ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

  

TYDZIEŃ I  – Jesień w sadzie.

  • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
  • Zapoznanie z drzewami owocowymi, wyjaśnienie znaczenia słowa: sad.
  • Słuchanie opowiadania M. Kowalewskiej „Sąsiedzi”- zachęcanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi.
  • „Kolorowe jabłuszko”- wypełnianie sylwety jabłka kuleczkami plasteliny- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zabawy przy piosence „ Jesień w sadzie i ogrodzie”-kształtowanie poczucia rytmu.
  • „Liczymy owoce”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech.
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Zrywamy owoce”.
  • Zabawa dydaktyczna „Owoce egzotyczne”- poznawanie wybranych owoców egzotycznych.

 

TYDZIEŃ II – Jesień w ogrodzie.

  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
  • Słuchanie wiersza S. Grabowskiego „Dary jesieni”- rozwijanie mowy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wydzieranka z kolorowego papieru „Ulubione warzywa”.
  • Umuzykalnianie dzieci- słuchanie piosenki „Czerwony pomidorek”.
  • „Długi, krótki”- porównywanie długości pasków.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Zbieramy ziemniaki”.
  • Zabawy muzyczno- ruchowe „Tańcz ze mną”, „Labada”.
  • „Co można zrobić z ziemniaka?”- zachęcanie do wypowiadania się na określony temat.

 

TYDZIEŃ III- O sobie samym.

  • Określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu.
  • Zabawy imionami- przygotowanie do czytania.
  • Wskazywanie części ciała i nazywanie ich.
  • Zabawy pod hasłem „Znam nazwy części ciała”- rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Umuzykalnianie dzieci- zabawy przy piosence „O charakterach”.
  • „Moja twarz”- ćwiczenia plastyczne, staranne wykonanie pracy.
  • Zabawa ruchowa „Chodzimy i dotykamy”.
  • Słuchanie opowiadania E. Kaniewskiej „Szuflada”- rozwijanie mowy.

 

 

TYDZIEŃ IV – Moje zmysły.

  • Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
  • Wyjaśnienie roli zmysłów w życiu człowieka.
  • „Miękkie czy twarde?”- rozwijanie zmysłu dotyku, wykonanie kompozycji z materiałów o różnych fakturach.
  • Zabawy przy piosence „O zmysłach”- reagowanie ruchem na wolną i szybką melodię.
  • „Wszystko ma kolory”- ćwiczenia w utrwalaniu nazw kolorów.
  • „Ładne i brzydkie zapachy”- ćwiczenia rozwijające zmysł węchu.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Kolory oczu”.

 

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

 

                                              Wiersz pt.: „Smaczne śliwki i jabłuszka”

                                                           Smaczne śliwki i jabłuszka

                                                           wędrują z buzi do brzuszka.

                                                           Smaczne są i bardzo zdrowe

                                                           gruszki jabłka surowe.

                                                           Jedzą je Zosia i Witek,

                                                           ale tylko te umyte.

 

Piosenka pt. „ Małe czerwone jabłuszko”.

 

  1. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
    Ref. Za rączki się trzymają
    i w koło obracają        (x2)
  2. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. Jabłuszko podskakuje
    a gruszka przytupuje   (x2)
  3. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. W rączki klaszcze jabłuszko
    razem z dojrzałą gruszką  (x2)

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I  – W przedszkolu.

  • Tworzenie warunków do adaptacji dzieci i poznania przedszkola;
  • Zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu i poznanie pomieszczeń przedszkola;
  • Zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem swojej sali, omówienie sposobu korzystania z niej;
  • Ustalenie porządku dnia w przedszkolu;
  • Przestrzeganie ustalonych umów i zasad  w grupie, uświadamianie dziecku, że jest częścią grupy – rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi oraz podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • Opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących                        w przedszkolu;
  • Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Jestem sobie przedszkolaczek”.
  • Rozpoznawanie znaczków rozpoznawczych, wyjaśnienie do czego służą;  
  • Rozwijanie poczucia rytmu, ilustrowanie piosenki ruchem;
  • Wdrażanie do uważnego słuchania i wypowiadania się na temat – słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Złość”.

TYDZIEŃ II – Droga do przedszkola.

  • Inscenizacja utworu D. Gellner „Światła sygnalizatora”- zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię;
  • Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze „Jakie to pojazdy?”- poznanie różnych środków lokomocji;
  • Zabawa matematyczna „Kolorowe paski”- porównywanie liczebności zbiorów.
  • Wycieczka na skrzyżowanie- prawidłowe poruszanie się w ruchu ulicznym;
  • Zabawy przy piosence „Taniec pajacyka z misiem”- umuzykalnianie dzieci.

 

TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień.

  • Zapoznanie z nadchodzącą porą roku, rozpoznawanie i nazywanie przedstawionej pory roku – jesień;
  • Wprowadzenie w świat podstawowych symboli charakterystycznych dla jesieni;
  • Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku (kolor, smak, zapach);
  • Słuchanie wiersza T. Śliwiaka „Idzie jesień” , rozwijanie mowy.
  • Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie i dominującą kolorystkę;
  • Rozwijanie poczucia rytmu, ilustrowanie piosenki ruchem;
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami popularnych grzybów rosnących w lasach, segregowanie sylwet grzybów.

TYDZIEŃ IV – Co robią zwierzęta jesienią?

  • Słuchanie wiersza M. Czerkawskiej „Jesienna rozmowa”- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących w lesie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie pracy plastycznej „Wiewiórka”,
  • Zabawy przy piosence „Jesienne zapasy”- umuzykalnianie dzieci.
  • Poznanie jesiennych zwyczajów jeży na podstawie opowiadania H. Bechlerowej „Kolczatek”.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech „Liczymy zapasy”.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

05.09.2018 r. (czwartek) o godz. 15:30 – Zebranie organizacyjne dla rodziców

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

 

Piosenka pt.: „Zbieramy grzyby”

  1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.

Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

Ref. Kurki, rydze i maślaki,

borowiki i kozaki

pozbieramy dziś. (bis)

  1. Muchomora ominiemy z daleka.

Niech muchomor na złe muchy tu czeka.

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

  1. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.

Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

 

 

                                                     Wiersz „Kolczasty jeżyk” D. Gellner
                                                                   To jest jeżyk.
                                                                   Mały jeżyk.
                                                                   Jeżyk z kolców ma kołnierzyk.
                                                                   Z kolców płaszczyk,
                                                                   z kolców szalik,
                                                                    tylko nosek jak koralik.