Menu Zamknij

Grupa VIII – SMERFY

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWACZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

TYDZIEŃ I i II- Ferie zimowe w przedszkolu.

  • Nawiązywanie spontanicznych kontaktów z rówieśnikami ze starszych grup – wspólne zabawy integracyjne ułatwiające zacieśnianie więzi koleżeńskich w grupach.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie różnorodnych prac plastycznych i technicznych.
  • Utrwalanie pisowni poznanych liter i liczb.
  • Układanie schematów wyrazów z poznanych liter, wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek.
  • Rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które znajdują się w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorka, gil, wróbel, wrona, sroka). Rozmowy nt. dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
  • Rozwijanie mowy: wypowiadanie się na temat przedstawionych sytuacji, dzielenie się spostrzeżeniami na temat charakterystycznych cech zimowego krajobrazu.
  • Słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na ich temat.
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie myślenia i spostrzegawczości.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych: klasyfikowanie, przeliczanie elementów, posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie miejsca na kartce i w przestrzeni.
  • Śpiewanie poznanych wcześniej piosenek – zabawy przy nich (przedstawianie ich za pomocą improwizacji ruchowych).
  • Zwracanie uwagi na konieczność odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody, utrwalanie wiedzy o elementach garderoby przydatnej na zimowe wyprawy.
  • Zwracanie szczególnej uwagi, na zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa.

 

TYDZIEŃ III – Odwiedzili nas babcia i dziadek

  • Oglądanie zdjęcia przedstawiającego rodzinę. Nazywanie członków rodziny przedstawionych na zdjęciach umieszczonych w kołach.
  • Rozmowy indywidualne na temat babć i dziadków dzieci. Tworzenie opisu babci
    i dziadka.
  • Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej Dla babci.
  • Zabawa ćwicząca pamięć Ulica babci i dziadka.
  • Zabawa dydaktyczna Przyjęcie dla babci i dziadka.
  • Ekspresja słowna: udzielanie odpowiedzi na pytanie: Co by było, gdyby nagle zniknęły wszystkie babcie i wszyscy dziadkowie?
  • Zabawa Rozpoznajemy babcie i dziadków.
  • Słuchanie wiersza Teresy Fiutowskiej Kim jestem?
  • Nauka wiersza Wandy Chotomskiej Wiersz dla babci.
  • Wyjaśnianie, co to jest drzewo genealogiczne, jakie jest jego znaczenie.
  • Upominek dla babci i dziadka – wykonywanie prezentu z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka.
  • Wypowiadanie się na temat swoich babć i dziadków.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Serce dla dziadków.

 

TYDZIEŃ IV – Zwierzęta są głodne

  • Oglądanie książek, albumów poświęconych ptakom spotykanym w Polsce.
  • Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej Śpiewająca choinka.
  • Słuchanie nazw ptaków przedstawionych na zdjęciach. Powtarzanie nazw za N. Dzielenie ich na sylaby.
  • Oglądanie albumów, czasopism poświęconych ptakom – słuchanie ciekawostek

na ich temat.

Zabawy matematyczne Znamy polskie ptaki.

  • Zabawy przy piosence Ptasi bar.
  • Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Przy leśnych paśnikach.
  • Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza Zimowe dni.
  • Wyjaśnianie pojęć: przeszłość, przyszłość.
  • Utrwalanie nazw dni tygodnia i kolejności, w jakiej występują, z wykorzystaniem wiersza Agnieszki Galicy Tydzień ma siedem dni.

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

  

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU STYCZNIU

Piosenka pt. „Kraina babci i dziadka”

  1. Mama w pracy, tata w pracy, mało widzą nas.

Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.

Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się, co dnia.

Ale za to babcia z dziadkiem mają niezły plan!

Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!

Ref.: A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,

Karuzela i spacer z psem,

Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!

A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.

Potem pizza, a może dżem?

Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!

 

  1. Mama stara się jak może, by być bliżej nas,

Ale ciągle goni, goni ją ten wstrętny czas!

Tata stara się jak może, aby z nami być,

Ale trudno jest, na co dzień tak spokojnie żyć.

Babcia z dziadkiem zapraszają, by się u nich skryć!

