Menu Zamknij

Grupa VI – ZAJĄCZKI

 

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

TYDZIEŃ I i II – FERIE ZIMOWE W PRZEDSZKOLU

  • Nawiązywanie spontanicznych kontaktów z rówieśnikami ze starszych grup – wspólne zabawy integracyjne ułatwiające zacieśnianie więzi koleżeńskich w grupach.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie różnorodnych prac plastycznych i technicznych.
  • Utrwalanie pisowni poznanych liter i liczb.
  • Układanie schematów wyrazów z poznanych liter, wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek.
  • Rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które znajdują się w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorka, gil, wróbel, wrona, sroka). Rozmowy nt. dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
  • Rozwijanie mowy: wypowiadanie się na temat przedstawionych sytuacji, dzielenie się spostrzeżeniami na temat charakterystycznych cech zimowego krajobrazu.
  • Słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na ich temat.
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie myślenia i spostrzegawczości.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych: klasyfikowanie, przeliczanie elementów, posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie miejsca na kartce i w przestrzeni.
  • Śpiewanie poznanych wcześniej piosenek – zabawy przy nich (przedstawianie ich za pomocą improwizacji ruchowych).
  • Zwracanie uwagi na konieczność odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody, utrwalanie wiedzy o elementach garderoby przydatnej na zimowe wyprawy.
  • Zwracanie szczególnej uwagi, na zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa.

 

TYDZIEŃ III – ODWIEDZILI NAS BABCIA I DZIADZIUŚ

  • Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej Dla babci.
  • Zabawy i ćwiczenia z literą b.
  • Ozdobienie liter b, B. Odszukanie wśród podanych wyrazu balony. Pisanie liter: b, B po śladach, a potem – samodzielnie. Czytanie tekstów i ich kończenie.
  • Zabawa dydaktyczna Przyjęcie dla babci i dziadka.
  • Przygotowywanie słodkiego poczęstunku.
  • Nauka wiersza Wandy Chotomskiej Wiersz dla babci.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 10.
  • Nauka piosenki Wesoła babcia.

 

  • Upominek dla babci i dziadka – wykonywanie prezentu z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka.
  • Dzień Babci i Dzień Dziadka w przedszkolu – nagranie krótkiego filmu dla babci i dziadka z okazji ich święta.

 

TYDZIEŃ IV– ZWIERZĘTA SĄ GŁODNE

  • Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej Śpiewająca choinka.
  • Zabawy i ćwiczenia z literą Ozdabianie liter s, S. Odszukanie wyrazu sroka. Liczenie wyrazów. Pisanie liter s, S po śladach, a potem – samodzielnie. Czytanie tekstu.
  • Zabawy matematyczne Znamy polskie ptaki.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 9.
  • Zabawy przy piosence Ptasi bar.
  • Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Przy leśnych paśnikach.
  • Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza Zimowe dni.
  • Mój tydzień – wykonywanie własnej książeczki o wydarzeniach minionego tygodnia.
  • Gimnastyka buzi i języka – ćwiczenia artykulacyjne.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 9.

 

W celu poprawy jakości wymowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia
i zabawy logopedyczne.

W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! realizujemy program profilaktyczny „Bezpieczne przedszkole”. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne bardzo proszę o zapewnienie dzieciom odpowiedniego ubioru i zestawu ubranek na zmianę w szatni J

       

UWAGA!!!

19.01.2021r. DZIEŃ POPCORNU – Bardzo proszę aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane na biało.

25.01.2021r. DZIEŃ BABCI I DZIADKA – nagrywamy film dla naszych kochanych dziadków. Bardzo
                     proszę aby w tym dniu dziewczynki miały ubrane białe rajstopy oraz białą galową bluzkę a
                     włosy miały upięte w kok; chłopcy mieli ubraną białą koszulę oraz ciemne (granatowe lub
                     czarne) spodnie.

29.01.2021r. MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PUZZLI, DZIEŃ ŁAMIGŁÓWEK – w tym dniu będziemy    
                      doskonalić nasze umiejętności matematyczne w zakresie układania puzzli oraz rozwiązywać
                      ciekawe łamigłówki dla dzieci.
          

