ZAMIERZENIA WYCHOWACZO – DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC STYCZEŃ
TYDZIEŃ I i II- Ferie zimowe w przedszkolu.
- Nawiązywanie spontanicznych kontaktów z rówieśnikami ze starszych grup – wspólne zabawy integracyjne ułatwiające zacieśnianie więzi koleżeńskich w grupach.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez wykonywanie różnorodnych prac plastycznych i technicznych.
- Utrwalanie pisowni poznanych liter i liczb.
- Układanie schematów wyrazów z poznanych liter, wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek.
- Rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które znajdują się w najbliższym otoczeniu (m.in. sikorka, gil, wróbel, wrona, sroka). Rozmowy nt. dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
- Rozwijanie mowy: wypowiadanie się na temat przedstawionych sytuacji, dzielenie się spostrzeżeniami na temat charakterystycznych cech zimowego krajobrazu.
- Słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na ich temat.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie myślenia i spostrzegawczości.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych: klasyfikowanie, przeliczanie elementów, posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie miejsca na kartce i w przestrzeni.
- Śpiewanie poznanych wcześniej piosenek – zabawy przy nich (przedstawianie ich za pomocą improwizacji ruchowych).
- Zwracanie uwagi na konieczność odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody, utrwalanie wiedzy o elementach garderoby przydatnej na zimowe wyprawy.
- Zwracanie szczególnej uwagi, na zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa.
TYDZIEŃ III – Odwiedzili nas babcia i dziadek
- Oglądanie zdjęcia przedstawiającego rodzinę. Nazywanie członków rodziny przedstawionych na zdjęciach umieszczonych w kołach.
- Rozmowy indywidualne na temat babć i dziadków dzieci. Tworzenie opisu babci
i dziadka. - Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej Dla babci.
- Zabawa ćwicząca pamięć Ulica babci i dziadka.
- Zabawa dydaktyczna Przyjęcie dla babci i dziadka.
- Ekspresja słowna: udzielanie odpowiedzi na pytanie: Co by było, gdyby nagle zniknęły wszystkie babcie i wszyscy dziadkowie?
- Zabawa Rozpoznajemy babcie i dziadków.
- Słuchanie wiersza Teresy Fiutowskiej Kim jestem?
- Nauka wiersza Wandy Chotomskiej Wiersz dla babci.
- Wyjaśnianie, co to jest drzewo genealogiczne, jakie jest jego znaczenie.
- Upominek dla babci i dziadka – wykonywanie prezentu z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka.
- Wypowiadanie się na temat swoich babć i dziadków.
- Zabawa muzyczno-ruchowa Serce dla dziadków.
TYDZIEŃ IV – Zwierzęta są głodne
- Oglądanie książek, albumów poświęconych ptakom spotykanym w Polsce.
- Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej Śpiewająca choinka.
- Słuchanie nazw ptaków przedstawionych na zdjęciach. Powtarzanie nazw za N. Dzielenie ich na sylaby.
- Oglądanie albumów, czasopism poświęconych ptakom – słuchanie ciekawostek
na ich temat.
Zabawy matematyczne Znamy polskie ptaki.
- Zabawy przy piosence Ptasi bar.
- Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Przy leśnych paśnikach.
- Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza Zimowe dni.
- Wyjaśnianie pojęć: przeszłość, przyszłość.
- Utrwalanie nazw dni tygodnia i kolejności, w jakiej występują, z wykorzystaniem wiersza Agnieszki Galicy Tydzień ma siedem dni.
Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.
Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU STYCZNIU
Piosenka pt. „Kraina babci i dziadka”
- Mama w pracy, tata w pracy, mało widzą nas.
Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.
Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się, co dnia.
Ale za to babcia z dziadkiem mają niezły plan!
Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!
Ref.: A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,
Karuzela i spacer z psem,
Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!
A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.
Potem pizza, a może dżem?
Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!
- Mama stara się jak może, by być bliżej nas,
Ale ciągle goni, goni ją ten wstrętny czas!
Tata stara się jak może, aby z nami być,
Ale trudno jest, na co dzień tak spokojnie żyć.