Ref.: A tam lody…

 

Wiersz pt. ,, Kocham babcię i dziadka” 

 

Kocham mocno babcię, dziadka –
 to nie żarty, moi mili,
dzisiaj im życzenia składam,
by sto latek jeszcze żyli.
Kiedy smutek mnie ogarnia
 i wszystkiego mam już dosyć,
dziadek mocno mnie przytuli,
o to go nie trzeba prosić.

Gdy pomyślę o łakociach,
babcia zaraz coś upiecze.
Muszę przyznać, te wypieki
najwspanialsze są na świecie.
Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach
przekazują wciąż wytrwale
swym kochanym wnukom,
wnuczkom rad życiowych całą gamę

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWACZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ I –Tu rosły paprocie

  • Kolorowanie rysunku lasu jurajskiego. Opowiadanie o nim.
  • Lepienie dowolnych figurek dinozaurów z plasteliny.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Spacer dinozaurów.
  • Wyjaśnianie, jak i dlaczego powstaje węgiel.
  • Słuchanie opowiadania N. Jak żyły dinozaury.
  • Zabawy z wykorzystaniem fragmentu tekstu Małgorzaty Barańskiej Dinozaury w moim domu.
  • Porównywanie wyglądu węgla drzewnego i węgla kamiennego. Wyjaśnianie sposobu powstawania węgla drzewnego, jego zastosowania.
  • Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „O czym szeptały iskierki ‘.
  • Zabawy z wykorzystaniem wiersza Marii Terlikowskiej Węglowa rodzinka; poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z węgla
  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner W kopalni soli. Rozmowa na temat kopalni soli.
  • Oglądanie zdjęć przedstawiających wnętrze kopalni soli i kopalni węgla kamiennego.
  • Zabawy badawcze – poznawanie właściwości fizycznych soli kamiennej
    i węgla kamiennego.
  • Park jurajski – malowanie na podkładzie z kaszy manny.

TYDZIEŃ II –Nadchodzi zima

  • Ćwiczenia pod hasłem Poznajemy pory roku.
  • Porównywanie wyglądu lodu i śniegu; podawanie ich określeń.
  • Słuchanie wiersza. Oglądanie wyrazu zima. Określanie, na którym obrazku dzieci postępują właściwie.
  • Nauka wiersza Doroty Gellner Pada śnieżek.
  • Zabawy przy piosence List do zimy.
  • Zapoznanie z niektórymi elementami pogody – temperaturą i opadami – na podstawie rozmowy.
  • Wykonywanie papierowego bałwanka; zabawa bałwankami.
  • Zabawa matematyczna Liczymy śniegowe kule. Wprowadzenie dodawania jako przybywania.
  • Opowiadanie o zimie – tworzenie dłuższych wypowiedzi.
  • Wykonanie pracy plastycznej – Zimowy krajobraz.

 

 

TYDZIEŃ III – Zwierzęta są głodne

  • Oglądanie książek, albumów poświęconych ptakom spotykanym w Polsce.
  • Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej Śpiewająca choinka.
  • Słuchanie nazw ptaków przedstawionych na zdjęciach. Powtarzanie nazw za N. Dzielenie ich na sylaby.
  • Oglądanie albumów, czasopism poświęconych ptakom – słuchanie ciekawostek

na ich temat.

Zabawy matematyczne Znamy polskie ptaki.

  • Zabawy przy piosence Ptasi bar.
  • Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Przy leśnych paśnikach.
  • Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza Zimowe dni.
  • Wyjaśnianie pojęć: przeszłość, przyszłość.
  • Utrwalanie nazw dni tygodnia i kolejności, w jakiej występują, z wykorzystaniem wiersza Agnieszki Galicy Tydzień ma siedem dni.

