ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

 TYDZIEŃ I – Domowi ulubieńcy

 

  • Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt  u weterynarza, zapewnianie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer.
  • Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.
  • Słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej „Pimpuś”- rozwijanie mowy.
  • Zabawy przy piosence „O zwierzętach domowych”.
  • Przed siebie, za siebie, w bok – ćwiczenia i zabawy w prawidłowym określaniu kierunków.
  • Zabawy ruchowo-naśladowcze: Jak Pimpuś, Kotki, Myszka, Jestem zwierzątkiem.
  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Pieski na spacer – pieski do budy”
  • Spotkanie z Świętym Mikołajem- uczestniczenie w obrzędach tradycji Mikołajkowych.

 

 TYDZIEŃ II – To już zima.

 

  • Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gawronek poznaje zimę”- zapoznanie                   z oznakami nowej pory roku- zimy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie „Śniegowego bałwanka”,
  • Zabawy przy piosence „Zima biała”- umuzykalnianie dzieci,
  • „Cztery bałwanki”- przeliczanie w zakresie czterech.
  • Zapoznanie z wierszem I. Suchorzewskiej „Zimowa piosenka”- rozwijanie mowy.
  • Zabawa ruchowa „Bałwanki”.
  • Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu,
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Pada śnieg”.

 

TYDZIEŃ III i IV- Święta tuż-tuż.

 

  • Rozmowa na temat tradycji świątecznych na podstawie ilustracji- wdrażanie dzieci do wypowiadania się na podany temat,
  • Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Wesoła choinka” – ilustracja ruchowa wiersza,
  • Rozwijanie umiejętności wycinania, wykonanie pracy plastycznej „Choinka”,
  • Zabawy przy piosence „Pod zieloną choineczką”- rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • „Kolorowe bombki”- dostrzeganie rytmu i kontynuowanie go.
  • Rozmowa na temat „Skąd mamy choinki?”- na podstawie wiersza J.Koczanowskiej „Choinka”.
  • Zabawa rytmiczno- ruchowa „Choinka”.
  • Przygotowanie świątecznego wystroju sali i kącika, wspólne ubieranie choinki;
  • Przygotowanie występu dla rodziców o tematyce świątecznej,, Jasełka”;
  • Recytacja wierszy, śpiewanie piosenek i kolęd;
  • Wypiek i dekorowanie świątecznych ciasteczek;
  • Zabawa twórcza- kolorowanie i wyklejanie sylwety bombki.

 

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy                               o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

Codziennie o godz. 8:30 prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne rozwijające narządy mowy.

UWAGA!

6.12.2018 r. (czwartek) odwiedzi nas Mikołaj (proszę, aby dzieci przyniosły czapkę Mikołaja),

– Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.                Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję.

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU GRUDNIU:

 

Piosenka pt.: „Choinka”

 

  1. Stała pod śniegiem panna zielona

Nikt prócz zająca nie kochał jej

Nadeszły święta i przyszła do nas

Pachnący gościu ,prosimy wejdź!

 

Ref. Choinko piękna jak las,

Choinko zostań wśród nas! 2x

 

  1. Jak długo zechcesz, z nami pozostań,

niech pachnie tobą domowy kąt.

Wieszając jabłka na twych gałązkach

życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

 

 Ref. Choinko…

 

 

                                                      Wiersz  I. Salach „Choineczka”

 

                                                        Choineczka mała

                                                        w lesie sobie stała.

                                                       Wiatr ją lulał do snu,

                                                       więc się kołysała.

 

                                                       Przywieźli ją ludzie

                                                       po zmarzniętej grudzie.

                                                      Teraz cieszy dzieci.

                                                      Widzicie, jak świeci?

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LISTOPAD

 

TYDZIEŃ I  – Pada deszcz.

