ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC CZERWIEC                                                                           

Tydzień I „Na naszym podwórku”

 

  • Rysowanie planu wymarzonego po­dwórka.
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki „ Nasze podwórko”
  • Zabawy przy piosen­ce „Nasze podwórko. „
  • Ćwiczenia z figura­mi.
  • Wspólna zabawa na pobliskim placu zabaw.
  • Słuchanie opowia­dania S. Karaszew­skiego „Zabawy na podwórku. „
  • Marzenia dzieci – ćwiczenia w mówie­niu.
  • Historyjka obrazko­wa” Nie wolno! „
  • Ćwiczenia wokalne. Śpiewanie przez dzieci tekstu na wymyślone przez nie melodie.
  • Zabawa ruchowo­-naśladowcza Zaba­wy na podwórku
  • Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania w parach – „Pomniki.”
  • Ćwiczenia gimnastyczne
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień II Poznajemy różne zawody

  • Słuchanie wiersza J. Tuwima „Wszyscy dla wszystkich.”
  • Zabawa dydaktyczna „Czy każdy trafił do swojego miejsca pracy?”
  • Zabawa ruchowa rozwijająca poczucie rytmu – „Akompaniament dla naszej pani”
  • Zabawa rozwijająca prawidłową artykulację głosek: sz, cz, ż, r – „Daj fant”
  • Rozwiązywanie zagadek słownych, rozpoznawanie zawodów na podstawie słownych opisów
  • Rozmowa na temat obrazka „W pracowni krawieckiej”
  • Teatrzyk sylwet na podstawie utworu J. Porazińskiej „Jak szukano igiełki Hani „(ilustrowany sylwetami).”
  • Ćwiczenia klasyfikacyjne, „Czego potrzebuje w pracy krawcowa?”
  • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat obrazka „W ogrodzie”
  • Zabawa, „Jakie kwiaty wyhodował ogrodnik?”
  • Historyjka obrazkowa „Jak powstaje chleb”
  • Rozmowa na temat zawodów, jakie dzieci chciałyby wykonywać w przyszłości.
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki” Kwiatowa wróżka”
  • Zapoznanie z monetami o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł, i banknotem o nominale 10 zł.
  • Rozmowa na temat banku
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń

 

Tydzień III „Nadszedł czas wakacji”

 

  • Słuchanie i omówienie opowiadania S. Karaszewskiego „Wakacyjne plany.”
  • Poznawanie właściwości piasku
  • Poznawanie właściwości gliny.
  • Określanie zastosowania piasku i gliny
  • Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje
  • Wypowiedzi dzieci na temat: „Gdzie można spędzić wakacje?”
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Statki na morzu”
  • Wspominamy rok w przedszkolu – ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.
  • „Nadszedł czas pożegnania” – montaż słowno-muzyczny na zakończenie roku szkolnego.
  • Wspólny śpiew piosenki „Lato na wakacjach „
  • Pożegnanie dzieci przez dyrektora, panie z grupy. Wręczenie im dyplomów i drobnych upo­minków wykonanych przez młodszych kolegów.

 

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W CZERWCU.

             

WIERSZ

  1. A. Widzowskiej Pożegnanie przedszkola.

 

Lato się śmieje, czas na wakacje!

Pa, pa, zabawki! Żegnaj, przedszkole!

Zawsze będziemy o was pamiętać,

stawiając krzywe literki w szkole.

Starszak potrafi:

budować wieże,

rozpoznać w książkach najdziksze zwierzę,

układać puzzle,

kroić warzywa,

wie, że się pokłuć można w pokrzywach.

Zna pory roku,

kierunki świata,

wie, że na miotle nie da się latać,

sam się ubiera,

buty sznuruje,

mówi: „przepraszam, proszę, dziękuję”.

Umie zadzwonić

na pogotowie,

wie, że się nie da chodzić na głowie,

zasady ruchu

zna doskonale

i po ulicy nie biega wcale.

Lubi teatrzyk,

śpiewa piosenki,

wie, czym się różni słoń od sarenki,

pieluch nie nosi

ani śliniaka.

To są zalety ucznia starszaka.

Kwiatek dla pani. Cmok dla maluchów.

Trochę nam smutno… Pa, pa, przedszkole!

Lecz czy będziemy mogli tu wrócić,

gdy nam się znudzi w tej nowej szkole…?

 

 

Piosnka

 „Żegnamy dziś przedszkole „

 

I.Tak niedawno przyszły dzieci do przedszkola,

jednak to już pożegnania dzisiaj pora.

Czas pożegnać lalki, misie i pajace,

czeka na nas szkoła.

Ref.: Dziś żegnamy się, choć tak smutno nam,

lecz przed nami nowy etap życia,

szkoła woła nas.

Zabierzemy stąd dobrych wspomnień moc.

Gdy będziemy tęsknić za przedszkolem,

odwiedzimy was.

  1. Już czekają nowe książki i zeszyty,

nowy plecak, nowy piórnik, długopisy.

Koleżanki i koledzy, nowa pani,

więc się już żegnamy.

Ref.: Dziś żegnamy się…

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MAJ 

Tydzień I „W świecie muzyki”

  • W filharmonii – ćwi­czenia w czytaniu.
  • Malowanie farbami plakatowymi na dużych tekturowych pudłach nastroju wybranego utworu F. Chopina.
  • Zabawa przy pio­sence Czarodziejski koncert
  • Z prawej strony, z le­wej strony – ćwicze­nia rozwijające orien­tację przestrzenną
  • Nauka piosenki „Czarodziejski koncert”
  • Wykonanie akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych
  • Wykonanie instrumentów
  • Aktywne słuchanie muzyki – A. Vivaldi Cztery pory roku. Wiosna.
  • Dowolny taniec przy piosence Czarodziejski koncert
  • Nazywanie muzyków grających na określonych instrumentach.
  • Śpiewanie wybranej piosenki
  • Zabawy z gamą C-dur.
  • Słuchanie gamy śpiewanej i granej przez nauczyciela. Pokazywanie za pomocą rąk
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.

