ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC CZERWIEC 

TYDZIEŃ I- Wszystkie dzieci są nasze.

  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji,
  • Współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych,
  • Słuchanie opowiadania Galicy „Wiercipiętek i Dzień Dziecka”- rozwijanie mowy,
  • „Dzieci z różnych stron świata”- zabawy przy piosence, różnicowanie melodii szybkiej i wolnej, poznanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie),
  • Utrwalanie różnych pojęć matematycznych poprzez zabawy i ćwiczenia- rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Dzieci lubią się bawić- wypowiadanie się na temat podobieństw między dziećmi, uczestniczenie w ćwiczeniach ruchowych,
  • „Obrazek z figur dla kolegi”- rozwijanie inwencji twórczej,
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania- tworzenie zbioru na podstawie jednej cechy- wielkości,
  • Opowiadanie nauczyciela na podstawie utworu J.A. Hockuby „O tym, jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela”- ocenianie postępowania bohaterów opowiadania.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Dzieci- do domu! Dzieci- na spacer!”,
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Budujemy dom”,
  • Zabawy ruchowe: Bawimy się wspólnie, Zabawki, Taniec figur.

 

TYDZIEŃ II- Na moim podwórku.

  • Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów: poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu- rozmawiania z obcymi ludźmi, odchodzenia z nimi, zbliżania się do nieznanych zwierząt, bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Podwórko”- wypowiadanie się na temat swojego podwórka,
  • Ćwiczenia logopedyczne „Na placu przedszkolnym”- kształtowanie wymowy.
  • Zabawy na placu przedszkolnym- kształtowanie zwinności,
  • Bezpieczna jazda rowerem- wypowiadanie się na temat bezpiecznej jazdy rowerem na podstawie opowiadania G. Kasdepke „Rower wujka Leona”.
  • Czy powietrze jest czyste?- zachęcanie do badania przyrody.
  • Zabawy przy piosenkach poznanych w ciągu roku- umuzykalnianie dzieci.
  • Uwaga! Nieznajomy!- rozmowa na temat zachowanie się względem obcych.
  • Papierowy latawiec- wykonanie latawca z kolorowego kartonu techniką origami.
  • Zabawy ruchowe: Zabawy na podwórku, Ożywione zabawki, Uwaga- nieznajomy, Owady.

 

TYDZIEŃ III- Zbliżają się wakacje.

  • Rozwijanie poczucia przynależności narodowej- nazywanie największych rzek Polski, morza, gór i większych miast.
  • Oglądanie zdjęć, ilustracji, odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju.
  • Nad morzem- ćwiczenia twórcze,
  • Ćwiczenia logopedyczne „Statki”.
  • Rozwijanie sprawności manualnej, malowanie gór.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, uczestniczenie w ćwiczeniach fizycznych.
  • Babki z piasku- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie pięciu.
  • Zabawy przy piosence „Już wkrótce wakacje”- umuzykalnianie dzieci.
  • Wakacje, już będą wakacje- malowanie połączone z naklejaniem gotowych elementów.
  • Zwiedzamy Polskę- poznanie wybranych miejsc w Polsce na podstawie wierszy E. Śnieżkowskiej –Bielak .
  • Zabawy ruchowe: Wyruszamy na wakacje, Moja piłka robi tak, Nad morzem.

 

TYDZIEŃ IV- Bezpieczne wakacje.

  • Słuchanie wiersza A. Bober „Bezpieczne wakacje”, poruszenie tematyki bezpieczeństwa podczas wakacji, przypomnienie numerów alarmowych.
  • Wakacyjny pociąg- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Niebezpieczna kąpiel- historyjka obrazkowa uwzględniająca zasady bezpiecznej kąpieli.
  • Zabawa improwizowana ruchem „Jak spędzamy czas nad wodą?”.
  • Zapoznanie ze znakami zakazu kąpieli.
  • Zabawa dydaktyczna „Zasady bezpiecznych wakacji”.
  • Zabawa ruchowa „Pociągi”.
  • Wakacyjne rady- udzielenie dzieciom wakacyjnych rad dotyczących bezpieczeństwa.
  • Zabawa matematyczna „Pakujemy plecak”- rozwijanie umiejętności przeliczania przedmiotów, klasyfikowania względem wielkości i koloru.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni oraz czapek ochronnych na głowę.

UWAGA!

  • czerwiec- wyjście na lody z okazji Dnia Dziecka,
  • czerwiec- Dzień Rodziny- piknik w Zieleniewie (dzieci z rodzicami),
  • 06.2018 (sobota) – Dzień Dziecka na Osiedlu Lęborskim,
  • 06.2018 (piątek)- Zajęcia otwarte dla chętnych rodziców „Pasje i zainteresowania rodziców” (chętnych rodziców proszę o kontakt z wychowawcą).
  • 06.2018 (poniedziałek) – Dzień truskawki- proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane w kolorze czerwonym i przyniosły kilka truskawek, będziemy robili koktajl z truskawek,
  • 06.2018 ( wtorek) – wycieczka do Straży Pożarnej.
  • Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.           Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję,
  • Kontakty indywidualne z wychowawcą w każdy wtorek godz. 16:00 po wcześniejszym umówieniu się.

 

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU CZERWCU:

Piosenka pt. „ Już wkrótce wakacje”

  1. Już wkrótce wakacje i piękna pogoda,

wyjedźmy więc czym prędzej,

bo każdej chwili szkoda.

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal,

gdzie słońca złoty blask,

gdzie ptaków leśny chór

swym śpiewem wita nas.

 

  1. Żegnamy się z panią,

z Maciusiem i z Anią,

gotowi, spakowani,

dziś w drogę wyruszamy.

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…

 

III. Lecimy, jedziemy,

idziemy, płyniemy,

powietrzem, lądem, wodą,

by spotkać się z przyrodą.

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…

Wiersz pt. „Pożegnanie”

Minął roczek szkolny, na wakacje nadszedł czas.

Pożegnać przedszkole winien każdy z nas.

Żegnamy was, misie i lalki w wózeczkach,

samochody, książki, kredki w pudełeczkach.

Żegnamy, żegnamy, na wakacje czas.

A gdy się już skończą –

wróci każdy z nas.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC MAJ

 

TYDZIEŃ I i II- Łąka wiosną.