Babcia z dziadkiem zapraszają, by się u nich skryć!
Ref.: A tam lody…
Wiersz pt. ,, Kocham babcię i dziadka”
Kocham mocno babcię, dziadka –
to nie żarty, moi mili,
dzisiaj im życzenia składam,
by sto latek jeszcze żyli.
Kiedy smutek mnie ogarnia
i wszystkiego mam już dosyć,
dziadek mocno mnie przytuli,
o to go nie trzeba prosić.
Gdy pomyślę o łakociach,
babcia zaraz coś upiecze.
Muszę przyznać, te wypieki
najwspanialsze są na świecie.
Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach
przekazują wciąż wytrwale
swym kochanym wnukom,
wnuczkom rad życiowych całą gamę
ZAMIERZENIA WYCHOWACZO – DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
TYDZIEŃ I –Tu rosły paprocie
- Kolorowanie rysunku lasu jurajskiego. Opowiadanie o nim.
- Lepienie dowolnych figurek dinozaurów z plasteliny.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Spacer dinozaurów.
- Wyjaśnianie, jak i dlaczego powstaje węgiel.
- Słuchanie opowiadania N. Jak żyły dinozaury.
- Zabawy z wykorzystaniem fragmentu tekstu Małgorzaty Barańskiej Dinozaury w moim domu.
- Porównywanie wyglądu węgla drzewnego i węgla kamiennego. Wyjaśnianie sposobu powstawania węgla drzewnego, jego zastosowania.
- Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „O czym szeptały iskierki ‘.
- Zabawy z wykorzystaniem wiersza Marii Terlikowskiej Węglowa rodzinka; poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z węgla
- Słuchanie wiersza Doroty Gellner W kopalni soli. Rozmowa na temat kopalni soli.
- Oglądanie zdjęć przedstawiających wnętrze kopalni soli i kopalni węgla kamiennego.
- Zabawy badawcze – poznawanie właściwości fizycznych soli kamiennej
i węgla kamiennego. - Park jurajski – malowanie na podkładzie z kaszy manny.
TYDZIEŃ II –Nadchodzi zima
- Ćwiczenia pod hasłem Poznajemy pory roku.
- Porównywanie wyglądu lodu i śniegu; podawanie ich określeń.
- Słuchanie wiersza. Oglądanie wyrazu zima. Określanie, na którym obrazku dzieci postępują właściwie.
- Nauka wiersza Doroty Gellner Pada śnieżek.
- Zabawy przy piosence List do zimy.
- Zapoznanie z niektórymi elementami pogody – temperaturą i opadami – na podstawie rozmowy.
- Wykonywanie papierowego bałwanka; zabawa bałwankami.
- Zabawa matematyczna Liczymy śniegowe kule. Wprowadzenie dodawania jako przybywania.
- Opowiadanie o zimie – tworzenie dłuższych wypowiedzi.
- Wykonanie pracy plastycznej – Zimowy krajobraz.
TYDZIEŃ III – Zwierzęta są głodne
- Oglądanie książek, albumów poświęconych ptakom spotykanym w Polsce.
- Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej Śpiewająca choinka.
- Słuchanie nazw ptaków przedstawionych na zdjęciach. Powtarzanie nazw za N. Dzielenie ich na sylaby.
- Oglądanie albumów, czasopism poświęconych ptakom – słuchanie ciekawostek
na ich temat.
Zabawy matematyczne Znamy polskie ptaki.
- Zabawy przy piosence Ptasi bar.
- Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Przy leśnych paśnikach.
- Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza Zimowe dni.
- Wyjaśnianie pojęć: przeszłość, przyszłość.
- Utrwalanie nazw dni tygodnia i kolejności, w jakiej występują, z wykorzystaniem wiersza Agnieszki Galicy Tydzień ma siedem dni.
TYDZIEŃ IV – Święta, święta
- Oglądanie w małych zespołach książek opowiadających o świętach.
- Oglądanie gałązek różnych drzew iglastych, np.: sosny, świerka, jodły, jałowca.