 

Tydzień II „Takie same, a inne”   

  • Rozmowa i ćwicze­nia na podstawie tekstu piosenki Hymn dzieci.
  • Kto tak mówi? – ćwi­czenia w czytaniu.
  • Wykonanie zakładki – jeżyka – dla kolegi
  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Mój przyjaciel
  • Nauka piosenki Hymn dzieci
  • Zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą
  • Określanie różnic między kołem a kulą
  • Rozmowa na temat zachowania się względem dzieci innych ras mieszkających w Polsce.
  • Rozmowa na temat: Co wyróżnia Polskę i Polaków?
  • Indywidualne układanie napisu ze słuchu
  • Słuchanie fragmentu wiersza A. Nosalskiego O dwunastu braciach

 

Tydzień III „Moi rodzice”

 

  • Słuchanie i rozmowa na temat wiersza L. Marjańskiej Jak rysować tatę
  • Nauka piosenki „Magiczna wróżka”
  • Rozmowy na temat rodziców
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki „Gdzie jest tata?”
  • Wykonanie prezentów dla mamy
  • Słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej
  • Moja mamusia – ćwi­czenia w czytaniu
  • Nasze domowe obo­wiązki – rozmowa na temat pomagania w domowych pracach
  • Zabawa dydaktyczna Dodaj lub odejmij
  • Zabawy ruchowo­-naśladowcze: Jak nasi rodzice, Pomagam mamie, pomagam tacie
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień IV Łąka wiosną

 

  • Układanie zdań na temat łąki ze zdjęcia, obrazka.
  • Słuchanie wiersza I. R. Salach Łąka
  • Słuchanie ciekawostek o motylach
  • Dzielenie nazw obrazków na sylaby i na głoski.
  • Nauka piosenki „Wiosna na łące”
  • Rozmowa na temat barwy ochronnej
  • Zapoznanie z monetami o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł, i banknotem o nominale 10 zł.
  • Odczytywanie wyrazów: bankier, banknoty, bankomat
  • Podział liczby 10 na składniki, z wykorzystaniem sylwet monet.
  • Słuchanie ciekawostek na temat biedronek
  • Zabawy matematyczne z biedronkami.
  • Wykonanie pracy plastycznej „Kolorowa łąka”
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MAJU

  1. L. Marjańskia „Jak rysować tatę.”

Tatę wielkiego rysować trzeba,

choćbyś rysować miał cały dzień.

Niech jak szczyt góry sięga do nieba,

niech jak dąb rzuca ogromny cień.

Tata podobny jest do olbrzyma,

co na ramionach cały dom trzyma.

A że jest droższy ci od skarbu,

namaluj tatę złotą farbą

 

Piosenka „Tango dla mamy

 

  1. I. Bardzo wcześnie wstaje mama, jeszcze słońce mocno śpi.

Cicho krząta się po domu, gdy my mamy słodkie sny.

Tylko zapach świeżej kawy nie chce dłużej dać mi spać,

budzik dzwoni z całej siły, a więc pora wstać.

Ref.: Kochana mamo, nie możemy żyć bez ciebie,

jesteś jak słońce na niebie, bez którego ginie świat.

Kochana mamo, my tak bardzo cię kochamy,

nie możemy żyć bez mamy, więc na zawsze z nami bądź.

  1. II. Bo tylko mama zna najczulsze w świecie słowa

i tylko mama nam wybaczyć jest gotowa.

Kochana mamo, przyjmij od nas dziś życzenia:

stu lat w zdrowiu i spełnienia wszystkich marzeń życzę ci.

Ref.: Kochana mamo…

III. Tak niedawno do przedszkola prowadziłaś, mamo, mnie,

teraz przyszedł czas na szkołę, każdy dobrze o tym wie.

Zegar bije co godzinę, szybko mija dzień za dniem

i choć jestem coraz starszy, bardzo kocham cię.

Ref.: Kochana mamo…

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA KWIECIEŃ

 

Tydzień I Wiosna na wsi „

  • Wprowadzenie litery f – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie litery f.
  • Słuchanie opowia­dania S. Karaszew­skiego Awantura na wiejskim podwórku.
  • Zabawy przy pio­sence Na wiejskim podwórku.
  • Wykonanie kaczusz­ki techniką origami.
  • Zabawa matematycz­no-językowa Układa­my wyrazy.
  • Wykonania kaczuszki techniką origami
  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierzęta ze wsi i po­mieszczenia, w których się znajdują
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki ‘Na wiejskim podwórku
  • Instrumentacja piosenki na kołatkach
  • Słuchanie wiersza L. Łącz Wesołe podwórko
  • Zapoznanie z przysłowiami, które dotyczą zwierząt hodowanych na wsi.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych.

