrop, ser, serwetka, sanki, sarenka, sandały, sowa, sok, sukienka, suwak, supełek,

Piasek, osa, kiełbasa, piosenka, półmisek, fasola, tygrys, autobus, ananas, dres, pies, obrus

Schody, słowik, spinka, stół, spodnie, skarpety

Wierszyk o sumie

https://www.youtube.com/watch?v=cuwYoCCABxA

Ćwiczenia do pracy na głoskę R

dada, dado, dade, dady, dadu (powtórz to 5 razy)

ta da na             to do no         tu du nu          te de ne        ty dy ny

Dla dzieci, które mają już wywołaną głoskę R (powtórz po osobie dorosłej).

dra    dro   dru   dre   dry

adra   adro   adru  adre  adry

adre  idru  udre  Ydra  adru 

udro  adry  odra  edru  idre

Dodatkowo polecam Wam świetną zabawę – zajączka, ja już sobie zrobiłam. Pamiętajcie by przy zadaniu pomogła Wam osoba dorosła. Powodzenia

https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8

Pozdrawiam

 

06.04.2020 r.

Witajcie Drogie Przedszkolaki

Przesyłam Wam kolejne ćwiczeni. Miłej zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=6S0ot9-zHyg

Ćwiczenia do głoski RZ/Ż

https://www.youtube.com/watch?v=PvBOV-UWCOg

Ćwiczenia na głoskę K

Ka, ko, ku, ke, ki, ky

Aka, oko, eke, Uku, Iki, yky

AK, ok , uk, ek, ik, yk

Materiał wyrazowy do ćwiczeń przed lustrem

kawa, Kamil, kanapa, kamień, kolano, komin, koło, koszula, koza, kefir, kura

Wybierz spośród powyższych wyrazów zwierzątka, które zawierają głoskę K, a następnie wymyśl sam jeszcze 5 zwierzątek na głoskę K.

Powodzenia, wiem, że jesteście w tym świetni.

 

03.04.2020 r.

Drodzy Państwo,

jeśli macie pytania dotyczące ćwiczonych głosek przez Przedszkolaki, proszę kontaktujcie się z wychowawcami grup, albo drogą mailową ze mną.

Materiał dla dzieci na głoskę L – do powtarzania (Rodzic czyta wyrazy a dziecko powtarza po rodzicu)

Lama, lampion, legenda, loch, lotnik, luneta, lufa, antylopa, palec, kalka, lizak, liść, lipiec, liczba, listonosz, lipa, lichy, limit, malina, waliza, oliwki, tabelka, meble, gil, apel, latawiec, lew, lody, leń, wesele, kolacja, fotel, gol, kowal,

Lekcja baletu, stalowy samolot, lilia, lista, kulik, plik, śmiali, spadli, układali, mieli, weseli, kupili, mali, falisty

Zapraszam by dziecko narysowało 3 obrazki z głoską L

Głoska CZ

https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w&pbjreload=10

 

01.04.2020 r. (środa)

Zapraszam wszystkie Przedszkolaki do systematycznych ćwiczeń codziennie od 5 do 10 min.

Ćwiczenia logopedyczne – oblizywanie ząbków (ćwiczenia artykulacyjne)

https://www.youtube.com/watch?v=XgyU4dfXMHQ

Ćwiczenia logopedyczne – kląskanie (ćwiczenia artykulacyjne)

https://www.youtube.com/watch?v=eGLDIQZSGfQ

 

Ćwiczenia artykulacyjne do pracy nad głoską E

https://www.youtube.com/watch?v=csvXhytV8EY

 

Drodzy rodzice przesyłam ćwiczenia na głoskę SZ i RZ/Ż oraz zabawy logopedyczne

Proszę jednak pamiętać by pracę zaczynać od ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych, a następnie pracować na materiale słownym.

Ćwiczenia na głoskę SZ

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

Ćwiczenia na głoskę RZ/Ż

https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA

 

Gry logopedyczne

http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne/

 

Propozycje zabaw logopedycznych

Dla najmłodszych

Zwierzątka na wsi. Proszę, by Przedszkolaki wsłuchały się w odgłosy zwierząt, a na koniec odgadły, jakie zwierzęta.

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

Propozycje ćwiczeń oddechowych oraz ciekawych pomocy, które można wykonać razem z dziećmi.

https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q&list=PLINcbMZH9644vHkaDa6OeWbXj237dfEtV&index=21

Propozycje ćwiczeń artykulacyjnych, od tego prawie zawsze zaczynamy nasze zajęcia.

https://www.youtube.com/watch?v=ZczddfML8FY

Pozdrawiam Marta Siewior