ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA CZERWIEC

1) Takie same i inne

– rozwijanie umiejętności czytania;

– słuchanie piosenki „Hymn dzieci”;  rozwijanie umiejętności wokalnych;

– rozwijanie sprawności manualnych; wykonanie zakładki „Jeżyka” do książki dla kolegi;

– słuchanie i omówienie wiersza B. Szelągowskiej „Mój przyjaciel”;

– mierzenie długości za pomocą kroków, a potem – stóp;

– zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą;

– integrowanie się dzieci młodszych i starszych na placu przedszkolnych;

2) Na naszym podwórku

– rozwijanie mowy;

– rozwijanie orientacji przestrzennej, rysowanie planu wymarzonego podwórka;

– słuchanie i omówienie piosenki  pt. „Nasze podwórku”;

– uczestniczenie w zabawie ruchowej „Usłyszeć imię i zatrzymać się”;

– rozwijanie intuicji geometrycznej podczas przeliczania figur geometrycznych;

– zachęcanie do wspólnej, bezpiecznej zabawy na placu zabaw;

– słuchanie i omówienie opowiadania S. Karaszewskiego pt. „Zabawy na podwórku”;    

3) Nadszedł czas wakacji

poznanie oznak nowej pory roku;

– rozwijanie umiejętności czytania, przygotowanie do pisania;

– słuchanie i omówienie opowiadania S. Karaszewskiego „Wakacyjne plany”;

– rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne;

– swobodne zabawy ruchowe na placu przedszkolnym;

– rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji;

– przedstawienie swoich umiejętności podczas przedstawienia z okazji zakończenia roku szkolnego.

Wiersz do nauki na pamięć  pt. „Kolorowe koła”  Marii Terlikowskiej

Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła,
Kół co niemiara, kół co niemiara,
Jest koło! Tarcza zegara.

Wesoło koła turkocą
pod staroświecką karoca.

Na drogach świecą się jasno.
Błysną i gasną, błysną i gasną.

A tutaj koło przy kole:
Wagon, semafor to kolej,
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachną podróżą.

 

Piosenka do nauki na pamięć  pt. „Do widzenia przedszkole”.

„Gdy szedł wrzesień przez zielony las,
w deszczu z parasolem,
wszystkie dzieci wtedy pierwszy raz,
witały przedszkole.

Ref. Podajemy ręce do zabawy w kole,
Przy naszej piosence witamy przedszkole,
Oraz naszą panią, lalki piłki, misie,
Witamy już dzisiaj witamy!

Przyszła zima, zagrał mroźny wiatr,
Gwiżdże już na polach.
Sypnął śniegiem, pozostawił ślad,
W drodze do przedszkola.

Ref. Podajemy ręce do zabawy w kole,
Przy naszej piosence wesoło w przedszkolu,
Jest i nasza pani, lalki, piłki, misie,
Zabawa to dzisiaj zabawa!

Już jaskółka biało-czarny ptak,
Gniazdo ma w stodole.
W koło zieleń, to już lata znak,
Czas żegnać przedszkole.

Ref. Podajemy ręce do zabawy w kole,
Przy naszej piosence żegnamy przedszkole,
Oraz naszą panią, lalki, piłki, misie.
Żegnamy już dzisiaj żegnamy”.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MAJ

1) W świecie muzyki

– rozwijanie umiejętności czytania;

– zabawy przy piosence „Czarodziejski koncert”;

– rozwijanie umiejętności wokalnych;

– rozwijanie orientacji przestrzennej podczas zabawy „Z prawej strony, z lewej strony”;

– uczestniczenie w aktywnym słuchaniu muzyki poważnej;

2) Mój region, moje państwo, moja Unia

– zapoznanie z wybranymi miejscami Kołobrzegu”;

– wykonanie pracy plastycznej pt. „Orzeł biały”

– zapoznanie z mapą fizyczną Polski;

– słuchanie opowiadania M. Orłonia „O Lechu i białym orle”;