 

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU STYCZEŃ

 
 
Wiersz pt. „Wyliczanka na dzień babci i dziadka”
Kto nas kocha najgoręcej, kogo my kochamy?
Komu dziś życzenia gorące składamy?
To jest nasza Babunia, której pokażemy,
Jak dzielić uczucia i słowa umiemy:
BABCIA! BABCIA! B A B C I A !
To niezwykły przypadek, super także jest dziadek.
Bo nawet w środku nocy nie odmówi pomocy,
Gdy sytuacja jest groźna , liczyć na niego można.
Niechaj nastawi ucha i swoich wnuków posłucha:
DZIADEK! DZIADEK! DZIADEK!

 

 

 

 

Piosenka pt. „Kochamy Was”

 

  1. Czy wy wiecie moi mili, czy wy wiecie.
    Ile babć i dziadków jest na całym świecie?
    Właśnie wielkie święto swoje dzisiaj mają,
    więc wnuczęta im piosenkę śpiewać chcą. 

Ref. Kochamy was, kochamy całym sercem

I radości chcemy dać wam jak najwięcej.

Nasze buzie uśmiechnięte,

dziś życzenia ślą przepiękne:

Żyj babuniu, żyj dziadziuniu latek sto. 

 

  1. Babcia z dziadkiem czas nam ciągle umilają

Zawsze dla nas niespodzianek wiele mają.

Dziś w piosence miłość wielką wyrażamy.

Głośno teraz podziękować chcemy wam. 

 

Ref. Kochamy was, kochamy całym sercem

  1. Babcia bardzo często mamę zastępuje

Zamiast taty dziadek wnukiem się zajmuje.

Bo rodzice cały dzień spędzają w pracy.

Babcia, dziadek za to zawsze mają czas. 

 

Ref. Kochamy was, kochamy całym sercem…

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ I – TU ROSŁY PAPROCIE

  • Zabawa dydaktyczna Nasze emocje.
  • Poznanie zapisu cyfry 6.
  • Zabawy i ćwiczenia z literą k. Ozdabianie liter k, K. Odczytanie wyrazu z N. Odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu (5-latki). Pisanie liter k, K po śladach, a potem – samodzielnie. Zaznaczenie w podanych wyrazach liter k, K (6-latki)
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem. Oglądanie rysunków prostokątów, zamienianie ich w różne przedmioty według pomysłów dzieci.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Zamieniamy się w dinozaury, Małe dinozaury i duże dinozaury
  • Ćwiczenia słuchowe W świecie dinozaurów.
  • Słuchanie opowiadania N. Jak żyły dinozaury.
  • Małe figury, duże figury – ćwiczenia klasyfikacyjne.
  • Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej O czym szeptały iskierki. – poznanie produktów powstałych w wyniku przeróbki węgla
  • Zabawy przy piosence W kopalni.
  • Groźne dinozaury – ćwiczenia w liczeniu.
  • Wykonanie pracy plastycznej Groźny dinozaur

 

TYDZIEŃ II – NADCHODZI ZIMA

  • Zabawy orientacyjno-porządkowe: Buch w śnieżny puch, zabawy śnieżkami, na saneczkach
  • Zabawy i ćwiczenia z literą d. Ozdobienie liter d, D. Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu dom. Podkreślenie go. Policzenie podkreślonych wyrazów. (5-latek) Czytanie sylab i wyrazów. Zaznaczenie w podanych wyrazach liter d, D. Pisanie liter d, D (6-latki)
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania, rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie
    z zapisem cyfrowym liczby 7 oraz znaków +, , =.
  • Ćwiczenia pod hasłem Poznajemy pory roku.
  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner Pada śnieżek, rozmowy na temat wiersza i pory roku – zimy
  • Zabawy przy piosence List do zimy.
  • Zapoznanie z niektórymi elementami pogody – temperaturą i opadami – na podstawie rozmowy.
  • Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Szczypawka.
  • Nadeszła zima – malowanie farbami na kartkach o różnej fakturze.

