Menu Zamknij

LOGOPEDA ZAPRASZA 😊

Wierszyk dla przedszkolaków

Rybka

Co ta rybka dziś mi powie?

Kąpiel w wodzie…. Samo zdrowie!

Rybki okrągłe pyszczki mają

I ze sobą rozmawiają         

Ćwiczenia do wierszyka:

wargi zaokrąglone na kształt litery O, wysunięte do przodu

– zamykanie i otwieranie ust         

  1. Jackowska, Buzi gimnastyka w wierszykach

Witajcie  Przedszkolaki

Zachęcam do nauki wierszyka na pamięć, możecie również na kartce narysować swoją Rybkę.

Wszystkie dzieci zachęcam do zabawy w logopedę – pokażcie swoim domownikom jak ćwiczymy na zajęciach.

 

Ćwiczenia oddechowe

– próby dmuchania na zbyt gorącą herbatę, zupę itp.

– ziewanie, zasłaniając usta

– chuchanie na zmarznięte dłoni

– próby dmuchania przez słomkę do buteleczki z przegotowaną wodą lub sokiem (wody, a tym bardziej soku powinno być niewiele, aby nie rozlać zawartości)

– próby dmuchania na bańki lub samodzielnego wydmuchiwania baniek mydlanych

– próby dmuchania na waciki, piórka, styropianowe kulki, piłeczkę pingpongową, papierowe ludziki (…) leżące na dłoni, blacie stołu

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

– rozsyłanie „buziaczków” – cmokanie

– picie przez słomkę

– ziewanie np. „senny tygrys”

– jeśli dziecko dostało lizaka zachęć, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze

– przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponuj dziecku zliczanie zębów czubkiem języka lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno

– korzystając z okazji wspólnego rysowania, sprawdź czy dziecko potrafi narysować kółko (językiem dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust)

– żucie pokarmów, dmuchanie na talerz z gorącą zupą lub dowolne lekkie przedmioty, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, puszczanie baniek mydlanych a nawet popychanie językiem papierowych statków na wodzie to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

 Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – zabawy

– kotek pije smaczne mleczko – próby poruszania wytkniętym językiem z dołu w górę

– huśtawka dla krasnoludka – próby poruszania wysuniętym przed linie warg językiem na boki do prawego i lewego kącika warg

– naśladowanie chomika – próby wypychania policzka językiem raz z prawej raz z lewej strony

– dziecko naśladuje konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania. „Kląskać” możemy z ustami szeroko otwartymi jak do głoski [a], albo ściągniętymi jak do głoski [u]; konik może również ciągnąć wóz pod górkę – kląskamy powoli – lub zbiegać z górki – kląskamy szybko.

Ćwiczenia rozbudzające uwagę słuchową

– „zgadnij, gdzie jest?” – chowamy za swoimi plecami potrafiącą wydawać dźwięk zabawkę (np. dzwoneczek), uruchamiamy ją i pytamy dziecko gdzie się schowała zabawka

– z wykorzystaniem grających zabawek (zwierzątek, pozytywek, małego pianina, itp. rekwizytów) zabawa: „zgadnij, co gra? – procedura ćwiczenia w propozycji poniżej:

– zabawa „Co słyszysz”, słuchanie odtwarzanych z taśmy odgłosów, próby wskazywania ich obrazkowych odpowiedników lub próby ich naśladowania (np. stukot butów o bruk (tup, tup), odgłos samochodów (brym, brym), tykanie zegara (tik, tak), wbijanie gwoździ w deskę , pukanie do drzwi (puk, puk), kapanie wody z kranu (kap, kap), szum wiatru w drzewach (szuuu) itp.).   

Bibliografia

  1. G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1996.
  2. G. Demel, Wady wymowy, Warszawa 1974
  3. L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1966.
  4. J. Mikulska, Logotomy, 2012

                                                 Powodzenia

Marta Siewior