 

Tydzień II „Dbamy o Ziemię”

 

  • Wprowadzenie litery ż – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie litery ż
  • Wypełnianie kolorowym papierem powiększonych liter pisanych ż, Ż.
  • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciele przyrody.
  • Wykonanie kolażu z różnego materiału „Jaki piękny jest świat”
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki „Ochroń Ziemię „
  • Słuchanie opowiada­nia B. Kosmowskiej Dziwny mecz koszy­kówki.
  • Sprzątanie placu przedszkolnego
  • Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat.
  • Oglądanie mapy fizycznej Polski; wskazywanie dużych obszarów leśnych, takich jak, np. Puszcza Białowieska, Puszcza Kampinoska, Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy.
  • Oglądanie albumów, książek przedstawiających roślinność Polski, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lasy.’
  • Wypowiedzi dzieci na temat: Jak mogę dbać o Ziemię
  • Słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej Dziwny mecz koszykówki
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień III Mamy różne charaktery

 

  • Wprowadzenie litery h – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie litery h.
  • Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Złość”
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki „piosenka na zgodę „
  • Wykonanie pracy plastycznej – malowanie bohaterów pozytywnych i negatywnych z baśni.
  • Wykonanie płaskorzeźby
  • Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „Chwalipięta”
  • Rozmowy na temat emocji
  • Rozmowy na temat negatywnych i pozytywnych zachowań
  • Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 10
  • Wyjaśnienie przysłowiowa „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

Tydzień IV „Mój region, moje państwo, moja Unia

 

  • Spacer po swojej miejscowości (swoim osiedlu
  • Polska to moja oj­czyzna – ćwiczenia w czytaniu.
  • Historyjka obraz­kowa Warszawska Syrenka.
  • Dodawanie i odejmo­wanie w zakresie 10.
  • Wokół Unii Euro­pejskiej – ćwiczenia i zabawy.
  • wykonanie godła Polski
  • Oglądanie mapy fizycznej Polski
  • Wskazywanie najdłuższych rzek, odczytywanie ich nazw.
  • Pokazywanie przez nauczyciela: stolicy Polski – Warszawy, gór (miejsca pomarańczowe), odczytywanie ich nazw; nizin (zielone miejsca); morza – Bałtyku; miejsca, gdzie znajduje się miejscowość dzieci.
  • Wykonanie pracy plastycznej Orzeł biały
  • Słuchanie opowiadania Opowiadanie M. Orłonia O Lechu i białym orle.
  • Nauka tańca „Miotlarz”
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki „Syrenka”
  • Wyjaśnienie znaczenia słowa
  • Oglądanie mapy Europy, wskazywanie na niej Polski; słuchanie, odczytanych przez nauczy­ciela, nazw sąsiadów Polski
  • Oglądanie flagi UE. Omawianie jej wyglądu.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W KWIETNIU

  1. Łącz „Wesołe podwórko „

 

Skąd wiedziała mała gąska,

że potrafi pływać?

A źrebaczek kogo spytał,

czy będzie miał grzywę?

To gęś mama do jeziora

drogę pokazała,

a klacz gniada źrebaczkowi

wszystko powiedziała.

Bez mamusi smutno, nudno,

przestraszył się kotek,

zgubił mamę, teraz szuka,

aż wskoczył na płotek.

I cielaczek się rozgląda,

bo nie widzi mamy,

krówka ryczy, biega wkoło,

od domu do bramy.

Bo najlepiej jest przy mamie –

bezpiecznie, wesoło,

świnka leży, a tuż obok

sześć prosiąt wokoło.

Pieje kogut, gdacze kura,

kurczak popiskuje.

Zgadnij teraz, kto swych małych

szczeniaczków pilnuje?

 

 

Piosenka „Nasze uszy słyszą świat „

 

  1. Każdy z nas ma dwoje oczu,

które widzą wszystko,

widzą wszystko.

Błękit nieba, biały domek,

zieleń traw i listków,

traw i listków.

Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew,

dzwonki deszczu, granie drzew,

a nad stawem chóry żab –

nasze uszy słyszą świat!

  1. Każdy z nas ma jeden nosek

do wąchania kwiatków,

do wąchania.

Czasem także do kichania,

lecz, na szczęście rzadko,

do kichania.

Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew…

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MARZEC

 

Tydzień I W świe­cie zwie­rząt „

  • Wprowadzenie litery z – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie litery z.
  • Słuchanie wiersza A. Frączek „Chichopotam”.
  • Słuchanie, nauka i śpiewanie piosenki „Lody w Zoo”
  • Lepienie z plasteliny figurki egzotycznego zwierzęcia.
  • Wprowadzenie odej­mowania jako uby­wania.
  • Ćwiczenia klasyfi­kacyjne „Ptaki, owady, ssaki”
  • Wykonanie albumu w parach, techniką kolażu „Zwierzęta naszych lasów”
  • Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie fragmentu wiersza A. Nosalskiego O dwu­nastu braciach.
  • Zabawy ruchowe: Słonie, Żyrafy i lwy.
  • Czytanie całościowe wyrazu ssaki.
  • Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach egzotycznych
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień II „W świecie teatru”

  • Wprowadzenie litery h – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Utrwalanie litery h.
  • Słuchanie opowiada­nia S. Karaszewskiego Bardzo ważna rola.
  • Zabawy przy pio­sence Paluszkowy teatrzyk.
  • Tworzenie obrazu skomponowanego z naklejonych na płaszczyznę fragmen­tów tkanin i papieru kolorowego – W kra­inie smoków.
  • Zabawy i ćwiczenia związane z mierze­niem objętości pły­nów.
  • Rozmowa na temat: Co to jest teatr?
  • Poznawanie zjawiska powstawania cienia.
  • Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Bardzo ważna rola.
  • Ćwiczenia dykcyjne.
  • Słuchanie, śpiewani i nauka piosnki „Paluszkowy teatrzyk”
  • Wykonanie pracy plastycznej „W krainie smoków”
  • Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem objętości płynów.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień III Marco­wa po­goda