 

TYDZIEŃ III i IV– ŚWIĘTA, ŚWIĘTA

  • Słuchanie fragmentu opowiadania Hansa Christiana Andersena Choinka.
  • Zabawy i ćwiczenia z literą l. Ozdabianie liter l, L. Odszukanie wyrazu lalka. Liczenie wyrazów (5-latki), Pisanie liter l, L po śladach, a potem – samodzielnie. Czytanie tekstu (6-latki).
  • Zabawy orientacyjno-porządkowe: Choinka, Potłuczona bombka, Niezwykłe bombki.
  • Improwizacje ruchowe przy muzyce tanecznej – Wesoła zabawa przy choince.
  • Słuchanie wiersza Barbary Lewandowskiej Zanim przyjdzie Gwiazdka.
  • Słuchanie wiersza Tadeusza Kubiaka Wieczór wigilijny.
  • Ćwiczenia w liczeniu. Zabawy matematyczne Bombki oraz Śniegowe gwiazdki. rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0,
  • Poznawanie zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia w innych krajach europejskich niż Polska.

Codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne. W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! – realizujemy program profilaktyczny „Bezpieczne przedszkole”.

UWAGA!! :

04.12.2020 – MIKOŁAJKI – Prosimy o czerwone ubranie dla dzieci oraz podpisane czapki mikołajkowe
04.12.2020 – BARBÓRKA – Święto górników
11.12.2020 – DZIEŃ GUZIKA
14.12.2020 – „WYJĄTKOWE ŚWIĘTA” – występ świąteczny „Zajączków”
21.12.2020 – POCZĄTEK KALENDARZOWEJ ZIMY

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU GRUDNIU:

                                                        Piosenka: „Pachnie świętami” (ZoZi)

1.Świat dziś na biało, z nieba sypało
My otuleni szalami.
Opłatki lodu cicho pękają
Pod pośpiesznymi krokami
tańczą anieli, tańczą weseli
niebiosa prawie gotowe.
A my na ziemi tak zapędzeni
Przystańmy chociaż na moment

Ref: pachnie świętami, a my znów czekamy
na to co nowe.
Nie czas na spanie, szykujmy sanie
Serca gotowe.

2. Świerki zielone już wystrojone
w Świecące z bombek sukienki
A my w pośpiechu, prawie w bezdechu
przystańmy obok stajenki.

Ref. Pachnie świętami…

3. Niech pierwsza gwiazda
ciemność Rozjaśni
Niech jasne wszystko się stanie
Niech świat bez wojen, niech świat bez waśni
Zwróci swą twarz do Betlejem,
Do Betlejem, Do Betlejem, Do Betlejem.

Wiersz  „Zima”

 

Przyszła zima biała.
Śniegu nasypała.

Wystawiła narty, sanki,
ulepiła trzy bałwanki.

Rozstawiła śnieżne zaspy, by ozdobić świat.
Pomagał jej wiatr.

Zawołała dzieci, niech się bawią .
Słońce świeci!

Niech zjeżdżają na nartach i sankach,
niech ulepią śmiesznego bałwanka.

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LISTOPAD

TYDZIEŃ I – JESIENNE NASTROJE

  • Zabawa dydaktyczna Poznajemy pory roku.

 

  • Zabawa dydaktyczna Nasze emocje.
  • Zabawy i ćwiczenia z literą m. Ozdabianie liter: m, M. Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu mama. Podkreślanie go. Liczenie podkreślonych wyrazów (5-latki). Układanie z liter wyrazu mama. Czytanie sylab i wyrazów. Zaznaczenie w podanych wyrazach liter m, M. Pisanie liter m, M (6-latki)
  • Poznanie zapisu cyfry 3.
  • Nauka piosenki Kapie z nieba.
  • Słuchanie opowiadania Stanisława Karaszewskiego Wędrówka kropelki wody.
  • Wykonywanie pracy plastycznej Widok z okna na deszczowy świat.
  • Zabawa dydaktyczna Który
    z kolei?
    Zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem.
  • Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Listopad
  • Drzewa w listopadzie – malowanie jesiennej przyrody techniką mokre w mokrym.