 

  • Oglądanie kwitnących roślin, zwrócenie uwagi na ich piękno.
  • Poznanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek i ich pożyteczności dla przyrody i ludzi.
  • Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska
  • Słuchanie wiersza S. Suchowej „Dmuchawce”- oglądanie mniszka lekarskiego, wypowiadanie się na temat łąki wiosną.
  • „Łąka wiosną”- malowanie kwiatów i owadów farbami, rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zabawy przy piosence „Żabki”- naśladowanie głosów żab i bocianów z różnymi emocjami i z różnym natężeniem, umuzykalnianie dzieci.
  • Historyjka obrazkowa „Gdzie jest motylek?- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
  • „Zielone żabki”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie pięciu.
  • „Ślimaki z plasteliny”- lepienie ślimaków z wałeczków plasteliny.
  • Słuchanie wiersza I. R. Salach „Łąka”-zachęcanie dzieci do odpowiadania na pytania całym zdaniem.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej, wykonanie ćwiczeń gimnastycznych z przyborami.
  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem fragmentu utworu M. Rimskiego- Korsakowa „Lot trzmiela”.
  • Zabawa ruchowa z elementami skoku „Skoki żab”.
  • Bezpośrednia obserwacja mieszkańców łąki.
  • Dowolny taniec przy piosence „Motylki”- rozwijanie poczucia rytmu.

TYDZIEŃ III- Wiosna na wsi.

 

  • Poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.
  • Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „O kotku, który szukał czarnego mleczka”, rozwijanie mowy.
  • Wykonanie „żółtej kaczuszki” jako formy przestrzennej z różnych materiałów.
  • Zabawy przy piosence „Kurka”- umuzykalnianie dzieci.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej „Gdzie jest kotek?”.
  • Zabawa dydaktyczna „Czyje to dziecko?”- poznawanie nazw młodych zwierząt z wiejskiego podwórka.
  • „Szukamy domów dla zwierząt”- stosowanie słów: kurnik, stajnia, obora.
  • Teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza A. Widzowskiej –Pasiak „Kogutek”.
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze : Co robi kotek?, Kaczki i kurki, Ptasi spacer, Wiejskie zwierzęta.

TYDZIEŃ IV- Moi rodzice.

  • Podawanie informacji na temat swojej rodziny: jak mają na imię mama, tata.
  • Zabawa dydaktyczna „Liczymy kwiaty dla mamy”-rozwijanie umiejętności liczenia.
  • „Portret mamy i taty”- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Zapach mamy”- wypowiadanie się na temat opowiadania.
  • Nauka piosenki „Kocham Cię, Ti Amo, Je T’aime”- akompaniowanie do piosenki na wybranych instrumentach muzycznych.
  • Wykonanie prezentów dla mamy i taty.
  • Rozmowa na temat swojej mamy, słuchanie wiersza J. Kulmowej „Mamy mamę”.
  • Nauka wierszy i piosenek na uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych, prezentowanie swoich umiejętności.
  • Zabawy ruchowe: Idziemy na spacer, Jadą goście, Co mogę robić z mamą i tatą?.

TYDZIEŃ V- Znamy różne zawody.

  • Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola.
  • Poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
  • „Jaki zawód wykonują te osoby?”- nazywanie wybranych zawodów.
  • Wycieczka do zakładu zegarmistrzowskiego- poznanie pracy zegarmistrza.
  • Słuchanie opowiadania A. Galicy „Bajeczka piekarska”- poznanie pracy piekarza.
  • Lepienie pieczywa z masy solnej.
  • Zabawy przy piosence „Mój tata jest strażakiem”- umuzykalnianie dzieci.
  • „O kim mowa?”- rozwiązywanie zagadek na temat różnych zawodów.
  • Zabawy ruchowe: Wykonuję różne zawody, Zmień woreczek, Odszukaj właściwą obręcz.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni oraz czapek ochronnych na głowę.

 

UWAGA!

– 08.05.2018r. (wtorek) godz. 16:00- serdecznie zapraszam rodziców na zebranie grupowe,

– 10.05.2018r.( czwartek) – udział dzieci w Spartakiadzie sportowej „Walka Gigantów” w Szkole Podstawowej nr 6 w Kołobrzegu ( proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane w strój sportowy: dres i obuwie sportowe),

– 23.05.2018r. (środa) – Uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty  godz. 10:00 (proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane w strój galowy),

– 29.05.2018r. (wtorek)- wycieczka do zakładu zegarmistrzowskiego, poznanie pracy zegarmistrza,

– 30.05.2018r. (środa)- Piknik z okazji Dnia Dziecka na placu przedszkolnym,

– Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.                Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję,

 

–  Kontakty indywidualne z wychowawcą w każdy wtorek godz. 16:00 po wcześniejszym umówieniu się.

 

 PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU MAJU

Piosenka pt. „Kocham Cię, Ti Amo, Je T’aime”

  1. Usiądź mamo przy mnie blisko
    I posłuchaj tych słów,
    Ty z pewnością znasz to wszystko,
    Jednak powiem to znów.Ref. Kocham Cię Ti Amo je taime
    I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
    Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
    Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.2. Popatrz mamo w moje oczy
    Ujrzysz w nich miłość mą.
    Nawet bardzo późno w nocy
    Śpiewać będę Ci to.

Ref. Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.

Wiersz pt. „Dwie połówki”

Mama, tata to mądre główki
Są jak jabłka dwie połówki
Tata w piłkę ze mną gra
Mama sto pomysłów ma.

Tata rower zreperuje
Mama siniak pocałuje
Tata zimą ciągnie sanki
Mama z kwiatów plecie wianki.

Mama, tata mądre główki
Są jak jabłka dwie połówki
Co za jabłko mówię wam
Jaki skarb ja w domu mam…

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC KWIECIEŃ

 TYDZIEŃ I – Wielkanocne zwyczaje.

