ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC STYCZEŃ
TYDZIEŃ I i II FERIE ZIMOWE
- Nawiązywanie spontanicznych kontaktów z rówieśnikami ze starszych grup – wspólne zabawy integracyjne ułatwiające zacieśnianie więzi koleżeńskich w grupach.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie różnorodnych prac plastycznych i technicznych.
- Utrwalanie pisowni poznanych liter i liczb.
- Układanie schematów wyrazów z poznanych liter, wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek.
- Rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które znajdują się w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorka, gil, wróbel, wrona, sroka). Rozmowy nt. dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
- Rozwijanie mowy: wypowiadanie się na temat przedstawionych sytuacji, dzielenie się spostrzeżeniami na temat charakterystycznych cech zimowego krajobrazu.
- Słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na ich temat.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie myślenia i spostrzegawczości.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych: klasyfikowanie, przeliczanie elementów, posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie miejsca na kartce i w przestrzeni.
- Śpiewanie poznanych wcześniej piosenek – zabawy przy nich (przedstawianie ich za pomocą improwizacji ruchowych).
- Zwracanie uwagi na konieczność odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody, utrwalanie wiedzy o elementach garderoby przydatnej na zimowe wyprawy.
- Zwracanie szczególnej uwagi, na zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa.
TYDZIEŃ III – Mijają dni, miesiące, lata
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
- współdecydowanie przy wyborze ubrania, zabawki, zabawy
- poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
- uczestniczenie we wspólnych zabawach
- odpowiadanie na zadane pytania
- dzielenie się swoimi przeżyciami
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
TYDZIEŃ IV – Zima i zwierzęta
- obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.
- pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie ptaków zimą
- obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku)
- rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- liczenie na palcach
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- odpowiadanie na zadane pytania.
- uczestniczenie w przedstawieniach teatralnych organizowanych w przedszkolu.
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
W celu poprawy, jakości mowy dzieci codziennie podczas porannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne.
Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych (prosimy o pozostawienie w szatni ubrań na zmianę).
Kontakty indywidualne z wychowawcą w poniedziałek w godz. 15:30- 16:00
(po wcześniejszym umówieniu się).
Dodatkowe dni
- 05.01.2021r. (wtorek) – Dzień Bałwanka (Proszę, aby tego dnia dzieci przyszły do przedszkola
ubrane w białą koszulkę.)
- 08.01.2021 r. (piątek) – Dzień wróbelka Elemelka (Proszę, aby tego dnia dzieci przyniosły
do przedszkola nasionka dla ptaszków)
- 15.01.2021r. (piątek) – Zimowy bal ( proszę, aby tego dnia dzieci były przebrane w
zimowe stroje – bałwanek, Eskimos, niedźwiedź, pani
Zima itp.)
- 18.01.2021r. (piątek) – Dzień Kubusia Puchatka (proszę aby tego dnia dzieci były ubrane
w żółtą koszulkę)
- 21.01.2021r. (poniedziałek) – Dzień Babci i Dziadka (przygotowywanie laurek i upominków
dla Babć i Dziadków)
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU STYCZNIU
„Smutny czy wesoły”
- Kiedy słoneczko na niebie świeci,
wtedy wesołe są wszystkie dzieci.
Kiedy deszcz pada i jest ponuro,
każdy jest smutny i ma zły humor.
Ref.: Raz i dwa, raz i dwa, la, la, la, la, la, la, la, la.
Raz i dwa, raz i dwa, różne nastroje każdy ma.
- Kiedy się złoszczę na mego brata,
to wtedy smutną minę ma tata.
Kiedy się boję, drżą mi kolana,
wiem, że pomoże mi wtedy mama.
Ref.: Raz i dwa…
- Mogę być smutny albo wesoły,
a czasem złościć się też potrafię.
Biegnę do taty, kiedy się boję,
cieszę się bardzo, gdy on jest ze mną.
Ref.: Raz i dwa…
Dokarmiany ptaszki
- W przedszkolnym ogrodzie
wielkie zamieszanie,
do karmnika przyfrunęły
ptaszki na śniadanie.
Ref.: Hu, hu, ha, zima zła.
Kto nam dziś ziarenka da?
Hu, hu, ha, zima zła.
Pusty brzuszek każdy ma.