 

 

TYDZIEŃ II – DBAMY O ZDROWIE

  • Słuchanie wiersza Ludwika Wiszniewskiego Przyjaciele zajączka.
  • Zabawy i ćwiczenia z literą e. Ozdabianie liter: e, E. Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu ekran. Podkreślanie go. Liczenie podkreślonych wyrazów (5-latki). Układanie z liter wyrazu ekran. Czytanie sylab. Zaznaczenie w podanych wyrazach liter e, E. Pisanie liter e, E (6-latki).
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania, rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie
    z zapisem cyfrowym liczby 4,
  • Słuchanie opowiadania Laury Łącz Drobnoustroje.
  • Przygotowywanie zdrowych kanapek.
  • Zabawy przy piosence Czystość to zdrowie.
  • Zabawa dydaktyczna Co jemy rano, w południe, po południu i wieczorem.
  • Zabawy muzyczno-ruchowe: Chcemy być zdrowi, Szczoteczka do kubeczka
  • Wycinanie z gazetek reklamowych zdrowych produktów żywnościowych.

 

TYDZIEŃ III – MOJE DOMOWE ZWIERZĄTKO

  • Zabawy i ćwiczenia z literą i – Ozdabianie liter i, I. Odszukanie wyrazu igła. Liczenie wyrazów (5-latki), Układanie z liter wyrazu igła. Odczytanie sylab. Pisanie liter i, I (6-latki)
  • Zabawy i ćwiczenia z liczbą 5 – Rysowanie w pętlach tylu kasztanów, ile wskazują liczby.

Rysowanie na rysunkach bluzek tylu guzików, ile wskazują liczby. Pisanie cyfry 5 po śladach, a potem – samodzielnie. (6-latki)

  • Słuchanie opowiadania Anny Onichimowskiej Łatka.
  • Zagadki słowne i ruchowe na temat zwierząt.
  • Słuchanie wiersza Laury Łącz Przyjaźń ze schroniska.
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem – Odszukanie takiej samej figury jak ta we wzorze. Pokolorowanie jej. Oglądanie rysunków prostokątów. Zamienianie ich w różne przedmioty według podanego wzoru
  • Nauka piosenki Popatrzcie na jamniczka
  • Rozmowa o prawach i obowiązkach dziecka.
  • Inicjowanie doświadczeń i zabaw związanych z właściwościami magnesu.

TYDZIEŃ IV-  URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE

  • Zabawy i ćwiczenia z literą t – Odczytanie wyrazu z N. Ozdobienie liter t, T. (5-latki)

Zaznaczenie w podanych wyrazach liter t, T. Pisanie liter t, T po śladach, a potem – samodzielnie.(6-latki)

Ćwiczenia słuchowe Urządzenia elektryczne.

  • Zabawa dydaktyczna Kolorowe figury.
  • Słuchanie wiersza Włodzimierza Scisłowskiego Katastrofa.
  • Telewizor – wykonywanie pracy plastycznej.
  • Zabawy przy piosence Polka komputerowa.
  • Zabawa dydaktyczna Jak powstaje energia?
  • Odkrywanie złych przewodników ciepła i dobrych przewodników ciepła za pomocą doświadczeń z ciepłą wodą i z zimną wodą.

W celu poprawy jakości wymowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne. W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! – realizujemy program profilaktyczny „Bezpieczne przedszkole”.

UWAGA!! :

09.11.2020 – DZIEŃ JEŻA – prosimy o ubranie w kolorze brązowym.

10.11.2020 – DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI W PRZEDSZKOLU – prosimy o ubranie galowe, mogą być to barwy narodowe.

