Menu Zamknij

Grupa I – TYGRYSKI

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

TYDZIEŃ I –  Idzie jesień… przez ogród i sad.

  • Oglądanie owoców i warzyw, nazywanie ich.
  • Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Patisony– rozmowa na podstawie opowiadania.
  • Zabawa dydaktyczna Magiczne pudełko– rozpoznawanie owoców za pomocą dotyku.
  • Słuchanie piosenki Owoce i warzywa. Omówienie tekstu piosenki. Zabawa ruchowa do piosenki.
  • Rozwijanie sprawności manualnej – malowanie palcem umoczonym w farbie.
  • Zabawa połączona z degustacją, przełamująca opór przed próbowaniem wybranych warzyw.
  • Zabawa dydaktyczna Tyle samo owoców.
  • Zabawa badawcza Co warzywa mają w środku?
  • Wspólne przygotowanie produktów niezbędnych do wykonania owocowych szaszłyków. Działanie praktyczne oraz wspólne spożywanie posiłku.
  • Lepienie owocu i warzywa z plasteliny.
  • Słuchanie wiersza J. Brzechwy Na straganie.
  • Zabawy ruchowe w sali oraz na placu przedszkolnym.

TYDZIEŃ II –  Idzie jesień … do zwierząt.

  • Oglądanie albumów przyrodniczych o ptakach.
  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Ptaki w parku. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Wzbogacanie wiedzy o życiu wiewiórek.
  • Rozmowa o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Słuchanie piosenki Zwierzęta jesienią. Utrwalanie tekstu pierwszej zwrotki i rytmizowanie refrenu. Zapoznanie z wyglądem grzechotki i sposobem gry na niej.
  • Zabawa dydaktyczna Porządki w spiżarni.
  • Zabawa ruchowa z elementami celowania i liczenia – Wiewiórki i dziuple.
  • Układanie puzzli dwuelementowych lub obrazków zwierząt leśnych pociętych na dwie lub na trzy części- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
  • Praca plastyczna Pan jeżyk– poszerzenie doświadczeń plastycznych.
  • Stworzenie Kodeksu przyjaciela lasu- utrwalanie zasad właściwego zachowania się w lesie.
  • Zabawy ruchowe w sali i na placu przedszkolnym.

 

TYDZIEŃ III- Co z czego otrzymujemy?

  • Rozmowa na temat piekarni i piekarza.
  • Wysłuchanie opowiadania E. Stadtmüller Pieczemy chleb. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, zapoznanie dzieci ze sposobem pieczenia chleba.
  • Prezentowanie ziaren i kłosów zboża. Rozmowa o tym, skąd mamy chleb.
  • Zabawa ruchowa do słów piosenki Jak powstaje chleb.
  • Wykonanie bułeczek z masy solnej.
  • Dobieranie obrazków – Co do czego pasuje?
  • Zabawa dydaktyczna z kostką do gry i ziarnami zbóż.
  • Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela na temat: Skąd się bierze wełna?
  • Wykonanie pracy plastycznej Owieczka- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Poznanie różnych rodzajów pieczywa i produktów mlecznych- rozwijanie umiejętności oceniania walorów smakowych.
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe, naśladowcze, muzyczno- ruchowe w sali.

TYDZIEŃ IV- Idzie jesień… z deszczem.

  • Zabawy badawcze z wodą.
  • Wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej Kropelki. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, poznawanie roli wody w życiu człowieka.
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza Deszczyk.
  • Zabawy twórcze z gazetami.
  • Zabawa Jaka jest jesień?
  • Słuchanie piosenki Jesienna szaruga. Rozmowa na temat piosenki. Nauka refrenu piosenki. Zabawy dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem piosenki.
  • Zabawa Mały deszcz i duży deszcz.
  • Zabawa z chustą animacyjną – Ulewa i kapuśniaczek.
  • Zabawa dydaktyczna Parasolki i krople deszczu.
  • Zabawa Duży czy mały? – utrwalanie pojęć: duży, mały.
  • Praca plastyczna Żółte kalosze– poszerzanie doświadczeń plastycznych.
  • Rozmowa na temat: Co by było, gdyby nigdy nie padał deszcz?
  • Badanie i opisywanie właściwości wody – Jaka jest woda?
  • Zabawa badawcza Co pływa, a co tonie?

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy ruchowe w sali oraz zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

Kontakty indywidualne z wychowawcą w każdą pierwszą środę miesiąca o godz. 15.30

(po wcześniejszym umówieniu się).

 

 

Dodatkowe dni

  1. 02.10.2020 (piątek)            Światowy dzień uśmiechu
  2. 09.10.2020 (piątek)            Światowy dzień poczty
  3. 12.10.2020 (poniedziałek) Dzień drzewa
  4. 14.10.2020  (środa)           Dzień nauczyciela
  5. 20.10.2020  (wtorek)         Dzień jeża 
  6. 26.10.2020 (poniedziałek) Dzień kundelka – rozpoczęcia akcji zbiórki karmy
  1. „Zamiast lizaka – karma dla zwierzaka”
  1. 30.10.2020 (piątek)           Dzień dyni – wspólne wydrążanie dyni

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU:

Wiersz pt. ,, Lato ukryło się w dziupli”

Lato ukryło się w dziupli,

Z kokardą słońca we włosach.