- Słuchanie fragmentu opowiadania Hansa Christiana Andersena
- Wykonanie pracy plastycznej – Świąteczna choinka.
- Wspólne słuchanie przy choince wybranych przez dzieci kolęd. Zachęcanie do wspólnego śpiewania.
- Nauka wiersza Barbary Lewandowskiej Zanim przyjdzie Gwiazdka.
- Słuchanie wiersza Tadeusza Kubiaka Wieczór wigilijny.
- Ćwiczenia w liczeniu. Zabawy matematyczne Bombki oraz Śniegowe gwiazdki.
- Poznawanie zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia w innych krajach europejskich niż Polska.
- Wykonywanie łańcuchów choinkowych.
- Wspólne składanie sobie życzeń, słuchanie i śpiewanie kolęd.
TYDZIEŃ V – Projekt „Przyjaźń”
- Zabawa dydaktyczna Warto mieć przyjaciela – rozwijanie wiedzy z zakresu przyjacielskich relacji międzyludzkich.
- Tworzenie siatki pytań na temat: Czym jest przyjaźń?
- Słuchanie i omawianie wiersza Iwony Zielińskiej Nie ma nic cudowniejszego jak przyjaciel – mój kolego!
- Słuchanie bajki terapeutycznej Marii Molickej Bajka o dwóch ołówkach.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybkość i spostrzegawczość – Przyjacielskie barwy.
- Ćwiczenie percepcji wzrokowej i koncentracji uwagi, z wykorzystaniem puzzli – Z przyjacielem jest raźniej.
- Zabawa taneczna do piosenki Silny człowiek.
- Zabawy rozładowujące emocje.
- Odrysowywanie dłoni na arkuszach kolorowego papieru i wycinanie ich konturów.
- Zabawa integracyjna z wykorzystaniem opowieści ruchowej – Kładka przyjaźni.
Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.
Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.
UWAGA:
– 4.12.2020 r. (piątek)– „Mikołajki”-proszę, aby w tym dniu dzieci przyszły ubrane na czerwono i przyniosły czapkę Mikołaja
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU GRUDNIU.
Piosenka pt.: „A Mikołaj pędzi.”
1. Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
Teraz wszystkie dzieci marzą tylko o prezentach
Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
Święty Mikołaju, bądź już wreszcie tutaj z nami
Ref.: A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł.
2. Święty Mikołaju my ci pomożemy
I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy
Potem pod choinką siądziesz razem z nami
Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami
Ref.: A Mikołaj pędzi…
WIERSZ
„Mikołaj”
Święty Mikołaju prosimy Cię grzecznie
W dzień swojego święta bądź z nami koniecznie.
My już od tak dawna na Ciebie czekamy
Co dzień być grzeczni, zawsze się staramy.
Kiedy jesteś z nami, to jest dzień wesoły.
A więc nie omijaj nigdy naszego przedszkola.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC LISTOPAD
TYDZIEŃ I – JESIENNE NASTROJE
-Zabawa z wykorzystaniem wiersza Marcina Przewożnika „Kropelki”.
-Zabawa dydaktyczna Poznajemy pory roku.
– Kolorowanie kropli deszczu, wycinanie ich.
– Nauka piosenki Kapie z nieba.
– Zabawa badawcza Co pływa? Co tonie?
–Wyjaśnienie zjawiska powstawania mgły.
–Słuchanie opowiadania Stanisława Karaszewskiego Wędrówka kropelki wody- zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie.
– Wykonywanie pracy plastycznej Widok z okna na deszczowy świat.
– Zabawa Tworzymy jesienną muzykę.
– Zabawa dydaktyczna Który z kolei? Zapoznanie z figurą geometryczną– trójkątem.
– Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z jesienią.
– Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Listopad- zapoznanie z nazwą aktualnego miesiąca.
– Drzewa w listopadzie – malowanie jesiennej przyrody techniką mokre w mokrym.
– Ćwiczenia gimnastyczne i codzienne zabawy ruchowe- zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną.
TYDZIEŃ II – DBAMY O ZDROWIE
– Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową Tropiciele śladów.