- Dzieci dnia każdego
ptaki dokarmiają,
ziarno niosą i słoninkę
w karmniku wieszają.
Ref.: Hu, hu, ha…
- Ptaszki podziękują,
gdy wiosna nastanie,
tirlu, tirlu, wiju, wiju,
swym pięknym śpiewaniem.
Ref. Hu, hu, ha…
Zabawy z językiem angielskim
- Skidamarink A Dink A Dink I LOVE YOU
- This Is The Way
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
TYDZIEŃ I – Jak wyglądał świat przed milionami lat.
- Wzbogacenie wiedzy o dinozaurach- oglądanie encyklopedii i albumów o dinozaurach, wzbogacenie kącika książki.
- Rozwijanie koncentracji uwagi.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat po wysłuchaniu opowiadania E. Stadtmüller „Dinozaur”
- Kształtowanie poczucia rytmu- zabawa „W muzycznej krainie dinozaurów” w formie opowieści ruchowej oraz tworzenie orkiestry do piosenki „Kto widział dinozaura?”.
- Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na utworze muzycznym.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych- nauka refrenu piosenki „Kto widział dinozaura?”
- Zapoznanie z życiem dinozaurów.
- Liczenie w zakresie 4 na konkretach w aspektach głównym i porządkowym.
- Stopniowanie przymiotnika duży.
- Poszerzanie wiedzy na temat dinozaurów.
- Kultywowanie tradycji obchodzenia święta górników – Barbórki.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej- układanie puzzli przedstawiających dinozaury.
TYDZIEŃ II- Idzie zima ze śniegiem.
- Wzbogacanie wiedzy o zjawiskach przyrodniczych związanych z nową porą roku- zimą,
- Rozwijanie koncentracji uwagi- oglądanie albumów i plakatów przedstawiających zimowy krajobraz i wypowiadanie się na ich temat.
- Poznanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu na podstawie ilustracji.
- Zabawa dydaktyczna „Segregujemy ubrania”. Nauka prawidłowego zakładania czapki, szalika i rękawiczek.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Śnieg”.
- Poznawanie instrumentu perkusyjnego – grzechotki; tworzenie akompaniamentu do piosenki „Zima”
- Rozwijanie umiejętności wokalnych- nauka fragmentu piosenki „Zima”
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
- Rozwijanie spostrzegawczości- układanie puzzli o tematyce zimowej.
- Rozwijanie sprawności manualnych- wykonanie pracy plastycznej „Idzie zima”- ozdabianie rysunków szalika i czapki bibułą.
- Rozwijanie myślenia i mowy- rozmowa kierowana nt. „Na co zakładamy?”
- Poznawanie elementów pogody charakterystycznych dla zimy.
+
TYDZIEŃ III i IV- Idą święta.
- Wzbogacenie wiedzy o świętach Bożego Narodzenia- oglądanie książek, słuchanie opowiadań i bajek świątecznych.
- Założenie kalendarza adwentowego.
- Rozwijanie koncentracji uwagi- słuchanie opowiadania E. Stadtmüller „Święta”.
- Rozwijanie mowy.
- Umuzykalnianie dzieci- słuchanie kolęd.
- Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- Rozwijanie umiejętności liczenia- zabawa dydaktyczna „Policz ile jest bombek”.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne „Znajdź taką samą bombkę”.
- Rozpoznawanie i nazywanie kolorów- zabawa dydaktyczna „Kolor do koloru”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne- dorysowywanie igieł na gałązce, rysowanie oburącz w pionie „Jaki to kształt?”
- Rozwijanie umiejętności manualnych- wykonanie łańcucha z pasków kolorowego papieru.
- Zabawa twórcza „Taniec śnieżynek”.
- Poznawanie tradycji świątecznych.
- Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie pracy plastycznej „Bombka” jako prezentu dla rodziców.
- Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Święta w domu”.
- Poznawanie tradycji pieczenia i dekorowania pierników- wspólne dekorowanie pierniczków.
- Poznanie tradycji ubierania choinki- wspólne ubieranie choinki.
TYDZIEŃ V- Projekt książka.
- Budzenie zainteresowania książką poprzez zabawy: słowne, literackie, teatralne, muzyczne, plastyczne i techniczne.
- Wzbogacanie dziecięcego słownictwa o pojęcia związane z książką.
- Wdrażanie do poszanowania książek.
