Menu Zamknij

Grupa VIII – SMERFY

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO  DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ I – JESIEŃ W SADZIE

  • Oglądanie ilustracji sklepu, straganu; Zapoznanie z pracą ekspedientki
  • Zabawa ruchowa z elementem toczenia Turlamy jabłko
  • Ilustracja ruchowa piosenki Polka prawdziwa.
  • Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Pod drzewami
  • Zapoznanie z nazwami drzew owocowych
  • Zabawa dydaktyczna Pomagamy jabłonce. rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,
  • Skąd mamy te owoce? – rozróżnianie owoców pochodzących z sadu i owoców południowych na podstawie naturalnych okazów i obrazków.
  • Badanie równoliczności zbiorów. Zabawa matematyczna Liczymy owoce.
  • Nauka piosenki Polka prawdziwa.
  • Słuchanie wiersza Marii Kownackiej W spiżarni. zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę
  • Moje owoce – wydzieranka z kolorowego papieru.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Zbieramy owoce.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Owoce i warzywa.

 

TYDZIEŃ II – JESIEŃ NA DZIAŁCE

  • Ilustracja ruchowa rymowanki Jechał wóz.
  • Zabawa ruchowa Pociąg warzyw, Układamy warzywa.
  • Ćwiczenia pod hasłem: Poznajemy warzywa. Wielozmysłowe poznawanie warzyw,
  • Historyjka obrazkowa Sen Oli.
  • Zabawy przy piosence Sałatka.
  • Odbijamy warzywa – wykonanie odbitek z matryc zrobionych z warzyw.
  • Liczenie niewidocznych obiektów i ustalanie ich liczby. Zabawa matematyczna
    W warzywniaku.
  • Układanie krótkich dialogów i opowiadań o warzywach.
  • Inscenizacja wiersza Jadwigi Koczanowskiej W jesiennym ogrodzie, z wykorzystaniem kukiełek.
  • Codzienne ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe- zachęcanie do dbania o sprawność fizyczną.

TYDZIEŃ III – O SOBIE SAMYM

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Pomniki przyjaźni.
  • Zabawa ruchowa Zamieniamy się miejscami.
  • Słuchanie piosenki Podaj rękę koleżance.
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem.
  • Malowanie obrazków pozytywnych i negatywnych bohaterów baśni. przyporządkowanie odpowiednich barw bohaterom pozytywnym i bohaterom negatywnym,
  • Rozmowa na temat stosowania zwrotów grzecznościowych.
  • Zabawy rytmami.
  • Słuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej Mój przyjaciel.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Smutek i radość.
  • Zabawa dydaktyczna Nasze emocje.
  • Zabawy ruchowe rozwijające szybką reakcję na sygnał Zapamiętaj, Tańczące koła.
  • Zabawa ruchowa rozwijająca pamięć Zapamiętaj kształt.

TYDZIEŃ IV-  NASZE ZMYSŁY

  • Zabawa dydaktyczna Czy znam swoje ciało? rozpoznawanie i nazywanie części ciała,
  • Zabawy i ćwiczenia pod hasłem Nasze zmysły. uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów
  • Ćwiczenia w liczeniu. Zabawa matematyczna Koty. rozwijanie umiejętności dodawania
    i odejmowania, rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Nauka piosenki Nasze uszy słyszą świat.
  • Historyjka obrazkowa Nie przeszkadzaj, nie hałasuj! uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
  • Zabawy z wykorzystaniem lustra – W krzywym zwierciadle.
  • Zabawy z wykorzystaniem wiersza Juliana Tuwima Okulary.

TYDZIEŃ V – CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY?

  • Ozdabianie elementów litero-podobnych według własnych pomysłów.
  • Zabawa Szklana muzyka. Rozwijanie wrażliwości dotykowej, czuciowej i słuchowej. Wydobywanie dźwięków.
  • Z wizytą w cukrowni i w mleczarni – zabawy badawcze inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej-Zaremby Cukier.
  • Degustowanie soku owocowego. Określanie jego smaku.
  • Zabawa w kole – Zawody i miejsca pracy.
  • Z czego robi się chleb? – zajęcia badawcze inspirowane historyjką obrazkową.
  • Zabawa Kłębki, kłębuszki. Rozwijanie wrażliwości dotykowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie: Skąd mamy wełnę? Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej.
  • Zabawa Co to jest? Z czego to jest? Rozwijanie wrażliwości dotykowej, utrwalanie wiadomości na temat pochodzenia różnych produktów.
  • Rozsypanka obrazkowa Kto tego potrzebuje? Rozpoznawanie, nazywanie i grupowanie przedmiotów wykorzystywanych w pracy przez osoby wykonujące wybrane zawody.
  • Zabawy z kartką – Coraz mniejszy prostokąt. Utrwalanie znajomości kształtu prostokąta, wykonanie własnej historyjki obrazkowej.

