ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC STYCZEŃ

W świecie baśni

– s jak smok- wprowadzenie litery s- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– „Wokół baśni „Jaś i Małgosia”- ćwiczenia i zabawy

– zabawy przy piosence „Baśniowi przyjaciele”

– wykonanie papierowego smoka

– wprowadzenie znaków : równości, mniejszości i większości

– „Wokół baśni Czerwony Kapturek”-ćwiczenia i zabawy

– malowanie ilustracji do wybranej baśni

Babcia i dziadek

– wprowadzenie litery b – małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej „Dzień Babci i Dziadka”.

– zabawy przy piosence „Babcia zawsze ma czas”.

– wykonanie upominku dla babci i dziadka

– wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 7

– spotkanie z babciami i dziadkami w przedszkolu

– bal karnawałowy w przedszkolu- wesołe zabawy przy muzyce

 

Piosenka do nauki „Wesoła babcia”

 

Moja babcia lubi śpiewać, moja babcia lubi grać,

Lubi czytać dobre książki a w niedzielę długo spać.

 

Bo nieprawda, że to babcie muszą ciągle w kuchni stać,

Smażyć placki , jajecznice, i ubrania nasze prać.

 

Moja babcia jest zadbana i ubiera modnie się ,

Chodzi często do fryzjera i wspaniale trzyma się .

 

A ja kocham swoją babcię i pomagam ciągle jej,

Chcę by długo była młoda i by żyło się jej lżej.

 

Przygotowanie występu dla babci i dziadka – nauka wierszy i piosenek.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 

Co robimy w wolnym czasie 

– L jak lalka- wprowadzenie litery l, małej i wielkiej,

drukowanej i pisanej

– małe figury duże figury- ćwiczenia klasyfikacyjne

– zabawy przy piosence „Czy Mikołaj przyjdzie do nas”.

– słuchanie opowiadania Strękowskiej- Zaremby

 „Bajka o prawdziwym skarbie”

– doskonalenie umiejętności ładnego mówienia-

 recytacja krótkich tekstów

– doskonalenie umiejętności liczenia , rozszerzenie zakresu liczenia do 20.

 

Odwiedził nas Mikołaj 

  • słuchanie opowiadań o tematyce świątecznej
  • poznanie litery Y
  • nauka piosenki o Mikołaju
  • spotkanie z Mikołajem. Rozmowa, śpiewanie piosenek, recytacja wierszy
  • malowanie farbami na dowolny temat
  • wykonanie Mikołaja z kolorowego papieru
  • układanie puzzli z Mikołajem
  • wspólny wypiek świątecznych ciasteczek

 

Nadchodzi zima

  • wprowadzenie litery r, małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • historyjka obrazkowa „Przygoda na górce”
  • zabawy przy piosence „Zima”
  • ćwiczenia ruchowo- graficzne- rysowanie wzorów literopodobnych

 i liter

  • ćwiczenia artykulacyjno- słuchowe „Zimowy spacer”.
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 0
  • „Bałwanek”- wycinanie z białego papieru.
  • Atrybuty zimy- określanie charakterystycznych cech zimy
  • Utrwalenie nazw miesięcy

  

Święta tuż, tuż

 

  • słuchanie opowiadania A. Galicy „Komu potrzebne jest Boże Narodzenie”.
  • zabawy przy piosence „Świąteczne życzenia”
  • ozdabianie papierowych bombek
  • wprowadzenie zapisu liczby 6.
  • słuchanie opowiadania L. Łącz „Choinkowy pajac”.
  • przygotowanie jasełek dla rodziców.
  • nauka układów tanecznych do pastorałek
  • śpiewanie kolęd
  • wspólne kolędowanie z rodzicami
  • zabawa dydaktyczna „Co słyszysz na początku obrazka?”
  • rozmowy na temat świąt, związanych ze świętami przygotowaniami
  • składanie sobie życzeń świątecznych
  • wspólne dekorowanie choinki- poznanie tradycji związanych ze świętami

 

Piosenka do nauki

Gdy pierwsza gwiazdka błyśnie na wieczornym niebie,

Gdy popłynie w świat kolęda,

Przy choince zbiera się rodzina,

To już są święta.