- Rozwijanie umiejętności formułowania pytań- tworzenie siatki pytań na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Moje książki”.
- Poznawanie utworów literatury dziecięcej- słuchanie znanych bajek.
- Integrowanie grupy poprzez zabawy i działania podczas pracy nad wspólną książką- zabawa „Spotkanie bajek”.
- Rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni oraz kreatywności.
- Rozwijanie wiedzy dotyczącej książek.
- Rozwijanie słownictwa czynnego u dzieci.
- Rozwijanie wyobraźni.
W celu poprawy jakości mowy dzieci codziennie podczas porannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne.
Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych (prosimy o pozostawienie w szatni ubrań na zmianę).
Kontakty indywidualne z wychowawcą w poniedziałek w godz. 15:30- 16:00
(po wcześniejszym umówieniu się).
Dodatkowe dni
- 12.2020r. (czwartek) – Dzień górnika (Proszę, aby tego dnia dzieci przyszły do przedszkola
ubrane w czarną koszulkę.)
- 12.2020 r. (piątek) – Mikołajki. (Proszę, aby tego dnia dzieci przyszły do przedszkola
ubrane na czerwono.)
- 12.2020r. (wtorek) – Dzień choinki (Proszę, aby tego dnia dzieci przyszły ubrane na
Zielono i przyniosły 1 ozdobę choinkową)
- 12.2020r. (poniedziałek) – Dzień pierniczka – dekorowanie pierniczków.
- 12.2020r. (piątek) – Dzień Elfa
- 12.2020r. (poniedziałek) – Pierwszy dzień zimy (Proszę, aby tego dnia dzieci miały ubraną
białą koszulkę)
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU GRUDNIU
Piosenka pt. ,,Choinka”
1.Pachnąca, zielona,
przybyła dziś do nas.
Witamy cię wszyscy,
choinko zielona.
REF.: Kiedy pierwsza gwiazdka
na niebie zaświeci,
kolędę zanucą
z rodzicami dzieci
2.Na niej bombki, łańcuch,
malutkie serduszka,
pachnące pierniczki
i małe jabłuszka.
REF.: Kiedy pierwsza gwiazdka…
3.Nasza choineczka
Pięknie przystrojona,
Kolorowym blaskiem
Wiersz pt. „Choinka”
Wiszą bombki na choince
całe kolorowe.
Małe pieski, małe kotki,
gwiazdki purpurowe.
Wiszą szyszki i orzeszki,
malutkie jabłuszka.
Duże jeże, muchomorki,
czerwone serduszka.
W blasku lampek teraz stoi.
Pięknem nas urzeka.
Przypomina wróżkę z bajki
i Wigilii czeka.
Zamruga dziś do nas.
REF.: Kiedy pierwsza gwiazdka…
Zabawy z językiem angielskim
- Little snowflake
- Hello reindeer
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC LISTOPAD
TYDZIEŃ I – Moja rodzina.
- Wiedza o rodzinie: podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry.
- Nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia; podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
- Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Ciapek i psia wróżka. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
- Wykonanie pracy Serduszko dla mojej rodziny.
- Umuzykalnianie dzieci przy piosence Moja rodzina.
- Poznanie instrumentu perkusyjnego – kołatki.
- Zabawa dydaktyczna Porządki w szufladzie- kształtowanie pojęcia para.
- Zabawa klockami w kształcie figur geometrycznych – Robot domowy.
- Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Moja rodzina i ja– rozwijanie mowy i pamięci.
- Utrwalanie nazw części ciała.
- Odgadywanie zagadek dotyczących członków rodziny i wskazywanie rozwiązań na obrazkach.
- Udział w zabawach ruchowych w sali i na placu przedszkolnym.
TYDZIEŃ II- Mój dom.
- Zabawa dydaktyczna: Gdzie, kto mieszka.
- Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Dom. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
- Rozwijanie poczucia rytmu przy piosence
- Układanie domu z figur. Zabawa dydaktyczna Uporządkuj przedmioty.
- Nazywanie pomieszczeń znajdujących się w domu.
- Słuchanie dźwięków, jakie wydają urządzenia elektryczne. Poznawanie sprzętów elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowym.
- Rozmowa na podstawie wiersza B. Formy Moja rodzina.
- Zabawa słuchowa Czyje to imię?