  • Wprowadzenie litery c – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie wiersza B. Formy Marcowa pogoda.
  • Słuchani, nauka i śpiewanie piosenki „Wołanie Wiosny”
  • Ćwiczenia plastyczne z wykorzystaniem symetrii osiowej
  • Klasyfikowanie z użyciem kart lo­gicznych
  • Zabawy i ćwiczenia – Wokół marcowej pogody.
  • Spacer w poszukiwa­niu wiosny.
  • Zabawa muzycz­no-ruchowa Pada deszcz, świeci słońce
  • Czytanie wyrazów z literą c.
  • Zapoznanie z kalendarzem pogody.
  • Wyjaśnienie znaczenia przysłowia W marcu jak w garncu.
  • Słuchanie rymowanek o deszczowej i o słonecznej marcowej pogodzie
  • Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na dwie cechy równocześni
  • Utrwalanie litery c.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedyczny

Tydzień IV „Nadeszła wiosna

  • Wprowadzenie litery ł – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Utrwalanie litery ł.
  • Oglądnie teatrzyku sylwet na podstawie wiersza M. Strzał­kowskiej Gdzie jest wiosna?
  • Wykonanie krokusa z bibuły.
  • Słuchanie, nauka i śpiewanie piosenki „Wiosenne buraki”
  • Zabawy przy piosen­ce Wiosenne buziaki
  • Układanie zdań o oznakach wiosny
  • Słuchanie zagadek o wczesnowiosennych kwiatach
  • Słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej Dziwna nieznajoma
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 9.
  • Słuchanie opowiada­nia B. Kosmowskiej Dziwna nieznajoma.
  • Wspólne powitanie wiosny przez dzieci „Kolorowy korowód”
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień V „Wielkanoc”

  • Wprowadzenie litery j – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Wymienianie potraw sporządzanych z jajek.
  • Podawanie nazw zwierząt, które wykluły się z jajek
  • Słuchanie ciekawostek na temat pisanek
  • Słuchanie wiersza P. Beręsewicza Wielkanoc
  • Słuchanie, nauka i śpiewanie piosenki „Koszyczek”
  • Wykonanie pisanek różnymi technikami
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 10
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10..
  • Oglądanie kart świątecznych
  • Układanie schematów i modeli słów związanych z kwietniem, wiosną
  • Rozmowy na temat zwyczajów wielkanocnych.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MARCU

  1. Beręsewicza Wielkanoc

Jajko z napisem „Pisanka Janka”

to była, przyznam, niespodzianka,

bo u nas w domu, aż do tej pory,

każdy malował jajka we wzory.

Ale poza tym, jak się wydaje,

nie ucierpiały stare zwyczaje:

były palemki, serdeczne słowa,

spacer, życzenia, babka drożdżowa,

a w śmigus-dyngus po dwóch minutach

wszystkim świątecznie chlupało w butach.

 

 

Piosenka „Wiosenne buziaki

  1. Już rozgościła się wiosna,

słońce i kwiaty przyniosła.

Huśta się lekko na tęczy,

motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,

tańczymy z wiosenką ja i ty.

Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,

to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.

Hop, hop, raz, dwa, trzy,

bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.

A całe miasto całusy śle,

bez wiosny było tu źle.

  1. Słońce rozdaje promyki,

gonią się w lesie strumyki.

Mrówki zaczęły porządki,

a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop…

III. Kwiaty swe płatki umyły

i świeże stroje włożyły.

Budzą się wszystkie zwierzaki.

Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop…

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LUTY

 

 Tydzień I Babcia i Dziadek

  • Wprowadzenie litery b – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Utrwalanie litery b.
  • Słuchanie opowiada­nia A. Onichimow­skiej Dzień Babci i Dziadka
  • Wykonanie prezentu dla Babci i Dziadka
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 7.
  • Liczenie w zakresie siedmiu
  • Spotkanie dzieci z babciami i dziadka­mi w przedszkolu.
  • Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Recytacja wierszy, śpiewanie piosenek, prezentacja układów tanecznych podczas przedstawienia
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki „Kolega Dziadek” oraz „Babcia zawsze ma czas”
  • Zabawa przy piosenkach
  • Układanie zdań o swojej babci i dziadku
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień II Zabawy na śniegu”

  • Wprowadzenie litery g – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie poznanych liter.
  • Słuchanie wierszy H. Łochockiej: Śli­zgamy się, Zjeżdżamy z górki.
  • Zabawy przy piosence Zimowe zabawy.
  • Wykonanie papiero­wego bałwanka (Wy­prawka plastyczna).
  • Słuchanie wiersza P. Beręsewicza Zimowe dni – wpro­wadzenie nazw dni tygodnia.
  • Słuchanie opowiada­nia S. Karaszewskie­go Troje dzieci na sankach.
  • Zabawy na śniegu, na placu przedszkol­nym (lub na pobli­skiej górce).
  • Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne
  • Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.
  • Słuchanie, omówienie i nauka piosenki „Zimowe zabawy
  • Zabawy przy piosence
  • Utrwalenie nazw dni tygodnia
  • Wypowiedzi dzieci na temat ubioru odpowiedniego do zabaw na śniegu.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień III „Tak mija nam czas

  • Zapoznanie z literą w – małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • Utrwalanie poznanych liter.
  • Słuchanie i wypowiadanie się na temat opowiadania S. Karaszewskiego Strażnik czasu
  • Słuchanie , omówienie i nauka piosenki „Szybko mija czas”
  • Zabawy przy poznanej piosence,
  • Wprowadzenie dodawania. Dodawanie w zakresie 7.
  • Ćwiczenia w liczeniu w zakresie 7.
  • Słuchanie i omówienie opowiadania J. Porazińskiej Baśń o dwunastu miesiącach.
  • Założenie kalendarza obserwacji przyrodniczych – hodowanie hiacyntów
  • Poznawanie nazw miesięcy
  • Rozmowa na temat pracy zegarmistrza.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień IV „Nie jesteśmy sami w kosmosie”