 

Ref. Gwiazdka z nieba śle promyki złote,

I spełnia nam marzenia,

Z ust do ust, z serc do serc,

Płyną dobre życzenia.

 

Na wigilijnym stole jasno płonie świeca,

I dwanaście potraw czeka.

Znajdzie się dziś miejsce dla każdego,

To już są święta.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD

Domy i domki

– wprowadzenie litery i jak igła – małej i wielkiej, drukowanej i    pisanej

– ćwiczenia dźwiękonaśladowcze- „W domu”.

– wykonanie z gazet sylwety domu

– zabawy przy piosence „Rodzinka pór roku”.

– „Domki z figur”- wykonanie domów i otoczenia z figur geometrycznych

– zapoznanie z figurą geometryczną :trójkąt

– „Kto gdzie mieszka ?” – rozmowa na temat domów zwierząt

Urządzenia elektryczne

– T jak telewizor, telefon- wprowadzenie litery t- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Lodówka”.

– zabawy przy piosence „Domowe urządzenia”

– „Domowe urządzenia elektryczne „- wydzieranka z kolorowego papieru

– wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 5.

– ćwiczenia słuchowe „Urządzenia elektryczne”.

– wykonanie koktajlu owocowego

Pada deszcz

– wprowadzenie litery d- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Listopad”

– zabawy badawcze „Co pływa co tonie?”

-zabawa przy piosence „Taniec w deszczu”

– „Listopadowa szaruga „ malowanie mokre na mokrym

– zapoznanie a figurą geometryczną prostokątem

– słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Wędrówka kropelki wody”.

Zdrowie naszym skarbem

– wprowadzenie litery k- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– słuchanie wiersza L. Łącz „Zdrowe odżywianie”

– zabawy przy piosence „Uśmiechnij się do sera”

– wykonywanie zdrowych i smacznych kanapek

– „Znamy różne figury”- ćwiczenia klasyfikacyjne

– rozmowa na temat praw dzieci z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka

– rozmowa z mamą jednego z dzieci, która jest pielęgniarką o tym co trzeba robić aby być zdrowym.

 

Wiersz do nauki

Są domy duże, małe i stare,

Domy zabytki, domy jak hale,

Lecz najważniejszy jest dla każdego

Jego dom własny – coś najbliższego.

 

Piosenka do nauki

Ref. Wiosna, lato, jesień, zima, idą krok w krok,

Pory roku jak rodzina razem cały rok.

 

Wiosna w pąkach , lato w kwiatach,

Jesień w liściach, zima w płatkach.

Raz zielono, raz kwieciście,

Raz brązowo, raz srebrzyście.

 

Trochę słońca, trochę chłodu,

Trochę wiatru, trochę lodu.

I tak sobie pory roku,

W kółko krążą zawsze zdążą.

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc październik.

Grupa VI „Motylki”.

Jesienią w sadzie

ü Wycieczka do sklepu z owocami.

ü O jak osa . Wprowadzenie litery o – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Utrwalanie litery o.

ü Zabawy przy piosen­ce W sadzie jesienią.

ü 1 owoc, 2 owoce.  Wprowadzenie zapi­sów cyfrowych liczb 1 i 2.

ü Moje ulubione owoce – wydzieranka z ko­lorowego papieru.

ü Omówienie historyjki obrazkowej .

 

Warzywa znane i lubiane

 

ü Wprowadzenie litery a – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

                        Utrwalanie pozna­nych liter.

ü 3 warzywa- wprowadzenie zapisów cyfrowych liczby 3.

ü Zabawa przy piosen­ce Idą witaminki

ü Wykonanie sałatki jarzynowej.

ü Wykonanie obrazka ulubionego warzywa.

ü Słuchanie opowiada­nia M. Terlikowskiej Zapasy.

ü Zabawy pod hasłem Warzywa? Owoce?

 

Moja rodzina

 

ü Wprowadzenie litery m – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

ü Utrwalanie pozna­nych liter.

ü Słuchanie opowiada­nia A. Onichimow­skiej Rodzinka.

ü Zabawy przy piosen­ce Moja rodzina.

