Menu Zamknij

Grupa I – MOTYLKI

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne na miesiąc październik.

  1. Idzie jesień… przez ogród i sad
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców i warzyw.
  • spożywanie owoców i warzyw; ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Patisony. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
  • Zabawa dydaktyczna Magiczne pudełko.
  • Zabawy dydaktyczne: Jaki to owoc? Tyle samo owoców. Ćwiczenie twórcze.
  • Zabawa badawcza Co warzywa mają w środku?
  • Praca plastyczna Przetwory na zimę
  • Działania praktyczne – Owocowe szaszłyki.

 

  1. Idzie jesień… do zwierząt
  • poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy na przykładzie jeża, wiewiórki, bociana.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie lub przeliczanie.
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Instrumenty perkusyjne uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Ptaki w parku. Rozmowa o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Słuchanie piosenki Zwierzęta jesienią. Zapoznanie z wyglądem grzechotki i sposobem gry na niej.
  • Zabawa dydaktyczna Porządki w spiżarni.
  • Zabawa z elementem celowania i liczenia – Wiewiórki i dziuple.
  • Zabawa plastyczna Pan jeżyk
  • Przyjaciele lasu – prezentacja multimedialna. Stworzenie Kodeksu przyjaciela lasu

 

III. Co z czego otrzymujemy

  • poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.), z wykorzystaniem filmu, internetu.
  • przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników.

Klasyfikowanie

  • dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Pieczemy chleb. Rozmowa kierowana na temat opowiadania. Rozmowa o tym, skąd mamy chleb. Słuchanie piosenki Jak powstaje chleb.
  • Dobieranie obrazków – Co do czego pasuje? Zabawa dydaktyczna z kostką do gry i ziarnami zbóż.
  • Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela na temat: Skąd się bierze wełna?
  • Wykonanie pracy plastycznej Owieczka.
  • Degustowanie różnego rodzaju pieczywa i produktów mlecznych.

 

  1. Idzie jesień… z deszczem

 

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
  • szanowanie wody, niemarnowanie jej.
  • naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów, w bezpośrednim z nimi kontakcie (budowanie babek z piasku, gniecenie papieru, lepienie bałwana itp.)
  • uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badaniu tonięcia i pływania ciał.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciel
  • słuchanie i rozpoznawanie odgłosów dochodzących z otoczenia
  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
  • słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • wyodrębnianie obiektów do liczenia; określanie ich ilości: dużo, mało.
  • malowanie palcami, dłonią, pędzlem.
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Kropelki. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
  • Zabawa dramowa Rozmowy kropelek
  • Słuchanie piosenki Jesienna szaruga. Nauka refrenu piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.
  • Zabawa dydaktyczna Parasolki i krople deszczu.
  • Zabawa Duży czy mały?
  • Ćwiczenia słuchowe Co to za dźwięk?
  • Praca plastyczna Żółte kalosze.
  • Badanie i opisywanie właściwości wody – Jaka jest woda?
  • Zabawa badawcza Co pływa, a co tonie?

 

Wiersz do nauki 

Wpadła gruszka do fartuszka

A za gruszką dwa jabłuszka,

A śliweczka spaść nie chciała,

Bo śliweczka niedojrzała.

 

 

Piosenka do nauki 

Gruszki, śliwki jabłka,

Ludzie je zjadają,

Słodkie i witamin

Wiele w sobie mają.

 

Ref. Witamina A, witamina C,

Są w owocach i warzywach

Każdy o tym wie.

 

Groszek ,pomidory i inne warzywa,

Zdrowe i dlatego często je spożywaj.

 

Zupa jarzynowa, przecier ogórkowy,

Jedz owoce i warzywa, będziesz zawsze zdrowy.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc wrzesień.

To jestem ja

– zapoznanie dzieci z pomieszczeniami przedszkolnymi

– poznanie wzajemne dzieci

– słuchanie opowiadania E. Stadtmuller „W naszym przedszkolu”.

– próby kolorowania dowolnego obrazka

– słuchanie piosenki „Wesoła zabawa”

– rozmowa na podstawie ilustracji „Bezpieczna zabawa”.

– zabawa muzyczno- ruchowa „Tańczące części ciała”.

– ilustrowanie ruchem piosenki Wesoła zabawa”.

– budowanie wieży z klocków

– wystukiwanie prostych rytmów

– zabawa dydaktyczna „Tajemniczy plecak”

– kolorowanie pierwszej litery swojego imienia

– ćwiczenie umiejętności ustawiania się w kole

Moja grupa

– zabawa tematyczna „Ubrania dla lalek”.

– dobieranie różnych części garderoby

– wysłuchanie opowiadania E.Stadtmuller „Dziewczęce spodnie”

– ćwiczenia słownikowe „Co to jest?”- nazywanie różnych części garderoby

– zabawa plastyczna „Jestem projektantem”- malowanie konturu skarpetki

– ćwiczenia spostrzegawczości „Czego tu nie ma?”

– zabawa manipulacyjna „Jaki to kolor?”

– wysłuchanie piosenki „Moje przedszkole”.

 -rozpoznawanie zapisu swojego imienia

– zabawa dydaktyczna „Jaką zabawkę mam na myśli?”

– zabawa klasyfikacyjna ze względu na przynależność do grupy przedmiotów „Nazwij zabawki”.

– „Nasz kodeks”- bezpieczne zabawy w Sali

– zabawa percepcyjna „Co to jest?”- rozpoznawanie zabawki po dotyku

– zabawa rozwijająca analizę i syntezę słuchową „Gdzie jest ten dźwięk?”

– zabawa ruchowa ze śpiewem „Idzie waż”.

 – zabawa dydaktyczna „Mój znaczek”

Moja droga do przedszkola”

– zabawa tematyczna „Ruch uliczny”

– ćwiczenia słuchu fonematycznego „Jaki to samochód?”

– ćwiczenia słownikowe „Kolorowe światła”.

– słuchanie opowiadania E,Stadtmuller „Pan Świetlik”.

– zapoznanie dzieci z numerem alarmowym 112

– układanie rymów z kolorów świateł

– rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po drogach

– zabawa dydaktyczna „Pierwsza pomoc”

– zabawa do piosenki „Na skrzyżowaniu”.

– loteryjka „Znaki przy drodze”.