  • „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji związanych ze   świeceniem   palm   na   podstawie   ilustracji,
  • Rozwiązywanie zagadek o tematyce wielkanocnej, wskazywanie odpowiedzi na obrazku,
  • „ Wielkanocne zajączki”- zabawa ruchowa z elementem orientacji przestrzennej;
  • „Kolorowa pisanka” – zabawa ruchowa;
  • Słuchanie wiersza J. Tuwima „Cuda i dziwy”, rozmowa na temat treści wiersza, utrwalanie ważnych informacji przyrodniczych, kształcenie zdolności uwagi na rozmówcy i uważnego słuchania wypowiedzi innych.
  • Wykonanie pracy plastycznej połączonej z ćwiczeniami oddechowymi- rozdmuchiwanie kolorowych farb na białej kartce papieru za pomocą rurki do napojów.
  • Słuchanie wiersza O. Adamowicz „Wielkanoc” z wykorzystaniem ilustracji, zachęcanie dzieci do tworzenia dłuższych wypowiedzi na określony temat.

 

TYDZIEŃ II- Chciałbym być sportowcem.

  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych kształtujących postawę, orientacyjno- porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych ze śpiewem.
  • Zabawa relaksująca „W środku leży kamień”- rozwijanie aktywności twórczej,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Gimnastyka”- rozwijanie mowy,
  • Zabawa przy piosence „Chcę być sportowcem”- umuzykalnianie dzieci,
  • „Kolorowe piłeczki” – ćwiczenia klasyfikacyjne,
  • „Moje zabawy na powietrzu”- malowanie scen realnych, rozwijanie sprawności manualnej,
  • Słuchanie opowiadania D. Kasdepke „Słupek”- zachęcanie do wypowiadania się całym zdaniem na temat wysłuchanego utworu.

 

TYDZIEŃ III- Co się dzieje w kosmosie?

  • Gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem, poznanie zawodów związanych z kosmosem: kosmonauty, astronoma,
  • Słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej „Zasypianka z ufoludkiem”,
  • Ćwiczenia wizualizacyjne „Wyprawa na zieloną planetę”- rozwijanie aktywności twórczej,
  • „Życie na zielonej planecie”- wykonanie obrazka zieloną farbą,
  • Zabawy przy piosence „Chciałbym zostać kosmonautą”-umuzykalnianie dzieci,
  • „Gwiazdy, gwiazdeczki”- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • „Gwiazdy na niebie”- wspólna praca dzieci,
  • Słuchanie opowiadania D. Wawiłow „Ufo”- rozwijanie mowy,
  • Zabawy ruchowe twórcze: Powitanie ufoludków, Zielona planeta,
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Rakieta”,
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe: Dzień i noc, Świecą gwiazdeczki.

 

 

TYDZIEŃ IV- Dbamy o przyrodę.

  • Rozmowy na temat szanowania przyrody: nieniszczenie roślin, krzewów, drzew, wyrzucanie śmieci do kosza, niedeptanie trawników, klombów z kwiatami, szanowanie wody, niemarnowanie jej,
  • Słuchanie opowiadania H. Koszutskiej „Drzewko Maciusia” – wypowiadanie się na temat szanowania drzew.
  • Opowieść relaksacyjna „Zając, który nie ma domu”- rozwijanie aktywności twórczej,
  • „Piękny świat roślin”-malowanie palcami,
  • Zabawy przy piosence „Dbajmy o przyrodę”-reagowanie ruchem na dany sygnał,
  • Ile jest owadów?- Liczenie w zakresie pięciu,
  • Wykonanie owadów z różnych materiałów, rozwijanie sprawności manualnej,
  • Strażnicy przyrody- słuchanie fragmentu wiersza J. Kasperkowiak „Mali strażnicy przyrody”, wypowiadanie się na temat dbania o przyrodę,
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe: Drzewa, Zajączki,
  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Kwiatek rośnie”,
  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.

 

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

UWAGA!

  • 04.2018r.- „Dzień marchewki”- proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane w kolorze pomarańczowym i przyniosły jedną marchewkę;
  • 04.2018r.- „W krainie ufoludków”– proszę, aby w tym dniu przebrać dzieci na zielone ufoludki.
  • 04.2018r.- zapraszam rodziców na zajęcie otwarte „Wiosenne zabawy” godz. 10:00, możliwość obserwacji dzieci podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych.
  • Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję.
  • Kontakty indywidualne z wychowawcą w każdy wtorek godz. 16:00                            po wcześniejszym umówieniu się.

 

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU KWIETNIU: 

Wiersz pt. „Ufoludek” 

Halo, halo, ufoludku!

Halo, halo! Woła Ziemia!

Czy gdzieś jesteś, tam w kosmosie,

czy cię może wcale nie ma?

 

Może mieszkasz gdzieś na Marsie,

na Plutonie albo Wenus

i choć ciągle ciebie wołam,

to nie słyszysz  nie wiem, czemu.

 

W końcu wsiądę do rakiety

i odnajdę cię, kolego.

Więc ty lepiej się odezwij.

Dość zabawy w chowanego!

 

Piosenka pt. „Pani Wiosna”

  1. Idzie, idzie pani wiosna
    cicho na paluszkach,
    Taka piękna i radosna
    jak bajkowa wróżka.
    Ref: Obudź się, niedźwiadku, już,
    wiosna jest tuż, tuż! (x 2)2. Idzie wiosna kolorowa,
    ma w koszyku kwiatki.
    Pragnie nimi obdarować
    dzieci i niedźwiadki.
    Ref: Obudź się niedźwiadku już,
    wiosna jest tuż, tuż! (x 2)

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC MARZEC 

 TYDZIEŃ I – Chciałbym być aktorem. 

  • Oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu, przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas oglądania przedstawienia,
  • Słuchanie wiersza M. Bartkowicza „Teatr lalek”- rozwijanie mowy,
  • Teatrzyk cieni na podstawie utworu T. Fiutowskiej „Przedwiośnie w lesie”,
  • Zabawy przy piosence „Zielona wiosna”- umuzykalnianie dzieci,
  • Wykonanie korony dla króla lub królowej- rozwijanie sprawności manualnej,
  • Ćwiczenia artykulacyjne- różnicowanie dźwięków s-sz,
  • Balonowe głowy- ćwiczenia w dodawaniu,
  • Przygotowanie przedstawienia przez dzieci, wykonanie kukiełek,
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe: Nastroje misia, Sz czy s?,
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze: Jestem…, Rycerze i smoki.

TYDZIEŃ II- Jestem Polakiem i Europejczykiem.