TYDZIEŃ IV – Święta, święta

  • Oglądanie w małych zespołach książek opowiadających o świętach.
  • Oglądanie gałązek różnych drzew iglastych, np.: sosny, świerka, jodły, jałowca.
  • Słuchanie fragmentu opowiadania Hansa Christiana Andersena
  • Wykonanie pracy plastycznej – Świąteczna choinka.
  • Wspólne słuchanie przy choince wybranych przez dzieci kolęd. Zachęcanie do wspólnego śpiewania.
  • Nauka wiersza Barbary Lewandowskiej Zanim przyjdzie Gwiazdka.
  • Słuchanie wiersza Tadeusza Kubiaka Wieczór wigilijny.
  • Ćwiczenia w liczeniu. Zabawy matematyczne Bombki oraz Śniegowe gwiazdki.
  • Poznawanie zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia w innych krajach europejskich niż Polska.
  • Wykonywanie łańcuchów choinkowych.
  • Wspólne składanie sobie życzeń, słuchanie i śpiewanie kolęd.

 

TYDZIEŃ V – Projekt „Przyjaźń”

  • Zabawa dydaktyczna Warto mieć przyjaciela – rozwijanie wiedzy z zakresu przyjacielskich relacji międzyludzkich.
  • Tworzenie siatki pytań na temat: Czym jest przyjaźń?
  • Słuchanie i omawianie wiersza Iwony Zielińskiej Nie ma nic cudowniejszego jak przyjaciel – mój kolego!
  • Słuchanie bajki terapeutycznej Marii Molickej Bajka o dwóch ołówkach.
  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybkość i spostrzegawczość – Przyjacielskie barwy.
  • Ćwiczenie percepcji wzrokowej i koncentracji uwagi, z wykorzystaniem puzzli – Z przyjacielem jest raźniej.
  • Zabawa taneczna do piosenki Silny człowiek.
  • Zabawy rozładowujące emocje.
  • Odrysowywanie dłoni na arkuszach kolorowego papieru i wycinanie ich konturów.
  • Zabawa integracyjna z wykorzystaniem opowieści ruchowej – Kładka przyjaźni.

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

 

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

UWAGA:

– 4.12.2020 r.  (piątek)–  „Mikołajki”-proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane na czerwono i przyniosły czapkę Mikołaja

 

             WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU GRUDNIU.

 

Piosenka pt.: „A Mikołaj pędzi.”

1. Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
Teraz wszystkie dzieci marzą tylko o prezentach
Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
Święty Mikołaju, bądź już wreszcie tutaj z nami

Ref.: A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.

2. Święty Mikołaju my ci pomożemy
I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy
Potem pod choinką siądziesz razem z nami
Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami

Ref.: A Mikołaj pędzi…

WIERSZ

„Mikołaj”

Święty Mikołaju prosimy Cię grzecznie

W dzień swojego święta bądź z nami koniecznie.

My już od tak dawna na Ciebie czekamy

Co dzień być grzeczni, zawsze się staramy.

Kiedy jesteś z nami, to jest dzień wesoły.

A więc nie omijaj nigdy naszego przedszkola.

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC LISTOPAD

 

TYDZIEŃ I – JESIENNE NASTROJE

-Zabawa z wykorzystaniem wiersza Marcina Przewożnika „Kropelki”.
-Zabawa dydaktyczna Poznajemy pory roku.
– Kolorowanie kropli deszczu, wycinanie ich.
– Nauka piosenki Kapie  z nieba.
Zabawa badawcza Co pływa? Co tonie?
Wyjaśnienie zjawiska powstawania mgły.
Słuchanie opowiadania Stanisława Karaszewskiego Wędrówka kropelki wody- zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie.
– Wykonywanie pracy plastycznej Widok z okna na deszczowy świat.
Zabawa Tworzymy jesienną muzykę.
Zabawa dydaktyczna Który z kolei? Zapoznanie z figurą geometryczną– trójkątem.
– Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z jesienią.
– Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Listopad- zapoznanie z nazwą aktualnego miesiąca.
Drzewa w listopadzie – malowanie jesiennej przyrody techniką mokre w mokrym.
– Ćwiczenia gimnastyczne i  codzienne zabawy ruchowe- zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną.

TYDZIEŃ II – DBAMY O ZDROWIE

– Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową Tropiciele śladów.
– Słuchanie wiersza Ludwika Wiszniewskiego Przyjaciele zajączka.

– Słuchanie opowiadania Laury Łącz Drobnoustroje.- uświadamianie znaczenia zdrowia dla każdego człowieka.