20.11.2020 – Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

23.11.2020 – DZIEŃ KREDKI – w tym dniu poznamy korzyści płynące z rysowania, poznamy różne rodzaje kredek i ich właściwości, będzie kolorowo i wesoło J

30.11.2020 – ANDRZEJKI – dzieci mogą przebrać się za czarodziejów, wróżki, koty, dynie, duszki, pająki… J

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPADZIE:

                                         Piosenka pt. ,,Wielkie Święto” sł. Anna Pokój i Piotr Pokój

  1. Wszystkie dzieci – duże, małe,
    losy kraju znają doskonale.
    Naszą Polskę na lat wiele
    rozerwali nieprzyjaciele.
    11 listopada uczcić wielkie
    święto nam wypada,
    Polska znów stworzyła jedność,
    Odzyskała niepodległość.
  2. Dzielnie walczył polski żołnierz

Przemoczony deszczem po sam kołnierz.
Wielu ludzi wszak pomogło,
Obroniliśmy nasze godło

Ref. Jedenastego listopada…

3. Po to oni tak walczyli,
Byśmy wszyscy godnie teraz żyli,
Polskiej mowy używali,
W wolnym kraju zawsze mieszkali.

Ref. Jedenastego listopada…

Wiersz  „Moja Mała Ojczyzna”  (J.Białobrzeska)

Jest na mapie mała kropka,
ja tu mieszkam, tu mnie spotkasz.
Jakie ciekawie i wesoło
w moim świecie naokoło.

 

Na podwórku trzy kałuże,
położyły się przy murze,
trzepak bardzo dziś kaprysi –
duży dywan na nim wisi.

 

Słońce z cieniem gra tu w berka,
pan kominiarz z dachu zerka,
teraz chyba każdy przyzna,
że jest piękna ma Ojczyzna!

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO  DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

TYDZIEŃ I – JESIEŃ W SADZIE

  • Oglądanie ilustracji sklepu, straganu; Zapoznanie z pracą ekspedientki
  • Zabawa ruchowa z elementem toczenia Turlamy jabłko
  • Ilustracja ruchowa piosenki Polka prawdziwa.
  • Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Pod drzewami
  • Zapoznanie z nazwami drzew owocowych
  • Zabawa dydaktyczna Pomagamy jabłonce. rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,
  • Skąd mamy te owoce? – rozróżnianie owoców pochodzących z sadu i owoców południowych na podstawie naturalnych okazów i obrazków.
  • Badanie równoliczności zbiorów. Zabawa matematyczna Liczymy owoce.
  • Nauka piosenki Polka prawdziwa.
  • Słuchanie wiersza Marii Kownackiej W spiżarni. zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę
  • Moje owoce – wydzieranka z kolorowego papieru.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Zbieramy owoce.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Owoce i warzywa.

 
TYDZIEŃ II – JESIEŃ NA DZIAŁCE

  • Ilustracja ruchowa rymowanki Jechał wóz.
  • Zabawa ruchowa Pociąg warzyw, Układamy warzywa.
  • Ćwiczenia pod hasłem: Poznajemy warzywa. Wielozmysłowe poznawanie warzyw,
  • Historyjka obrazkowa Sen Oli.
  • Zabawy przy piosence Sałatka.
  • Odbijamy warzywa – wykonanie odbitek z matryc zrobionych z warzyw.
  • Liczenie niewidocznych obiektów i ustalanie ich liczby. Zabawa matematyczna
    W warzywniaku.
  • Układanie krótkich dialogów i opowiadań o warzywach.
  • Inscenizacja wiersza Jadwigi Koczanowskiej W jesiennym ogrodzie, z wykorzystaniem kukiełek.
  • Codzienne ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe- zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną.

TYDZIEŃ III – O SOBIE SAMYM

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Pomniki przyjaźni.
  • Zabawa ruchowa Zamieniamy się miejscami.
  • Słuchanie piosenki Podaj rękę koleżance.
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem.
  • Malowanie obrazków pozytywnych i negatywnych bohaterów baśni. przyporządkowanie odpowiednich barw bohaterom pozytywnym i bohaterom negatywnym,
  • Rozmowa na temat stosowania zwrotów grzecznościowych.
  • Zabawy rytmami.
  • Słuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej Mój przyjaciel.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Smutek i radość.
  • Zabawa dydaktyczna Nasze emocje.
  • Zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał Zapamiętaj, Tańczące koła.
  • Zabawa ruchowa rozwijająca pamięć Zapamiętaj kształt.