- Praca plastyczna Mój dom– rozwijanie sprawności manualnej.
- Zabawy ruchowe, orientacyjno- porządkowe, naśladowcze, muzyczne.
TYDZIEŃ III- Moje prawa i obowiązki.
- Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Prawa i obowiązki- wyjaśnienie znaczenia słowa prawa i obowiązki.
- Obowiązki dyżurnego w przedszkolu.
- Reagowanie ruchem na zmianę rytmu. Wysłuchanie piosenki Lubię pomagać.
- Zabawa grupowa Zmywarka– rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
- Wykonanie pracy plastycznej Nasze obowiązki. Kolorowanie wybranego rysunku dotyczącego praw dziecka.
- Rozmowa o prawach dziecka na podstawie wiersza. Rozmowa kierowana na temat: Co możemy zrobić, żeby każde dziecko w przedszkolu znało swoje prawa?
- Quiz dydaktyczny Moje prawa.
- Zabawy muzyczno- ruchowe, zabawy z elementem naśladownictwa.
TYDZIEŃ IV- Moje zdrowie i bezpieczeństwo.
- Dbanie o higienę rąk i całego ciała.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Rower- wdrażanie do dbania o własne bezpieczeństwo.
- Utrwalanie znajomości numeru alarmowego
- Zabawa dydaktyczna Akcesoria rowerowe.
- Zabawa na powitanie, przy piosence W zdrowym ciele zdrowy duch.
- Degustowanie soków z różnych owoców.
- Rozmowa na temat: Jak się ubrać odpowiednio do pogody?
- Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Dbajmy o zdrowie! Rozmowa na temat sposobów dbania o zdrowie.
- Eksperyment: Rozpuszczanie mydła.
- Praca plastyczna Kolorowe kubeczki- rozwijanie sprawności manualnej.
- Ćwiczenia słownikowe Mydło.
- Segregowanie przedmiotów służących do mycia.
- Rozmowa na podstawie wiersza M. Witewskiej W owocach i warzywach zdrowie się ukrywa.
Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.
Codzienne zabawy ruchowe w sali oraz zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.
Kontakty indywidualne z wychowawcą w każdą pierwszą środę miesiąca o godz. 15.30
(po wcześniejszym umówieniu się).
Dodatkowe dni
- 06.11.2020 (piątek) Dzień postaci z bajek
- 09.11.2020 ( poniedziałek) Dzień wiewiórki
- 13.11.2020 (piątek) Dzień parasola
- 23.11.2020 (poniedziałek) Dzień kredki
- 25.11.2020 (środa) Dzień pluszowego misia
- 30.11.2020 (poniedziałek) Andrzejki – wróżenie
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPADZIE:
Piosenka pt. ,,Posypały się listeczki dookoła”
Posypały się listeczki dookoła,
To już jesień te listeczki
z wiatrem woła:
Opadnijcie moje złote i czerwone,
jestem jesień przyszłam tutaj,
w waszą stronę.
Lecą listki, lecą z klonu i kasztana
Będą z listków bukieciki
złote dla nas. Nazbieramy, nastawiamy na stoliku. Tych jesiennych, tych pachnących bukiecików.
Wiersz pt. „Mam trzy latka” –
- Suchorzewska
Mam trzy latka, trzy i pół,
Sięgam brodą ponad stół.
Do przedszkola chodzę z workiem
i mam znaczek z muchomorkiem.
Pantofelki ładnie zmieniam,
myję ręce do jedzenia.
Zjadam wszystko z talerzyka,
tańczę, kiedy gra muzyka.
Umiem wierszyk o koteczku.
O tchórzliwym koziołeczku
i o piesku, co był w polu,
nauczyłam się w przedszkolu.
Zabawy z językiem angielskim:
- Baby shark song
- Big and small
- Wheels on the bus
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
TYDZIEŃ I – Idzie jesień… przez ogród i sad.
- Oglądanie owoców i warzyw, nazywanie ich.
- Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Patisony– rozmowa na podstawie opowiadania.
- Zabawa dydaktyczna Magiczne pudełko– rozpoznawanie owoców za pomocą dotyku.
- Słuchanie piosenki Owoce i warzywa. Omówienie tekstu piosenki. Zabawa ruchowa do piosenki.
- Rozwijanie sprawności manualnej – malowanie palcem umoczonym w farbie.