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

 

 

UWAGA:

-30.10.2020r. (piątek) ,,Dzień Dyni”. Prosimy, aby dzieci ubrane były na pomarańczowo

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU:

                                               Piosenka pt. ,,Polka prawdziwa”(D. i K. Jagiełło)

  1. Śliweczka spadła z drzewa, okrągła i dojrzała,
    samotna bardzo  była i wokół spoglądała.
    Zobaczył to pomidor i podszedł do śliweczki,
    kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.
                                             Ref. Hop , hop, polka prawdziwa
    pomidor skacze, śliwka się kiwa.
    Hop , hop polka prawdziwa
             polka prawdziwa hej!
  2. Śliweczka się zmęczyła, usiadła w cieniu róży
    pomidor się  nie  zmieścił, bo trochę był za duży.
    Nie wiedział co ma robić , znów podszedł do śliweczki,
    kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.

 

Wiersz  ,,W spiżarni”. (M. Kownacka)

W spiżarni na półkach
Zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach
i grzyby suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie,
tęgi mróz na dworze,
Zapachnie nam lato,
Gdy słoik otworzę.

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWACZO – DYDAKTYCZNE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

TYDZIEŃ I – Witajcie w przedszkolu!

  • Wspólne zabawy integrujące grupę.
  • Zabawa dydaktyczna Poznaję swoich kolegów.
  • Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, zwracanie uwagi na ich wygląd i przeznaczenie.
  • Zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy, rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników, zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu.
  • Ustalanie kodeksu grupowego obowiązującego w przedszkolu, na podstawie opowiadania Zabawa Tygryska.
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej, rozpoznawanie papieru o różnych fakturach. 

TYDZIEŃ II – Droga do przedszkola.

  • Rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni, rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji.
  • Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego, rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Nauka fragmentu wiersza Wandy Chotomskiej Gdy zamierzasz przejść przez ulicę.
  • Zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej, umuzykalnianie dzieci.
  • Przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa, rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych. 

TYDZIEŃ III – Nadeszła jesień.

  • Zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park.
  • Nauka piosenki Kolorowe liście.Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 1.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Zabawa dydaktyczna W parku czy w lesie?
  • Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu, zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi. 

 

TYDZIEŃ IV – Co robią zwierzęta jesienią?

  • Rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zimy.
  • Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej Spać się chce.
  • Rozwijanie poczucia rytmu muzycznego, rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
  • Zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy, zwracanie uwagi na pokarmy spożywane przez zwierzęta.
  • Słuchanie opowiadania Doroty Głośnickiej Zapasy wiewiórki.
  • Rozwijanie mowy, łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej. 

 

Codzienne ćwiczenia logopedyczne, artykulacyjne i oddechowe usprawniające narządy mowy dziecka.

Codzienne zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu terenowego (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki itp.), kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz utrwalanie zasad bezpieczeństwa. Proszę o dostosowywanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

  

UWAGA:

-18.09.2019 (piątek) ,,Dzień Przedszkolaka”.

 

WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI W MIESIĄCU WRZEŚNIU.

 

Piosenka pt.: „Kolorowe liście”

  1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

kolorowe listki na wietrze szumiały.

 

Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,

 szu, szu, szu, wirowały w koło   x2

 

  1. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

 kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

 

Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,

hop, hop, hop, w koło wirowały.   x2

 

  1. Kolorowe listki spadły już na trawę,

kolorowe listki skończyły zabawę.

 

Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają,

cicho, sza, oczka zamykają.  x2

 

WIERSZ

„Przedszkolaki”

To jest Zosia, a to Franek,

tam jest Tomek i Marianek,

Ewa, Basia, Paulina

oraz uśmiechnięta Nina.

Czy już wiecie, o kim mowa?

Tak, to dzieci są z przedszkola.

Imion różnych mają wiele,

lecz wśród nich są przyjaciele.

Gdy w przedszkolu się spotkają,

zawsze sobie pomagają