– Słuchanie wiersza Ludwika Wiszniewskiego Przyjaciele zajączka.
– Słuchanie opowiadania Laury Łącz Drobnoustroje.- uświadamianie znaczenia zdrowia dla każdego człowieka.
– Przygotowywanie zdrowej sałatki.
– Zabawa orientacyjno-porządkowa Zdrowe czy niezdrowe?
– Zabawy przy piosence Czystość to zdrowie.
– Zapoznanie z pracą stomatologa, rozmowa na temat dbania o zęby.
– Słuchanie opowiadania D. Baścik-Kołek Rozmowa ze starszym bratem.
– Zabawa matematyczna W sklepie z artykułami AGD. Rysowanie w pętlach tylu kasztanów, ile wskazują.
– Zabawa dydaktyczna Co jemy rano, w południe, po południu i wieczorem.-poznawanie nazw posiłków i pór dnia.
– Ćwiczenia gimnastyczne i codzienne zabawy ruchowe- zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną.
TYDZIEŃ III – MOJE DOMOWE ZWIERZĄTKO
– Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zwierząt hodowanych w ich domach.
– Słuchanie opowiadania Anny Onichimowskiej Łatka.
– Rozmowa na temat właściwej opieki nad zwierzętami.
– Zabawa Skojarzenia.
– Zagadki słowne i ruchowe na temat zwierząt.
– Słuchanie wiersza Laury Łącz Przyjaźń ze schroniska.
– Wykonywanie kotka z papieru techniką origami.
– Wyrażanie swoich emocji poprzez zachowanie, mimikę.
– Zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem.
– Nauka piosenki Popatrzcie na jamniczka.
– Słuchanie wiersza R.M. Grońskiego Bardzo zajęte psy.
– Rozmowa o prawach i obowiązkach dziecka.
-Inicjowanie doświadczeń i zabaw związanych z właściwościami magnesu.
– Zabawa dydaktyczna Nasze emocje.
– Zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał Zapamiętaj, Tańczące koła.
– Zabawa ruchowa rozwijająca pamięć Zapamiętaj kształt.
TYDZIEŃ IV- URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
– Ćwiczenia słuchowe Urządzenia elektryczne.
– Wyjaśnienie, w jaki sposób rozmawiamy przez telefon.
– Układanie zagadek o urządzeniach elektrycznych.
– Zabawa dydaktyczna Kolorowe figury.-rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych,
– Zabawa dydaktyczna Co ułatwia pracę w gospodarstwie domowym?
– Słuchanie wiersza Włodzimierza Scisłowskiego Katastrofa.
– Telewizor – wykonywanie pracy plastycznej.
– Zabawy przy piosence Polka komputerowa.
– Zabawa dydaktyczna Jak powstaje energia?
– Odkrywanie złych przewodników ciepła i dobrych przewodników ciepła za pomocą doświadczeń z ciepłą wodą i z zimną wodą.
Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.
Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.
UWAGA:
-05.11.2020r. (czwartek) ,,Dzień Postaci z Bajek”.
-25.11.2020r. (środa) „Dzień Pluszowego Misia”-
27.11.2020r. (piątek) „Andrzejki”- proszę, aby w tym dniu dzieci ubrane były na czarno.
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU LISTOPADZIE:
Piosenka pt. ,,Popatrzcie na jamniczka”
- Popatrzcie na jamniczka!
Wyturlał się z koszyczka,
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie.: A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał.2.Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże,
i ma nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę.Ref.: A jak…..
3. A teraz gdzieś ucieka
i szczeka, szczeka, szczeka.
Łapiemy więc jamniczka, niech wróci do koszyczkaRef.: Bo jak spał…
4. Pod stołem jest koszyczek.
W koszyczku śpi jamniczek.
Jamniczek sobie śpi,
jak się zbudzi, będzie zły!!!
Wiersz ,,Deszczowe Baranki. (D. Gellner)
Gdy pada za oknem, na brzegu firanki
Zjawiają się srebrne, deszczowe baranki.
I pasą się grzecznie na łące z koronki
i kwiaty zjadają z tęczowej zasłonki.