– zabawa konstrukcyjna „Garaż dla samochodów”.

– układanie obrazka samochodu

– nazywanie różnych środków lokomocji

– Quiz dydaktyczny „Co już wiem na temat ruchu drogowego?”

– zabawa rozwijająca reakcję na sygnał dźwiękowy „Jedź, stój”

Idzie jesień przez las, park

– zabawa sensoryczna „Jesienne owoce”

– wysłuchanie opowiadania A.Widzowskiej „Kasztany”

– segregowanie liści według podanej cechy

– zabawa badawcza „Co jest w pudełku?”

– wysłuchanie piosenki „Jesień”

– zabawy utrwalające pojęcia „Mały, duży”.

– oglądanie ilustracji grzybów, dostrzeganie i kontynuowanie rytmu z grzybów

– rysowanie oburącz – rysujemy grzyby

-ćwiczenia analizy i syntezy „Z czego jest zrobiony ten ludzik?”

 

Piosenka do nauki

Maszeruję rano do przedszkola z mamą,

Śpiewa ptak, wiatr powiewa,

A ja głośno śpiewam.

 

Ref. Czas wesoło płynie w przedszkolnej drużynie,

Tu przyjaciół mam i nie jestem sam.

 

W drzwiach nas wita pani, mam laurkę dla niej,

W Sali już jest wesoło, wszyscy robią koło.

 

Znam magiczne słowa, proszę i przepraszam,

Powiem wam zawsze chętnie do przedszkola wracam.

 

 

 

NA MIESIĄC CZERWIEC

 

TYDZIEŃ I- Wszystkie dzieci są nasze.

  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji,
  • Współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych,
  • Słuchanie opowiadania Galicy „Wiercipiętek i Dzień Dziecka”- rozwijanie mowy,
  • „Dzieci z różnych stron świata”- zabawy przy piosence, różnicowanie melodii szybkiej i wolnej, poznanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie),
  • Utrwalanie różnych pojęć matematycznych poprzez zabawy i ćwiczenia- rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Dzieci lubią się bawić- wypowiadanie się na temat podobieństw między dziećmi, uczestniczenie w ćwiczeniach ruchowych,
  • „Obrazek z figur dla kolegi”- rozwijanie inwencji twórczej,
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania- tworzenie zbioru na podstawie jednej cechy- wielkości,
  • Opowiadanie nauczyciela na podstawie utworu J.A. Hockuby „O tym, jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela”- ocenianie postępowania bohaterów opowiadania.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Dzieci- do domu! Dzieci- na spacer!”,
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Budujemy dom”,
  • Zabawy ruchowe: Bawimy się wspólnie, Zabawki, Taniec figur.

 

TYDZIEŃ II- Na moim podwórku.

  • Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów: poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu- rozmawiania z obcymi ludźmi, odchodzenia z nimi, zbliżania się do nieznanych zwierząt, bezpieczne korzystanie  z urządzeń znajdujących się na placu zabaw,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Podwórko”- wypowiadanie się na temat swojego podwórka,
  • Ćwiczenia logopedyczne „Na placu przedszkolnym”- kształtowanie wymowy.
  • Zabawy na placu przedszkolnym- kształtowanie zwinności,
  • Bezpieczna jazda rowerem- wypowiadanie się na temat bezpiecznej jazdy rowerem na podstawie opowiadania G. Kasdepke „Rower wujka Leona”.
  • Czy powietrze jest czyste?- zachęcanie do badania przyrody.
  • Zabawy przy piosenkach poznanych w ciągu roku- umuzykalnianie dzieci.
  • Uwaga! Nieznajomy!- rozmowa na temat zachowanie się względem obcych.
  • Papierowy latawiec- wykonanie latawca z kolorowego kartonu techniką origami.
  • Zabawy ruchowe: Zabawy na podwórku, Ożywione zabawki, Uwaga- nieznajomy, Owady.

 

TYDZIEŃ III- Zbliżają się wakacje.

  • Rozwijanie poczucia przynależności narodowej- nazywanie największych rzek Polski, morza, gór i większych miast.
  • Oglądanie zdjęć, ilustracji, odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju.
  • Nad morzem- ćwiczenia twórcze,
  • Ćwiczenia logopedyczne „Statki”.
  • Rozwijanie sprawności manualnej, malowanie gór.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, uczestniczenie w ćwiczeniach fizycznych.
  • Babki z piasku- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie pięciu.
  • Zabawy przy piosence „Już wkrótce wakacje”- umuzykalnianie dzieci.
  • Wakacje, już będą wakacje- malowanie połączone z naklejaniem gotowych elementów.
  • Zwiedzamy Polskę- poznanie wybranych miejsc w Polsce na podstawie wierszy Śnieżkowskiej –Bielak .
  • Zabawy ruchowe: Wyruszamy na wakacje, Moja piłka robi tak, Nad morzem.

 

TYDZIEŃ IV- Bezpieczne wakacje.

  • Słuchanie wiersza A. Bober „Bezpieczne wakacje”, poruszenie tematyki bezpieczeństwa podczas wakacji, przypomnienie numerów alarmowych.
  • Wakacyjny pociąg- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Niebezpieczna kąpiel- historyjka obrazkowa uwzględniająca zasady bezpiecznej kąpieli.
  • Zabawa improwizowana ruchem „Jak spędzamy czas nad wodą?”.
  • Zapoznanie ze znakami zakazu kąpieli.
  • Zabawa dydaktyczna „Zasady bezpiecznych wakacji”.
  • Zabawa ruchowa „Pociągi”.
  • Wakacyjne rady- udzielenie dzieciom wakacyjnych rad dotyczących bezpieczeństwa.
  • Zabawa matematyczna „Pakujemy plecak”- rozwijanie umiejętności przeliczania przedmiotów, klasyfikowania względem wielkości i koloru.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU CZERWCU:

Piosenka pt. „ Już wkrótce wakacje”

  1. Już wkrótce wakacje i piękna pogoda,

wyjedźmy więc czym prędzej,

bo każdej chwili szkoda.

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal,

gdzie słońca złoty blask,

gdzie ptaków leśny chór

swym śpiewem wita nas.

 

  1. Żegnamy się z panią,

z Maciusiem i z Anią,

gotowi, spakowani,

dziś w drogę wyruszamy.