TYDZIEŃ IV-  NASZE ZMYSŁY

  • Zabawa dydaktyczna Czy znam swoje ciało? rozpoznawanie i nazywanie części ciała,
  • Zabawy i ćwiczenia pod hasłem Nasze zmysły. uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów
  • Ćwiczenia w liczeniu. Zabawa matematyczna Koty. rozwijanie umiejętności dodawania
    i odejmowania, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Nauka piosenki Nasze uszy słyszą świat.
  • Historyjka obrazkowa Nie przeszkadzaj, nie hałasuj! uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
  • Zabawy z wykorzystaniem lustra – W krzywym zwierciadle.
  • Zabawy z wykorzystaniem wiersza Juliana Tuwima Okulary.

TYDZIEŃ V – CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY?

  • Ozdabianie elementów litero-podobnych według własnych pomysłów.
  • Zabawa Szklana muzyka. Rozwijanie wrażliwości dotykowej, czuciowej i słuchowej. Wydobywanie dźwięków.
  • Z wizytą w cukrowni i w mleczarni – zabawy badawcze inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej-Zaremby Cukier.
  • Degustowanie soku owocowego. Określanie jego smaku.
  • Zabawa w kole – Zawody i miejsca pracy.
  • Z czego robi się chleb? – zajęcia badawcze inspirowane historyjką obrazkową.
  • Zabawa Kłębki, kłębuszki. Rozwijanie wrażliwości dotykowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie: Skąd mamy wełnę? Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej.
  • Zabawa Co to jest? Z czego to jest? Rozwijanie wrażliwości dotykowej, utrwalanie wiadomości na temat pochodzenia różnych produktów.
  • Rozsypanka obrazkowa Kto tego potrzebuje? Rozpoznawanie, nazywanie i grupowanie przedmiotów wykorzystywanych w pracy przez osoby wykonujące wybrane zawody.
  • Zabawy z kartką – Coraz mniejszy prostokąt. Utrwalanie znajomości kształtu prostokąta, wykonanie własnej historyjki obrazkowej.

W celu poprawy jakości wymowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne. W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! – realizujemy program profilaktyczny „Bezpieczne przedszkole”.

UWAGA!!!  30.10.2020r. „Halloween”– w tym dniu Zajączki będą uczestniczyły w zabawach integracyjnych. Prosimy, aby przyszły ubrane na kolor czarny.

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU:

                                               Piosenka pt. ,,Polka prawdziwa”(D. i K. Jagiełło)

  1. Śliweczka spadła z drzewa, okrągła i dojrzała,
    samotna bardzo  była i wokół spoglądała.
    Zobaczył to pomidor i podszedł do śliweczki,
    kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.
                                             Ref. Hop , hop, polka prawdziwa
    pomidor skacze, śliwka się kiwa.
    Hop , hop polka prawdziwa
             polka prawdziwa hej!
  2. Śliweczka się zmęczyła, usiadła w cieniu róży
    pomidor się  nie  zmieścił, bo trochę był za duży.
    Nie wiedział co ma robić , znów podszedł do śliweczki,
    kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.

 

Wiersz  ,,W spiżarni”. (M. Kownacka)

W spiżarni na półkach
Zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach
i grzyby suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie,
tęgi mróz na dworze,
Zapachnie nam lato,
Gdy słoik otworzę.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I – WITAMY W PRZEDSZKOLU

  • Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, zwracanie uwagi na ich wygląd i przeznaczenie.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej.\
  • Nauka zapamiętywania własnego znaczka rozpoznawczego na podstawie różnych ćwiczeń.
  • Zabawy na świeżym powietrzu: spacer po ogrodzie przedszkolnym, zapoznanie się z jego wyposażeniem, zwracanie na nie uwagi.
  • Ekspresja słowna – kończenie zdania W moim przedszkolu podoba mi się…
  • Nazywanie znaczków rozpoznawczych. Rysowanie po śladach ramek kredkami w odpowiednich kolorach. Rysowanie swojego znaczka rozpoznawczego w pustym okienku.
  • Zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Informacje o sobie: przedstawianie się, opisywanie swojego wyglądu, określanie swoich zainteresowań.
  • Emocje, radzenie sobie z nimi, rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych (złość, radość, smutek, strach, zazdrość, zawstydzenie), wyrażanie swoich emocji w sposób werbalny i niewerbalny.
  • Zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników.
  • Zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu.
  • Opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu.
  • Umuzykalnianie dzieci.
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej.
  • Rozpoznawanie papieru o różnych fakturach.