ü Wazonik dla mamy i taty – wylepianie plasteliną butelki po małym soku.

 

Zwierzęta domowe

 

ü Wprowadzenie litery e – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

ü Słuchanie opowiada­nia J. Papuzińskiej Agnieszka opowiada bajkę.

ü Nauka piosenki Popa­trzcie na jamniczka.

ü Spotkanie z posiada­czem psa – rozmowa na temat pielęgnacji i wychowania psa.

ü Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 4.

ü Wykonanie pracy plastycznej Kotki (lub Pieski).

ü Rozmowa na temat „Jak psy pomagają ludzim?”.

 

 
Piosenka do nauki

 

Kwitną  astry kolorowe , liście lecą mi na głowę,

W polu kopią kartofelki, bo już czas.

Jesień wita świat , wita nas.

 

Idzie jesień, idzie jesień przez świat,

Wrzesień w kolorowe liście wpadł,

Idzie jesień za nią słońca złoty blask.

Witaj, witaj wśród nas, wśród nas.

 

W sadzie jabłka malowane , do koszyka skaczą same,

Babie lato plącze nitki, bo już czas!

Jesień wita świat , wita nas.

 

W lesie kwitną piękne wrzosy,

Grzybki rosna w kroplach rosy,

Na wycieczkę chodźmy bo już czas!

Jesień wita świat , wita nas.

 

Wiersz do nauki

 

Idzie polami

rudy październik,

I mgły rozwiesza ,

Wśród pustych ściernisk.

 

Na koniec ziemię

ubieli szronem,

Po czym odchodzi

bardzo zmartwiony.

                           
 
 
 
    Zapoznanie z figurą geometryczną – kwa­dratem.

Wykonanie swojego (prostego) drzewa genealogicznego przez dzieci.

Rozmowa na temat zawodów rodziców.

 

 

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ

    W  przedszkolu

 

Ø Poznawanie pomiesz­czeń znajdujących się w przedszkolu.

Ø  Znaczki przedszko­laczków – kolorowa­nie swojego znaczka rozpoznawczego.

Ø O sobie samym – podawanie różnych danych o sobie.

Ø Znam swoje ciało – utrwalanie nazw części ciała.

Ø Zabawy przy piosen­ce Zmysły.

Ø Rytmiczne dzielenie słów – wprowadzenie pojęcia sylaba.

Ø Moje emocje – nazy­wanie różnych sta­nów emocjonalnych.

Ø Kodeks przedszkolaka – ustalanie umów, któ­re należy przestrzegać w przedszkolu.

 

Znowu w przedszkolu

 

Ø Byliśmy na waka­cjach – rozmowa na temat wakacji.

Ø Moje wakacje – ry­sunek uzupełniony wycinanką.

Ø Zabawy przy piosen­ce Znowu w przed­szkolu.

Ø Pamiątki z wakacji – ćwiczenia w liczeniu.

Ø Moje imię i nazwisko – pozna­nie zapisu swojego imienia i nazwiska.

Ø Słuchanie wiersza Doroty Gellner Muszelki.

Ø Góry, nasze góry – malowanie na nie­równym podłożu.

 

Moja droga do przedszkola

 

Ø Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej Przejście przez ulicę.

Ø Zabawy przy piosen­ce Ruch uliczny.

Ø Zabawy z kołem.

Ø Rozmowa na temat: Samochody specjali­styczne

Ø Wykonanie pracy plastycznej Znak dro­gowy.

Ø Spotkanie z policjantem

 

 
Nadeszła jesień

 

Ø Zapoznanie z nazwą miesiąca – wrzesień.

Ø Zabawy przy pio­sence Idzie jesień poprzez świat.

Ø  Jesienne drzewo – praca plastyczna z wykorzystaniem gazet.

Ø Zabawa dydaktyczna, Co słyszysz na początku nazwy obrazka?

Ø Prawa, lewa – rozróż­nianie prawej strony i lewej strony w sche­macie ciała.

Ø Zabawy badawcze, – Dlaczego kasztan kłuje?

Ø  Słuchanie opowiada­nia K. Drzewieckiej Jesienna paleta.

Ø  Zabawa dydaktyczna – Głosy lasu.