– uczestniczenie w zabawie ruchowej „Usłyszeć imię i zatrzymać się”;

– rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania;

– zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej;

– rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;  

3) Łąka wiosną

– słuchanie wiersza I. R. Salach pt. „Łąka”;

– słuchanie ciekawostek o motylach;

– rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne;

– swobodne zabawy ruchowe na placu przedszkolnym;

– zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym łąką, obserwowanie przez lupę owadów;

– słuchanie i rozmowa nt. piosenki pt. „Wiosna na łące”;

– rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonanie pracy pt. „Kolorowa łąka”;

– zapoznanie z monetami i banknotami o niskich nominałach;

– wykonanie pracy plastycznej pt. „Biedronka”;

4) Moi rodzice

– rozwijanie umiejętności czytania;

– rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania podczas zabawy dydaktycznej „Dodaj lub odejmij”;

– słuchanie wiersza L. Marjańskiej „Jak rysować tatę?”

– dowolny taniec przy piosence „Magiczna wróżka”, nauka piosenki na pamięć;

– rozmowa na temat pracy rodziców;

– wykonanie prezentu dla mamy;

– słuchanie i omówienie opowiadania A. Onichimowskiej „Warkoczyk”;

– słuchanie piosenki pt. „Gdzie jest tata?”;

– rozmowa n/t pomagania w domowych pracach- rozwijanie mowy.

Wiersz do nauki na pamięć  pt. „Dobra wróżka” Wanda Chotomska

Jeszcze śpi cały dom

tata śpi, dzieci śpią.

Jeszcze sen nie chce wyjść

z ciepłej kołdry,

a tu już pachnie chleb,

a tu już mleko jest.

dobra wróżka powiedziała nam:

– Dzień dobry!

 

Mamo, mamo, dobra wróżko,

coś powiemy ci na uszko:

– Wróżysz nam dobre dni.

Umiesz w śmiech zamienić łzy,

ciepłe sny niesiesz nam poduszki,

w oczach masz słońca blask,

i od burz chronisz nas.

 

Nawet w bajkach nikt nie znajdzie

lepszej wróżki.

 

Piosenka pt. „Tango dla mamy”; sł. i muz. D. i K. Jagiełło

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA KWIECIEŃ

1)Wiosenna pogoda

– rozwijanie umiejętności wokalnych;

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania;

– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie;

– zabawa muzyczno-ruchowa „Pada deszcz, świeci słońce”;

2)Wiosna na wsi

-zapoznanie z literą f – małą i wielką, drukowaną i pisaną;

-zabawy przy piosence „Kurczątka”

-słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Awantura na wiejskim podwórku”; ćwiczenia ortofoniczne;

-zabawa ruchowo- naśladowcza „W wiejskiej zagrodzie”;

-słuchanie wiersza L. Łącz „Wesołe podwórko”;

– słuchanie i nauka piosenki „Na wiejskim podwórku”;

-wykonanie kaczuszki techniką orgiami;

-rozwijanie logicznego myślenia;  

3)Dbamy o ziemię

– zapoznanie z literą ż – małą i wielką, drukowaną i pisaną;

– słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciele przyrody”;

– rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne;

– słuchanie opowiadania L. Łącz „Leśne opowieści”;

– słuchanie i nauka piosenki „Nasze uszy słyszą świat”;

– rozwijanie sprawności manualnych podczas wykonania kolażu pt. „Jaki piękny jest świat”;

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania – zabawy z guzikami;

– zachęcanie do dbania o własne otoczenie – wspólne sprzątanie placu przedszkolnego – wyjaśnienie pojęcia recykling;

– rozmowa na temat opowiadania B. Kosmowskiej „Dziwny mecz koszykówki”;

– swobodne zabawy ruchowe na placu przedszkolnym; 

4)W świecie teatru

– zapoznanie z literą h – małą i wielką, drukowaną i pisaną;

– poznanie zjawiska powstawania cienia;

– słuchanie i omówienie opowiadania S. Kraszewskiego „Bardzo ważna rola”, rozwijanie mowy;

– słuchanie i rozmowa nt. piosenki pt. „Paluszkowy teatrzyk”;

– rozwijanie sprawności manualnej przez wykonanie pracy pt. „W krainie smoków”;

– mierzenie pojemności naczyń, porównywanie pojemności naczyń za pomocą wspólnej miarki.