TYDZIEŃ II – DROGA DO PRZEDSZKOLA

  • Rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni.
  • Rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji.
  • Zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej,
  • Umuzykalnianie dzieci.
  • Przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa.
  • Zapoznanie z pojazdami specjalistycznymi na podstawie zagadek słuchowych.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 1.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego.
  • Rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych.
  • Układanie z liter alfabetu swojego imienia (według wzoru).
  • Wykonanie pracy plastycznej Droga do przedszkola.
  • Ustalanie kodeksu grupowego obowiązującego w przedszkolu, na podstawie opowiadania Zabawa Tygryska.
  • Zabawy przy piosence Zbójnicy w przedszkolu.
  • Oglądanie zdjęć wybranych znaków drogowych: ostrzegawczych, informacyjnych, zakazu, nakazu. Omawianie ich znaczenia. Określanie, dlaczego na drogach są znaki drogowe.
  • Słuchanie fragmentu wiersza Krzysztofa Wiśniewskiego Kolorowe znaki.

 

TYDZIEŃ III – NADESZŁA JESIEŃ

  • Zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park.
  • Rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki.
  • Wyrażanie obserwacji i przeżyć w ekspresji plastycznej.
  • Budzenie zainteresowania figurami geometrycznymi.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, różnicowanie głosek.
  • Poszerzanie doświadczeń plastycznych.
  • Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu.
  • Zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi.
  • Nauka piosenki Kolorowe liście.
  • Wykonanie pracy plastycznej Jesienne liście.
  • Czytanie całościowe wyrazów: drzewa, kasztany; dopasowywanie podpisów do obrazków.
  • Określanie, z którego drzewa pochodzą liście przedstawione na rysunkach. Rysowanie obok rysunków liści owoców odpowiednich drzew. Kolorowanie rysunków.
  • Dopowiadanie słów rymujących się ze słowami w podanych zdaniach.
  • Wykonanie przestrzennego jesiennego drzewa.

 

TYDZIEŃ IV – CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ?

  • Rozwijanie mowy.
  • Zabawa dydaktyczna Dzień i noc – zwracanie uwagi na cykli-czność występowania dnia i nocy.
  • Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej Spać się chce.
  • Zabawy przy piosence Wiewióreczka.
  • Zabawa bieżna Wiewiórki w dziuplach.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Nauka tańca śląskiego koziorajka.
  • Rytmizowanie fragmentu wiersza Hanny Zdzitowieckiej Jeż.
  • Zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zimy.
  • Rozwijanie poczucia rytmu muzycznego.
  • Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej, rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy.

 

W celu poprawy jakości wymowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia
i zabawy logopedyczne.

W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Będziemy szczególnie zwracać uwagę na zachowanie bezpieczeństwa! realizujemy program profilaktyczny „Bezpieczne przedszkole”. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne bardzo proszę o zapewnienie dzieciom odpowiedniego ubioru i zestawu ubranek na zmianę w szatni J

       

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

 
 
Wiersz pt. „Królestwo Przyrody.


Zielone od roślin,

błękitne od wody,

  Królestwo Przyrody.

Królują w nim drzewa

i różne zwierzaki

, motyle i ptaki.

, Przeróżne owady

 żerują wśród liści,

a wszystko tak piękne,

że może się przyśnić. (…)

 

 

 

Piosenka pt. „Kolorowe listki”

  1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

            kolorowe listki na wietrze szumiały.

 

   Ref. Szu , szu, szu, szumiały wesoło

        szu, szu , szu wirowały w koło. / bis

 

  1. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

             kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

 

   Ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały,

         hop, hop, hop, w koło wirowały. / bis

 

  1. Kolorowe listki spadły już na trawę,

             kolorowe listki skończyły zabawę.

 

      Ref. Cicho, sza, listki zasypiają,

            cicho, sza, oczka zamykają. / bis