  • Wprowadzenie litery p – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • Utrwalanie poznanych liter.
  • Oglądanie zdjęć kosmosu – Słońca, planet Układu Słonecznego
  • Wykonanie pracy plastycznej „ Piękna litera p”
  • Słuchanie i omówienie opowiadania S. Karaszewskiego Ufoludki w kurniku.
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 8.
  • Liczenie w zakresie 7.
  • Wykonanie pracy plastycznej- kosmicznego ludka.
  • Słuchanie ,nauka i śpiewanie piosnki „Kosmiczny sen.”
  • Zabawy przy poznanej piosence.
  • Udział w zajęciach twórczych „Podróż na Planetę Spokoju”
  • Wypowiadanie się dzieci na temat: Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było różowe?
  • Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W LUTYM                                                    

 Wiersz P. Beręsewicza” Zimowe dni

Ziemia śniegiem zasypana,

dniom się nie chce wstawać z rana.

Chętnie spałyby dzień cały,

ale dzieci się zleciały

i wołają: „Niech pan wstanie!

Żal takiego dnia na spanie!”

Poniedziałek po kryjomu

tylko nos wystawia z domu.

Wtorek śmielszy jest od brat

i przed domem śnieg zamiata.

Środa śledzi ślad zająca,

Czwartek puch z choinek strąca.

Piątek białą kulę toczy,

a Sobota, mrużąc oczy,

do Niedzieli śnieżką strzela.

Głośno śmieje się Niedziela,

otrzepując bitwy skutki.

Żal, że w zimie dzień tak krótki!

 

Piosenka „Wesoła babcia”

Moja babcia lubi śpiewać,

moja babcia lubi grać,

lubi czytać dobre książki,

a w niedzielę dłużej spać.

Ref.: Bo nieprawda, że to babcie

muszą ciągle w kuchni stać,

smażyć placki, jajecznicę

i ubrania nasze prać.

  1. Moja babcia jest zadbana

i ubiera modnie się,

chodzi często do fryzjera

i wspaniale trzyma się.

Ref.: Bo nieprawda…

III. A ja kocham swoją babcię

i pomagam ciągle jej,

chcę, by długo była młoda

i by żyło się jej lżej.

Ref.: Bo nieprawda…

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC STYCZEŃ                                                                                

 Tydzień I „W świecie baśni”

  • Wprowadzenie litery s – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie poznanych liter.
  • Ćwiczenia i zabawy –„Wokół baśni Jaś i Małgosia”
  • Zabawy przy piosence Baśniowi przyjaciele
  • Wykonanie papiero­wego smoka
  • Wprowadzenie znaków: równości, mniejszości i więk­szości.
  • Zabawa orientacyjno­-porządkowa Krasno­ludki i wielkoludy
  • Rozwijanie sprawności fizyczne
  • Wokół baśni „Czer­wony Kapturek” – ćwiczenia i zabawy.
  • Malowanie ilustracji do wybranej baśni
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VIII.
  • Nauka piosenki „Baśniowy przyjaciel”
  • Ćwiczenie językowe Wywiad z Czerwonym Kapturkiem

Tydzień II „Pamiętajmy o zwierzętach”

  • Wprowadzenie litery n – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie pozna­nych liter.
  • Słuchanie opowiada­nia H. Zdzitowieckiej Czubaty gość z Pół­nocy.
  • Nauka piosenki „Ptasi bar”
  • Wykonanie kolażu – Ptaki w karmniku
  • Słuchanie wiersza F. Kobryńczuka Leśne ścieżki.
  • Wykonanie pracy plastycznej – Tędy przeszedł ptak.
  • Dokarmianie ptaków
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw IX
  • Zabawa kształtująca postawę ciała – Zmarznięty ptaszek wesoły ptaszek
  • Rozmowa na temat odżywiania się ptaków zimą
  • Tworzenie zbiorów na podstawie podanych cech
  • Słuchanie zimowych ciekawostek o zwierzętach
  • Ćwiczenie kontroli wzrokowej. 

 

Tydzień III i IV „Ferie zimowe w przedszkolu

  • Obserwowanie i opisywanie zimowego krajobrazu podczas spacerów po ogrodzie, ale także podczas oglądania książeczek i czasopism dziecięcych o tematyce zimowej.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie różnorodnych prac plastycznych.
  • Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej i koncentracji uwagi. Wsłuchiwanie się w odgło­sy zimy.
  • Wykonywanie prac plastycznych o tematyce zabawa zimowych
  • Rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które znajdują się w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorka, gil, wróbel, wrona, sroka). Rozmowy nt. dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
  • Rozwijanie mowy: wypowiadanie się na temat przedstawionych sytuacji, dzielenie się spostrzeżeniami na temat charakterystycznych cech zimowego krajobrazu.
  • Słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na ich temat.
  • Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej mowy Podział zdania na wyrazy, rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów , układanie nowych wyrazów z liter, układanie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski Rozwijanie kompetencji matematycznych: klasyfikowanie, przeliczanie elementów, posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie miejsca na kartce i w przestrzeni, posługując się pojęciami: w, na, pod, za.
  • Śpiewanie poznanych wcześniej piosenek – zabawy przy nich (przedstawianie ich za pomocą improwizacji ruchowych).

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

  

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W STYCZNIU                                                    

wiersz F. Kobryńczuka Leśne ścieżki.

Upadł w puszczy lekki śnieżek

białą swą urodą.

Kto wydeptał tyle ścieżek?

Dokąd one wiodą?

Tędy sarna szła płochliwa,

skubiąc zeschłe ziele.