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…

 

III. Lecimy, jedziemy,

idziemy, płyniemy,

powietrzem, lądem, wodą,

by spotkać się z przyrodą.

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…

                                                            Wiersz pt. „Pożegnanie”

                                      Minął roczek szkolny, na wakacje nadszedł czas.

                                      Pożegnać przedszkole winien każdy z nas.

                                      Żegnamy was, misie i lalki w wózeczkach,

                                      samochody, książki, kredki w pudełeczkach.

                                      Żegnamy, żegnamy, na wakacje czas.

                                      A gdy się już skończą –

                                      wróci każdy z nas.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC MAJ

TYDZIEŃ I i II- Łąka wiosną.

 

  • Oglądanie kwitnących roślin, zwrócenie uwagi na ich piękno.
  • Poznanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek i ich pożyteczności dla przyrody i ludzi.
  • Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego.
  • Słuchanie wiersza S. Suchowej „Dmuchawce”- oglądanie mniszka lekarskiego, wypowiadanie się na temat łąki wiosną.
  • „Łąka wiosną”- malowanie kwiatów i owadów farbami, rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zabawy przy piosence „Żabki”- naśladowanie głosów żab i bocianów z różnymi emocjami i z różnym natężeniem, umuzykalnianie dzieci.
  • Historyjka obrazkowa „Gdzie jest motylek?- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
  • „Zielone żabki”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie pięciu.
  • „Ślimaki z plasteliny”- lepienie ślimaków z wałeczków plasteliny.
  • Słuchanie wiersza I. R. Salach „Łąka”-zachęcanie dzieci do odpowiadania na pytania całym zdaniem.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej, wykonanie ćwiczeń gimnastycznych z przyborami.
  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem fragmentu utworu M. Rimskiego- Korsakowa „Lot trzmiela”.
  • Zabawa ruchowa z elementami skoku „Skoki żab”.
  • Bezpośrednia obserwacja mieszkańców łąki.
  • Dowolny taniec przy piosence „Motylki”- rozwijanie poczucia rytmu.

TYDZIEŃ III- Wiosna na wsi.

  • Poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.
  • Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „O kotku, który szukał czarnego mleczka”, rozwijanie mowy.
  • Wykonanie „żółtej kaczuszki” jako formy przestrzennej z różnych materiałów.
  • Zabawy przy piosence „Kurka”- umuzykalnianie dzieci.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej „Gdzie jest kotek?”.
  • Zabawa dydaktyczna „Czyje to dziecko?”- poznawanie nazw młodych zwierząt z wiejskiego podwórka.
  • „Szukamy domów dla zwierząt”- stosowanie słów: kurnik, stajnia, obora.
  • Teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza A. Widzowskiej –Pasiak „Kogutek”.
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze : Co robi kotek?, Kaczki i kurki, Ptasi spacer, Wiejskie zwierzęta.

TYDZIEŃ IV- Moi rodzice.

  • Podawanie informacji na temat swojej rodziny: jak mają na imię mama, tata.
  • Zabawa dydaktyczna „Liczymy kwiaty dla mamy”-rozwijanie umiejętności liczenia.
  • „Portret mamy i taty”- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Zapach mamy”- wypowiadanie się na temat opowiadania.
  • Nauka piosenki „Kocham Cię, Ti Amo, Je T’aime”- akompaniowanie do piosenki na wybranych instrumentach muzycznych.
  • Wykonanie prezentów dla mamy i taty.
  • Rozmowa na temat swojej mamy, słuchanie wiersza J. Kulmowej „Mamy mamę”.
  • Nauka wierszy i piosenek na uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych, prezentowanie swoich umiejętności.
  • Zabawy ruchowe: Idziemy na spacer, Jadą goście, Co mogę robić z mamą i tatą?.

TYDZIEŃ V- Znamy różne zawody.

  • Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola.
  • Poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
  • „Jaki zawód wykonują te osoby?”- nazywanie wybranych zawodów.
  • Wycieczka do zakładu zegarmistrzowskiego- poznanie pracy zegarmistrza.
  • Słuchanie opowiadania A. Galicy „Bajeczka piekarska”- poznanie pracy piekarza.
  • Lepienie pieczywa z masy solnej.
  • Zabawy przy piosence „Mój tata jest strażakiem”- umuzykalnianie dzieci.
  • „O kim mowa?”- rozwiązywanie zagadek na temat różnych zawodów.
  • Zabawy ruchowe: Wykonuję różne zawody, Zmień woreczek, Odszukaj właściwą obręcz.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU MAJU

Piosenka pt. „Kocham Cię, Ti Amo, Je T’aime”

  1. Usiądź mamo przy mnie blisko
    I posłuchaj tych słów,
    Ty z pewnością znasz to wszystko,
    Jednak powiem to znów.Ref. Kocham Cię Ti Amo je taime
    I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
    Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
    Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.2. Popatrz mamo w moje oczy
    Ujrzysz w nich miłość mą.
    Nawet bardzo późno w nocy
    Śpiewać będę Ci to.

Ref. Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.

Wiersz pt. „Dwie połówki”

Mama, tata to mądre główki
Są jak jabłka dwie połówki
Tata w piłkę ze mną gra
Mama sto pomysłów ma.

Tata rower zreperuje
Mama siniak pocałuje
Tata zimą ciągnie sanki
Mama z kwiatów plecie wianki.

Mama, tata mądre główki
Są jak jabłka dwie połówki
Co za jabłko mówię wam
Jaki skarb ja w domu mam…

 

 

                    

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC KWIECIEŃ

 

Chciałbym być sportowcem

– słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Gimnastyka”

– wykonanie krążka do ćwiczeń

– zabawa relaksująca „W środku leży kamień”

– zabawa przy piosence „Chcę być sportowcem”

– „Kolorowe piłeczki”- ćwiczenia klasyfikacyjne

– „Moje zabawy na powietrzu”- malowanie scen realnych

– słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Słupek”

– zawody sportowe na placu przedszkolnym

 

Co się dzieje w kosmosie

– słuchanie opowiadania A.Onichimowskiej  „Zasypianka z ufoludkiem”

– ćwiczenia wizualizacyjne „Wyprawa na zieloną planetę”

– „Życie na zielonej planecie”- wykonanie rysunku zieloną kredką

– zabawy przy piosence „Chciałbym zostać kosmonautą”