 

Piosenka do nauki „Nasze uszy słyszą świat”

  1. Każdy z nas ma dwoje oczu,

które widzą wszystko, widzą wszystko.

Błękit nieba, biały domek,

Zieleń traw i listków, traw i listków.

Ref. Uszy słyszą ptaków śpiew,

dzwonki deszczu, granie drzew,

a nad stawem chóry żab-

nasze uszy słyszą świat!

  1. Każdy z nas ma jeden nosek

do wąchania kwiatków, do wąchania.

 Czasem także do kichania,

lecz, na szczęście rzadko, do kichania.

Ref. Uszy słyszą ptaków śpiew…

Wiersz do nauki pt. „Wesołe podwórko”

 

Skąd wiedziała mała gąska, że potrafi pływać?

A źrebaczek kogo spytał, czy będzie miał grzywę?

To gęś mama do jeziora drogę pokazała, a klacz gniada źrebaczkowi powiedziała.

Bez mamusi smutno, nudno, przestraszył się kotek, zgubił mamę, teraz szuka, aż  wskoczył na płotek.

 I cielaczek się rozgląda, bo nie widzi mamy, krówka ryczy, biega wkoło, od domu do bramy.

Bo najlepiej jest przy mamie- bezpiecznie, wesoło, świnka leży, a tuż obok sześć prosiąt wokoło.

Pieje kogut, gdacze kura, kurczak popiskuje. Zgadnij teraz, kto swych małych szczeniaczków pilnuje?

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MARZEC

 

W świecie zwierząt

– wprowadzenie litery z – małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– słuchanie wiersza A. Frączak „Chichopotam”.

– zabawy przy piosence „Lody w zoo”.

– lepienie z plasteliny figurek egzotycznego zwierzęcia

– wprowadzenie odejmowania jako ubywania

– Ptaki ,owady, ssaki- ćwiczenia klasyfikacyjne

– zwierzęta naszych lasów- wykonanie pracy plastycznej w grupach

 

Zwierzęta z przed milionów lat

– wprowadzenie litery u – małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– słuchanie opowiadania G. Kasdepke  „Opowieść o komarze z muzeum”.

– wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 9

– „Kolorowy dinozaur”- wydzieranka z kolorowego papieru

– zabawy przy piosence „Grzeczny dinozaur”.

– słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Węglowa rodzinka”.

– rysowanie węglem drzewnym na temat „W kopalni”.

 

Marcowa pogoda

– Wprowadzenie litery c – małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– Słuchanie wiersza B. Formy „Marcowa pogoda”

– zabawy przy piosence „Zabawy wiosny”.

– ćwiczenia plastyczne z wykorzystaniem symetrii osiowej

– klasyfikowanie z użyciem kart logicznych

– zabawy i ćwiczenia „Wokół marcowej pogody”

– spacer w poszukiwaniu wiosny

 

Nadeszła wiosna

– wprowadzenie litery ł małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– oglądanie teatrzyku sylwet na podstawie wiersza M. Strzałkowskiej „Gdzie jest wiosna?”

– wykonanie krokusa z bibuły

– zabawy przy piosence „Wiosenne buziaki”.

– wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 10

– słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej „Dziwna nieznajoma”

– wspólne powitanie wiosny przez starsze i młodsze dzieci- spacer do parku z Marzanną

 

Wielkanoc

– wprowadzenie litery j – małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– słuchanie wiersza P. Beręsewicza „Wielkanoc”.