A tam biegł i podskakiwał

A tu zając obok jodły

kicał, by się rozgrzać.

Tam szły żubry i mrok bodły,

ciepło niosąc w nozdrzach.

A tu jakiś ślad niepewny

zawiały śnieżyce.

Tędy pewnie do królewny

jechał dzielny rycerz.

Piosnka „Ptasi bar

  1. I. Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,

w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.

Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:

„Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!”

Ref.: Ptasi bar czynny jest cały dzień.

Można dostać tu śniadanko i obiadek też.

Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.

Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak, tak!

  1. W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,

ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.

Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.

Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

III. Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,

lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.

I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny zimy znak,

zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

Ref.: Ptasi bar…

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 

Tydzień I „Tutaj rosły paprocie”

  • Ćwiczenia słu­chowe W świecie dinozaurów.
  • Jak żyły dinozau­ry? – rozmowa na temat czasów prehistorycznych.
  • Słuchanie opowia­dania nauczyciela Jak żyły dinozau­ry.
  • Świat dinozau­rów – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem techniki batiku
  • Słuchanie opo­wiadania W. Cho­tomskiej Węglowa opowieść.
  • Rysowanie wę­glem drzewnym na temat: Górnicy przy pracy.
  • Zabawy orientacyjno­-porządkowe: Zamie­niamy się w dinozaury, Uwaga, dinozaur!, Małe dinozaury i duże dinozaury, Do kopalni, Nieposłuszny Dinuś
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 6
  • Zabawa ruchowo–naśladowcza Spacer dinozaurów (ułożona
  • Spotkanie z Mikołajem
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

Tydzień II „To już zima”

  • Wprowadzenie litery y – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie litery y.
  • Historyjka obrazko­wa Przygoda na górce.
  • Zabawy przy piosen­ce Zima.
  • Wykonanie pracy plastycznej „Bałwanek” – wycinan­ka z białego i z kolo­rowego papieru
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 0
  • Ćwiczenia artyku­lacyjno-słuchowe Zimowy spacer
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych
  • Zapoznanie z instru­mentem perkusyjnym – trójkątem
  • Zabawa ruchowa z ele­mentem równowagi – Wirujące płatki śniegu
  • Zabawy ruchowe: Bał­wanek, Buch w śnieżny puch.
  • Utrwalanie poznanych liter
  • Rozwijanie słuchu fo­nematycznego –dzielenie słów na głoski
  • Rozpoznaje i nazywa cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5,6

 

Tydzień III i IV „Święta tuż-tuż ”

  • Wprowadzenie litery r – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Utrwalanie litery r.
  • Słuchanie opowiada­nia A. Galicy Komu potrzebne jest Boże Narodzenie?
  • Zabawy przy piosence Świąteczne życzenia
  • Wykonanie kartonika ze świątecznym mo­tywem.
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 7.
  • Rozwijanie umiejętno­ści wokalnych ,śpiewanie piosnki „Świąteczne życzenia”
  • Zabawa orientacyjno­-porządkowa Przed
  • Zabawy ruchowe: Łańcuchy choinkowe, Żywa choinka.
  • Zabawa ruchowa twór­cza Świąteczne figurki.
  • Wspólne ubieranie choinki
  • Słuchanie opowiada­nia L. Łącz Choinko­wy pajac.
  • Przedstawienie jasełkowe
  • Wykonanie dekoracji figurek z masy solnej
  • Wspólne dekorowanie ciasteczek świątecznych

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W GRUDNIU

Wiersz „Pada śnieg” Dorota Gellner

Pada śnieżek,

pada śnieżek.

Już ze śniegu

mam kołnierzyk,

białe uszy

i policzki,

i śniegowe

rękawiczki.

A jak padać

nie przestanie –

wiecie, co się

ze mną stanie?

Będzie kino

nie z tej ziemi –

nos w marchewkę

mi się zmieni.

 

Piosnka „Świąteczne życzenia”

 Zwr.1 Gdy pierwsza gwiazdka błyśnie na wieczornym niebie,

gdy popłynie w świat kolęda,

przy choince zbiera się rodzina,

to już są święta!

Ref: Gwiazdka z nieba śle promyki złote

i spełnia nam marzenia.

Z ust do ust i z serc do serc                            

płyną dobre życzenia.

Zwr.2 Na wigilijnym stole jasno płonie świeca

i dwanaście potraw czeka.

Znajdzie się dziś miejsce dla każdego,

to już są święta.

Ref: Gwiazdka z nieba…

dziś życzymy sobie tego, co najlepsze,

dużo zdrowia, dużo szczęścia.

I prezentów pod choinką wiele,

to już są święta.

Ref: Gwiazdka z nieba….

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LISTOPAD

                                                                                    

Tydzień I Domy i domki”

  • Wprowadzenie litery i – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Utrwalanie litery i.
  • Ćwiczenia dźwięko­naśladowcze – W domu.
  • Wykonanie z gazet sylwety domu.
  • Zabawy przy pio­sence Rodzinka pór roku.
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – trój­kątem.
  • Wykonanie domu z otoczeniem z figur geometrycznych.
  • Kto gdzie mieszka? – rozmowa na temat domów zwierząt
  • Zabawy ruchowe: Kto z kim?, Drzwi.
  • Zabawa ruchowa z zastosowaniem rymowanki.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień II Urządze­nia elek­tryczne

  • Wprowadzenie litery t – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Utrwalanie litery t.
  • Słuchanie opowiada­nia W. Chotomskiej Lodówka.
  • Zabawy przy piosence Domowe urządzenia.
  • Domowe urządzenia elektryczne – wydzie­ranka z kolorowego papieru.
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 5
  • Ćwiczenia słuchowe – Urządzenia elektryczne.
  • Wykonanie koktajlu owocowego.
  • Zabawa bieżna Kto szybciej dookoła?
  • Zabawa ruchowa Dro­ga do domu.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień III Pada deszcz”