– Przygotowywanie zdrowej sałatki.
– Zabawa orientacyjno-porządkowa Zdrowe czy niezdrowe?
Zabawy przy piosence Czystość to zdrowie.

– Zapoznanie z pracą stomatologa, rozmowa na temat dbania o zęby.

– Słuchanie opowiadania D. Baścik-Kołek Rozmowa ze starszym bratem.
– Zabawa matematyczna W sklepie z artykułami AGD. Rysowanie w pętlach tylu kasztanów, ile wskazują.
– Zabawa dydaktyczna Co jemy rano, w południe, po południu i wieczorem.-poznawanie nazw posiłków i pór dnia.

– Ćwiczenia gimnastyczne i codzienne zabawy ruchowe- zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną.

TYDZIEŃ III – MOJE DOMOWE ZWIERZĄTKO

– Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zwierząt hodowanych w ich domach.
– Słuchanie opowiadania Anny Onichimowskiej Łatka.
– Rozmowa na temat właściwej opieki nad zwierzętami.
– Zabawa Skojarzenia.
– Zagadki słowne i ruchowe na temat zwierząt.
– Słuchanie wiersza Laury Łącz Przyjaźń ze schroniska.
– Wykonywanie kotka z papieru techniką origami.
– Wyrażanie swoich emocji poprzez zachowanie, mimikę.
– Zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem.
– Nauka piosenki Popatrzcie na jamniczka.
– Słuchanie wiersza R.M. Grońskiego Bardzo zajęte psy.
Rozmowa o prawach i obowiązkach dziecka.
-Inicjowanie doświadczeń i zabaw związanych z właściwościami magnesu.
– Zabawa dydaktyczna Nasze emocje.
– Zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał Zapamiętaj, Tańczące koła.
– Zabawa ruchowa rozwijająca pamięć Zapamiętaj kształt. 

TYDZIEŃ IV-  URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE

– Ćwiczenia słuchowe Urządzenia elektryczne.

– Wyjaśnienie, w jaki sposób rozmawiamy przez telefon.
– Układanie zagadek o urządzeniach elektrycznych.
– Zabawa dydaktyczna Kolorowe figury.-rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych,
– Zabawa dydaktyczna Co ułatwia pracę w gospodarstwie domowym?

– Słuchanie wiersza Włodzimierza Scisłowskiego Katastrofa.

– Telewizor – wykonywanie pracy plastycznej.

– Zabawy przy piosence Polka komputerowa.
– Zabawa dydaktyczna Jak powstaje energia?
Odkrywanie złych przewodników ciepła i dobrych przewodników ciepła za pomocą doświadczeń z ciepłą wodą i z zimną wodą.

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

UWAGA:

-05.11.2020r. (czwartek) ,,Dzień Postaci z Bajek”.

-25.11.2020r. (środa) „Dzień Pluszowego Misia”-

27.11.2020r.  (piątek) „Andrzejki”- proszę, aby w tym dniu dzieci ubrane były na czarno.

 

 

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPADZIE:

                                     Piosenka pt. ,,Popatrzcie na jamniczka”

  1. Popatrzcie na jamniczka!
    Wyturlał się z koszyczka,
    zaczaił się na babcię
    i porwał babci kapcie.: A jak spał, a jak spał
    taką grzeczną minę miał.2.Poszarpał chustkę w róże
    i zrobił dwie kałuże,
    i ma nową lalkę
    zaciągnął pod wersalkę.

    Ref.: A jak…..

    3. A teraz gdzieś ucieka
    i szczeka, szczeka, szczeka.
    Łapiemy więc jamniczka, niech wróci do koszyczka

    Ref.: Bo jak spał…

    4. Pod stołem jest koszyczek.
    W koszyczku śpi jamniczek.
    Jamniczek sobie śpi,
    jak się zbudzi, będzie zły!!!

Wiersz  ,,Deszczowe Baranki. (D. Gellner)
Gdy pada za oknem, na brzegu firanki
Zjawiają się srebrne, deszczowe baranki.
I pasą się grzecznie na łące z koronki
i kwiaty zjadają z tęczowej zasłonki.
A potem znikają wśród białych falbanek –
baranek z barankiem, z barankiem baranek!