– zabawy przy piosence „Koszyczek dobrych życzeń”

– wykonanie pisanek różnymi technikami

– rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10

– historyjka obrazkowa „Wielkanocna przygoda”

– wprowadzenie nazwy zbliżającego się miesiąca „Kwiecień”.

 

 Piosenka do nauki

Dzisiaj w drodze do przedszkola już zielone były pola

A bociany klekotały, bo na łąkę przyleciały.

 

Ref. Zielona wiosenka nas woła,

Zielona panienka wesoła,

W oczy świeci nam złotym słońcem,

I rozrzuca kwiaty pachnące.

 

Na gałązkach pierwsze pąki,

A na pąkach pierwsze bąki.

Żabki skaczą a skowronek

Śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

 

Na spacerze zobaczymy,

Czy już nigdzie nie ma zimy.

Teraz wiosna rządzić będzie,

Z czego bardzo się cieszymy.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LUTY.

Pamiętajmy o zwierzętach

– słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Czubaty gość z Północy”

– zabawy przy piosence „Ptasi bar”

– wykonanie kolażu „Ptaki w karmniku”

– część wspólna zbiorów

 – słuchanie wiersz F. Kabryńczuka „Leśne ścieżki”

– wykonanie pracy plastycznej „Tędy przeszedł ptak”

– utrwalenie poznanych liter

Zabawy na śniegu

– wprowadzenie litery g jak garnek – małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– słuchanie wierszy H. Łochockiej „Ślizgamy się” , „Zjeżdżamy z górki”

– zabawy przy piosence „Zimowe zabawy”

– wykonanie papierowego bałwanka (wyprawka)

– słuchanie wiersza P. Beręszewicza „Zimowe dni”- utrwalenie nazw dni tygodnia

– słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Troje dzieci na sankach”

-sporty zimowe

Tak mija nam czas

– W jak worek- wprowadzenie litery w małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Strażnik czasu”

– zabawy przy piosence „Szybko mija czas”

– wykonanie papierowego zegara

– wprowadzenie dodawania . Dodawania w zakresie 7.

– słuchanie opowiadania J. Porazińskiej „Baśń o dwunastu braciach”

Nie jesteśmy sami w kosmosie

– wprowadzenie litery p małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Ufoludki w kurniku”

– wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 8

– wykonanie ufoludka – kosmicznego ludka

– zabawy przy piosence „Kosmiczny sen”

– zajęcia twórcze „Podróż na planetę spokoju”.

– wykonanie pracy plastycznej „Jestem na niebieskiej (czerwonej , zielonej….)planecie

 

Piosenka do nauki

 

Hej koledzy koleżanki

Kto odważny niech na nartach

Szusuje z góreczki.

 

Ref. Świat zasypał śnieg,

Wkoło zima biała.

Czas pobawić się śnieżkami,

Czas lepić bałwana.!

Każde dziecko o tym wie,

Ma bezpiecznie bawić się.

 

Lodowisko jest przy szkole,

Tak się pięknie błyszczy,

Już dziewczynki i chłopaki ,

Zakładają łyżwy.

 

Nikt nie zmarznie dziś na mrozie,

Słońce w buzie grzeje,

Dzieci bawią się radośnie ,

Pan bałwan się śmieje.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC STYCZEŃ

W świecie baśni

– s jak smok- wprowadzenie litery s- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– „Wokół baśni „Jaś i Małgosia”- ćwiczenia i zabawy

– zabawy przy piosence „Baśniowi przyjaciele”

– wykonanie papierowego smoka

– wprowadzenie znaków : równości, mniejszości i większości

– „Wokół baśni Czerwony Kapturek”-ćwiczenia i zabawy

– malowanie ilustracji do wybranej baśni

Babcia i dziadek

– wprowadzenie litery b – małej i wielkiej , drukowanej i pisanej

– słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej „Dzień Babci i Dziadka”.

– zabawy przy piosence „Babcia zawsze ma czas”.