Na ziemię spłynęła jesień,

Z deszczem i chustką do nosa.

 

Piosenka pt. „ Kolorowe liście,,

  1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

kolorowe listki na wietrze szumiały.

Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,

szu, szu, szu, wirowały w koło.

  1. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,

hop, hop, hop, w koło wirowały.

III. Kolorowe listki spadły już na trawę,

kolorowe listki skończyły zabawę.

Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają,

cicho, sza, oczka zamykają

Zabawy z językiem angielskim:

  • “Wash your hands song”
  • “If You’re Happy And You Know It”
  • „A Ram Sam Sam”

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

I Tydzień – To jestem ja

  • Koledzy, grupa przedszkolna :
  • Dziecięce relacje: poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy.
  • Współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Komunikowanie się w grupie: odpowiadanie na zadane pytania.
  • Aktywność językowa:
  • Słownictwo: nazywanie przedmiotów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.) i ich kolorów.
  • Wypowiedzi ustne: odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Elementy matematyki:
  • Klasyfikowanie: porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew: słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Muzyka i ruch: uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  •  
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa: uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.

 

 

II Tydzień – Moja grupa

  • Koledzy, grupa przedszkolna :
  • Współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Procesy poznawcze
  • Kontakty ze znakami i z symbolami: rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego wśród innych znaczków.
  • Myślenie przyczynowo – skutkowe: określanie, na podstawie dwóch obrazków, co zdarzyło się wcześniej, a co później.
  • Uwaga: skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Aktywność językowa
  • Słownictwo: nazywanie przedmiotów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.) i ich kolorów.
  • Wypowiedzi ustne: odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Elementy matematyki
  • Orientacja przestrzenna: określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
  • Klasyfikowanie: porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Działalność plastyczna
  • Zainteresowania plastyczne: rysowanie kredkami.
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew: słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Muzyka i ruch: uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  •  
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa: uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.

 

III Tydzień – Moja droga do przedszkola

  • Bezpieczeństwo
  • Dbałość o bezpieczeństwo: poznawanie zasad ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicach (pod opieką osoby dorosłej).
  • Miejscowość, region
  • Praca dorosłych: poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie ich czynności, narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy.
  • Koledzy, grupa przedszkolna
  • Współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Procesy poznawcze
  • Kontakty ze znakami i z symbolami: rozpoznawanie wybranych znaków drogowych.
  • Uwaga: skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Elementy matematyki
  • Orientacja przestrzenna: określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.
  • Działalność plastyczna
  • Zainteresowania plastyczne: malowanie palcami, dłonią, pędzlem.
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew: słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Muzyka i ruch: uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  •  
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa:
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych (orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, podskoku, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem).

 

IV Tydzień – Idzie jesień… przez las, park

 

  • Przyroda
  • Obserwacja przyrody: obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w bliskim otoczeniu przedszkola.
  • Obserwowanie drzew w bliskim otoczeniu przedszkola, domu; dostrzeganie zmian kolorów liści: gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody; wykorzystywanie ich do wszelkiej działalności: matematycznej, plastycznej, muzycznej, w relaksacji lub w ćwiczeniach ruchowych.
  • Procesy poznawcze
  • Myślenie (twórcze): uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
  • Aktywność językowa
  • Wypowiedzi ustne: odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Początkowa nauka czytania i pisania
  • Percepcja wzrokowa: układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • Elementy matematyki
  • Liczenie: wyodrębnianie obiektów do liczenia; określanie ich ilości: dużo, mało.
  • Klasyfikowanie: porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Koledzy, grupa przedszkolna
  • Współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew: słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa:
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych (orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, podskoku, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem).

 

W celu poprawy jakości mowy – codziennie, podczas rannych zajęć prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne.

W ramach kształtowania sprawności ruchowej dzieci będą uczestniczyły w codziennych zabawach na podwórku przedszkolnym. Szczególną uwagę zwracać będziemy na zachowanie bezpieczeństwa – realizujemy program profilaktyczny „Bezpieczne przedszkole”. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne uprzejmie proszę o zapewnienie dzieciom odpowiedniego ubioru wraz z kompletem ubrań na zmianę.

Kontakty indywidualne z wychowawcą w pierwszą środę  każdego miesiąca o godzinie 15:30 (po wcześniejszym umówieniu się).

 

Uwaga:

  • 21.09.2020r. (poniedziałek) – „ Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka” – zabawy grupowe – proszę aby dzieci miały pomarańczową koszulkę;
  • 23.09.2020r. (środa) – „ Dzień gruszki” – proszę, aby w tym dniu były ubrane na żółto lub zielono;
  • 29.2020r. (wtorek) – „Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania” .