A potem znikają wśród białych falbanek –
baranek z barankiem, z barankiem baranek!
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
TYDZIEŃ I – JESIEŃ W SADZIE
- Oglądanie ilustracji sklepu, straganu; Zapoznanie z pracą ekspedientki
- Zabawa ruchowa z elementem toczenia Turlamy jabłko.
- Ilustracja ruchowa piosenki Polka prawdziwa.
- Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Pod drzewami
- Zapoznanie z nazwami drzew owocowych
- Zabawa dydaktyczna Pomagamy jabłonce. rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,
- Skąd mamy te owoce? – rozróżnianie owoców pochodzących z sadu i owoców południowych na podstawie naturalnych okazów i obrazków.
- Badanie równoliczności zbiorów. Zabawa matematyczna Liczymy owoce.
- Nauka piosenki Polka prawdziwa.
- Słuchanie wiersza Marii Kownackiej W spiżarni. zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę
- Moje owoce – wydzieranka z kolorowego papieru.
- Zabawa muzyczno-ruchowa Zbieramy owoce.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Owoce i warzywa.
TYDZIEŃ II – JESIEŃ NA DZIAŁCE
- Ilustracja ruchowa rymowanki Jechał wóz.
- Zabawa ruchowa Pociąg warzyw, Układamy warzywa.
- Ćwiczenia pod hasłem: Poznajemy warzywa. Wielozmysłowe poznawanie warzyw,
- Historyjka obrazkowa Sen Oli.
- Zabawy przy piosence Sałatka.
- Odbijamy warzywa – wykonanie odbitek z matryc zrobionych z warzyw.
- Liczenie niewidocznych obiektów i ustalanie ich liczby. Zabawa matematyczna
W warzywniaku. - Układanie krótkich dialogów i opowiadań o warzywach.
- Inscenizacja wiersza Jadwigi Koczanowskiej W jesiennym ogrodzie, z wykorzystaniem kukiełek.
- Codzienne ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe- zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną.
TYDZIEŃ III – O SOBIE SAMYM
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Pomniki przyjaźni.
- Zabawa ruchowa Zamieniamy się miejscami.
- Słuchanie piosenki Podaj rękę koleżance.
- Zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem.
- Malowanie obrazków pozytywnych i negatywnych bohaterów baśni. przyporządkowanie odpowiednich barw bohaterom pozytywnym i bohaterom negatywnym,
- Rozmowa na temat stosowania zwrotów grzecznościowych.
- Zabawy rytmami.
- Słuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej Mój przyjaciel.
- Zabawa muzyczno-ruchowa Smutek i radość.
- Zabawa dydaktyczna Nasze emocje.
- Zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał Zapamiętaj, Tańczące koła.
- Zabawa ruchowa rozwijająca pamięć Zapamiętaj kształt.
TYDZIEŃ IV- NASZE ZMYSŁY
- Zabawa dydaktyczna Czy znam swoje ciało? rozpoznawanie i nazywanie części ciała,
- Zabawy i ćwiczenia pod hasłem Nasze zmysły. uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów
- Ćwiczenia w liczeniu. Zabawa matematyczna Koty. rozwijanie umiejętności dodawania
i odejmowania, rozwijanie umiejętności liczenia, - Nauka piosenki Nasze uszy słyszą świat.
- Historyjka obrazkowa Nie przeszkadzaj, nie hałasuj! uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
- Zabawy z wykorzystaniem lustra – W krzywym zwierciadle.
- Zabawy z wykorzystaniem wiersza Juliana Tuwima Okulary.
TYDZIEŃ V – CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY?
- Ozdabianie elementów litero-podobnych według własnych pomysłów.
- Zabawa Szklana muzyka. Rozwijanie wrażliwości dotykowej, czuciowej i słuchowej. Wydobywanie dźwięków.
- Z wizytą w cukrowni i w mleczarni – zabawy badawcze inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej-Zaremby Cukier.
- Degustowanie soku owocowego. Określanie jego smaku.
- Zabawa w kole – Zawody i miejsca pracy.