 

  • Zapoznanie z oznakami późnej jesieni na podstawie wiersza I. Suchorzewskiej „Słota”,
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wyklejanie rysunku parasola gotowymi elementami,
  • Nauka piosenki „Listopadzie”- umuzykalnianie dzieci,
  • Ćwiczenia w liczeniu „Krople deszczu”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech,
  • Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Rozmarzone kalosze”, zachęcanie dzieci do tworzenia dłuższych wypowiedzi, rozwijanie mowy,
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Marsz kaloszowy”.

 

TYDZIEŃ II  – Nasza Ojczyzna

 

  • Wysłuchanie legendy o smoku Wawelskim. Rozmowa na temat legendy, słuchanie ciekawostek na temat Krakowa, oglądanie ilustracji.

          

  • Nauka kroku podstawowego Krakowiaka,

 

  • Słuchanie wiersza ,,Barwy ojczyste” cz. Janczarskiego. Rozmowa na temat wiersza, wyjaśnienie znaczenia kolorystyki barw na fladze,
  • Wykonanie pracy plastycznej: ,,Flaga Polski”, malowanie farbami,
  • Wykonanie pracy plastycznej ,,Godło Polski”. Malowanie dłoni farbą, i odbijanie na kartce papieru, rozwijanie sprawności manualnej
  • Słuchanie wiersza ,,Kto ty jesteś, Polak mały”. Rozmowa na temat wiersza, Symbolów narodowych.
  • Słuchanie Hymnu Polski, nauka hymnu metodą ze słuchu.
  • Zabawy i ćwiczenia percepcji wzrokowej składanie w całość obrazka flagi Polski.

 

TYDZIEŃ II – Dbamy o nasze zdrowie.

  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w przyrodzie w danej porze roku,
  • Dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie  i zabawie na świeżym powietrzu,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Katar”- zachęcanie do używania chusteczek podczas kataru.
  • Rozwiązywanie zagadek o środkach czystości i przyborach służących do mycia- rozwijanie mowy i myślenia.
  • Wycieczka do apteki- poznanie zawodu farmaceuty.
  • Zabawy przy piosence „O zdrowiu”- umuzykalnianie dzieci.
  • Zabawy ruchowe: „Katar”, „Hop! Bęc!”.
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Myjemy się”.
  • „Kolorowe serwetki” – wycinanie serwetek z kolorowego papieru, ćwiczenia w wycinaniu.
  • „Zabawy z misiem” – układanie zabawki względem siebie, rozwijanie orientacji przestrzennej, stosowanie słów: na, pod, za, w, przed.

TYDZIEŃ III- Tutaj rosły paprocie.

  • Poznanie historii powstawania węgla kamiennego; jego właściwości na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Paprocie tutaj rosły”.
  • Zapoznanie dzieci ze zwierzętami prehistorycznymi- dinozaurami, poznanie nazw wybranych dinozaurów.
  • „Wagoniki z węglem” – wycinanie elementów z kolorowego papieru i przyklejanie na kartce.
  • Szeregowanie zabawek według wielkości „Mała, większa, największa”.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Dinozaury”.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych – śpiewanie piosenki „Smoko loko”.

TYDZIEŃ IV – Urządzenia elektryczne.

  • Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego,
  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Żelazko”.
  • Ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe artykułowanie głoski sz.
  • Słuchanie piosenki „Urządzenia domowe”, umuzykalnianie dzieci, reagowanie na zmianę dynamiki.
  • „Pełna lodówka” – liczenie w zakresie czterech.
  • „Kolorowy abażur” – wypełnianie rysunku lampy kuleczkami bibuły.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa „Tańcz ze mną”.
  • Zabawa ruchowa „Zrośnięte bliźniaki”.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zapamiętaj swoją parę”.

TYDZIEŃ V – Dbamy o nasze zdrowie.