- Zabawa połączona z degustacją, przełamująca opór przed próbowaniem wybranych warzyw.
- Zabawa dydaktyczna Tyle samo owoców.
- Zabawa badawcza Co warzywa mają w środku?
- Wspólne przygotowanie produktów niezbędnych do wykonania owocowych szaszłyków. Działanie praktyczne oraz wspólne spożywanie posiłku.
- Lepienie owocu i warzywa z plasteliny.
- Słuchanie wiersza J. Brzechwy Na straganie.
- Zabawy ruchowe w sali oraz na placu przedszkolnym.
TYDZIEŃ II – Idzie jesień … do zwierząt.
- Oglądanie albumów przyrodniczych o ptakach.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Ptaki w parku. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Wzbogacanie wiedzy o życiu wiewiórek.
- Rozmowa o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
- Słuchanie piosenki Zwierzęta jesienią. Utrwalanie tekstu pierwszej zwrotki i rytmizowanie refrenu. Zapoznanie z wyglądem grzechotki i sposobem gry na niej.
- Zabawa dydaktyczna Porządki w spiżarni.
- Zabawa ruchowa z elementami celowania i liczenia – Wiewiórki i dziuple.
- Układanie puzzli dwuelementowych lub obrazków zwierząt leśnych pociętych na dwie lub na trzy części- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
- Praca plastyczna Pan jeżyk– poszerzenie doświadczeń plastycznych.
- Stworzenie Kodeksu przyjaciela lasu- utrwalanie zasad właściwego zachowania się w lesie.
- Zabawy ruchowe w sali i na placu przedszkolnym.
TYDZIEŃ III- Co z czego otrzymujemy?
- Rozmowa na temat piekarni i piekarza.
- Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Pieczemy chleb. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, zapoznanie dzieci ze sposobem pieczenia chleba.
- Prezentowanie ziaren i kłosów zboża. Rozmowa o tym, skąd mamy chleb.
- Zabawa ruchowa do słów piosenki Jak powstaje chleb.
- Wykonanie bułeczek z masy solnej.
- Dobieranie obrazków – Co do czego pasuje?
- Zabawa dydaktyczna z kostką do gry i ziarnami zbóż.
- Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela na temat: Skąd się bierze wełna?
- Wykonanie pracy plastycznej Owieczka- rozwijanie sprawności manualnej.
- Poznanie różnych rodzajów pieczywa i produktów mlecznych- rozwijanie umiejętności oceniania walorów smakowych.
- Zabawy orientacyjno- porządkowe, naśladowcze, muzyczno- ruchowe w sali.
TYDZIEŃ IV- Idzie jesień… z deszczem.
- Zabawy badawcze z wodą.
- Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Kropelki. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, poznawanie roli wody w życiu człowieka.
- Zabawa dźwiękonaśladowcza Deszczyk.
- Zabawy twórcze z gazetami.
- Zabawa Jaka jest jesień?
- Słuchanie piosenki Jesienna szaruga. Rozmowa na temat piosenki. Nauka refrenu piosenki. Zabawy dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem piosenki.
- Zabawa Mały deszcz i duży deszcz.
- Zabawa z chustą animacyjną – Ulewa i kapuśniaczek.
- Zabawa dydaktyczna Parasolki i krople deszczu.
- Zabawa Duży czy mały? – utrwalanie pojęć: duży, mały.
- Praca plastyczna Żółte kalosze– poszerzanie doświadczeń plastycznych.
- Rozmowa na temat: Co by było, gdyby nigdy nie padał deszcz?
- Badanie i opisywanie właściwości wody – Jaka jest woda?
- Zabawa badawcza Co pływa, a co tonie?
Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.
Codzienne zabawy ruchowe w sali oraz zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.
Kontakty indywidualne z wychowawcą w każdą pierwszą środę miesiąca o godz. 15.30
(po wcześniejszym umówieniu się).
Dodatkowe dni
- 02.10.2020 (piątek) Światowy dzień uśmiechu
- 09.10.2020 (piątek) Światowy dzień poczty
- 12.10.2020 (poniedziałek) Dzień drzewa
- 14.10.2020 (środa) Dzień nauczyciela
- 20.10.2020 (wtorek) Dzień jeża
- 26.10.2020 (poniedziałek) Dzień kundelka – rozpoczęcia akcji zbiórki karmy
- „Zamiast lizaka – karma dla zwierzaka”
- 30.10.2020 (piątek) Dzień dyni – wspólne wydrążanie dyni
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU:
Wiersz pt. ,, Lato ukryło się w dziupli”
Lato ukryło się w dziupli,
Z kokardą słońca we włosach.