- Z czego robi się chleb? – zajęcia badawcze inspirowane historyjką obrazkową.
- Zabawa Kłębki, kłębuszki. Rozwijanie wrażliwości dotykowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Szukanie odpowiedzi na pytanie: Skąd mamy wełnę? Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej.
- Zabawa Co to jest? Z czego to jest? Rozwijanie wrażliwości dotykowej, utrwalanie wiadomości na temat pochodzenia różnych produktów.
- Rozsypanka obrazkowa Kto tego potrzebuje? Rozpoznawanie, nazywanie i grupowanie przedmiotów wykorzystywanych w pracy przez osoby wykonujące wybrane zawody.
- Zabawy z kartką – Coraz mniejszy prostokąt. Utrwalanie znajomości kształtu prostokąta, wykonanie własnej historyjki obrazkowej.
Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.
Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.
UWAGA:
-30.10.2020r. (piątek) ,,Dzień Dyni”. Prosimy, aby dzieci ubrane były na pomarańczowo
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU:
Piosenka pt. ,,Polka prawdziwa”(D. i K. Jagiełło)
- Śliweczka spadła z drzewa, okrągła i dojrzała,
samotna bardzo była i wokół spoglądała.
Zobaczył to pomidor i podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.
Ref. Hop , hop, polka prawdziwa
pomidor skacze, śliwka się kiwa.
Hop , hop polka prawdziwa
polka prawdziwa hej! - Śliweczka się zmęczyła, usiadła w cieniu róży
pomidor się nie zmieścił, bo trochę był za duży.
Nie wiedział co ma robić , znów podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.
Wiersz ,,W spiżarni”. (M. Kownacka)
W spiżarni na półkach
Zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach
i grzyby suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie,
tęgi mróz na dworze,
Zapachnie nam lato,
Gdy słoik otworzę.
ZAMIERZENIA WYCHOWACZO – DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
TYDZIEŃ I – Witajcie w przedszkolu!
- Wspólne zabawy integrujące grupę.
- Zabawa dydaktyczna Poznaję swoich kolegów.
- Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, zwracanie uwagi na ich wygląd i przeznaczenie.
- Zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy, rozwijanie sprawności manualnej.
- Zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników, zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu.
- Ustalanie kodeksu grupowego obowiązującego w przedszkolu, na podstawie opowiadania Zabawa Tygryska.
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej, rozpoznawanie papieru o różnych fakturach.
TYDZIEŃ II – Droga do przedszkola.
- Rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni, rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji.
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego, rozwijanie sprawności fizycznej.
- Nauka fragmentu wiersza Wandy Chotomskiej Gdy zamierzasz przejść przez ulicę.
- Zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej, umuzykalnianie dzieci.
- Przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa, rozwijanie sprawności fizycznej.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych.
TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień.
- Zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park.
- Nauka piosenki Kolorowe liście.Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 1.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie sprawności fizycznej.
- Zabawa dydaktyczna W parku czy w lesie?
- Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu, zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi.
TYDZIEŃ IV – Co robią zwierzęta jesienią?
- Rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zimy.
- Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej Spać się chce.
- Rozwijanie poczucia rytmu muzycznego, rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
- Zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy, zwracanie uwagi na pokarmy spożywane przez zwierzęta.
- Słuchanie opowiadania Doroty Głośnickiej Zapasy wiewiórki.
- Rozwijanie mowy, łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.
Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.
Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.
UWAGA:
-18.09.2019 (piątek) ,,Dzień Przedszkolaka”.
WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU.
Piosenka pt.: „Kolorowe liście”
- Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.
Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,
szu, szu, szu, wirowały w koło x2
- Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały. x2
- Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.
Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają. x2
WIERSZ
„Przedszkolaki”
To jest Zosia, a to Franek,
tam jest Tomek i Marianek,
Ewa, Basia, Paulina
oraz uśmiechnięta Nina.
Czy już wiecie, o kim mowa?
Tak, to dzieci są z przedszkola.
Imion różnych mają wiele,
lecz wśród nich są przyjaciele.
Gdy w przedszkolu się spotkają,
zawsze sobie pomagają