– wykonanie upominku dla babci i dziadka

– wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 7

– spotkanie z babciami i dziadkami w przedszkolu

– bal karnawałowy w przedszkolu- wesołe zabawy przy muzyce

 

Piosenka do nauki „Wesoła babcia”

 

Moja babcia lubi śpiewać, moja babcia lubi grać,

Lubi czytać dobre książki a w niedzielę długo spać.

 

Bo nieprawda, że to babcie muszą ciągle w kuchni stać,

Smażyć placki , jajecznice, i ubrania nasze prać.

 

Moja babcia jest zadbana i ubiera modnie się ,

Chodzi często do fryzjera i wspaniale trzyma się .

 

A ja kocham swoją babcię i pomagam ciągle jej,

Chcę by długo była młoda i by żyło się jej lżej.

 

Przygotowanie występu dla babci i dziadka – nauka wierszy i piosenek.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 

Co robimy w wolnym czasie 

– L jak lalka- wprowadzenie litery l, małej i wielkiej,

drukowanej i pisanej

– małe figury duże figury- ćwiczenia klasyfikacyjne

– zabawy przy piosence „Czy Mikołaj przyjdzie do nas”.

– słuchanie opowiadania Strękowskiej- Zaremby

 „Bajka o prawdziwym skarbie”

– doskonalenie umiejętności ładnego mówienia-

 recytacja krótkich tekstów

– doskonalenie umiejętności liczenia , rozszerzenie zakresu liczenia do 20.

 

Odwiedził nas Mikołaj 

  • słuchanie opowiadań o tematyce świątecznej
  • poznanie litery Y
  • nauka piosenki o Mikołaju
  • spotkanie z Mikołajem. Rozmowa, śpiewanie piosenek, recytacja wierszy
  • malowanie farbami na dowolny temat
  • wykonanie Mikołaja z kolorowego papieru
  • układanie puzzli z Mikołajem
  • wspólny wypiek świątecznych ciasteczek

 

Nadchodzi zima

  • wprowadzenie litery r, małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • historyjka obrazkowa „Przygoda na górce”
  • zabawy przy piosence „Zima”
  • ćwiczenia ruchowo- graficzne- rysowanie wzorów literopodobnych

 i liter

  • ćwiczenia artykulacyjno- słuchowe „Zimowy spacer”.
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 0
  • „Bałwanek”- wycinanie z białego papieru.
  • Atrybuty zimy- określanie charakterystycznych cech zimy
  • Utrwalenie nazw miesięcy

  

Święta tuż, tuż

 

  • słuchanie opowiadania A. Galicy „Komu potrzebne jest Boże Narodzenie”.
  • zabawy przy piosence „Świąteczne życzenia”
  • ozdabianie papierowych bombek
  • wprowadzenie zapisu liczby 6.
  • słuchanie opowiadania L. Łącz „Choinkowy pajac”.
  • przygotowanie jasełek dla rodziców.
  • nauka układów tanecznych do pastorałek
  • śpiewanie kolęd
  • wspólne kolędowanie z rodzicami
  • zabawa dydaktyczna „Co słyszysz na początku obrazka?”
  • rozmowy na temat świąt, związanych ze świętami przygotowaniami
  • składanie sobie życzeń świątecznych
  • wspólne dekorowanie choinki- poznanie tradycji związanych ze świętami

 

Piosenka do nauki

Gdy pierwsza gwiazdka błyśnie na wieczornym niebie,

Gdy popłynie w świat kolęda,

Przy choince zbiera się rodzina,

To już są święta.

 

Ref. Gwiazdka z nieba śle promyki złote,

I spełnia nam marzenia,

Z ust do ust, z serc do serc,

Płyną dobre życzenia.

 

Na wigilijnym stole jasno płonie świeca,

I dwanaście potraw czeka.

Znajdzie się dziś miejsce dla każdego,

To już są święta.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD

Domy i domki

– wprowadzenie litery i jak igła – małej i wielkiej, drukowanej i    pisanej

– ćwiczenia dźwiękonaśladowcze- „W domu”.