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO  DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

TYDZIEŃ I – JESIEŃ W SADZIE

  • Oglądanie ilustracji sklepu, straganu; Zapoznanie z pracą ekspedientki
  • Zabawa ruchowa z elementem toczenia Turlamy jabłko
  • Ilustracja ruchowa piosenki Polka prawdziwa.
  • Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Pod drzewami
  • Zapoznanie z nazwami drzew owocowych
  • Zabawa dydaktyczna Pomagamy jabłonce. rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,
  • Skąd mamy te owoce? – rozróżnianie owoców pochodzących z sadu i owoców południowych na podstawie naturalnych okazów i obrazków.
  • Badanie równoliczności zbiorów. Zabawa matematyczna Liczymy owoce.
  • Nauka piosenki Polka prawdziwa.
  • Słuchanie wiersza Marii Kownackiej W spiżarni. zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę
  • Moje owoce – wydzieranka z kolorowego papieru.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Zbieramy owoce.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Owoce i warzywa.

 

TYDZIEŃ II – JESIEŃ NA DZIAŁCE

  • Ilustracja ruchowa rymowanki Jechał wóz.
  • Zabawa ruchowa Pociąg warzyw, Układamy warzywa.
  • Ćwiczenia pod hasłem: Poznajemy warzywa. Wielozmysłowe poznawanie warzyw,
  • Historyjka obrazkowa Sen Oli.
  • Zabawy przy piosence Sałatka.
  • Odbijamy warzywa – wykonanie odbitek z matryc zrobionych z warzyw.
  • Liczenie niewidocznych obiektów i ustalanie ich liczby. Zabawa matematyczna
    W warzywniaku.
  • Układanie krótkich dialogów i opowiadań o warzywach.
  • Inscenizacja wiersza Jadwigi Koczanowskiej W jesiennym ogrodzie, z wykorzystaniem kukiełek.
  • Codzienne ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe- zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną.

TYDZIEŃ III – O SOBIE SAMYM

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Pomniki przyjaźni.
  • Zabawa ruchowa Zamieniamy się miejscami.
  • Słuchanie piosenki Podaj rękę koleżance.
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem.
  • Malowanie obrazków pozytywnych i negatywnych bohaterów baśni. przyporządkowanie odpowiednich barw bohaterom pozytywnym i bohaterom negatywnym,
  • Rozmowa na temat stosowania zwrotów grzecznościowych.
  • Zabawy rytmami.
  • Słuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej Mój przyjaciel.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Smutek i radość.
  • Zabawa dydaktyczna Nasze emocje.
  • Zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał Zapamiętaj, Tańczące koła.
  • Zabawa ruchowa rozwijająca pamięć Zapamiętaj kształt.

TYDZIEŃ IV-  NASZE ZMYSŁY

  • Zabawa dydaktyczna Czy znam swoje ciało? rozpoznawanie i nazywanie części ciała,
  • Zabawy i ćwiczenia pod hasłem Nasze zmysły. uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów
  • Ćwiczenia w liczeniu. Zabawa matematyczna Koty. rozwijanie umiejętności dodawania
    i odejmowania, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Nauka piosenki Nasze uszy słyszą świat.
  • Historyjka obrazkowa Nie przeszkadzaj, nie hałasuj! uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
  • Zabawy z wykorzystaniem lustra – W krzywym zwierciadle.
  • Zabawy z wykorzystaniem wiersza Juliana Tuwima Okulary.

TYDZIEŃ V – CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY?

  • Ozdabianie elementów litero-podobnych według własnych pomysłów.
  • Zabawa Szklana muzyka. Rozwijanie wrażliwości dotykowej, czuciowej i słuchowej. Wydobywanie dźwięków.
  • Z wizytą w cukrowni i w mleczarni – zabawy badawcze inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej-Zaremby Cukier.
  • Degustowanie soku owocowego. Określanie jego smaku.
  • Zabawa w kole – Zawody i miejsca pracy.
  • Z czego robi się chleb? – zajęcia badawcze inspirowane historyjką obrazkową.
  • Zabawa Kłębki, kłębuszki. Rozwijanie wrażliwości dotykowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie: Skąd mamy wełnę? Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej.
  • Zabawa Co to jest? Z czego to jest? Rozwijanie wrażliwości dotykowej, utrwalanie wiadomości na temat pochodzenia różnych produktów.
  • Rozsypanka obrazkowa Kto tego potrzebuje? Rozpoznawanie, nazywanie i grupowanie przedmiotów wykorzystywanych w pracy przez osoby wykonujące wybrane zawody.
  • Zabawy z kartką – Coraz mniejszy prostokąt. Utrwalanie znajomości kształtu prostokąta, wykonanie własnej historyjki obrazkowej.