Na ziemię spłynęła jesień,
Z deszczem i chustką do nosa.
Piosenka pt. „ Kolorowe liście,,
- Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.
Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,
szu, szu, szu, wirowały w koło.
- Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały.
III. Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.
Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają
Zabawy z językiem angielskim:
- “Wash your hands song”
- “If You’re Happy And You Know It”
- „A Ram Sam Sam”
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
I Tydzień – To jestem ja
- Koledzy, grupa przedszkolna :
- Dziecięce relacje: poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy.
- Współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Komunikowanie się w grupie: odpowiadanie na zadane pytania.
- Aktywność językowa:
- Słownictwo: nazywanie przedmiotów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.) i ich kolorów.
- Wypowiedzi ustne: odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Elementy matematyki:
- Klasyfikowanie: porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew: słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Muzyka i ruch: uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa: uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
II Tydzień – Moja grupa
- Koledzy, grupa przedszkolna :
- Współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Procesy poznawcze
- Kontakty ze znakami i z symbolami: rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego wśród innych znaczków.
- Myślenie przyczynowo – skutkowe: określanie, na podstawie dwóch obrazków, co zdarzyło się wcześniej, a co później.
- Uwaga: skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Aktywność językowa
- Słownictwo: nazywanie przedmiotów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.) i ich kolorów.
- Wypowiedzi ustne: odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Elementy matematyki
- Orientacja przestrzenna: określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
- Klasyfikowanie: porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne: rysowanie kredkami.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew: słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Muzyka i ruch: uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa: uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
III Tydzień – Moja droga do przedszkola
- Bezpieczeństwo
- Dbałość o bezpieczeństwo: poznawanie zasad ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicach (pod opieką osoby dorosłej).
- Miejscowość, region
- Praca dorosłych: poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie ich czynności, narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy.
- Koledzy, grupa przedszkolna
- Współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Procesy poznawcze
- Kontakty ze znakami i z symbolami: rozpoznawanie wybranych znaków drogowych.
- Uwaga: skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Elementy matematyki
- Orientacja przestrzenna: określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne: malowanie palcami, dłonią, pędzlem.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew: słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Muzyka i ruch: uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa:
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych (orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, podskoku, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem).
IV Tydzień – Idzie jesień… przez las, park
- Przyroda
- Obserwacja przyrody: obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w bliskim otoczeniu przedszkola.
- Obserwowanie drzew w bliskim otoczeniu przedszkola, domu; dostrzeganie zmian kolorów liści: gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody; wykorzystywanie ich do wszelkiej działalności: matematycznej, plastycznej, muzycznej, w relaksacji lub w ćwiczeniach ruchowych.
- Procesy poznawcze
- Myślenie (twórcze): uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
- Aktywność językowa
- Wypowiedzi ustne: odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Początkowa nauka czytania i pisania
- Percepcja wzrokowa: układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
- Elementy matematyki
- Liczenie: wyodrębnianie obiektów do liczenia; określanie ich ilości: dużo, mało.
- Klasyfikowanie: porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Koledzy, grupa przedszkolna
- Współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew: słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa:
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych (orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, podskoku, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem).
W celu poprawy jakości mowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne.
W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Szczególną uwagę zwracać będziemy na zachowanie bezpieczeństwa – realizujemy program profilaktyczny „Bezpieczne przedszkole”. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne uprzejmie proszę o zapewnienie dzieciom odpowiedniego ubioru wraz z kompletem ubrań na zmianę.
Kontakty indywidualne z wychowawcą w pierwszą środę każdego miesiąca o godzinie 15:30 (po wcześniejszym umówieniu się).
Uwaga:
- 21.09.2020r. (poniedziałek) – „ Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka” – zabawy grupowe – proszę aby dzieci miały pomarańczową koszulkę;
- 23.09.2020r. (środa) – „ Dzień gruszki” – proszę, aby w tym dniu były ubrane na żółto lub zielono;
- 29.2020r. (wtorek) – „Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania” .