– „Gwiazdy, gwiazdeczki”- ćwiczenia klasyfikacyjne

– „W kosmosie”- praca zbiorowa

– słuchanie opowiadania D. Wawiłow , N. Usenko „UFO”

 

Wielkanoc

– słuchanie wiersza D.Gellner „Wielkanocne kolory”

– inscenizowanie utworu T.Fiutowskiej „Awantura o jajko”

– „Kartka wielkanocna”- wykonanie z różnych elementów dekoracyjnych kartki wielkanocnej

– ćwiczenia w liczeniu „Na wiejskim podwórku

– zabawy przy piosence „Wielkanocny koszyczek”

– kolorowanie rysunków jajek

– rysowanie wzorów po śladzie na konturze jajka

– historyjka obrazkowa „ Wielkanocna niespodzianka”

– „Kury i kurczątka”- ćwiczenia ortofoniczne

 

Dbamy o przyrodę

– słuchanie opowiadania H. Koszutskiej „Drzewko Maciusia”

– opowieść relaksacyjna „Zając, który nie ma domu”

– „Piękny świat roślin”- malowanie palcami

– zabawy przy piosence „Dbajmy o przyrodę”

– „Jaka piękna jest przyroda”- liczenie w zakresie pięciu

– wykonanie owadów z materiałów odpadowych

– słuchanie fragmentu wiersza J. Kasperkowiak „Mali strażnicy przyrody

 

Piosenka do nauki

Wśród kolorowych jajek baranek biały śpi,

Przytulił się do baziek, Wielkanoc mu się śni.

 

Ref. La li, la, la, li, la, li, li ,la

Wielkanoc mu się śni.

 

Cukrowe ma futerko, cukrowe nóżki ma,

Cukrowym małym dzwonkiem cukrowe piosnki gra.

 

Ref. La li, la, la, li, la, li, li ,la

Cukrowe piosnki gra.

 

A obok mały zając wystawił uszka swe,

Wygląda, nasłuchuje, Wielkanoc zbliża się.

 

Ref. La li, la, la, li, la, li, li ,la

Wielkanoc zbliża się.

 

Jest cały z czekolady, ubranko srebrne lśni,

Położył się w koszyczku, Wielkanoc mu się śni.

 

Ref. La li, la, la, li, la, li, li ,la

Wielkanoc mu się śni.

 

Wiersz do nauki J.Koczanowskiej „Gimnastyka”.

 

Gimnastyka to zabawa,

Ale także ważna sprawa,

Bo to sposób jest jedyny,

Żeby silnym być i zwinnym.

 

Skłony, skoki i przysiady,

Trzeba ćwiczyć- nie ma rady!

To dla zdrowia i urody

Niezawodne są metody.

 

              

    

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC MARZEC

 

 TYDZIEŃ I – Chciałbym być aktorem.

 

  • Oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu, przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas oglądania przedstawienia,
  • Słuchanie wiersza M. Bartkowicza „Teatr lalek”- rozwijanie mowy,
  • Teatrzyk cieni na podstawie utworu T. Fiutowskiej „Przedwiośnie w lesie”,
  • Zabawy przy piosence „Zielona wiosna”- umuzykalnianie dzieci,
  • Wykonanie korony dla króla lub królowej- rozwijanie sprawności manualnej,
  • Ćwiczenia artykulacyjne- różnicowanie dźwięków s-sz,
  • Balonowe głowy- ćwiczenia w dodawaniu,
  • Przygotowanie przedstawienia przez dzieci, wykonanie kukiełek,
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe: Nastroje misia, Sz czy s?,
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze: Jestem…, Rycerze i smoki.

TYDZIEŃ II- Jestem Polakiem i Europejczykiem.

  • Poznawanie swojej miejscowości- spacer po Kołobrzegu,
  • Podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola,
  • Słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Przygoda z małpką”- zachęcanie                  do tworzenia dłuższych wypowiedzi na określony temat,
  • Podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu,
  • Rozmowa na temat : „jaka piękna jest Polska” na podstawie przedstawionych zdjęć,
  • Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Wars i Sawa”- rozwijanie mowy,
  • Zabawy przy piosence „O warszawskiej syrence”- reagowanie na zmiany rejestrów w muzyce,
  • „Widokówki z Polski”- ćwiczenia klasyfikacyjne,
  • Zabawa dydaktyczna „Lecimy za granicę”,
  • Zabawy ruchowe: Podróżujemy po naszej miejscowości, Polska, Płyniemy statkiem po morzu, Rób to co ja.

TYDZIEŃ III- Nadeszła wiosna.

  • Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach,
  • Słuchanie wiersz D. Gellnerowej „Idzie wiosna”- rozwijanie mowy,
  • Nauka piosenki „Zielona wiosna”- umuzykalnianie dzieci,
  • Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Szukamy wiosny”,
  • „W marcu jak w garncu”- rozmowa na temat warunków atmosferycznych panujących w marcu,
  • „Marcowa pogoda”- przeliczanie w zakresie pięciu,
  • Nadeszła wiosna – ćwiczenia grafomotoryczne połączone z rozwijaniem mowy,
  • W poszukiwaniu wiosny – spacer do parku z Marzanną, pożegnanie się z zimą.
  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała: Kwiatek rośnie,
  • Zabawa ruchowa: Wiaterek, wiatr, wichura,
  • Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej: Chmura i krople deszczu.

TYDZIEŃ IV- Chciałbym być muzykiem.

  • Nauka piosenki „Orkiestra” fragmentami, metodą ze słuchu, zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenki,
  • Słuchanie opowiadania „O trębaczu z wieży mariackiej”-rozwijanie mowy,
  • Poznanie wyglądu instrumentów perkusyjnych i sposobu gry na nich,
  • Wykonanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów,
  • Zabawa dydaktyczna „Gdzie są instrumenty”- rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • Ilustrowanie nastroju fragmentu utworu Nokturn b-moll numer 1.1- F. Chopina- rozwijanie aktywności twórczej,
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków,
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe: Tatarzy, Za tamburynem,
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Instrumenty”.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.                                  Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU MARCU:

Piosenka pt. „Zielona wiosna”

  1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały i coś do ucha sobie szeptały.

Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

  1. Przyleciał bociek, usiadł na płocie i do drugiego boćka klekoce.

Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

III. Wszystko usłyszał mały wróbelek i przetłumaczył na ptasie trele.

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

wiosna, wiosna jest już wśród nas.