  • Poznawanie swojej miejscowości- spacer po Kołobrzegu,
  • Podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola,
  • Słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Przygoda z małpką”- zachęcanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi na określony temat,
  • Podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu,
  • Rozmowa na temat : „jaka piękna jest Polska” na podstawie przedstawionych zdjęć,
  • Kolorowanie flagi Polski- rozwijanie sprawności manualnej,
  • Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Wars i Sawa”- rozwijanie mowy,
  • Zabawy przy piosence „O warszawskiej syrence”- reagowanie na zmiany rejestrów w muzyce,
  • „Widokówki z Polski”- ćwiczenia klasyfikacyjne,
  • Zabawa dydaktyczna „Lecimy za granicę”,
  • Zabawy ruchowe: Podróżujemy po naszej miejscowości, Polska, Płyniemy statkiem po morzu, Rób to co ja.

TYDZIEŃ III- Nadeszła wiosna.

  • Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach,
  • Słuchanie wiersz D. Gellnerowej „Idzie wiosna”- rozwijanie mowy,
  • Nauka piosenki „Zielona wiosna”- umuzykalnianie dzieci,
  • Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Szukamy wiosny”,
  • „W marcu jak w garncu”- rozmowa na temat warunków atmosferycznych panujących w marcu,
  • „Marcowa pogoda”- przeliczanie w zakresie pięciu,
  • Nadeszła wiosna – ćwiczenia grafomotoryczne połączone z rozwijaniem mowy,
  • W poszukiwaniu wiosny – spacer do parku z Marzanną, pożegnanie się z zimą.
  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała: Kwiatek rośnie,
  • Zabawa ruchowa: Wiaterek, wiatr, wichura,
  • Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej: Chmura i krople deszczu.

TYDZIEŃ IV- Wielkanoc.

  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy,
  • Poznawanie symboli związanych z Wielkanocą na podstawie wiersza D. Gellner „Wielkanocne kolory”,
  • Inscenizowanie utworu T. Fiutowskiej „Awantura o jajka” (z wykorzystaniem sylwet postaci),
  • Wykonanie kartek wielkanocnych- rozwijanie sprawności manualnej,
  • „Liczymy kurczątka”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie pięciu,
  • Zabawy przy piosence „Wielkanocny koszyczek”,
  • Historyjka obrazkowa „Wielkanocna niespodzianka”- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
  • „Kury i kurczątka”- ćwiczenia ortofoniczne,
  • Zabawy ruchowe: Podrzucone jajko, Niesiemy pisanki, Uciekamy przed oblaniem.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

 

UWAGA!

  • 08.03.2018 r. (czwartek)„Dzień Kobiet”

 (proszę, aby w tym dniu chłopcy przyszli ubrani na galowo).

  • 12.03.2018 r. (poniedziałek) „Zwiedzamy różne regiony naszego kraju”

 (bardzo proszę, aby dzieci przyniosły do przedszkola widokówki z różnych regionów Polski).

  • 19.03.2018 r. (poniedziałek)- „Dzień Wody”- zajęcia integracyjne z gr. II „Zajączki” ( proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane w kolorze niebieskim),
  • 21.03.2018 r. (środa) „Pierwszy dzień wiosny”

spacer do parku z Marzanną- pożegnanie się z zimą (proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane w kolorze zielonym i przyniosły opaskę z wiosennym kwiatem).

  • 26.03.2018 r. (poniedziałek)- „Dzień Muffinka” (będziemy dekorowali muffiny).
  • Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję,
  • Kontakty indywidualne z wychowawcą w każdy wtorek godz. 16:00 po wcześniejszym umówieniu się.

 

 

                          PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU MARCU:

Piosenka pt. „Zielona wiosna”

  1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały i coś do ucha sobie szeptały.

Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

  1. Przyleciał bociek, usiadł na płocie i do drugiego boćka klekoce.

Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

III. Wszystko usłyszał mały wróbelek i przetłumaczył na ptasie trele.

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

wiosna, wiosna jest już wśród nas.

Wiersz pt. „Wiosna”

Wiosna, wiosna już tuż, tuż,

Płaszcz słomiany spada z róż,

Pączki ma już każdy krzak,

To jest wiosny pierwszy znak,

Drugi znak- zielony liść,

Na wycieczkę czas już iść,

Biegać łąką ile tchu, szukać wiosny tam i tu.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LUTY 

 

 TYDZIEŃ I – Jestem samodzielny w kuchni. 

  • Zapoznanie z kuchnią- miejscem przygotowywania posiłków;
  • Zwiedzanie przedszkolnej kuchni i rozmawianie z paniami kucharkami;
  • Zachęcanie do spożywania zdrowej żywności;
  • Wyrabianie świadomości konieczności spożywania zdrowych posiłków;
  • Zachęcanie do samodzielnego przygotowywania prostych posiłków oraz pomagania rodzicom w kuchni,
  • Ćwiczenia artykulacyjne- różnicowanie głosek k-g,
  • Zabawa dydaktyczna „Podwieczorek dla lalek”-rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Zabawa przy piosence „Kiedy się nudzę”- umuzykalnianie dzieci,
  • „W kuchni”- ćwiczenia słuchowo- ruchowo- graficzne,
  • Rozwijanie sprawności rąk-wycinanie prostych kształtów,
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze: Jestem kucharzem, Gotujemy zupę, Wesoło- smutno.

 

TYDZIEŃ II – W krainie baśni.

  • Nabywanie nawyku dbania o książki, szanowania ich,
  • Wzbudzanie zainteresowania literaturą- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów,
  • Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Obudzona królewna”- rozwijanie mowy,
  • „Moja ulubiona postać bajkowa”- rozwijanie sprawności manualnej,
  • Umuzykalnianie dzieci przy piosence „O szewczyku Dratewce”,
  • „Baśniowe zamki”- ćwiczenia w liczeniu,
  • Inscenizacja ruchowa wiersza „Wielka wyprawa” H. Ożogowskiej,
  • Rozwijanie percepcji słuchowej, dzielenie słów na sylaby „Postacie z bajek”,
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe: Krasnoludki i wielkoludy, Groźny smok,
  • Zabawa ruchowa połączona z liczeniem „Duch w zamku”,
  • Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”.