– wykonanie z gazet sylwety domu

– zabawy przy piosence „Rodzinka pór roku”.

– „Domki z figur”- wykonanie domów i otoczenia z figur geometrycznych

– zapoznanie z figurą geometryczną :trójkąt

– „Kto gdzie mieszka ?” – rozmowa na temat domów zwierząt

Urządzenia elektryczne

– T jak telewizor, telefon- wprowadzenie litery t- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Lodówka”.

– zabawy przy piosence „Domowe urządzenia”

– „Domowe urządzenia elektryczne „- wydzieranka z kolorowego papieru

– wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 5.

– ćwiczenia słuchowe „Urządzenia elektryczne”.

– wykonanie koktajlu owocowego

Pada deszcz

– wprowadzenie litery d- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Listopad”

– zabawy badawcze „Co pływa co tonie?”

-zabawa przy piosence „Taniec w deszczu”

– „Listopadowa szaruga „ malowanie mokre na mokrym

– zapoznanie a figurą geometryczną prostokątem

– słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Wędrówka kropelki wody”.

Zdrowie naszym skarbem

– wprowadzenie litery k- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– słuchanie wiersza L. Łącz „Zdrowe odżywianie”

– zabawy przy piosence „Uśmiechnij się do sera”

– wykonywanie zdrowych i smacznych kanapek

– „Znamy różne figury”- ćwiczenia klasyfikacyjne

– rozmowa na temat praw dzieci z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka

– rozmowa z mamą jednego z dzieci, która jest pielęgniarką o tym co trzeba robić aby być zdrowym.

 

Wiersz do nauki

Są domy duże, małe i stare,

Domy zabytki, domy jak hale,

Lecz najważniejszy jest dla każdego

Jego dom własny – coś najbliższego.

 

Piosenka do nauki

Ref. Wiosna, lato, jesień, zima, idą krok w krok,

Pory roku jak rodzina razem cały rok.

 

Wiosna w pąkach , lato w kwiatach,

Jesień w liściach, zima w płatkach.

Raz zielono, raz kwieciście,

Raz brązowo, raz srebrzyście.

 

Trochę słońca, trochę chłodu,

Trochę wiatru, trochę lodu.

I tak sobie pory roku,

W kółko krążą zawsze zdążą.

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc październik.

Grupa VI „Motylki”.

Jesienią w sadzie

ü Wycieczka do sklepu z owocami.

ü O jak osa . Wprowadzenie litery o – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Utrwalanie litery o.

ü Zabawy przy piosen­ce W sadzie jesienią.

ü 1 owoc, 2 owoce.  Wprowadzenie zapi­sów cyfrowych liczb 1 i 2.

ü Moje ulubione owoce – wydzieranka z ko­lorowego papieru.

ü Omówienie historyjki obrazkowej .

 

Warzywa znane i lubiane

 

ü Wprowadzenie litery a – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

                        Utrwalanie pozna­nych liter.

ü 3 warzywa- wprowadzenie zapisów cyfrowych liczby 3.

ü Zabawa przy piosen­ce Idą witaminki

ü Wykonanie sałatki jarzynowej.

ü Wykonanie obrazka ulubionego warzywa.

ü Słuchanie opowiada­nia M. Terlikowskiej Zapasy.

ü Zabawy pod hasłem Warzywa? Owoce?

 

Moja rodzina

 

ü Wprowadzenie litery m – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

ü Utrwalanie pozna­nych liter.

ü Słuchanie opowiada­nia A. Onichimow­skiej Rodzinka.

ü Zabawy przy piosen­ce Moja rodzina.

ü Wazonik dla mamy i taty – wylepianie plasteliną butelki po małym soku.

 

Zwierzęta domowe

 

ü Wprowadzenie litery e – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

ü Słuchanie opowiada­nia J. Papuzińskiej Agnieszka opowiada bajkę.