Wiersz ,, Wiosna Tuż  tuż”

Wiosna, wiosna już tuż, tuż,

Płaszcz słomiany spada z róż,

Pączki ma już każdy krzak,

To jest wiosny pierwszy znak,

Drugi znak- zielony liść,

Na wycieczkę czas już iść,

Biegać łąką ile tchu, szukać wiosny tam i tu.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC Luty

 

 Ferie zimowe w przedszkolu. ( 2- tygodnie)

  • Nawiązywanie spontanicznych kontaktów z rówieśnikami z grupy „Zajączki” – wspólne zabawy integracyjne ułatwiające zacieśnianie więzi koleżeńskich w grupach.
  • Obserwowanie i opisywanie zimowego krajobrazu podczas spacerów po ogrodzie, ale także podczas oglądania książeczek i czasopism dziecięcych                o tematyce zimowej.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie różnorodnych prac plastycznych.
  • Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej i koncentracji uwagi. Wsłuchiwanie się w odgło­sy zimy.
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przestrzennej: układanie kompozycji      z białych elementów, konstruowanie lodowego zamku dla pani Zimy.
  • Rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które znajdują się w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorka, gil, wróbel, wrona, sroka). Rozmowy nt. dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
  • Rozwijanie mowy: wypowiadanie się na temat przedstawionych sytuacji, dzielenie się spostrzeżeniami na temat charakterystycznych cech zimowego krajobrazu.
  • Słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na ich temat.
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie myślenia                                    i spostrzegawczości: (układanki – sześcienne klocki, obrazki po­cięte na kilka części, puzzle).
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych: klasyfikowanie, przeliczanie elementów, posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie miejsca na kartce i w przestrzeni, posługując się pojęciami: w, na, pod, za.
  • Śpiewanie poznanych wcześniej piosenek – zabawy przy nich (przedstawianie ich  za pomocą improwizacji ruchowych).
  • Zwracanie uwagi na konieczność odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody, utrwalanie wiedzy o elementach garderoby przydatnej na zimowe wyprawy.
  • Nabieranie przekonania, że zima wcale nie jest taka zła. Uczestniczenie w zabawach związanych z zimą w sali, na świeżym powietrzu i na śniegu – wspólne lepienie bałwana. Zwracanie szczególnej uwagi, na zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa.

TYDZIEŃ I – Jestem samodzielny w kuchni.

 

  • Zapoznanie z kuchnią- miejscem przygotowywania posiłków;
  • Zwiedzanie przedszkolnej kuchni i rozmawianie z paniami kucharkami;
  • Zachęcanie do spożywania zdrowej żywności;
  • Zachęcanie do samodzielnego przygotowywania prostych posiłków oraz pomagania rodzicom w kuchni,
  • Ćwiczenia artykulacyjne- różnicowanie głosek k-g,
  • Zabawa dydaktyczna „Podwieczorek dla lalek”-rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Zabawa przy piosence „Kiedy się nudzę”- umuzykalnianie dzieci,
  • „W kuchni”- ćwiczenia słuchowo- ruchowo- graficzne,
  • Rozwijanie sprawności rąk-wycinanie prostych kształtów,
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze: Jestem kucharzem, Gotujemy zupę, Wesoło- smutno.

 

 

TYDZIEŃ II– W krainie baśni.

  • Nabywanie nawyku dbania o książki, szanowania ich,
  • Wzbudzanie zainteresowania literaturą- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów,
  • Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Obudzona królewna”- rozwijanie mowy,
  • „Moja ulubiona postać bajkowa”- rozwijanie sprawności manualnej,
  • Umuzykalnianie dzieci przy piosence „O szewczyku Dratewce”,
  • „Baśniowe zamki”- ćwiczenia w liczeniu,
  • Inscenizacja ruchowa wiersza „Wielka wyprawa” H. Ożogowskiej,
  • Rozwijanie percepcji słuchowej, dzielenie słów na sylaby „Postacie z bajek”,
  • Zabawy orientacyjno- porządkowe: Krasnoludki i wielkoludy, Groźny smok,
  • Zabawa ruchowa połączona z liczeniem „Duch w zamku”,
  • Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”.

TYDZIEŃ III- Chcę być matematykiem.

  • Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • Łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej np. barwy, wielkości, kształtu,
  • Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Chcę być matematykiem”- zachęcanie dzieci do wypowiadania się całym zdaniem,
  • „Co do siebie pasuje”- utrwalenie pojęcia para,
  • „Obrazek z figur”- układanie dowolnych kompozycji z figur geometrycznych,
  • „Kolorowe domy”- rozwijanie umiejętności liczenia,
  • „Co jest dalej, co jest bliżej”- rozwijanie umiejętności mierzenia.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.                                    Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

 

UWAGA!

Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.                Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję.

 

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU LUTYM:

PIOSENKA „Szewczyk Dratewka”

                                                 Bardzo dawno temu

                                                 w prastarym Krakowie

                                                 mieszkał sobie Szewc Dratewka

                                                 o Którym opowiem

                                 Był on bardzo dzielny

                                 a więc wkrótce go poznało

                                 miasto prawie całe

                                 byłoby jak w raju

                                 gdyby nie godzina

                                 smok wawelski, który rykiem

                                 dzień każdy zaczyna

                                 wielu było śmiałków

                                 co go zgładzić chciało

                                 bardzo wszyscy się starali

                                 lecz się nie udało

                                 widząc szewc Dratewka

                                 twarze przerażone

                                 zaszył w skórach dwóch owieczek

                                 węgle rozżarzone

                                 co się później działo

                                  dobrze wszyscy wiecie

                                  od tej pory groźnych smoków

                                  nie ma już na świecie.

 

Wiersz pt. „Kuchareczka”

Kuchareczka mała ciasto ucierała,

ugniatała, wałkowała

i ciasteczka wycinała.

 

Wiersz I. Suchorzewskiej „Bolą ząbki na gołąbki…”

– Bolą ząbki na gołąbki,

a na ciasto jakoś nie!

Brzuszek wcale nie chce klusek,

lecz deseru chce!

– W gardle boli mnie gruczołek,

kiedy patrzę na rosołek,

i nie mogę jeść!