TYDZIEŃ III- Chcę być matematykiem.

  • Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • Łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej np. barwy, wielkości, kształtu,
  • Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Chcę być matematykiem”- zachęcanie dzieci do wypowiadania się całym zdaniem,
  • „Co do siebie pasuje”- utrwalenie pojęcia para,
  • „Obrazek z figur”- układanie dowolnych kompozycji z figur geometrycznych,
  • „Kolorowe domy”- rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Zabawy przy piosence „Orkiestra”- wystukiwanie rytmu piosenki,
  • „Co jest dalej, co jest bliżej”- rozwijanie umiejętności mierzenia.

TYDZIEŃ IV- Chciałbym być muzykiem.

  • Nauka piosenki „Orkiestra” fragmentami, metodą ze słuchu, zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenki,
  • Słuchanie opowiadania „O trębaczu z wieży mariackiej”-rozwijanie mowy,
  • Poznanie wyglądu instrumentów perkusyjnych i sposobu gry na nich,
  • Wykonanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów,
  • Zabawa dydaktyczna „Gdzie są instrumenty”- rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • Ilustrowanie nastroju fragmentu utworu Nokturn b-moll numer 1.1- F. Chopina- rozwijanie aktywności twórczej,
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków,
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe: Tatarzy, Za tamburynem,
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Instrumenty”.

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

 

UWAGA!

  • 02.2018 r.(czwartek) –Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka godzina 10:00,
  • 02.2018 r. (wtorek)- Wycieczka do przedszkolnej kuchni- zapoznanie z wyposażeniem kuchni, pracą kucharzy,
  • 02.2018r. (piątek)- będziemy piekli kruche ciasteczka,
  • Wycieczka do księgarni- zakup „Księgi bajek” do kącika książki,
  • 02.2018r. (środa)- Walentynki- proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły do przedszkola ubrane na czerwono,
  • Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję,
  • Kontakty indywidualne z wychowawcą w każdy wtorek godz. 16:00 po wcześniejszym umówieniu się.

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU LUTYM:

PIOSENKA „ORKIESTRA”

  1. Mały jeżyk na bębenku gra,

ram, tam, tam, ram, tam, tam, ram, tam, tam.

  1. Na grzechotkach grają misie dwa,

szu, szu, szu, szu, szu, szu, szu, szu, szu.

III. Stary zając na talerzach gra,

bum ta ra, bum ta ra, bum ta ra.

  1. Młody dzięcioł w drzewo puka tak,

Stuku-puk, stuku-puk, stuku-puk.

  1. Już orkiestra rytm ten dobrze zna,

ram, tam, tam, ram, tam, tam, ram, tam,

 

Wiersz pt. „Kuchareczka”

Kuchareczka mała ciasto ucierała,

ugniatała, wałkowała

i ciasteczka wycinała.

 

Wiersz I. Suchorzewskiej „Bolą ząbki na gołąbki…”

– Bolą ząbki na gołąbki,

a na ciasto jakoś nie!

Brzuszek wcale nie chce klusek,

lecz deseru chce!

– W gardle boli mnie gruczołek,

kiedy patrzę na rosołek,

i nie mogę jeść!

Nie chcę, Babciu, nawet wody,

tylko waniliowe lody.

Porcji najmniej sześć!!!

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC STYCZEŃ 

 TYDZIEŃ I – Zwierzęta są głodne. 

  • Słuchanie wiersza I.Suchorzewskiej „Domek dla ptaków”-rozmowa na temat dokarmiania zwierząt w trudnych zimowych sytuacjach.
  • Zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami np. ptakami.
  • Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik (sikorka, gil, wróbel, jemiołuszka).
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie karmnika dla ptaków.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia „Ile jest wróbli?”.
  • Zabawy przy piosence „Głodny wróbelek”- umuzykalnianie dzieci.
  • Rozwijanie mowy- słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków”.
  • Zabawy muzyczno-ruchowe :Wróbelki, Kot i wróble.

 

TYDZIEŃ II– Zimowe zabawy.

  • Poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu na podstawie ilustracji.
  • Zabawy na śniegu, na placu przedszkolnym- rozwijanie tężyzny fizycznej, hartowanie się.
  • Słuchanie wiersza W. Zechentera „Zima”- zachęcanie dzieci do tworzenia dłuższych wypowiedzi na temat zabaw zimowych.
  • „Śniegowy bałwanek”- wykonanie bałwanka z płatków kosmetycznych.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych- nauka piosenki „Zimo kochana”.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania- „Kolorowe nakrętki”.
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Jeżdżę na nartach”.

 

TYDZIEŃ III i IV– Ferie zimowe w przedszkolu.

  • Nawiązywanie spontanicznych kontaktów z rówieśnikami z grupy „Kotki” – wspólne zabawy integracyjne ułatwiające zacieśnianie więzi koleżeńskich w grupach.
  • Obserwowanie i opisywanie zimowego krajobrazu podczas spacerów po ogrodzie, ale także podczas oglądania książeczek i czasopism dziecięcych o tematyce zimowej.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie różnorodnych prac plastycznych.

 

  • Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej i koncentracji uwagi. Wsłuchiwanie się w odgło­sy zimy.
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przestrzennej: układanie kompozycji z białych elementów, konstruowanie lodowego zamku dla pani Zimy.
  • Rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które znajdują się w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorka, gil, wróbel, wrona, sroka). Rozmowy nt. dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
  • Rozwijanie mowy: wypowiadanie się na temat przedstawionych sytuacji, dzielenie się spostrzeżeniami na temat charakterystycznych cech zimowego krajobrazu.
  • Słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na ich temat.
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie myślenia i spostrzegawczości: (układanki – sześcienne klocki, obrazki po­cięte na kilka części, puzzle).
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych: klasyfikowanie, przeliczanie elementów, posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie miejsca na kartce i w przestrzeni, posługując się pojęciami: w, na, pod, za.
  • Śpiewanie poznanych wcześniej piosenek – zabawy przy nich (przedstawianie ich za pomocą improwizacji ruchowych).
  • Zwracanie uwagi na konieczność odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody, utrwalanie wiedzy o elementach garderoby przydatnej na zimowe wyprawy.
  • Nabieranie przekonania, że zima wcale nie jest taka zła. Uczestniczenie w zabawach związanych z zimą w sali, na świeżym powietrzu i na śniegu – wspólne lepienie bałwana. Zwracanie szczególnej uwagi, na zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa.