  • Wprowadzenie litery d – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Ćwiczenia utrwalają­ce poznane litery
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej Listopad.
  • Zabawy badawcze – Co pływa? Co tonie?
  • Zabawy przy piosen­ce Taniec w deszczu.
  • Listopadowa szaruga – zapoznanie z nową techniką mokre na mokrym.
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – pro­stokątem.
  • Słuchanie opowia­dania S. Karaszew­skiego Wędrówka kropelki wody.
  • Zabawa muzyczno-ru­chowa Mały deszczyk, duży deszcz.
  • Zabawa orientacyjno­-porządkowa Słońce – deszcz.
  • Zabawy ruchowe: Deszcz i kałuże, Prze­skocz kałużę.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień IV „Zdrowie naszym skarbem”

  • Wprowadzenie litery k – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Utrwalanie pozna­nych liter.
  • Słuchanie wiersza L. Łącz Zdrowe odży­wianie.
  • Zabawy przy piosen­ce Uśmiechnij się do sera.
  • Zabawa plastyczna Wymarzona witamina
  • Znamy różne figury – ćwiczenia klasyfi­kacyjne.
  • Rozmowa na temat praw dzieci – z okazji obchodów Międzyna­rodowego Dnia Praw Dziecka.
  • Wycieczka do naj­bliższej apteki.
  • Zabawa muzyczno-ru­chowa Zdrowy taniec.
  • Zabawa ruchowo-na­śladowcza Spaceruj tak jak ja.
  • Zabawa ruchowa Wa­rzywno-owocowa sa­łatka witaminowa.
  • Zabawa orientacyjno­-porządkowa Reago­wanie na ruchy rąk.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTPOADZIE

Wiersz : L. Łącz „Zdrowe odżywianie”

Nie jest dobrze jeść zbyt dużo,

nie jest dobrze też się głodzić,

ale mądrze się odżywiać –

o to naszej mamie chodzi.

Mało tłuszczu, mało cukru,

za to wapń i witaminy.

Głównie nabiał i owoce

jedzą chłopcy i dziewczyny.

A więc jajka i jogurty

plus jarzyny i morele, czasem mięso, często serek –

będzie zdrowiej i weselej!

Nie wystarczy jeść do syta,

lecz odżywiać się należy,

bo zawczasu zadbać trzeba,

żeby życie zdrowo przeżyć.

Zdrowo przeżyć i przetańczyć,

być odważnym i wesołym,

w sprawnym ciele światły umysł,

od przedszkola aż do szkoły!

 

Piosenka : Taniec w deszczu (sł. i muz. K. Gowik)

 

  1. Zimno, zimno już na dworze, pada deszcz.

Kwaśna mina nie pomoże, dobrze wiesz!

Lato odfrunęło razem z bocianami,

zostawiło stado szarych chmur.

Ref.: Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.

Po przygodę wyrusz z nią bardzo mokrą drogą,

chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!

Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!

Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.

W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.

W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

  1. Deszcz zagląda w nasze okna, woła nas:

„Chodźcie do mnie trochę zmoknąć, czas w sam raz!

Zatańczymy razem pod parasolkami,

ze mną nigdy nie znudzicie się!”

Ref.: Gdy jesienny…

III. Puka, stuka zimny deszczyk, żal go nam.

Kto pobiegnie za nim pierwszy: ty czy ja?

Trochę potańczymy w kurtkach i kaloszach,

jesień z deszczem może nie być zła!

Ref. Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 

Tydzień I „Jesienią w sadzie”

  • Wycieczka do sklepu z owocami
  • Wprowadzenie litery o- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Utrwalenie litery o
  • Zabawa przy piosence „W sadzie jesienią „
  • Wprowadzenie zapisów cyfrowych liczb 1 i 2
  • Historyjka obrazkowa
  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Zrywamy jabłka”
  • Zabawa ruchowa „Zbieramy owoce
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych
  • Wykonanie pracy plastycznej „Moje ulubione owoce”

Tydzień II „Warzywa znane i lubiane”

  • Wprowadzenie litery a- małej i wielkiej, pisanej i drukowanej
  • Utrwalenie poznanych liter
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 3
  • Zabawa przy piosence „Idą witaminki”
  • Wykonanie obrazka ulubionego warzywa
  • Słuchanie opowiadania M. Terlikowskiej „Zapasy”
  • Zabawy pod hasłem „Warzywa i owoce”
  • Wykonanie sałatki jarzynowej
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Na działce . Jestem warzywem”
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

Tydzień III Moja rodzina”

  • Wprowadzenie litery m- małej, wielkie, pisanej i drukowanej
  • Utrwalenie poznanych liter
  • Słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej „Rodzinka”
  • Zabawa przy piosnce” Moja rodzina „
  • Wykonanie pracy plastycznej „Wazonik dla mamy i taty”- wylepianie plastelina butelki po soku
  • Zapoznanie z figura geometryczną- kwadratem
  • Wykonanie swojego ( prostego) drzewa genealogicznego
  • Rozmowa na temat zawodów rodziców
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „Pracujemy razem”
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Co robi mama”
  • Zabawa muzyczno- ruchowa „Rodzinna gimnastyka”
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

Tydzień IV „Zwierzęta domowe ”

  • Wprowadzenie litery e- małej, wielkiej, pisanej i drukowanej
  • Utrwalenie poznanych liter
  • Słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej „Agnieszka opowiada bajkę „
  • Zabawy przy piosnce „Patrzcie na jamniczka”
  • Spotkanie z posiadaczem psa – rozmowa na temat pielęgnacji i wychowywania psa.
  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 4
  • Wykonanie pracy plastycznej „Kotki lub pieski”
  • Rozmowa na temat „Jak psy pomagają ludziom?”
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Kot jest, kota nie ma „
  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Pieski aportują „
  • Zabawa z elementem czołgania „Skradający się kot”
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

                                                    

Wiersz „Wiersz dla mamy”

Moja kochana mamusiu!