Nie chcę, Babciu, nawet wody,

tylko waniliowe lody.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC STYCZEŃ 

 TYDZIEŃ I i II – Zwierzęta są głodne.

 

  • Słuchanie wiersza I.Suchorzewskiej „Domek dla ptaków”-rozmowa na temat dokarmiania zwierząt w trudnych zimowych sytuacjach.
  • Zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami np. ptakami.
  • Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik (sikorka, gil, wróbel, jemiołuszka).
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie karmnika dla ptaków.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia „Ile jest wróbli?”.
  • Zabawy przy piosence „Głodny wróbelek”- umuzykalnianie dzieci.
  • Rozwijanie mowy- słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków”.
  • Zabawy muzyczno-ruchowe :Wróbelki, Kot i wróble.

 

TYDZIEŃ III– Zimowe zabawy.

  • Poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu na podstawie ilustracji.
  • Zabawy na śniegu, na placu przedszkolnym- rozwijanie tężyzny fizycznej, hartowanie się.
  • Słuchanie wiersza W. Zechentera „Zima”- zachęcanie dzieci do tworzenia dłuższych wypowiedzi na temat zabaw zimowych.
  • „Śniegowy bałwanek”- wykonanie bałwanka z płatków kosmetycznych.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych- nauka piosenki „Zimo kochana”.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania- „Kolorowe nakrętki”.
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Jeżdżę na nartach”.

TYDZIEŃ IV-  Babcia i dziadek.

  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Pytanie zadał Olek babci”- wypowiadanie się na temat swojej babci.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie prezentu dla babci i dziadka.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych- nauka piosenki „Kochanej babci”.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej „Odłóż zabawkę”- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze: Pomagamy babci, Zabawki.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU STYCZNIU:

Wiersz pt.: „Ile gwiazd”

Ile gwiazd na niebie lśni

Tyle przynieś Nowy Roku

Naszym drogim Babciom, Dziadkom

Jasnych i szczęśliwych dni.

Nowy Roku dużo zdrowia

I pociechy z wnuków daj

By w radości i bez smutków

Każdy dzień się zmieniał w raj.

Piosenka „Kochanej babci”

I. Kochanej babci w naszej piosence  

życzymy stu lat, a nawet więcej,

w szczęściu i zdrowiu tak wielu dni

życzymy dzisiaj, babuniu, ci,

życzymy dzisiaj, babuniu, ci.

II. Nie wiesz, jak bardzo ciebie kochamy,

ty jesteś mamą najdroższej mamy,

w szczęściu i zdrowiu tak wielu dni…

III. W ostatniej zwrotce znów zaśpiewamy,

żyj, babciu, sto lat, tak cię kochamy,

w szczęściu i zdrowiu tak wielu dni…

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

 TYDZIEŃ I – Domowi ulubieńcy

 

  • Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt  u weterynarza, zapewnianie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer.
  • Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.
  • Słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej „Pimpuś”- rozwijanie mowy.
  • Zabawy przy piosence „O zwierzętach domowych”.
  • Przed siebie, za siebie, w bok – ćwiczenia i zabawy w prawidłowym określaniu kierunków.
  • Zabawy ruchowo-naśladowcze: Jak Pimpuś, Kotki, Myszka, Jestem zwierzątkiem.
  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Pieski na spacer – pieski do budy”
  • Spotkanie z Świętym Mikołajem- uczestniczenie w obrzędach tradycji Mikołajkowych.

 

 TYDZIEŃ II – To już zima.

 

  • Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gawronek poznaje zimę”- zapoznanie                   z oznakami nowej pory roku- zimy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie „Śniegowego bałwanka”,
  • Zabawy przy piosence „Zima biała”- umuzykalnianie dzieci,
  • „Cztery bałwanki”- przeliczanie w zakresie czterech.
  • Zapoznanie z wierszem I. Suchorzewskiej „Zimowa piosenka”- rozwijanie mowy.
  • Zabawa ruchowa „Bałwanki”.
  • Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu,
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Pada śnieg”.

 

TYDZIEŃ III i IV- Święta tuż-tuż.

 

  • Rozmowa na temat tradycji świątecznych na podstawie ilustracji- wdrażanie dzieci do wypowiadania się na podany temat,
  • Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Wesoła choinka” – ilustracja ruchowa wiersza,
  • Rozwijanie umiejętności wycinania, wykonanie pracy plastycznej „Choinka”,
  • Zabawy przy piosence „Pod zieloną choineczką”- rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • „Kolorowe bombki”- dostrzeganie rytmu i kontynuowanie go.
  • Rozmowa na temat „Skąd mamy choinki?”- na podstawie wiersza J.Koczanowskiej „Choinka”.
  • Zabawa rytmiczno- ruchowa „Choinka”.
  • Przygotowanie świątecznego wystroju sali i kącika, wspólne ubieranie choinki;
  • Przygotowanie występu dla rodziców o tematyce świątecznej,, Jasełka”;
  • Recytacja wierszy, śpiewanie piosenek i kolęd;
  • Wypiek i dekorowanie świątecznych ciasteczek;
  • Zabawa twórcza- kolorowanie i wyklejanie sylwety bombki.

 

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych. Prosimy                               o zapewnienie ubranek na zmianę w szatni.

Codziennie o godz. 8:30 prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne rozwijające narządy mowy.

UWAGA!

6.12.2018 r. (czwartek) odwiedzi nas Mikołaj (proszę, aby dzieci przyniosły czapkę Mikołaja),

– Zachęcam rodziców do czynnego udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.                Tym, którzy poświęcili dzieciom czas i już wzięli udział serdecznie dziękuję.

 

PIOSENKA I WIERSZ DO NAUKI W MIESIĄCU GRUDNIU:

 

Piosenka pt.: „Choinka”

 

  1. Stała pod śniegiem panna zielona

Nikt prócz zająca nie kochał jej

Nadeszły święta i przyszła do nas

Pachnący gościu ,prosimy wejdź!

 

Ref. Choinko piękna jak las,

Choinko zostań wśród nas! 2x

 

  1. Jak długo zechcesz, z nami pozostań,

niech pachnie tobą domowy kąt.

Wieszając jabłka na twych gałązkach

życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

 

 Ref. Choinko…

 

 

                                                      Wiersz  I. Salach „Choineczka”

 

                                                        Choineczka mała

                                                        w lesie sobie stała.