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

 

UWAGA:

-30.10.2020r. (piątek) ,,Dzień Dyni”. Prosimy, aby dzieci ubrane były na pomarańczowo

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU:

                                               Piosenka pt. ,,Polka prawdziwa”(D. i K. Jagiełło)

  1. Śliweczka spadła z drzewa, okrągła i dojrzała,
    samotna bardzo  była i wokół spoglądała.
    Zobaczył to pomidor i podszedł do śliweczki,
    kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.
                                             Ref. Hop , hop, polka prawdziwa
    pomidor skacze, śliwka się kiwa.
    Hop , hop polka prawdziwa
             polka prawdziwa hej!
  2. Śliweczka się zmęczyła, usiadła w cieniu róży
    pomidor się  nie  zmieścił, bo trochę był za duży.
    Nie wiedział co ma robić , znów podszedł do śliweczki,
    kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.

 

Wiersz  ,,W spiżarni”. (M. Kownacka)

W spiżarni na półkach
Zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach
i grzyby suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie,
tęgi mróz na dworze,
Zapachnie nam lato,
Gdy słoik otworzę.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWACZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

TYDZIEŃ I – Witajcie w przedszkolu!

  • Wspólne zabawy integrujące grupę.
  • Zabawa dydaktyczna Poznaję swoich kolegów.
  • Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, zwracanie uwagi na ich wygląd i przeznaczenie.
  • Zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy, rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników, zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu.
  • Ustalanie kodeksu grupowego obowiązującego w przedszkolu, na podstawie opowiadania Zabawa Tygryska.
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej, rozpoznawanie papieru o różnych fakturach. 

TYDZIEŃ II – Droga do przedszkola.

  • Rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni, rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji.
  • Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego, rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Nauka fragmentu wiersza Wandy Chotomskiej Gdy zamierzasz przejść przez ulicę.
  • Zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej, umuzykalnianie dzieci.
  • Przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa, rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych. 

TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień.

  • Zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park.
  • Nauka piosenki Kolorowe liście.Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 1.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Zabawa dydaktyczna W parku czy w lesie?
  • Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu, zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi. 

 

TYDZIEŃ IV – Co robią zwierzęta jesienią?

  • Rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zimy.
  • Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej Spać się chce.
  • Rozwijanie poczucia rytmu muzycznego, rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
  • Zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy, zwracanie uwagi na pokarmy spożywane przez zwierzęta.
  • Słuchanie opowiadania Doroty Głośnickiej Zapasy wiewiórki.
  • Rozwijanie mowy, łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej. 

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

  

UWAGA:

-18.09.2019 (piątek) ,,Dzień Przedszkolaka”.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU.

 

Piosenka pt.: „Kolorowe liście”

  1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

kolorowe listki na wietrze szumiały.

 

Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,

 szu, szu, szu, wirowały w koło   x2

 

  1. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

 kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

 

Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,

hop, hop, hop, w koło wirowały.   x2

 

  1. Kolorowe listki spadły już na trawę,

kolorowe listki skończyły zabawę.

 

Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają,

cicho, sza, oczka zamykają.  x2

 

WIERSZ

„Przedszkolaki”

To jest Zosia, a to Franek,

tam jest Tomek i Marianek,

Ewa, Basia, Paulina

oraz uśmiechnięta Nina.

Czy już wiecie, o kim mowa?

Tak, to dzieci są z przedszkola.

Imion różnych mają wiele,

lecz wśród nich są przyjaciele.

Gdy w przedszkolu się spotkają,

zawsze sobie pomagają