 

 

TYDZIEŃ V-  Babcia i dziadek.

  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Pytanie zadał Olek babci”- wypowiadanie się na temat swojej babci.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie prezentu dla babci i dziadka.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych- nauka piosenki „Kochanej babci”.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej „Odłóż zabawkę”- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze: Pomagamy babci, Zabawki.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

 

UWAGA!

11.01.2018r. (czwartek)- BAL KARNAWAŁOWY;                                                                                                  (proszę o przygotowanie strojów karnawałowych dla dzieci);

– 15.01.2018r.- 26.01.2018r.-FERIE ZIMOWE;

Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.                Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję.

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU STYCZNIU:

Wiersz pt.: „Ile gwiazd”

Ile gwiazd na niebie lśni

Tyle przynieś Nowy Roku

Naszym drogim Babciom, Dziadkom

Jasnych i szczęśliwych dni.

Nowy Roku dużo zdrowia

I pociechy z wnuków daj

By w radości i bez smutków

Każdy dzień się zmieniał w raj.

 

 

Piosenka „Kochanej babci”

I. Kochanej babci w naszej piosence

życzymy stu lat, a nawet więcej,

w szczęściu i zdrowiu tak wielu dni

życzymy dzisiaj, babuniu, ci,

życzymy dzisiaj, babuniu, ci.

II. Nie wiesz, jak bardzo ciebie kochamy,

ty jesteś mamą najdroższej mamy,

w szczęściu i zdrowiu tak wielu dni…

III. W ostatniej zwrotce znów zaśpiewamy,

żyj, babciu, sto lat, tak cię kochamy,

w szczęściu i zdrowiu tak wielu dni…

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 TYDZIEŃ I – Spotkanie z Mikołajem.

 

  • Słuchanie listu od Św. Mikołaja – zapoznanie dzieci z wyglądem i charakterystycznymi cechami Świętego Mikołaja,
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej-  składanie w całość pociętej na części sylwety Mikołaja i przyklejanie jej na kartkę,
  • Zabawa matematyczna „Worek Świętego Mikołaja”. Przeliczanie elementów w zbiorach. Porównywanie liczebności zbiorów,
  • Praca plastyczna „Święty Mikołaj”,
  • Zabawa logiczna „Znajdź kontur tego przedmiotu”- przyporządkowanie sylwety przedmiotu- prezentu do jego konturu,
  • Zabawa ruchowa „Zadania od Mikołaja”,
  • Spotkanie z Świętym Mikołajem- uczestniczenie w obrzędach tradycji Mikołajkowych.

 

 TYDZIEŃ II – To już zima.

 

  • Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gawronek poznaje zimę”- zapoznanie z oznakami nowej pory roku- zimy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie „Śniegowego bałwanka”,
  • Zabawy przy piosence „Zima biała”- umuzykalnianie dzieci,
  • „Cztery bałwanki”- przeliczanie w zakresie czterech.
  • Zapoznanie z wierszem I. Suchorzewskiej „Zimowa piosenka”- rozwijanie mowy.
  • Zabawa ruchowa „Bałwanki”.
  • Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu,
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Pada śnieg”.

 

TYDZIEŃ III i IV- Święta tuż-tuż.

 

  • Rozmowa na temat tradycji świątecznych na podstawie ilustracji- wdrażanie dzieci do wypowiadania się na podany temat,
  • Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Wesoła choinka” – ilustracja ruchowa wiersza,
  • Rozwijanie umiejętności wycinania, wykonanie pracy plastycznej „Choinka”,
  • Zabawy przy piosence „Pod zieloną choineczką”- rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • „Kolorowe bombki”- dostrzeganie rytmu i kontynuowanie go.
  • Rozmowa na temat „Skąd mamy choinki?”- na podstawie wiersza J. Koczanowskiej „Choinka”.
  • Zabawa rytmiczno- ruchowa „Choinka”.
  • Przygotowanie świątecznego wystroju sali i kącika, wspólne ubieranie choinki;
  • Przygotowanie występu dla rodziców o tematyce zimowej- świątecznej;
  • Recytacja wierszy, śpiewanie piosenek i kolęd;
  • Wypiek i dekorowanie świątecznych ciasteczek;
  • Zabawa twórcza- kolorowanie i wyklejanie sylwety bombki.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

Codziennie o godz. 8:30 prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne rozwijające narządy mowy.

 

UWAGA!

6.12.2017 r. (środa) odwiedzi nas Mikołaj (proszę, aby dzieci przyniosły czapkę Mikołaja),

– 8.12.2017r. (piątek) wyjazd do Hotelu Aquarius (zwiedzanie hotelu, zabawy w bawialni, słodki poczęstunek),

– 12.12.2017r. (wtorek) spotkanie z funkcjonariuszem Straży Miejskiej,

– 18.12.2017r.(poniedziałek) kiermasz świąteczny,

– 21.12.2017 r. (czwartek) – „Świąteczny czas”- występ dla rodziców,                                       – Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.                Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję.

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU GRUDNIU:

 

Piosenka pt.: „Choinka”

  1. Stała pod śniegiem panna zielona

Nikt prócz zająca nie kochał jej

Nadeszły święta i przyszła do nas

Pachnący gościu ,prosimy wejdź!

 

Ref. Choinko piękna jak las,

Choinko zostań wśród nas! 2x

 

  1. Jak długo zechcesz, z nami pozostań,

niech pachnie tobą domowy kąt.

Wieszając jabłka na twych gałązkach

życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

 

 Ref. Choinko…

Wiersz  I. Salach „Choineczka

Choineczka mała

w lesie sobie stała.

Wiatr ją lulał do snu,

więc się kołysała.

 

Przywieźli ją ludzie

po zmarzniętej grudzie.

Teraz cieszy dzieci.

Widzicie, jak świeci?

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD

 

TYDZIEŃ I  – Pada deszcz.

