Wierszyk dla przedszkolaków
Rybka
Co ta rybka dziś mi powie?
Kąpiel w wodzie…. Samo zdrowie!
Rybki okrągłe pyszczki mają
I ze sobą rozmawiają
Ćwiczenia do wierszyka:
wargi zaokrąglone na kształt litery O, wysunięte do przodu
– zamykanie i otwieranie ust
- Jackowska, Buzi gimnastyka w wierszykach
Witajcie Przedszkolaki
Zachęcam do nauki wierszyka na pamięć, możecie również na kartce narysować swoją Rybkę.
Wszystkie dzieci zachęcam do zabawy w logopedę – pokażcie swoim domownikom jak ćwiczymy na zajęciach.
Ćwiczenia oddechowe
– próby dmuchania na zbyt gorącą herbatę, zupę itp.
– ziewanie, zasłaniając usta
– chuchanie na zmarznięte dłoni
– próby dmuchania przez słomkę do buteleczki z przegotowaną wodą lub sokiem (wody, a tym bardziej soku powinno być niewiele, aby nie rozlać zawartości)
– próby dmuchania na bańki lub samodzielnego wydmuchiwania baniek mydlanych
– próby dmuchania na waciki, piórka, styropianowe kulki, piłeczkę pingpongową, papierowe ludziki (…) leżące na dłoni, blacie stołu
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
– rozsyłanie „buziaczków” – cmokanie
– picie przez słomkę
– ziewanie np. „senny tygrys”
– jeśli dziecko dostało lizaka zachęć, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze
– przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponuj dziecku zliczanie zębów czubkiem języka lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno
– korzystając z okazji wspólnego rysowania, sprawdź czy dziecko potrafi narysować kółko (językiem dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust)
– żucie pokarmów, dmuchanie na talerz z gorącą zupą lub dowolne lekkie przedmioty, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, puszczanie baniek mydlanych a nawet popychanie językiem papierowych statków na wodzie to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – zabawy
– kotek pije smaczne mleczko – próby poruszania wytkniętym językiem z dołu w górę
– huśtawka dla krasnoludka – próby poruszania wysuniętym przed linie warg językiem na boki do prawego i lewego kącika warg
– naśladowanie chomika – próby wypychania policzka językiem raz z prawej raz z lewej strony
– dziecko naśladuje konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania. „Kląskać” możemy z ustami szeroko otwartymi jak do głoski [a], albo ściągniętymi jak do głoski [u]; konik może również ciągnąć wóz pod górkę – kląskamy powoli – lub zbiegać z górki – kląskamy szybko.
Ćwiczenia rozbudzające uwagę słuchową
– „zgadnij, gdzie jest?” – chowamy za swoimi plecami potrafiącą wydawać dźwięk zabawkę (np. dzwoneczek), uruchamiamy ją i pytamy dziecko gdzie się schowała zabawka
– z wykorzystaniem grających zabawek (zwierzątek, pozytywek, małego pianina, itp. rekwizytów) zabawa: „zgadnij, co gra? – procedura ćwiczenia w propozycji poniżej:
– zabawa „Co słyszysz”, słuchanie odtwarzanych z taśmy odgłosów, próby wskazywania ich obrazkowych odpowiedników lub próby ich naśladowania (np. stukot butów o bruk (tup, tup), odgłos samochodów (brym, brym), tykanie zegara (tik, tak), wbijanie gwoździ w deskę , pukanie do drzwi (puk, puk), kapanie wody z kranu (kap, kap), szum wiatru w drzewach (szuuu) itp.).
Bibliografia
- G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1996.
- G. Demel, Wady wymowy, Warszawa 1974
- L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1966.
- J. Mikulska, Logotomy, 2012
Powodzenia
Marta Siewior