  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w przyrodzie w danej porze roku,
  • Dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie  i zabawie na świeżym powietrzu,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Katar”- zachęcanie do używania chusteczek podczas kataru.
  • Rozwiązywanie zagadek o środkach czystości i przyborach służących do mycia- rozwijanie mowy i myślenia.
  • Wycieczka do apteki- poznanie zawodu farmaceuty.
  • Zabawy przy piosence „O zdrowiu”- umuzykalnianie dzieci.
  • Zabawy ruchowe: „Katar”, „Hop! Bęc!”.
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Myjemy się”.
  • „Kolorowe serwetki” – wycinanie serwetek z kolorowego papieru, ćwiczenia w wycinaniu.
  • „Zabawy z misiem” – układanie zabawki względem siebie, rozwijanie orientacji przestrzennej, stosowanie słów: na, pod, za, w, przed.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

Codziennie o godz. 8:30  prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne rozwijające narządy mowy.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPADZIE

 

                                           Piosenka do nauki pt. „Listopadzie”

 

  1. Listopadzie, listopadzie, pospadały liście z drzew.

Co się stało? Co się stało? Nawet ptaków umilkł śpiew.

Ref.: Zła pogoda, wieje wiatr, szare chmury niesie,

z nieba pada deszcz i grad, strąca liście w lesie.

  1. Listopadzie, listopadzie, coraz trudniej rano wstać.

Bo gdy ciemno za oknami, każdy chciałby dłużej spać.

Ref.: Zła pogoda, wieje wiatr…

                                                Wiersz do nauki pt. „ Pada deszcz”

 

Pada, pada deszcz,
do przedszkola śpiesz się, śpiesz.

Masz parasol, masz kalosze,
pelerynę załóż proszę.

Do przedszkola śpiesz się, śpiesz,
śpiesz się, śpiesz.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

  

TYDZIEŃ I  – Jesień w sadzie.

  • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
  • Zapoznanie z drzewami owocowymi, wyjaśnienie znaczenia słowa: sad.
  • Słuchanie opowiadania M. Kowalewskiej „Sąsiedzi”- zachęcanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi.
  • „Kolorowe jabłuszko”- wypełnianie sylwety jabłka kuleczkami plasteliny- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zabawy przy piosence „ Jesień w sadzie i ogrodzie”-kształtowanie poczucia rytmu.
  • „Liczymy owoce”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech.
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Zrywamy owoce”.
  • Zabawa dydaktyczna „Owoce egzotyczne”- poznawanie wybranych owoców egzotycznych.

 

TYDZIEŃ II – Jesień w ogrodzie.

  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
  • Słuchanie wiersza S. Grabowskiego „Dary jesieni”- rozwijanie mowy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wydzieranka z kolorowego papieru „Ulubione warzywa”.
  • Umuzykalnianie dzieci- słuchanie piosenki „Czerwony pomidorek”.
  • „Długi, krótki”- porównywanie długości pasków.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Zbieramy ziemniaki”.
  • Zabawy muzyczno- ruchowe „Tańcz ze mną”, „Labada”.
  • „Co można zrobić z ziemniaka?”- zachęcanie do wypowiadania się na określony temat.

 

TYDZIEŃ III- O sobie samym.

  • Określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu.
  • Zabawy imionami- przygotowanie do czytania.
  • Wskazywanie części ciała i nazywanie ich.
  • Zabawy pod hasłem „Znam nazwy części ciała”- rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Umuzykalnianie dzieci- zabawy przy piosence „O charakterach”.
  • „Moja twarz”- ćwiczenia plastyczne, staranne wykonanie pracy.
  • Zabawa ruchowa „Chodzimy i dotykamy”.
  • Słuchanie opowiadania E. Kaniewskiej „Szuflada”- rozwijanie mowy.

 

 

TYDZIEŃ IV – Moje zmysły.

  • Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
  • Wyjaśnienie roli zmysłów w życiu człowieka.
  • „Miękkie czy twarde?”- rozwijanie zmysłu dotyku, wykonanie kompozycji z materiałów o różnych fakturach.
  • Zabawy przy piosence „O zmysłach”- reagowanie ruchem na wolną i szybką melodię.
  • „Wszystko ma kolory”- ćwiczenia w utrwalaniu nazw kolorów.
  • „Ładne i brzydkie zapachy”- ćwiczenia rozwijające zmysł węchu.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Kolory oczu”.