  • Zapoznanie z oznakami późnej jesieni na podstawie wiersza I. Suchorzewskiej „Słota”,
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wyklejanie rysunku parasola gotowymi elementami,
  • Nauka piosenki „Listopadzie”- umuzykalnianie dzieci,
  • Ćwiczenia w liczeniu „Krople deszczu”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech,
  • Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Rozmarzone kalosze”, zachęcanie dzieci do tworzenia dłuższych wypowiedzi, rozwijanie mowy,
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Marsz kaloszowy”.

 

TYDZIEŃ II – Dbamy o nasze zdrowie.

  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w przyrodzie w danej porze roku,
  • Dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Katar”- zachęcanie do używania chusteczek podczas kataru.
  • Rozwiązywanie zagadek o środkach czystości i przyborach służących do mycia- rozwijanie mowy i myślenia.
  • Wycieczka do apteki- poznanie zawodu farmaceuty.
  • Zabawy przy piosence „O zdrowiu”- umuzykalnianie dzieci.
  • Zabawy ruchowe: „Katar”, „Hop! Bęc!”.
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Myjemy się”.
  • „Kolorowe serwetki” – wycinanie serwetek z kolorowego papieru, ćwiczenia w wycinaniu.
  • „Zabawy z misiem” – układanie zabawki względem siebie, rozwijanie orientacji przestrzennej, stosowanie słów: na, pod, za, w, przed.

TYDZIEŃ III- Tutaj rosły paprocie.

  • Poznanie historii powstawania węgla kamiennego; jego właściwości na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Paprocie tutaj rosły”.
  • Zapoznanie dzieci ze zwierzętami prehistorycznymi- dinozaurami, poznanie nazw wybranych dinozaurów.
  • „Wagoniki z węglem” – wycinanie elementów z kolorowego papieru i przyklejanie na kartce.
  • Szeregowanie zabawek według wielkości „Mała, większa, największa”.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Dinozaury”.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych – śpiewanie piosenki „Smoko loko”.
  • Wspólne zabawy integracyjne z gr. IV „Kotki” pod hasłem „Dinusiowy dzień”.

 

TYDZIEŃ IV – Urządzenia elektryczne.

  • Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego,
  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Żelazko”.
  • Ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe artykułowanie głoski sz.
  • Słuchanie piosenki „Urządzenia domowe”, umuzykalnianie dzieci, reagowanie na zmianę dynamiki.
  • „Pełna lodówka” – liczenie w zakresie czterech.
  • „Kolorowy abażur” – wypełnianie rysunku lampy kuleczkami bibuły.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa „Tańcz ze mną”.
  • Zabawa ruchowa „Zrośnięte bliźniaki”.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zapamiętaj swoją parę”.

TYDZIEŃ V- Domowi ulubieńcy.

  • Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnianie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer.
  • Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.
  • Słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej „Pimpuś”- rozwijanie mowy.
  • Zabawy przy piosence „O zwierzętach domowych”.
  • Przed siebie, za siebie, w bok – ćwiczenia i zabawy w prawidłowym określaniu kierunków.
  • Zabawy ruchowo-naśladowcze: Jak Pimpuś, Kotki, Myszka, Jestem zwierzątkiem.
  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Pieski na spacer – pieski do budy”.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

Codziennie o godz. 8:30 prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne rozwijające narządy mowy.

 

SAMOOBSŁUGA I DOBRE MANIERY:

  • wykazywanie większej samodzielności i biegłości w czynnościach samoobsługowych: samodzielne zakładanie i zdejmowanie obuwia, kapci, odzieży wierzchniej;
  • wyrabianie dbałości o własne ubranie poprzez uczenie samodzielnego wieszania, układania na wyznaczonym miejscu w szafeczkach w szatni;
  • wyrabianie nawyku  utrzymywania porządku wokół siebie;
  • sprawne i poprawne mycie rąk, buzi w łazience bez chlapania wodą, zabaw  mydłem,
  • nabywanie nawyku sygnalizowania potrzeb fizjologicznych oraz właściwego zachowania się w ubikacji,
  • kształtowanie nawyku właściwego zachowania się przy stole (dotyczy to  wszystkich  czynności  wykonywanych w trakcie spożywania posiłków),
  • przestrzeganie kulturalnego zwracania się do siebie nawzajem, stosowanie zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam,
  • savoir vivre przy powitaniu i pożegnaniu: dzień dobry  i do widzenia.

 

  • 11.2017 r. (piątek) „Dinusiowy dzień”

Wspólne zabawy z gr. IV „Kotki”

(w tym dniu dzieci przychodzą ubrane na zielono i przynoszą figurki dinozaurów lub książki o dinozaurach).

 

  • 11.2017 r. (piątek) „Światowy Dzień Pluszowego Misia”

zabawy integracyjne z kolegami i koleżankami z gr. „Kotki”      (każde dziecko przynosi ulubionego misia).

 

  • 11.2017 r. (środa) „ Zabawa andrzejkowa”

Zapraszamy na spotkanie integracyjne z rodzicami godz. 15:00

 

  • Wycieczka do apteki- poznanie zawodu farmaceuty.

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPADZIE

 

Piosenka do nauki pt. „Listopadzie”

  1. Listopadzie, listopadzie, pospadały liście z drzew.

Co się stało? Co się stało? Nawet ptaków umilkł śpiew.

Ref.: Zła pogoda, wieje wiatr, szare chmury niesie,

z nieba pada deszcz i grad, strąca liście w lesie.

  1. Listopadzie, listopadzie, coraz trudniej rano wstać.

Bo gdy ciemno za oknami, każdy chciałby dłużej spać.

Ref.: Zła pogoda, wieje wiatr…

 

Wiersz do nauki pt. „ Pada deszcz”

Pada, pada deszcz,
do przedszkola śpiesz się, śpiesz.

Masz parasol, masz kalosze,
pelerynę załóż proszę.

Do przedszkola śpiesz się, śpiesz,
śpiesz się, śpiesz.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

TYDZIEŃ I  – Jesień w sadzie.

  • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
  • Zapoznanie z drzewami owocowymi, wyjaśnienie znaczenia słowa: sad.
  • Słuchanie opowiadania M. Kowalewskiej „Sąsiedzi”- zachęcanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi.
  • „Kolorowe jabłuszko”- wypełnianie sylwety jabłka kuleczkami plasteliny- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zabawy przy piosence „ Jesień w sadzie i ogrodzie”-kształtowanie poczucia rytmu.
  • „Liczymy owoce”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech.
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Zrywamy owoce”.
  • Zabawa dydaktyczna „Owoce egzotyczne”- poznawanie wybranych owoców egzotycznych.