To dla Ciebie ten wierszyk,

Dla Ciebie słońce i chmury,

Dla Ciebie tęcza i wietrzyk.

Wiosna i latem – kwiaty,

jesienią- liście jesienne…

Bądź szczęśliwa, mamusiu,

dziś, jutro i co dzień!

 

Piosnka „Idą witaminki”

 

 Zwr.1 Zapukała raz marchewka do przedszkola,                                 za marchewką idą groszek i fasola.

Z tyłu się cebulka toczy i przeciera złote oczy.

Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!

 

Ref: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.

Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy ci to powie!

Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy ci to powie!

 

Zwr.2 Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,                            a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:                       pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.

Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!

 

Ref: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej….

 

Zwr.3 Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,                                              a kalafior wskoczył prosto do garnuszka.                             Dzieci szybko myją ręce i czekają, by czym prędzej                        z jarzynkami przy stolikach spotkać się!

 

 

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ.  

Tydzień I „W przedszkolu”

  • Poznawanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu.
  • Zapoznanie ze zwyczajami panującymi w zerówce, poznanie zasad i umów.
  • Poznawanie imion i nazwisk nowych dzieci z grupy,
  • Kolorowanie swojego znaczka rozpoznawczego –„ Znaczki przedszkolaczków”
  • Poznawanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu.
  • Podawanie różnych danych o sobie
  • Utrwalanie nazw części ciała „Znam swoje ciało”
  • Rytmiczne dzielenie słów – wprowadzenie pojęcia sylaba.
  • Nazywanie różnych stanów emocjonalnych
  • Zabawy przy piosence Zmysły.
  • Opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w zerówce.
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej poprzez wiele zabaw z wyrazami, zdaniami, dźwiękami.
  • Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała

 

Tydzień II „Znowu w przedszkolu”

  • Wypowiadanie się na temat wakacji „Byliśmy na wakacjach”
  • Przybliżenie regionów naszego kraju.
  •  
  • Malowanie na nierównym podłożu „Góry, nasze góry
  • Zabawy przy piosence Znowu w przedszkolu.
  • Liczenie w zakresie sześciu „Pamiątki z wakacji”
  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner Muszelki.
  • Wykonanie rysunku Moje wakacje”
  • Rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem siebie oraz na kartce papieru.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Tydzień III Moja droga do przedszkola”

  • Wycieczka na najbliższe skrzyżowanie.
  • Zaznajamianie z zasa­dami ruchu drogowe­go
  • Zapoznanie z różnymi środkami komunikacji lądowej, powietrznej i wodnej
  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej Przejście przez ulicę.
  • Zabawy przy piosence Ruch uliczny
  • Zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi.
  • Wykonanie pracy plastycznej Znak drogowy
  • Rozmowa na temat: Samochody specjalistyczne
  • Zapoznanie z nazwą miesiąca – wrzesień.
  • Zabawy z kołem.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

Tydzień IV „Nadeszła jesień”

  • Zachęcanie do obserwowania środowiska przyrodniczego – parku i lasu.
  • Wycieczka do parku
  • Wypowiedzi na temat parku jesienią
  • Zachęcanie do obserwowania środowiska przyrodniczego – parku i lasu.
  • Zapoznanie z wybranymi gatunkami grzybów jadalnych i trujących
  • Zabawy przy piosence Idzie jesień poprzez świat
  • Wykonanie pracy plastycznej „Jesienne drzewo”
  • Rozróż- nianie prawej strony i lewej strony w schemacie ciała „Prawa lewa”
  • Słuchanie opowiadania K. Drzewieckiej Jesienna paleta.
  • Zabawa dydaktyczna – Głosy lasu.
  • Rozwijanie mowy poprzez szereg ćwiczeń w budowaniu wypowiedzi oraz ćwiczeń logopedycznych

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

  

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU

 

 Wiersz „Grzeczne słówka”

 Dziękuję, przepraszam i proszę,

Trzy słówka za małe trzy grosze

I grzeczny królewicz  i grzeczna królewna

Znają te słówka na pewno.

To przecież niewiele kosztuje,

Gdy powiesz, uprzejmie dziękuję.

Korona ci z głowy nie spadnie na pewno.

Nawet, gdy jesteś królewną.

Trzy słówka za małe trzy grosze:

Dziękuję, przepraszam i proszę.

  

Piosenka „Znowu w przedszkolu”

  1. Gdy odejdzie słoneczne, ciepłe lato

 i wakacje już skończą się,

wrócą dzieci do przedszkola,

bo w przedszkolu fajnie jest

Ref.: W naszym przedszkolu zawsze jest wesoło

, w naszym przedszkolu miło płynie czas.

 Dzieci są zawsze radosne, szczęśliwe,

więc tu z chęcią wraca każdy z nas

II Poznajemy literki i cyferki

 i wierszyków uczymy się.

I śpiewamy, i tańczymy,

tu jest piękny każdy dzień.

Ref.: W naszym przedszkolu…

III Tutaj zawsze koledzy, koleżanki

 tak radośnie witają mnie.

Co dzień świetnie się bawimy.

 Czy gdzieś będzie lepiej? Nie!

Ref.: .: W naszym przedszkolu …