ü Nauka piosenki Popa­trzcie na jamniczka.

ü Spotkanie z posiada­czem psa – rozmowa na temat pielęgnacji i wychowania psa.

ü Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 4.

ü Wykonanie pracy plastycznej Kotki (lub Pieski).

ü Rozmowa na temat „Jak psy pomagają ludzim?”.

 

 
Piosenka do nauki

 

Kwitną  astry kolorowe , liście lecą mi na głowę,

W polu kopią kartofelki, bo już czas.

Jesień wita świat , wita nas.

 

Idzie jesień, idzie jesień przez świat,

Wrzesień w kolorowe liście wpadł,

Idzie jesień za nią słońca złoty blask.

Witaj, witaj wśród nas, wśród nas.

 

W sadzie jabłka malowane , do koszyka skaczą same,

Babie lato plącze nitki, bo już czas!

Jesień wita świat , wita nas.

 

W lesie kwitną piękne wrzosy,

Grzybki rosna w kroplach rosy,

Na wycieczkę chodźmy bo już czas!

Jesień wita świat , wita nas.

 

Wiersz do nauki

 

Idzie polami

rudy październik,

I mgły rozwiesza ,

Wśród pustych ściernisk.

 

Na koniec ziemię

ubieli szronem,

Po czym odchodzi

bardzo zmartwiony.

                           
 
 
 
    Zapoznanie z figurą geometryczną – kwa­dratem.

Wykonanie swojego (prostego) drzewa genealogicznego przez dzieci.

Rozmowa na temat zawodów rodziców.

 

 

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ

    W  przedszkolu

 

Ø Poznawanie pomiesz­czeń znajdujących się w przedszkolu.

Ø  Znaczki przedszko­laczków – kolorowa­nie swojego znaczka rozpoznawczego.

Ø O sobie samym – podawanie różnych danych o sobie.

Ø Znam swoje ciało – utrwalanie nazw części ciała.

Ø Zabawy przy piosen­ce Zmysły.

Ø Rytmiczne dzielenie słów – wprowadzenie pojęcia sylaba.

Ø Moje emocje – nazy­wanie różnych sta­nów emocjonalnych.

Ø Kodeks przedszkolaka – ustalanie umów, któ­re należy przestrzegać w przedszkolu.

 

Znowu w przedszkolu

 

Ø Byliśmy na waka­cjach – rozmowa na temat wakacji.

Ø Moje wakacje – ry­sunek uzupełniony wycinanką.

Ø Zabawy przy piosen­ce Znowu w przed­szkolu.

Ø Pamiątki z wakacji – ćwiczenia w liczeniu.

Ø Moje imię i nazwisko – pozna­nie zapisu swojego imienia i nazwiska.

Ø Słuchanie wiersza Doroty Gellner Muszelki.

Ø Góry, nasze góry – malowanie na nie­równym podłożu.

 

Moja droga do przedszkola

 

Ø Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej Przejście przez ulicę.

Ø Zabawy przy piosen­ce Ruch uliczny.

Ø Zabawy z kołem.

Ø Rozmowa na temat: Samochody specjali­styczne

Ø Wykonanie pracy plastycznej Znak dro­gowy.

Ø Spotkanie z policjantem

 

 
Nadeszła jesień

 

Ø Zapoznanie z nazwą miesiąca – wrzesień.

Ø Zabawy przy pio­sence Idzie jesień poprzez świat.

Ø  Jesienne drzewo – praca plastyczna z wykorzystaniem gazet.

Ø Zabawa dydaktyczna, Co słyszysz na początku nazwy obrazka?

Ø Prawa, lewa – rozróż­nianie prawej strony i lewej strony w sche­macie ciała.

Ø Zabawy badawcze, – Dlaczego kasztan kłuje?

Ø  Słuchanie opowiada­nia K. Drzewieckiej Jesienna paleta.

Ø  Zabawa dydaktyczna – Głosy lasu.