                                                       Wiatr ją lulał do snu,

                                                       więc się kołysała.

 

                                                       Przywieźli ją ludzie

                                                       po zmarzniętej grudzie.

                                                      Teraz cieszy dzieci.

                                                      Widzicie, jak świeci?

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LISTOPAD

 

TYDZIEŃ I  – Pada deszcz.

 

  • Zapoznanie z oznakami późnej jesieni na podstawie wiersza I. Suchorzewskiej „Słota”,
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wyklejanie rysunku parasola gotowymi elementami,
  • Nauka piosenki „Listopadzie”- umuzykalnianie dzieci,
  • Ćwiczenia w liczeniu „Krople deszczu”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech,
  • Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Rozmarzone kalosze”, zachęcanie dzieci do tworzenia dłuższych wypowiedzi, rozwijanie mowy,
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Marsz kaloszowy”.

 

TYDZIEŃ II  – Nasza Ojczyzna

 

  • Wysłuchanie legendy o smoku Wawelskim. Rozmowa na temat legendy, słuchanie ciekawostek na temat Krakowa, oglądanie ilustracji.

          

  • Nauka kroku podstawowego Krakowiaka,

 

  • Słuchanie wiersza ,,Barwy ojczyste” cz. Janczarskiego. Rozmowa na temat wiersza, wyjaśnienie znaczenia kolorystyki barw na fladze,
  • Wykonanie pracy plastycznej: ,,Flaga Polski”, malowanie farbami,
  • Wykonanie pracy plastycznej ,,Godło Polski”. Malowanie dłoni farbą, i odbijanie na kartce papieru, rozwijanie sprawności manualnej
  • Słuchanie wiersza ,,Kto ty jesteś, Polak mały”. Rozmowa na temat wiersza, Symbolów narodowych.
  • Słuchanie Hymnu Polski, nauka hymnu metodą ze słuchu.
  • Zabawy i ćwiczenia percepcji wzrokowej składanie w całość obrazka flagi Polski.

 

TYDZIEŃ II – Dbamy o nasze zdrowie.

  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w przyrodzie w danej porze roku,
  • Dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie  i zabawie na świeżym powietrzu,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Katar”- zachęcanie do używania chusteczek podczas kataru.
  • Rozwiązywanie zagadek o środkach czystości i przyborach służących do mycia- rozwijanie mowy i myślenia.
  • Wycieczka do apteki- poznanie zawodu farmaceuty.
  • Zabawy przy piosence „O zdrowiu”- umuzykalnianie dzieci.
  • Zabawy ruchowe: „Katar”, „Hop! Bęc!”.
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Myjemy się”.
  • „Kolorowe serwetki” – wycinanie serwetek z kolorowego papieru, ćwiczenia w wycinaniu.
  • „Zabawy z misiem” – układanie zabawki względem siebie, rozwijanie orientacji przestrzennej, stosowanie słów: na, pod, za, w, przed.

TYDZIEŃ III- Tutaj rosły paprocie.

  • Poznanie historii powstawania węgla kamiennego; jego właściwości na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Paprocie tutaj rosły”.
  • Zapoznanie dzieci ze zwierzętami prehistorycznymi- dinozaurami, poznanie nazw wybranych dinozaurów.
  • „Wagoniki z węglem” – wycinanie elementów z kolorowego papieru i przyklejanie na kartce.
  • Szeregowanie zabawek według wielkości „Mała, większa, największa”.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Dinozaury”.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych – śpiewanie piosenki „Smoko loko”.

TYDZIEŃ IV – Urządzenia elektryczne.

  • Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego,
  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Żelazko”.
  • Ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe artykułowanie głoski sz.
  • Słuchanie piosenki „Urządzenia domowe”, umuzykalnianie dzieci, reagowanie na zmianę dynamiki.
  • „Pełna lodówka” – liczenie w zakresie czterech.
  • „Kolorowy abażur” – wypełnianie rysunku lampy kuleczkami bibuły.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa „Tańcz ze mną”.
  • Zabawa ruchowa „Zrośnięte bliźniaki”.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zapamiętaj swoją parę”.

TYDZIEŃ V – Dbamy o nasze zdrowie.

  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w przyrodzie w danej porze roku,
  • Dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie  i zabawie na świeżym powietrzu,
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Katar”- zachęcanie do używania chusteczek podczas kataru.
  • Rozwiązywanie zagadek o środkach czystości i przyborach służących do mycia- rozwijanie mowy i myślenia.
  • Wycieczka do apteki- poznanie zawodu farmaceuty.
  • Zabawy przy piosence „O zdrowiu”- umuzykalnianie dzieci.
  • Zabawy ruchowe: „Katar”, „Hop! Bęc!”.
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Myjemy się”.
  • „Kolorowe serwetki” – wycinanie serwetek z kolorowego papieru, ćwiczenia w wycinaniu.
  • „Zabawy z misiem” – układanie zabawki względem siebie, rozwijanie orientacji przestrzennej, stosowanie słów: na, pod, za, w, przed.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

Codziennie o godz. 8:30  prowadzone będą ćwiczenia i zabawy logopedyczne rozwijające narządy mowy.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPADZIE

 

                                           Piosenka do nauki pt. „Listopadzie”

 

  1. Listopadzie, listopadzie, pospadały liście z drzew.

Co się stało? Co się stało? Nawet ptaków umilkł śpiew.

Ref.: Zła pogoda, wieje wiatr, szare chmury niesie,

z nieba pada deszcz i grad, strąca liście w lesie.

  1. Listopadzie, listopadzie, coraz trudniej rano wstać.

Bo gdy ciemno za oknami, każdy chciałby dłużej spać.

Ref.: Zła pogoda, wieje wiatr…

                                                Wiersz do nauki pt. „ Pada deszcz”

 

Pada, pada deszcz,
do przedszkola śpiesz się, śpiesz.

Masz parasol, masz kalosze,
pelerynę załóż proszę.

Do przedszkola śpiesz się, śpiesz,
śpiesz się, śpiesz.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

  

TYDZIEŃ I  – Jesień w sadzie.

  • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
  • Zapoznanie z drzewami owocowymi, wyjaśnienie znaczenia słowa: sad.
  • Słuchanie opowiadania M. Kowalewskiej „Sąsiedzi”- zachęcanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi.
  • „Kolorowe jabłuszko”- wypełnianie sylwety jabłka kuleczkami plasteliny- rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zabawy przy piosence „ Jesień w sadzie i ogrodzie”-kształtowanie poczucia rytmu.
  • „Liczymy owoce”- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech.
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Zrywamy owoce”.
  • Zabawa dydaktyczna „Owoce egzotyczne”- poznawanie wybranych owoców egzotycznych.

 

TYDZIEŃ II – Jesień w ogrodzie.

  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
  • Słuchanie wiersza S. Grabowskiego „Dary jesieni”- rozwijanie mowy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wydzieranka z kolorowego papieru „Ulubione warzywa”.
  • Umuzykalnianie dzieci- słuchanie piosenki „Czerwony pomidorek”.
  • „Długi, krótki”- porównywanie długości pasków.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Zbieramy ziemniaki”.
  • Zabawy muzyczno- ruchowe „Tańcz ze mną”, „Labada”.
  • „Co można zrobić z ziemniaka?”- zachęcanie do wypowiadania się na określony temat.

 

TYDZIEŃ III- O sobie samym.

  • Określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu.
  • Zabawy imionami- przygotowanie do czytania.
  • Wskazywanie części ciała i nazywanie ich.
  • Zabawy pod hasłem „Znam nazwy części ciała”- rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Umuzykalnianie dzieci- zabawy przy piosence „O charakterach”.
  • „Moja twarz”- ćwiczenia plastyczne, staranne wykonanie pracy.
  • Zabawa ruchowa „Chodzimy i dotykamy”.
  • Słuchanie opowiadania E. Kaniewskiej „Szuflada”- rozwijanie mowy.

 

 

TYDZIEŃ IV – Moje zmysły.

  • Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
  • Wyjaśnienie roli zmysłów w życiu człowieka.
  • „Miękkie czy twarde?”- rozwijanie zmysłu dotyku, wykonanie kompozycji z materiałów o różnych fakturach.
  • Zabawy przy piosence „O zmysłach”- reagowanie ruchem na wolną i szybką melodię.
  • „Wszystko ma kolory”- ćwiczenia w utrwalaniu nazw kolorów.
  • „Ładne i brzydkie zapachy”- ćwiczenia rozwijające zmysł węchu.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Kolory oczu”.

 

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

 

                                              Wiersz pt.: „Smaczne śliwki i jabłuszka”

                                                           Smaczne śliwki i jabłuszka

                                                           wędrują z buzi do brzuszka.

                                                           Smaczne są i bardzo zdrowe

                                                           gruszki jabłka surowe.

                                                           Jedzą je Zosia i Witek,

                                                           ale tylko te umyte.

 

Piosenka pt. „ Małe czerwone jabłuszko”.

 

  1. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
    Ref. Za rączki się trzymają
    i w koło obracają        (x2)
  2. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. Jabłuszko podskakuje
    a gruszka przytupuje   (x2)
  3. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. W rączki klaszcze jabłuszko
    razem z dojrzałą gruszką  (x2)

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I  – W przedszkolu.

  • Tworzenie warunków do adaptacji dzieci i poznania przedszkola;
  • Zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu i poznanie pomieszczeń przedszkola;
  • Zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem swojej sali, omówienie sposobu korzystania z niej;
  • Ustalenie porządku dnia w przedszkolu;
  • Przestrzeganie ustalonych umów i zasad  w grupie, uświadamianie dziecku, że jest częścią grupy – rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi oraz podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • Opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących                        w przedszkolu;
  • Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Jestem sobie przedszkolaczek”.
  • Rozpoznawanie znaczków rozpoznawczych, wyjaśnienie do czego służą;  
  • Rozwijanie poczucia rytmu, ilustrowanie piosenki ruchem;
  • Wdrażanie do uważnego słuchania i wypowiadania się na temat – słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Złość”.

TYDZIEŃ II – Droga do przedszkola.

  • Inscenizacja utworu D. Gellner „Światła sygnalizatora”- zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię;
  • Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze „Jakie to pojazdy?”- poznanie różnych środków lokomocji;
  • Zabawa matematyczna „Kolorowe paski”- porównywanie liczebności zbiorów.
  • Wycieczka na skrzyżowanie- prawidłowe poruszanie się w ruchu ulicznym;
  • Zabawy przy piosence „Taniec pajacyka z misiem”- umuzykalnianie dzieci.

 

TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień.

  • Zapoznanie z nadchodzącą porą roku, rozpoznawanie i nazywanie przedstawionej pory roku – jesień;
  • Wprowadzenie w świat podstawowych symboli charakterystycznych dla jesieni;
  • Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku (kolor, smak, zapach);
  • Słuchanie wiersza T. Śliwiaka „Idzie jesień” , rozwijanie mowy.
  • Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie i dominującą kolorystkę;
  • Rozwijanie poczucia rytmu, ilustrowanie piosenki ruchem;
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami popularnych grzybów rosnących w lasach, segregowanie sylwet grzybów.

TYDZIEŃ IV – Co robią zwierzęta jesienią?

  • Słuchanie wiersza M. Czerkawskiej „Jesienna rozmowa”- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących w lesie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej- wykonanie pracy plastycznej „Wiewiórka”,
  • Zabawy przy piosence „Jesienne zapasy”- umuzykalnianie dzieci.
  • Poznanie jesiennych zwyczajów jeży na podstawie opowiadania H. Bechlerowej „Kolczatek”.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech „Liczymy zapasy”.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

05.09.2018 r. (czwartek) o godz. 15:30 – Zebranie organizacyjne dla rodziców

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

 

Piosenka pt.: „Zbieramy grzyby”

  1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.

Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

Ref. Kurki, rydze i maślaki,

borowiki i kozaki

pozbieramy dziś. (bis)

  1. Muchomora ominiemy z daleka.

Niech muchomor na złe muchy tu czeka.

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

  1. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.

Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

Ref. Kurki, rydze i maślaki…

 

 

                                                     Wiersz „Kolczasty jeżyk” D. Gellner
                                                                   To jest jeżyk.
                                                                   Mały jeżyk.
                                                                   Jeżyk z kolców ma kołnierzyk.
                                                                   Z kolców płaszczyk,
                                                                   z kolców szalik,
                                                                    tylko nosek jak koralik.