 

TYDZIEŃ II – Jesień w ogrodzie.

  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
  • Słuchanie wiersza S. Grabowskiego „Dary jesieni”- rozwijanie mowy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wydzieranka z kolorowego papieru „Ulubione warzywa”.
  • Umuzykalnianie dzieci- słuchanie piosenki „Czerwony pomidorek”.
  • „Długi, krótki”- porównywanie długości pasków.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Zbieramy ziemniaki”.
  • Zabawy muzyczno- ruchowe „Tańcz ze mną”, „Labada”.
  • „Co można zrobić z ziemniaka?”- zachęcanie do wypowiadania się na określony temat.

 

TYDZIEŃ III- O sobie samym.

  • Określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu.
  • Zabawy imionami- przygotowanie do czytania.
  • Wskazywanie części ciała i nazywanie ich.
  • Zabawy pod hasłem „Znam nazwy części ciała”- rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Umuzykalnianie dzieci- zabawy przy piosence „O charakterach”.
  • „Moja twarz”- ćwiczenia plastyczne, staranne wykonanie pracy.
  • Zabawa ruchowa „Chodzimy i dotykamy”.
  • Słuchanie opowiadania E. Kaniewskiej „Szuflada”- rozwijanie mowy.

 

TYDZIEŃ IV – Moje zmysły.

  • Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
  • Wyjaśnienie roli zmysłów w życiu człowieka.
  • „Miękkie czy twarde?”- rozwijanie zmysłu dotyku, wykonanie kompozycji z materiałów o różnych fakturach.
  • Zabawy przy piosence „O zmysłach”- reagowanie ruchem na wolną i szybką melodię.
  • „Wszystko ma kolory”- ćwiczenia w utrwalaniu nazw kolorów.
  • „Ładne i brzydkie zapachy”- ćwiczenia rozwijające zmysł węchu.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Kolory oczu”.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

Codziennie o godz. 8:30 prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne rozwijające narządy mowy.

 

  • Zajęcia otwarte dla rodziców pt. „W krainie jesieni”

                               20.10.2017r. (piątek) godz. 9:30.

  • Wycieczka do najbliższego warzywniaka- zapoznanie z wyglądem wybranych warzyw i owoców.

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

 

Wiersz pt.: „Smaczne śliwki i jabłuszka”

 

Smaczne śliwki i jabłuszka

wędrują z buzi do brzuszka.

Smaczne są i bardzo zdrowe

gruszki jabłka surowe.

Jedzą je Zosia i Witek,

ale tylko te umyte.

 

Piosenka pt. „ Małe czerwone jabłuszko”.

  1. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
    Ref. Za rączki się trzymają
    i w koło obracają        (x2)
  2. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. Jabłuszko podskakuje
    a gruszka przytupuje   (x2)
  3. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. W rączki klaszcze jabłuszko
    razem z dojrzałą gruszką  (x2)

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I – W przedszkolu.

  • Tworzenie warunków do adaptacji dzieci i poznania przedszkola;
  • Zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu i poznanie pomieszczeń przedszkola;
  • Zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem swojej sali, omówienie sposobu korzystania z niej;
  • Ustalenie porządku dnia w przedszkolu;
  • Przestrzeganie ustalonych umów i zasad w grupie, uświadamianie dziecku, że jest częścią grupy – rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi oraz podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • Opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu;
  • Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Jestem sobie przedszkolaczek”.
  • Rozpoznawanie znaczków rozpoznawczych, wyjaśnienie, do czego służą;
  • Rozwijanie poczucia rytmu, ilustrowanie piosenki ruchem;
  • Wdrażanie do uważnego słuchania i wypowiadania się na temat – słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Złość”.

TYDZIEŃ II – Droga do przedszkola.

  • Inscenizacja utworu D. Gellner „Światła sygnalizatora”- zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię;
  • Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, „Jakie to pojazdy?”- poznanie różnych środków lokomocji;
  • Zabawa matematyczna „Kolorowe paski”- porównywanie liczebności zbiorów.
  • Wycieczka na skrzyżowanie- prawidłowe poruszanie się w ruchu ulicznym;
  • Zabawy przy piosence „Taniec pajacyka z misiem”- umuzykalnianie dzieci.

 

TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień.

  • Zapoznanie z nadchodzącą porą roku, rozpoznawanie i nazywanie przedstawionej pory roku – jesień;
  • Wprowadzenie w świat podstawowych symboli charakterystycznych dla jesieni;
  • Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku (kolor, smak, zapach);
  • Słuchanie wiersza T. Śliwiaka „Idzie jesień”, rozwijanie mowy.
  • Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie i dominującą kolorystkę;
  • Rozwijanie poczucia rytmu, ilustrowanie piosenki ruchem;
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami popularnych grzybów rosnących w lasach, segregowanie sylwet grzybów.

TYDZIEŃ IV – Co robią zwierzęta jesienią?

  • Słuchanie wiersza M. Czerkawskiej „Jesienna rozmowa”- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących w lesie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie pracy plastycznej „Wiewiórka”,
  • Zabawy przy piosence „Jesienne zapasy”- umuzykalnianie dzieci.
  • Poznanie jesiennych zwyczajów jeży na podstawie opowiadania H. Bechlerowej „Kolczatek”.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech „Liczymy zapasy”.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

05.09.2017 r. (wtorek) o godz. 16: 00 – Zebranie organizacyjne dla rodziców

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

 

Piosenka pt.: „Zbieramy grzyby”

  1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.

Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

Ref. Kurki, rydze i maślaki,

borowiki i kozaki

pozbieramy dziś. (bis)

  1. Muchomora ominiemy z daleka.

Niech muchomor na złe muchy tu czeka.

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

  1. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.

Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

Wiersz „Kolczasty jeżyk” D. Gellner
To jest jeżyk.
Mały jeżyk.
Jeżyk z kolców ma kołnierzyk.
Z kolców płaszczyk.
z kolców szalik,
tylko nosek jak koralik.