 

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

 

                                              Wiersz pt.: „Smaczne śliwki i jabłuszka”

                                                           Smaczne śliwki i jabłuszka

                                                           wędrują z buzi do brzuszka.

                                                           Smaczne są i bardzo zdrowe

                                                           gruszki jabłka surowe.

                                                           Jedzą je Zosia i Witek,

                                                           ale tylko te umyte.

 

Piosenka pt. „ Małe czerwone jabłuszko”.

 

  1. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
    Ref. Za rączki się trzymają
    i w koło obracają        (x2)
  2. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. Jabłuszko podskakuje
    a gruszka przytupuje   (x2)
  3. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. W rączki klaszcze jabłuszko
    razem z dojrzałą gruszką  (x2)

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I  – W przedszkolu.

  • Tworzenie warunków do adaptacji dzieci i poznania przedszkola;
  • Zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu i poznanie pomieszczeń przedszkola;
  • Zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem swojej sali, omówienie sposobu korzystania z niej;
  • Ustalenie porządku dnia w przedszkolu;
  • Przestrzeganie ustalonych umów i zasad  w grupie, uświadamianie dziecku, że jest częścią grupy – rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi oraz podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • Opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących                        w przedszkolu;
  • Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Jestem sobie przedszkolaczek”.
  • Rozpoznawanie znaczków rozpoznawczych, wyjaśnienie do czego służą;  
  • Rozwijanie poczucia rytmu, ilustrowanie piosenki ruchem;
  • Wdrażanie do uważnego słuchania i wypowiadania się na temat – słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Złość”.

TYDZIEŃ II – Droga do przedszkola.

  • Inscenizacja utworu D. Gellner „Światła sygnalizatora”- zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię;
  • Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze „Jakie to pojazdy?”- poznanie różnych środków lokomocji;
  • Zabawa matematyczna „Kolorowe paski”- porównywanie liczebności zbiorów.
  • Wycieczka na skrzyżowanie- prawidłowe poruszanie się w ruchu ulicznym;
  • Zabawy przy piosence „Taniec pajacyka z misiem”- umuzykalnianie dzieci.

 

TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień.

  • Zapoznanie z nadchodzącą porą roku, rozpoznawanie i nazywanie przedstawionej pory roku – jesień;
  • Wprowadzenie w świat podstawowych symboli charakterystycznych dla jesieni;
  • Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku (kolor, smak, zapach);
  • Słuchanie wiersza T. Śliwiaka „Idzie jesień” , rozwijanie mowy.
  • Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie i dominującą kolorystkę;
  • Rozwijanie poczucia rytmu, ilustrowanie piosenki ruchem;
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami popularnych grzybów rosnących w lasach, segregowanie sylwet grzybów.

TYDZIEŃ IV – Co robią zwierzęta jesienią?

  • Słuchanie wiersza M. Czerkawskiej „Jesienna rozmowa”- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących w lesie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie pracy plastycznej „Wiewiórka”,
  • Zabawy przy piosence „Jesienne zapasy”- umuzykalnianie dzieci.
  • Poznanie jesiennych zwyczajów jeży na podstawie opowiadania H. Bechlerowej „Kolczatek”.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech „Liczymy zapasy”.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

05.09.2018 r. (czwartek) o godz. 15:30 – Zebranie organizacyjne dla rodziców

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

 

Piosenka pt.: „Zbieramy grzyby”

  1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.

Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

Ref. Kurki, rydze i maślaki,

borowiki i kozaki

pozbieramy dziś. (bis)

  1. Muchomora ominiemy z daleka.

Niech muchomor na złe muchy tu czeka.

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

  1. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.

Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

 

 

                                                     Wiersz „Kolczasty jeżyk” D. Gellner
                                                                   To jest jeżyk.
                                                                   Mały jeżyk.
                                                                   Jeżyk z kolców ma kołnierzyk.
                                                                   Z kolców płaszczyk,
                                                                   z kolców szalik,
                                                                    tylko nosek jak koralik.